Saako sairasloman kun käsi kipsissä?
Tuttava opettaja. Ihmettelen ,miten voi olla sairaslomalla tuosta syystä.
Kommentit (56)
Minulla oli vasen käsi kipsissä ja sairaslomaa 6 viikkoa. Ajan rekkaa.
Jos sulla on kipsiä vaativa murtuma raajassa niin kyllä se yleensä työkyvyttömyyttä tarkoittaa. Oli sitten opettaja tai mikä ammatti tahansa kyseessä.
Opettajankin on esim kuljettava työmatkansa, kipsattu käsi voi tietyissä tilanteissa olla tasapainoa heikentävä tekijä, esim bussimatkustaminen. Jolloin riskit kasvavat.
Miten aikuinen ihminen tällaisia asioita ihmettelee?
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on kipsiä vaativa murtuma raajassa niin kyllä se yleensä työkyvyttömyyttä tarkoittaa. Oli sitten opettaja tai mikä ammatti tahansa kyseessä.
Opettajankin on esim kuljettava työmatkansa, kipsattu käsi voi tietyissä tilanteissa olla tasapainoa heikentävä tekijä, esim bussimatkustaminen. Jolloin riskit kasvavat.
Kun siihen työpäivään kuuluu paljon muutakin kuin leukojen liikuttelu. Luokanope opettaa usein itse niin käsityön, liikunnan kuin musiikinkin. Pitää myös pystyä vastaamaan oppilaiden turvallisuudesta esim. kiinnipitotilanteet nykyään tavallisia. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuttavalla on siis vasen käsi kipsissä ja on oikeakätinen... Mikä syy muka saikuttaa? Ap
Miksi ap muiden sairaslomat vaivaat? Itse olisin ollut ennemmin terveenä töissä, kuin käsi kipsattuna sairaslomalla.
skeittaus ainaki onnistuu kipsin kans ihan hyvin.
Ei hemmetti sentään, olet kade siitäkin että jollain on käsi paketissa?
Kyllä on ihan normaalia olla saikulla tuollaisessa tilanteessa.
Kyllä saa, tietenkin.
Se käsi on muuten myös kipeä.
Kun on käsi kipsissä, ei saa puettua…
Voisin kuvitella, että aika hankalaa se työnteko olisi käsi kipsissä. Vaihdan joka tunnin jälkeen luokkahuonetta, ja minulla on aina oppikirjoja ja muuta materiaalia mukana. En tiedä, miten selviytyisin edes yhdestä päivästä, tai ylipäänsä saisin ovia auki, jos yrittäisin roudata yhdellä kädellä kaikkia kansioita. Entäs vaatteiden laitto ja takki yms. päälle. Ruuhkabusseissa kulkeminen? Jotenkin arvelen, että ei olisi hyväksi murtuneelle kädelle, jos koko ajan yrittäisi kuitenkin käyttää sitä tavaroiden nostelemiseen ja kantamiseen yms.
Nuorempana oli käsi kipsissä eikä estänyt esim ratsastusta ja hevosten hoitoa eikä autolla ajoa, koska vasen känny.
Onko kyseessä alakoulun opettaja? Vaikka olisikin kipsissä se ei-kirjoituskäsi, niin miten opettajalta onnistuu liikunnan opettaminen, käsityön opettaminen, kuvaamataidon opettaminen jne. yksikätisenä? Alakoulun opettajilla työ on aika hands-on-tekemistä, ainakin alemmilla luokilla. Monessa oppiaineessa ja tuntien ulkopuolellakin pitää ihan kädestä pitäen avustaa oppilaita.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jalka murtaa poikki. Sain yht. 7kk lomaa ja vakuutusyhtiö maksoi. Jos toisen sairauslomaa pitää kadehtia
Jalkapöydästä murtui pari luuta. Sairauslomaa 0 päivää. Hyvin pystyi tehdä töitä, kun nosti jalan tuolille. Onneksi ei tarvinnut työssä kävellä. T: freelance-kääntäjä
Mulla oli vasen ranne/kyynärvarsi kipsissä. Olin sairaslomalla, koska kipsaus hankaloitti tietokoneella kirjoittamista, jota työssäni on paljon. Kättä olisi pitänyt pitää todella oudossa asennossa, jotta olisi voinut kirjoittaa ja epäilen, että olisin varmaan saanut olkapäähäni jonkun rasitusvamman. Lisäksi en olisi voinut nostella mappeja, meillä ei töissä ei kaikki tosiaankaan ole sähköisessä muodossa, vaan mappeja pitää onkia hyllyiltä. Täynnä olevan mapin nostamiseen ja kantamiseen tarvitsee kaksi kättä. Niin että työn keveydestä huolimatta ei olisi työskentely onnistunut.
Kun minulla oli käsi kipsissä siinä oli monta viikkoa kovaa särkyä ja turvotusta, eli noin puolen tunnin välein piti saada käsi kohoasentoon, aika hankala siinä olisi ollut töitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti ihmettelee, kun on kateellinen "lomasta". Siitä vaan, ottaa ja murtaa paukauttaa kätensä vaikka kahdesta kohtaa poikki, saa sen saikun mitä on vailla.
Jos ei onnistu, lakkaisi kitisemästä. Ei kai kukaan sitä kättä tule katkaisemaan, kyllä se on ihan itse tehtävä.
Mutta tuttavalla on siis vasen käsi kipsissä ja on oikeakätinen... Mikä syy muka saikuttaa? Ap