Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Tyttöjen välinen ystävyys on raakaa vallankäyttöä, joka voi jatkua aikuisiälläkin” Kolmen porukasta pois jättäminen, kokemuksia?

Vierailija
18.09.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-7877921

Itsellä opiskelupiirissä käynyt nyt näin. Olemme ihan aikuisia. Huomasin jo alussa, kuinka kolmen porukamme yksi nainen vaikutti olevan minulle kateellinen mm. Ulkonäöstäni ja perhetaustastani. Hän siis esim kommentoi ikävästi tai vähättelevästi asioitani, no, tiedätte kateellinen ihmisen kommentit. Toinen porukamme nainen on hyvin arka, miellyttämisen haluinen ja kiltti.

Kesällä nämä eivät pitäneet enää yhteyttä minuun, vaan alkoivat hengata jatkuvasti kahdestaan. Ei se sinällään haitannut, mutta tuntui tietysti ikävältä kun olen yrittänyt kysyä että olisi kiva nähdä kolmisteen, viesteihini ei olla vastattu. Somessa tämä kateellinen kaveri on tehnyt ison numeron heidän kahdenkeskisestä ystävyydestään, ja kuvat joissa olen ollut mukana on poistettu.

Löysin tuon artikkelin ja samaistuin kaikkiin tuossa kerrottuun. Tuntuu tosi pahalta. Minulla on kuitenkin onneksi muita hyviä ja pitkäaikaisia ystäviä.

Muilla kokemusta vastaavasta?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole kokemusta itsellä eikä nyt 22v tyttärellä, tästä puhuttiin pari viikkoa sitten. Kumpikaan ei ole kokenus mitään sivuunjättämistä tai sitä, että yksi kaveriporukassa pyrkii työntämään jonkun pois tieltään. Toki kumpikin tuntee ap:n kaltaisen ulkokehähengailijan, joka luulee olevansa osa porukkaa, mutta ei oikeastaan ole (eli esim. samassa kimppakämpässä asuneiden kaverusten tiivis ryhmä, johon pyrkii jonkun lapsuuskaveri, poikakaverin sisko tms.). Nämä ovat niitä kaveruuksien kompastuskiviä eli sen alkuperäisen kaverin tulee tehdä selväksi, että "et kuulu joukkoon".

Vierailija
22/23 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien kokemusteni mukaan kaikkien (nais)porukoiden ryhmädynamiikka perustuukin juuri tuohon, että yhtä kiusataan ja/tai eristetään porukasta (lopulta) ja just se on se heidän porukkaa yhdessäpitävä liimansa. Mitä sitten kun tämä yksi on savustettu porukasta pois, ottavatko uuden uhrin samasta porukasta vai etsitään kokonaen uusi tyyppi kiusattavaksi tilalle? Poissavustettuna uhrina en tiedä mitä porukassa sitten tapahtuu.

Ja Suomessa on todella paljon kiusaaja/narskuporukoita kaikissa mahdollisissa yhteisöissä, että vähättelijät/itse kiusaavat älkää vaivautuko edes. Ja tietysti kiusaajaporukka voi pelata ensin vaikka vuosia tätä sammakko kiehuvassa vedessä- tekniikkaansa, että välillä esitetään sille kiusatullekin mukavaa, niin se ei lähde tai pääse karkuun ja varsinkaan missään nimessä löydä normaaleita ihmissuhteita tilalle.

Hui kamala minkä kuuloista, onneksi ei ole itsellä mitään kokemusta tuollaisesta.

En tiedä, että kellään läheisellänikään olisi.

Eihän tuollaiset mitään ”kavereita” ole, kauhea ajatuskin että joku viettäisi aikaa tuollaisessa porukassa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei oikeastaan tuo haittaa aikuisena (toteaisin etsiväni muuta seuraa), mutta se haittaisi jos toinen heistä leikkisi edelleen joskus harvoin kaveria ja onkin muualla salaa sen toisen paras kaveri tyyliin, eli juorukerho saattaa kukkia. Jotkut tekevät sitä vuosia. Julkisesti sen tapahtuessa tai suoraan jonkun kertomana, se olisi reilumpaa ja kaikki pääsevät omiin suuntiin - vaikka se loukkaisi jotakuta. Onneksi some voi kertoa kuka on kenenkin kaveri tai paras kaveri. Ja mikä on muiden tuttujen sijoitus top 50 listalla vai onko tasa-arvoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän