Mun poika on alkanut itkemään riidellessä sen jälkeen kun jouduin ojentamaan tiukasti yhdestä asiasta
Kesällä jäi kiinni yhdestä ihan tosi typerästä jutusta. Olin siitä tempusta ihan todella vihainen pojalle, jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt ottaa asia puheeksi vasta rauhoituttua. Pari kertaa sanoin hänelle tiukasti, että kuuntelee mua ja korotin turhan paljon ääntäni... Myöhemmin palasin tuohon tilanteeseen ja pyysin anteeksi sitä että huusin niin kovasti. Hän sanoi, että se oli hänelle ihan oikein. Tuon jälkeen kuitenkin meidän melkein kaikki riidat on päättynyt siihen, että poika on alkanut nieleskelemään kyyneleitä tai jopa kunnolla itkemään. Tällainen ei oo hänelle yhtään tyypillistä. Tällä viikollakin tuli kinaa läksyistä ja se päättyi siihen, että poika lähti itkien omaan huoneeseen. Hän ei todellakaan ennen ole ollut tuollainen, mutta sen yhden riidan jälkeen kun huusin hänelle pari kertaa, hän meni tuollaiseksi. En olisi saanut huutaa, vaikka hän oli toiminut todella väärin.. toivottavasti en ole rikkonut poikaani..
Kommentit (35)
Jos ette osaa kirjoittaa, vaihtakaa harrastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on niin iso asia, että sai sinut huutamaan lapsellesi? Ihan vilpittömästi kysyn.
En mä edes halua kertoa. Teki jotain niin vastenmielistä että edelleenkin herättää negatiivisia tunteita. Tämä asia on kuitenkin kaikkien osapuolten kanssa selvitetty ja sovittu. Mutta kyllä mulla oli syy suuttua, huutaminen vaan meni varmaan liian pitkälle, koska nyt on tullut tuo itkuisuus kuvioihin. Ap
Voisiko olla niin, että pojalla omatunto soimaa edelleen tuosta tempusta ja sinun vähäinenkin suuttumus tuo tilanteen tuoreeltaan mieleen ja poika itkee siksi. Eli ongelma ei ole sun suuttumus, vaan pojan paska fiilis omasta teostaan?
Meillä on tuollainen itkijä yksi lapsi, tosin tyttö. Osa vain on sellaisia, ei sille mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on niin iso asia, että sai sinut huutamaan lapsellesi? Ihan vilpittömästi kysyn.
En mä edes halua kertoa. Teki jotain niin vastenmielistä että edelleenkin herättää negatiivisia tunteita. Tämä asia on kuitenkin kaikkien osapuolten kanssa selvitetty ja sovittu. Mutta kyllä mulla oli syy suuttua, huutaminen vaan meni varmaan liian pitkälle, koska nyt on tullut tuo itkuisuus kuvioihin. Ap
Kävi pissaamassa aloittajan sukkalaatikkoon tai vaatekaappiin? Tai kakkaamassa aloittajan alusvaatelaatikkoon?
(Tiedän tapauksen jossa poika oikeasti kävi pissaamassa äitinsä vaatekaappiin, jäi siitä kiinni ja itsekin olin sen tilanteen osittain näkemässä.)
Kyllä lapsia pitää voida ojentaa kunnolla joissakin asioissa. Nykyajan meininki ei ole mistään kotoisin. Pelätään, että lapsi menee rikki, mutta se menee rikki juuri näillä nykyajan kasvatuskeinoilla. Mitään normaaliin elämään kuuluvaa ei kestetä ja jopa yliopistoissakin vaaditaan turvallisia tiloja, minne voi mennä silittelemään pehmoleluja kun maailma ympärillä ahdistaa. Tähän on tultu.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi ei ole tottunut rajoihin tai nyt on jokin kapinavaihe menossa. Sinä asetat rajat, etkä antaudu itkulla manipuloitavaksi.
MInä epäilen niin päin, että lapsella on äärettömän tiukat rajat (koska äiti koko ajan riitelee kanssaan eli tiukentaa rajoja entisestään) ja lapsen yksi ainoa virhe on huudettu ja uhkailtu sellaisella tavalla, että lapsi on täysin peloissaan, kun mikään ei riitä. Lapsi tuossa tarvitsee apua, koska kokee vanhempansa sellaiseksi uhkaksi, ettei enää uskalla olla kotona.
Ei meillä ole lapset ikinä itkeneet siksi, että on käyty läksyjä läpi eli millainen vanhempi on niin raju, että saa lapsensa pelkäämään henkensä puolesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsi ei viikannut vaatteita kaappiin värijärjestyksessä? No onhan se toki niin kamalaa, että äiti ei pääse negatiivisista tunteistaan.
Lapsi itkee todennäköisesti huomenna koulussa ja se on lasun paikka, koska opettajan on työnsä vuoksi lapsesta ilmoitus tehtävä, jos lapsi on itkuinen ja pelokas.
Voitko välttää riitaa ja vastakkainasettelua. Voitko hoitaa asiallisesti, ettei toinen koe nöyryytystä. Itkussa lohdutetaan sanallisesti. Ovatko ne riidat tuon arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuules nyt. Se runkuttaminen on aivan normaalia.
Itkevä tarvitsee lohdutusta. Osoita rakastavasi poikaasi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsia pitää voida ojentaa kunnolla joissakin asioissa. Nykyajan meininki ei ole mistään kotoisin. Pelätään, että lapsi menee rikki, mutta se menee rikki juuri näillä nykyajan kasvatuskeinoilla. Mitään normaaliin elämään kuuluvaa ei kestetä ja jopa yliopistoissakin vaaditaan turvallisia tiloja, minne voi mennä silittelemään pehmoleluja kun maailma ympärillä ahdistaa. Tähän on tultu.
Näin juuri. Sota-ajan oikeista traumoista kun aletaan selvitä, niin uusia pitää kehitellä.
Itkee kuin tyttö. Pue sille mekko ja opeta meikkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
”Meidän kaikki riidat”
Siis mistä riitelette koko ajan? Eikö niitä voi muuten keskustella ja selvittää? Mä en aikuisena pysty riitelemään ilman, että itku tulee. Vältän siksi vakavia aiheita ja haudon kaiken sisälleni.
Kova hinta itkemättömyydellä. Ymmärrätkö sen itse?
Ottamatta kantaa muuhun, niin hyi kun kylmää ajatella, miten moni kuvittelee itkun olevan manipulointia!!
Oikeasti se kertoo teistä itsestänne ja tavoistanne!! "Normaalit" ihmiset itkevät syystä, ei manipuloinnin takia.
Onko aloituskin sen leija-kirjoituksen käsialaa? Ei mitään tunnetta. ONTTO.