"Mitäs et miettinyt etukäteen"
Olen pohtinut paljon palstalla esiintyvää kristallipalloelämän vaatimusta. Eli sitä, miten etukäteen pitää miettiä millaisessa asunnossa asuu 20 vuoden päästä. Voiko tehdä 0-1 lasta tai jopa 3. kerron nyt miten itse koen elämän suunnittelun. Koen, että yhteiskunta muuttuu nopeammin kuin ehdin suunnitella.
Nuorena halusimme lapsia, molemmilla työpaikat ja ala jossa riitti töitä 90-luvun lamassakin. Tehtiin 2 lasta ja ajttelimme, että meillä on varaa. Elintaso nousi, ja omakotitalossa oli tilaa. Teimme 2 lasta lisää. Nyt elämme 2010-lukua ja niin moni asia on toisin kuin 90-luvulla.
Eniten on yllättänyt miten paljon enemmän opiskelu maksaa omaan opiskeluaikaan 80-90-lukuihin verrattuna. Silloin sai ilmaiset bussimatkat, välipalat ja opiskelukirjat ja materiaalit. Nyt nuo kaikki maksetaan itse eli vanhempien pussista. Olin yh:n lapsi, sain täydet opintotuet. Nyt oma lapsi ei saa mitään koska me vanhemmat olemme keskiluokkaa. Jos olisin yh, lapsi saisi tukea huimat 90e kuukaudessa! Lapsilisien ostovoima taitaa olla pienempi kuin 90-luvulla. Joskus mietin, että olisinko tehnyt 4 lasta jos olisin tiennyt kuinka kallista opiskelu on ihan jo amiksessakin.
Työelämässä on toinen meno kuin 20 vuotta sitten. Silloin jos jäit työttömäksi niin halutessa löytyi aina töitä, ja sellaisia jonka palkalla eli. Nyt tiedän paljon ihmisiä joiden sen aikainen koulutus on ihan turhaa, ei sellaisia töitä enää ole esim. teknologian kehityksen myötä. Asumiskustannukset on ihan pilvissä. Meillä esim. kiinteistövero on 6 vuodessa kaksinkertaistunut. On tullut poliklinikkamaksua ja terveyskeskusmaksuja joita ei ennen ollut.
Mistä nämä kaikki asiat olisi voinut nähdä etukäteen? 1990-luvulla luotetiin siihen, että valtio pitää omistaan huolen. Nyt en enää ajattele niin. Keskiluokka on hurjassa kurimuksessa. Sanon, että vuonna 2016 moni suomalainen on asuntoloukossa, peruspäivärahalla ja köyhä. Ja samaan aikaan on ylin luokka jonka tulot vain kasvaa. Mikä tähän on johtanut? Miten meillä oli ennen varaa parempaan yhteiskuntaan?
ja vielä yksi kommentti meitä isoja perheitä (köyhiä) haukkuville. Muistakaa, että lapsilla on myös työllistävä vaikutus. Päivähoito, sairaanhoito, opetus, lapsiperheiden palvelut, lelut, tarvikkeet, harrastukset jne. Aika moni saa niistä elantonsa.
Kommentit (62)
Alapeukku Tilastokeskuksen faktalle? Onhan se tietysti julmaa, että palkat nousseet huimasti....
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 21:48"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 21:15"]
Minä tein lapset samaan aikaan kuin ap eli 90-luvulla. Nyt he opiskelevat Helsingissä, molemmille ostettu oma yksiö. Kummallakin on töitä opintojen ohessa. Kesämökkejä meillä on 2 kpl, kumpaakaan ei ole peritty. Minulla on muutama sijoitusasunto, miehellä muuta kiinteää omaisuutta. Kummallakin akateeminen tutkinto, mutta kumpikaan ei ole missään kovapalkkaisessa työssä, tavallista keskiluokkaa, mutta säästäväisiä.
En ole koskaan luottanut, että valtio pitää huolen omistaan. Olen luottanut itseeni ja omiin valintoihini tietoisena siitä, että vain minä kannan niistä vastuun.
[/quote]
Sinä osasit ja onnistuit, mutta onko tuohon pystyneet kaikki? Kaikilla ei ole akateemista tutkintoa, ei työpaikkaa. Nykyään on ihme jos löytää töitä opiskelujen ohessa, jotain mäkkärin paikkaa hakee 100 ja 1 otetaan. Ettekä te muuten tuota omaisuuttanne ole ihan keskituloilla hankkineet, se on vale. ap
[/quote]
Kaikki eivät tietenkään ole voineet tehdä samoin, koska on pitänyt matkustella, vaihtaa autoa vuoden välein, hankkia milloin mitäkin hilavitkutinta leipäkoneesta uuteen kännykkään.
Omaisuus on hankittu tekemällä töitä. Vielä 80-luvulla ennen lapsia tein kahta työtä, vapaapäiviä vuodessa oli yhteensä 3 kpl. Asuin vuokralla ja omistamassani asunnossa oli vuokralainen. Toisen sijoitusasunnon ostin samalla tavalla eli vuokralaiseni asuivat huomattavasti leveämmin kuin minä. Lapset hankittiin vasta siinä vaiheessa, kun koti oli enemmän oma kuin pankin.
Sinä olisit voinut tehdä saman, mutta päätit satsata ensin isoon omakotitaloon ja vasta sitten muuhun. Meillä tehtiin päinvastoin.
[/quote]
Olen syntynyt 1970-luvulla, pääsin opiskelemaan 16-vuotiaana ja valmistuin 19-vuotiaana. Eli en nyt valitettavasti ehtinyt tehdä töitä 80-luvulla muuta kuin kesätöitä. Siinä kohtaa olin sitten tyhmä ja tein mukavia töitä josta maksettiin vähän, ei jäänyt säästöön sijoitusasuntoa varten kun elin omillani talvet. Lapset hankittiin nuorena, eka omistusasunto omakotitalo koska laskimme sen edullisemmaksi kuin vaihtaa parin vuoden välein kaksiosta kolmioon jne. Mutta olihan se 120m2 melkoisen suuri. Leipäkonetta ei ole, kännykkä on vanha, matkusteltu on, mutta hyvin vähän ja "järkevästi". t. ap joka ei ole yli-ihminen kuten sinä *aaltoja*
[/quote]
Kerrotko vielä vähän tarkemmin näistä laskelmista? Kaikki tuttavani, jotka ovat asuntokaupoilla tienanneet ovat nimenomaan ostaneeet ensin pienen ja vaihtaneet tasaisin väliajoin suurempaan. Jokaisesta vaihdosta ovat tehneet hyvät voitot.
[/quote]
Mikä on hyvä voitto? Me pääsimme kerralla sopivan kokoiseen asuntoon, ei useita muuttokustannuksia tai leimaveroja. Ensin jouduimme asumaan vuokralla pätkätöideni takia, mutta kun työt vakiintui saimme asuntolainaa ja rakensimme itse talon, nyt hinta tuntuu naurettavalta, maksoimme siitä 660 000 markkaa, ja myimme pois 800 000 markalla. Tosin seuraava asunto maksoi sitten taas enemmän. Ilmeisesti tuttavasi ovat aina ostaneet samanhintaisia asuntoja ja tinkineet esim. sijainnista. ap
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 22:13"]
Alapeukku Tilastokeskuksen faktalle? Onhan se tietysti julmaa, että palkat nousseet huimasti....
[/quote]
Vaan kenen palkat? Ei ainakaan keskiluokan...
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 22:05"]
2000-luvulla ansiot ovat nousseet likimain 40 %!!
http://tilastokeskus.fi/til/pra/2011/pra_2011_2013-04-05_tie_001_fi.html
[/quote]
Koulutusasteittain jaoteltuna lähimpänä koko maan keskiansiota olivat alimman korkea-asteen koulutuksen saaneet palkansaajat 3 177 euron keskikuukausiansiollaan. Tätä alemmissa koulutusluokissa keskiansiot olivat maan keskiansioita pienempiä, ja tätä ylemmissä koulutusluokissa vastaavasti suurempia.
Varmaan luit tämänkin. ap joka kuuluu keskiansioiden alle tienaaviin
Niin mutta palkat nousseet silti 40 %! Kyse ei ollut euromäärästä vaan palkkojen muutoksesta. Kulut ovat kasvaneet mutta ovat ne palkatkin nousseet!
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 22:13"]
[/quote]
Vaan kenen palkat? Ei ainakaan keskiluokan...
[/quote]
Kyllä ne keskiluokan palkat on nousseet sen 40 %
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 22:32"]
Niin mutta palkat nousseet silti 40 %! Kyse ei ollut euromäärästä vaan palkkojen muutoksesta. Kulut ovat kasvaneet mutta ovat ne palkatkin nousseet!
[/quote]
Paljonko kulut ovat kasvaneet? 60% vai paljonko? Ei tuolla tilastolla tee mitään jos ei pysytytä sanomaan paljonko eläminen on kallistunut.
Kotitalouksien kulujen reaalikasvu 2000 - 2006 on ollut 18 %
http://www.stat.fi/til/ktutk/2006/ktutk_2006_2009-06-08_kat_001_fi.html
Kaikkea ei vain voi ennakoida. Kuka tahansa teistä, joilla on elämä mennyt tarkkaan suunnitelmien mukaan, voi silti jo huomenna sairastua vakavasti, joutua onnettomuuteen, tulla tulipalo - vakuutuskorvauksiin luottaminen on lapsellista, kaikkea ei vaan sillä voi kattaa - tai tulla jotain arvaamatonta. Näitä sattuu joka viikko, eikä onnettomuuteen joutumista voi omalla varovaisuudellakaan aina estää. Ihmisillä on talot paljastuneet homepesiksi ja silti on oikeusjuttu hävitty. Elämästään voi suunnitella täydellistä, mutta harvalla kaikki menee suunniltemien mukaan. Romahdus voi tulla koska tahansa hyvin yllättävästäkin syystä.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 22:38"]
Kotitalouksien kulujen reaalikasvu 2000 - 2006 on ollut 18 %
http://www.stat.fi/til/ktutk/2006/ktutk_2006_2009-06-08_kat_001_fi.html
[/quote]
Entä 2006-2013? Omasta kokemus on, että kulut ovat tässä ajankohdassa kasvaneet eniten. ap
Opiskelijoiden tuet on nyt kyllä paremmat kuin 90-luvun lama-aikana jolloin oli huipputyöttömyys. Ihmisten vaatimustaso vain kasvaa koko ajan kulutuksen suhteen.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 21:00"]
20 vuotta sitten eli 1994 Suomessa oli huipputyöttömyys! Nykyisin sentään on avoimia työpaikkoja, mutta silloin ei ollut mitään, ei yhtään mitään. Tiedän, sillä valmistuin vuonna 1993 ja meidän vuosikurssilta lähdettiin työn ja harjoittelupaikkojen perässä ulkomaille, mikä ei sekään ollut ihan yksinkertaista, kun Suomi ei vielä kuulunut EU:hun.
[/quote]
Oli silloin töitä, niitä vähempiarvoisia joihin pääsi kun vain haki tai ilmoitti tulevansa. Toki ymmärrän että kaikkien alojen töitä ei ollut. Ja oli sekin mielenkiintoinen ilmiö, että sai yhtäaikaa kotihoidontukea ja työttömyyskorvausta eikä ne vähentäneet toisiaan. ap
[/quote] No ei ainakaan meillä päin. Ehkä se olisi pitänyt sitten lähteä tyhjän päälle koettamaan onneaan jonnekin muualle, mutta ei ollut yksinkertaista asunnonkaan löytäminen lähikaupungista, ainakaan sillä rahalla mitä olisi ollut mahdollista maksaa.
Ikinä en päässyt töihin, ja nyt on se koulutuskin vanhentunut ts. koko ala kuollut. No, ehdin sairastuakin tässä välissä.
käytettävissä olevat tulot:
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 22:54"]
käytettävissä olevat tulot:
http://www.findikaattori.fi/fi/58
[/quote]
Tuo kuvaa kyllä tuloeroja! Suhteellisia tuloeroja kuvaava Gini-indeksi
Käytettävissä olevat tulot: http://www.findikaattori.fi/fi/114
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 20:33"]
Missä sä ap oot oikein koulusi käynyt? Mä olin yh:n (lesken) lapsi, yo:n suoritin -89. KAIKKI maksettiin itse: kirjat, välineet, matkat, sukset, luistimet. Ainoa tuki oli lapsilisä. Äiti oli ihan normi keskituloinen. Että toki, jos itse on ollut sossuelätti viimosen päälle, onhan se nykymeno saattanut tulla vähän yllärinä...
[/quote]
En ole käynyt lukiota, vain ammattikoulun peruskoulun jälkeen. Joten lukiosta en tiedä, mutta ammattikoulussa maksettiin kaikki kertomani ja kaikille. Opintolaina oli halpaa ja korot sellaiset, että monet nostivat lainan vaikka ei tarvinnut ja sijoittivat. Soskusta en ole koskaan hakenut mitään, opiskeluni rahoitin opintotuella ja lainalla. Tosin yh-äitini oli pienituloinen. ap
[/quote]
Milloin opintolainan korot ovat olleet alempana kuin nyt?
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 20:30"]
No minäpäs mietin etukäteen. Olin kaukaa viisas joskus vuonna 1993, ja tajusin etten tule koskaan tähän yhteiskuntaan siittämään lapsia. Meno oli jo silloin perseestä. Tiesin myös silloin että muodolliset koulutusvaatimukset yms. naurettava näpertely tulee tästä vain pahenemaan, ja niinhän tässä on käynyt. Yli 20 vuoden ajan olen elänyt ja kokenut kuinka Suomi on mennyt huonompaan suuntaan. Että kyllä jos oli silmät auki ja osasi tehdä ajatusharjoituksia niin nämä nykypäivän ongelmat ovat olleet näkyvissä jo ihan sieltä ysärin alkupuolelta asti.
[/quote]
Onnea sulle, useimmat eivät kyllä olleet noin viisaita. Olin samoina vuosina vastavalmistunut nuori aikuinen. Ehkä vielä -93 puhuttiin silloisesta lamasta, mutta varsinkaan 90-luvun lopulla ei yleisesti ajateltu näin kuin nyt, oltiin optimistisempia.
Nykyään tunnutaan myös laskevan pakolliseksi oma talo, kaksi autoa, älypuhelimet, tietotoneet kaikille, maksu-tv ja niin edelleen. 80-lukua seurasi 90-luvun lama, jännä jos siitä et muista mitään? Maailma muuttuu ja jos ei muutu sen mukana, ei pärjää. Se on vain ikävä tosiasia. Ja jos ei ole rahaa tai halua lukea itseään pitkälle ja tehdä paljon töitä, niin sitten pitää valita mistä luopuu. Toiset meistä ovat käyneet kouluja lähemmäksi kaksikymmentävuotta peruskoulun jälkeen ja tehneet töitä 80 tuntia viikossa jotta pystyvät pitämään nuo kaikki alussa määritellyt asiat. Mitä sinä olet tehnyt muuta kuin valittanut?
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 21:56"]
Niinpä, ei olisi 80-luvulla uskonut että Suomessa menee asiat näin poskelleen. Pahinta on se että monilta ihmisiltä on viety toivo parempaan. On erittäin paljon työttömiä jotka ovat alistuneet siihen etteivät enää tule työllistymään eikä elämä muutu paremmaksi. Nuoretkin taitavat nähdä tulevaisuuden melko pessimistisesti.
[/quote]
Juuri näin, aika toivoton tilanne on nyt valmistuvilla nuorilla. Töitä kun ei ole nuorille eikä vanhoille. On ihan sattumaa oletko osannut valita 3 vuotta sitten alan mikä työllistää tai mille ei ylikouluteta. ap
[/quote]
Mulla alat ovat aina olleet aloitusvaiheessa hyvin työllistäviä, mutta muuttuneet. tiedän myös useita sellaisia työttömiä, jotka eivät koskaan olisi uskoneet joutuvansa työttömäksi.
Mulla sattui samaan syssyyn, parin vuoden sisään useita sellaisia asioita, joita ei osannut ennakoida ja joita ei etukäteissuunnitelmiin kuulunut. Työpaikan menetys pahimman laman keskellä, lapsen sairastuminen, äidin sairastuminen ja lopulta kuolema ynnä muita asioita, joista saatettaisiin tunnistaa jos kerron liikaa.
Kyllä minäkin aloitin työurani 11-vuotiaana, enkä ollut koskaan työttömänä, ennen kuin tuli salama kirkkaalta taivaalta äitiysloman aikaan, että firma lopettaa. Äitiyslomalla syvän laman aikana oli todella vaikea löytää töitä. On paljon ihmisiä, jotka ovat aloittaneet työuransa tosi nuorena, eivätkä ole koskaan olleet työttömänä ennen kuin ensimmäsen kerran joutuvat. Kaverinikin joutui tänä syksynä työttömäksi, takana 35 vuotta katkeamatonta työuraa.