Mikä on oletus koulutustason suhteen?
Oman kokemuksen perusteella ihmiset olettaa normaalisti että kouluttautuu lukion jälkeen ammattikorkeakoulussa. Itse olen yliopistossa ja käännän yleensä muutaman pään kun kerron siitä.
Tästä voi päätellä ettei yliopistokoulutus ole jokaista varten. Muita ajatuksia?
Kommentit (17)
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 19:05"]
Suomessa on kymmeniä ammattikorkeita ja kymmenen yliopistoa. On varmaan selvä, että useampi opiskelee amk:ssa.
[/quote]
26+15.
Eivät kaikki koulutukset ole "kaikkia" varten. Toki yliopistoon tietyille aloille pääsee sisään aivan kuka tahansa, joka on päässyt myös ylioppilaaksi (tai jopa ei olisi käynyt lukiota).
Oman kokemuksen mukaan yliopisto on se paikka, jonne oletetaan pyrkivän lukion jälkeen.
Jaa. Riippunee täysin piireistä joissa pyörii. Meillä se oletus on yliopisto.
Eikö kukaan kehu sinua koskaan? =(
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 19:47"]
Eikö kukaan kehu sinua koskaan? =(
[/quote]
Mitä tarkoitat?
Mun lähipiiri on keskimäärin mennyt lukiosta yliopistoon. Itse oletan kun kysyn koulutuksesta/ammatista, että on käyty joku ammattiin pätevöittävä tutkinto peruskoulun jälkeen.
Ei hemmetti :D Kuka tällaisia aloituksia tehtailee?
On huomattavasti vaikeampaa päästä opiskelemaan sairaanhoitajaksi Helsingin ammattikorkeakouluun (jonne ei pääse edes pääsykokeisiin C-M papereilla ja alle 8:n keskiarvolla) kuin esim. teologiseen Helsingin yliopistoon tai maatalous-metsätieteelliseen. Ei voi verrata ja ajatella, kuka tahansa pääsee amk:hon mutta ei yliopistoon.
T. molemmissa Helsingissä opiskellut
Minun piirit ovat hieman laajemmat. Ja siellä annetaan kaikkien kukkien kukkia.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 19:43"]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 20:35"]
Ei hemmetti :D Kuka tällaisia aloituksia tehtailee?
[/quote]
Epävarmat lapset.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 20:55"]
Minun piirit ovat hieman laajemmat. Ja siellä annetaan kaikkien kukkien kukkia.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 19:43"]
[/quote]
[/quote]
Sanoinko minä mitään siitä mitä annetaan tai ei? Meillä lähipiirissä nyt vain kaikki ovat menneet yliopistoon ja sukupolvien ajan. Saa sitä muutakin tehdä mutta tämä nyt vain on meillä tosiasia. Eli ap:n oletus ei yksinkertaisesti pidä kaikkien ihmisten osalta paikkansa.
Mun kaikki läheiset ystäväni ja sukulaiseni ovat opiskelleet yliopistossa. Olin ns. eliittilukiossa, jossa kaikki ainakin haaveilivat akateemisesta tutkinnosta. Tietenkään kaikki eivät yliopistoon pääseet, mutta suurin osa kuitenkin. Myös mieheni on opiskellut yliopistossa (eri kuin minä) ja hänen ystävänsä myös. En näin äkkiseltään muista kuin kaksi ystävää, joilla ei ole yliopistokoulutusta. Toinen on kätilö ja toinen tradenomi.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 21:24"]
Mun kaikki läheiset ystäväni ja sukulaiseni ovat opiskelleet yliopistossa. Olin ns. eliittilukiossa, jossa kaikki ainakin haaveilivat akateemisesta tutkinnosta. Tietenkään kaikki eivät yliopistoon pääseet, mutta suurin osa kuitenkin. Myös mieheni on opiskellut yliopistossa (eri kuin minä) ja hänen ystävänsä myös. En näin äkkiseltään muista kuin kaksi ystävää, joilla ei ole yliopistokoulutusta. Toinen on kätilö ja toinen tradenomi.
[/quote]
Laskin vielä huvikseni Facebookista prosenttiosuuksia koulutustasoista. Yli 60% fb-kavereistani on maistereita tai diplomi-insinöörejä, yli 10% fb-ystävistäni on jo väitellyt tai kirjoittaa väitöskirjaa.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:56"]
Oman kokemuksen perusteella ihmiset olettaa normaalisti että kouluttautuu lukion jälkeen ammattikorkeakoulussa. Itse olen yliopistossa ja käännän yleensä muutaman pään kun kerron siitä.
Tästä voi päätellä ettei yliopistokoulutus ole jokaista varten. Muita ajatuksia?
[/quote]
Kuka olettaa ja missä? Tsekkailetko kadulla vieraita ihmisiä ja mietit yliopisto vai amk? Miten se opiskelupaikka tulee ilmi? Minkälaisessa tilanteessa ilmoitat opiskelupaikkasi ja miten ne päät kääntyy? Älä kailota niin kovalla äänellä :)
Taisit aloittaa opinnot vasta syksyllä; no kyllä totut, että ei kaikki kumarra, vaikka opiskelet yliopistossa.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:56"]Oman kokemuksen perusteella ihmiset olettaa normaalisti että kouluttautuu lukion jälkeen ammattikorkeakoulussa. Itse olen yliopistossa ja käännän yleensä muutaman pään kun kerron siitä.
[/quote]
Minulla on maisterin paperit ollut jo 20v mutta noin typerää kommenttia en ole vielä koskaan kuullut.
Suomessa on kymmeniä ammattikorkeita ja kymmenen yliopistoa. On varmaan selvä, että useampi opiskelee amk:ssa.