Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempainrahan ym. muutosehdotus

01.09.2006 |

Hei!

Ohessa on linkki sosiaali- ja terveysministeriön nettisivuille, mistä löytyy esittely vanhempainrahan ja vanhempainvapaan muutosehdotuksesta, joka tulisi voimaan 1.1.2007, jos lakiesitys menee eduskunnassa läpi syksyllä.

http://www.stm.fi/Resource.phx/stm/index.htx

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
02.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitiyslomansa aloittaviin? Ovatko he kokonaan vanhan järjestelmän piirissä, vai saavatko korotusta vuoden 2007 puolella sen aikaa, mikä 56 päivästä on jäljellä? Itse ajattelin jäädä äitiyslomalle joulun ja uuden vuoden välillä...

Kiitos Kamu linkistä!

Vierailija
2/3 |
02.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että muutos koskee vasta niitä, jotka jäävät äitiys- tai isyyslomalle vasta vuoden 2007 puolella, mutta varma en ole. Luultavasti asia selviäisi lakiehdotuksesta, jos joku haluaa asiaan tarkemmin perehtyä ja ainahan voi kysyä Kelasta neuvoa.

Mulla äitiysloma alkaa ensi maanantaina (ja työnantaja maksaa palkan 72 päivältä), joten itsellä ei ole niin suurta intressiä asiaan, mutta miehen korvauksiin tällä tietysti on merkitystä.

Olemme suunnitelleet uudistuksen vuoksi, että mies pitäisi isyyslomaa vasta ensi vuoden puolella ja käyttäisi lapsen syntymän aikoihin pitämättömät vuosilomansa, jos hän siten saisi 20 % suuremman Kela-korvauksen. Tosin pitää selvittää aikanaan menisikö se näin ja koskeeko korotus yleensäkään isyyslomaa vai vain " isäkuukautta" .

Suunnitteluintoa kaikille, jotka uudistuksesta hyötyisivät!

Terveisin

Kamu 34+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
02.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävinkin jo eilen katselemassa, löytyisikö jo hallituksen esitystä asiasta. Eilen ei löytynyt, mutta ehkä sitten ensi viikolla. Tosin sehän olisi vasta hallituksen esitys, joka voi saada toisen sisällön eduskuntakäsittelyssä ja sittemmin itse laissa/laeissa.

Tuosta isyysrahasta. Itse tavasin tuota ppt-esitystä STM:n sivuilla niin, että isyysraha nousee vain isyyskuukauden aikana eli niiden 12 päivän ylimääräisen isyyspäivän ajalta, EI niiden " normaalin" 18 isyyspäivän ajalta. Sitä vastoin isän vanhempainraha kyllä nousee. Ts. isä tulee saamaan esityksen toteutuessa nykyistä parempaa päivärahaa 50 ensimmäiseltä vanhempainpäivärahapäivältä ja " isäkuukauden" isyysvapaapäiviltä.

Olisi kuitenkin mielenkiintoista päästä tavaamaan itse HE:ä. Se, että isäkuukauden ajankohta muuttuu joustavammaksi, on kyllä hieno asia! Tosin sehän kyllä vaatii joustoa äidin työnantajalta.

Minullekin maksetaan täysi palkka äitiysloman 72 ensimmäiseltä päivältä, joten muutos ei hetkauta henkilökohtaista talouttani. On kuitenkin hieno asia, että sillä on vaikutusta niihin äiteihin, joille työnantaja ei maksaa palkkaa ä-lomalla.