Pojan kaverin äiti soitti huolestuneena mulle ja sanoi, että meidän pojat ovat leikkineet vaarallista leikkiä autotiellä.
Sanoi, että hänen poika oli kaatunut, säikähtänyt ja tullut kertomaan hänelle. Ajatteli, että minunkin olisi hyvä tietää. Kiva, että kertoi.
Mun poika myönsi, että olivat juosseet autojen edestä ja perusteli sitä sillä, että se on jännää. Kun juttelin pojan kanssa, tuli ilmi, että hän ei oikeastaan edes ymmärtänyt, kuinka vaarallinen leikki tuo on. Hän muun muassa vetosi siihen, että pelaa jalkapalloa ja on nopea juoksemaan ja on autoissakin jarrut, jos ei ehdikään yli... Poika on kuitenkin "jo" 10v, joten olisi voinut ajatella hänen jo paremmin ymmärtävän. Onneksi mitään ei käynyt.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Herkkiä nykyajan naperot, kun tuollaisesta tulee itku. Itse en missään nimessä olisi uskaltanut tuollaista äidilleni myöntää. Tukkapöllyä olisi tullut.
Ja sinäkö et ollut herkkä kun pelkäsit vanhempiasi etkä uskaltanut kertoa äidille? :D
Outoa logiikkaa.
Joo, mun poika sanoi myös suunnilleen tuon ikäisenä, tai ainakin jo koulussa ollessaan, kun liikenteen vaaroista keskusteltiin, että hän ei ymmärrä mikä siinä auton alle jäämisestä on niin kamalaa, kun eihän siinä mitään satu, kun sitähän on sitten siellä auton alla. Olin ihan ihmeissäni.
Mutta hän siis oikeasti kuvitteli, että kun puhutaan auton alle jäämisestä niin että sitä on turvassa siellä maassa pyörien välissä. Ei tullut mieleenkään, että tuon ikäinen voisi ajatella noin. Katsottiin sitten muutamia onnettomuuskuvia selventämään asiaa...
Me asumme sellaisen tien laidassa, missä tiellä on 60 km/h nopeusrajoitus, mutta todelliset nopeudet ovat tyypillisesti 60-100 km/h, joskus jopa sitäkin enemmän. (Eilen illalla näin ikkunasta, kun yksi autoilija sai ylinopeussakot.) Tästä menee ohi myös isoja rekkoja, jotka ajavat ylinopeutta.
Olen selittänyt lapsilleni, että vaikka se auto ajaisi ihan hiljaa, kun se tönäisee ihmistä, ihminen kaatuu, ja se kaatuminen sattuu.
Ihmiskunnan rappio on jo niin pitkällä, että pitäisi olla enemmän tapoja karsia huonoa ainesta.
Vierailija kirjoitti:
Ja viiden vuoden päästä tuokin Einstein ajaa mopolla muun liikenteen seassa
Viisi vuotta aivojen kehitystä tuossa vaiheessa on todella todella paljon.
Etkö ap ole tällaisesta leikistä kuullut (muiden tekemänä) aikaisemmin? Etkö ole valistanut lastasi? Etkö ylipäätään ole opettanut pojallesi, että mikä on oikein ja mikä väärin ja miten omasta turvallisuudesta huolehditaan? Eikö teillä ole itsellä autoa? -Jos on, niin etkö ole opettanut ja havainnollistanut lapselle autosta käsin eri riskitekijöitä liikenteessä?
Jännä, että ap avaudut tilanteesta somessa ikäänkuin, että yllättävä juttu. No onhan se yllättävää, jos ei ole itse kasvattanut lastansa toimimaan oikein.
Tulepa muutaman vuoden päästä avautumaan, että lapsesi joi kännit 12-vuotiaana ja käytti huumeita 13-vuotiaana jne.
Täähän on yksi tän hetken kuumimpia somehaasteita
Samaa itsekin mietin. Ei ihmekään, että pelästyi!