Sairaanhoitajat, kertokaa työstänne
Kiinnostaa hoitoala, ja haluaisin hakea sairaanhoitajaksi. Mietityttää kuitenkin työn raskaus henkisesti ja fyysisesti.
Sairaanhoitajat, kertokaa nyt rehellisesti työstänne, areena on teidän. :)
Kommentit (7)
Olen leikkurissa. Fyysisesti kuormittaa lähinnä työasennot, mutta johonkin vuodeosastoon nähden pääsemme helpolla kun ei tarvitse käännellä vuodepotilaita päivät pitkät. Henkinen kuormitus on ekan vuoden (perehtymisaika) aika kova, koulu ei juurikaan valmista leikkaussalityöhön vaan kaikki opitaan tekemällä. Päivystysvuorot on uuvuttavia, 17h työpäivä ei ole harvinaisuus ja seuraavana päivänä pitää olla pirteänä ja skarppina aamuvuorossa. Tauoille pääset 8 tunnin päivän aikana 10+20min, mutta jossain ei pääse sitäkään joten tyytyväinen olen.
Työ sinänsä on palkitsevaa, kun "korjaamme" ihmisiä. Leikkurissa hoidamme vain yhtä potilasta kerrallaan, joten ei pääse syntymään tunnetta ettei ehdi tehdä työtään kunnolla. Sedatoidut tai nukutetut potilaat ovat myöskin helppoja potilaita, kun eivät pääse esim käymään käsiksi, myöskään vihaisia omaisia ei tarvitse katsella. ;) Pidän käsillä tekemisestä ja tiimityö kirurgin työparina on ainakin itselleni mieleistä.
Ensiavun sairaanhoitaja. Ilta ja yö painotetusti työtä, usein tuplavuoroja (sairasloma tuurauksia, omasta tahdosta). Kaiken ikäisiä potilaita, kaiken kuntoisia potilaita. Potilaita on paljon ja väliin otetaan vielä akuutteja potilaita joka aina pitkittää odotusaikaa. Tavallisia ihmisiä joita on kiva hoitaa, sitten juopot narkkarit ja kaikki muu roska. Vaihtelevia päiviä, monta erilaista työpistettä. labrakokeita, ohjausta ,kipsauksia , sydänfilmiä ,tippaa lääkkeitä, luksaatioita. Tykkään.
En ole vielä valmis hoitaja, mutta tiivistettynä kaikki riippuu hyvin paljon missä olet töissä. Perusterveydenhuolto, erikoissairaanhoito, ambulanssi, kotihoito, yksityiset yritykset, leikkuri jne... valinnanvaraa on paljon. Itse oon lanssissa ja päivistyksestä eniten tykännyt. Työllistyminen parhainta kuitenkin vanhuspuolella, missä sh kuitenkin yleensä vastuuhoitajana. Kaikkialla kuitenkin työssä samoja piirteitä: lääkkeitten kanssa härveltämistä, haavanhoitoa, perusmittauksia jne. Jos on arka eikä uskalla toiseen ihmiseen koskea niin en suosittele. Eritteet ja muut mukavat jutut myös tulleet tutuksi. Vuorotyötäkin täällä painetaa, mutta siitä saa lisiä ja välillä on mukava nukkua pitkään. Itse olen tykännyt ja varmasti tulen viihtymään työelämässä.
Ihmisten kanssa kosketuksissa olen nykyisessäkin ammatissani :) kiitos. Muiden mielipiteitä?
En suosittele. Mielenkiintoisempia, tietyllä tapaa vapaampia ja paremmin palkattuja ammatteja on paljon.
Suomalainen sairaanhoitaja ebola-alueella: Kamalinta on ambulanssin oven avaaminen
http://yle.fi/uutiset/suomalainen_sairaanhoitaja_ebola-alueella_kamalinta_on_ambulanssin_oven_avaaminen/7592891