Onko 25-vuotias mielestäsi nuori äiti?
Otsikossa se kysymys tulikin. Ja kyseessä siis 25-vuotias, joka saa lapsen, ei 25-vuotias 7-vuotiaan äiti:)
Ja toinen kysymys, mikä on sun mielestä optimaalisin ikä saada lapsia, ts. koska se ei enää särähdä korvaan?
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:01"]
On. Etenkin korkeakoulutettujen keskuudessa ei juuri koskaan törmää noin nuoreen äitiin. Itse olin joukon nuorimpia kun sain esikoiseni 32-vuotiaana.
[/quote]
Kyllä törmää. Ainakin lääketieteellisillä aloilla (lääkärit, eläinlääkärit) on ihan tavallista, että lapsia tehdään kesken opiskelujen huomattavasti alle kolmekymppisenä. Itse olen alalla ja sain esikoiseni 24-vuotiaana. Voisin myös luetella ihan heittämällä parikymmentä samoin tehnyttä kollegaa.
[/quote]
No ehkä olisi pitänyt sanoa väitelleiden (eu leuhkiakseni vaan koska se on tosiasia). Omassa tuttavapiirissäni olin tosiaan se eka äiti aikoinani.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:01"] On. Etenkin korkeakoulutettujen keskuudessa ei juuri koskaan törmää noin nuoreen äitiin. Itse olin joukon nuorimpia kun sain esikoiseni 32-vuotiaana. [/quote] Kyllä törmää. Ainakin lääketieteellisillä aloilla (lääkärit, eläinlääkärit) on ihan tavallista, että lapsia tehdään kesken opiskelujen huomattavasti alle kolmekymppisenä. Itse olen alalla ja sain esikoiseni 24-vuotiaana. Voisin myös luetella ihan heittämällä parikymmentä samoin tehnyttä kollegaa. [/quote] No ehkä olisi pitänyt sanoa väitelleiden (eu leuhkiakseni vaan koska se on tosiasia). Omassa tuttavapiirissäni olin tosiaan se eka äiti aikoinani.
[/quote]
Sitten varmasti ymmärrät, että oma tuttavapiirisi on aika kapea otanta. Itse tiedän väitelleitä naisia, joilla on kolme lasta alle kolmekymppisinä tehtynä. Älykäs nainen ei välttäömättä lykkää lisääntymistä liikaa, koska tuntee riskit.
Minusta minä olin aina nuori äiti vaikka esikoisella ja kuopuksella 12v ikäeroa. Aina vain tuntuu että olen todella nuori :)
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:01"] On. Etenkin korkeakoulutettujen keskuudessa ei juuri koskaan törmää noin nuoreen äitiin. Itse olin joukon nuorimpia kun sain esikoiseni 32-vuotiaana. [/quote] Kyllä törmää. Ainakin lääketieteellisillä aloilla (lääkärit, eläinlääkärit) on ihan tavallista, että lapsia tehdään kesken opiskelujen huomattavasti alle kolmekymppisenä. Itse olen alalla ja sain esikoiseni 24-vuotiaana. Voisin myös luetella ihan heittämällä parikymmentä samoin tehnyttä kollegaa. [/quote] No ehkä olisi pitänyt sanoa väitelleiden (eu leuhkiakseni vaan koska se on tosiasia). Omassa tuttavapiirissäni olin tosiaan se eka äiti aikoinani.
[/quote]
Sitten varmasti ymmärrät, että oma tuttavapiirisi on aika kapea otanta. Itse tiedän väitelleitä naisia, joilla on kolme lasta alle kolmekymppisinä tehtynä. Älykäs nainen ei välttäömättä lykkää lisääntymistä liikaa, koska tuntee riskit.
[/quote]
Eikö tässä kysytty mielipidettä/omaa tuntumaa asiaa? Miksei sitten kelpaisi juuri se oma tuttavapiiri otannaksi?
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:03"]Tulin raskaaksi 25-vuotiaana ja silloin en ajatellut olevani nuori odottaja. Synnytin esikoisen täytettyäni 26 ja todellakin tunsin olevani nuori äiti! En päässyt äitiporukoihin mukaan, kun nekin äidit joilla omat kaverit eivät olleet olleet raskaana samaan aikaan hakivat yli kolmekymppistä äiti-seuraa. (Minun kaveri opiskelivat vielä) Mukavia minulle ollaan aina oltu puistoissa ja kahviloissa ja laspset ovat saaneet leikkiä keskenään, mutta vaikka ikäero tuolloin kolmekymppisiin oli vain pieni, niin ilmeisen suuri se toisista äideistä oli. Näin siis isohkossa kaupungissa minun kokemukseni mukaan, ehkä jossain muualla toisin! :)
[/quote]
Onpa jännä! Itse sain esikoiseni 20v ja toisen 23v, olen nyt 24v. Minulla on useita ystäviä joilla on sama elämäntilanne, iältään nyt noin 23-30v mutta myös 30-33v äitikavereita olen löytänyt naapurustosta/äitikerhosta :) ihanan ennakkoluulottomia ihmisiä ja saatetaan kahvitella ihan viikottain. Tämä tosin on selvästi tuuristakin kiinni, käytiin aiemmin esikoiseni kanssa eräässä toisessa leikkipuistossa muskarissa jossa äidit oli näitä lähempänä 30v molemmin puolin enkä 1,5v aikana päässyt kovin "sisään" porukoihin vaikka tuttavallisen asiallisesti siellä joidenkin kanssa puheltiinkin :) nyk paikassa otettiin heti eka kerrasta lähtien "jengiin mukaan" ja on kaikki tosi ystävällisiä ja avoimia, kivoja tyyppejä :) osa on omia naapureita myöskin.
Sain esikoisen 25v ja olin ollut naimisissa muutaman vuoden (kaikki muuten oletti, että olen raskaana häissä, koska niin nuorena piti naimisiin mennä... Kun kolmekymppiset menee naimisiin, oletetaanko automaattisesti, että morsian on raskaana?). Toinen syntyi ollessani 27v ja kolmas 29v. Nyt kun monet ystävistäni alkaa lapsia hankkimaan päälle kolmikymppisenä, olen onnellinen että omat lapset on jo tehty. :)
No jos n. 29 on ensisynnyttäjien keski-ikä, niin eiköhän siitä +/- 5 vuotta oo yleisin ikä, eli 24-34.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:03"]Tulin raskaaksi 25-vuotiaana ja silloin en ajatellut olevani nuori odottaja. Synnytin esikoisen täytettyäni 26 ja todellakin tunsin olevani nuori äiti! En päässyt äitiporukoihin mukaan, kun nekin äidit joilla omat kaverit eivät olleet olleet raskaana samaan aikaan hakivat yli kolmekymppistä äiti-seuraa. (Minun kaveri opiskelivat vielä) Mukavia minulle ollaan aina oltu puistoissa ja kahviloissa ja laspset ovat saaneet leikkiä keskenään, mutta vaikka ikäero tuolloin kolmekymppisiin oli vain pieni, niin ilmeisen suuri se toisista äideistä oli. Näin siis isohkossa kaupungissa minun kokemukseni mukaan, ehkä jossain muualla toisin! :) [/quote] Onpa jännä! Itse sain esikoiseni 20v ja toisen 23v, olen nyt 24v. Minulla on useita ystäviä joilla on sama elämäntilanne, iältään nyt noin 23-30v mutta myös 30-33v äitikavereita olen löytänyt naapurustosta/äitikerhosta :) ihanan ennakkoluulottomia ihmisiä ja saatetaan kahvitella ihan viikottain. Tämä tosin on selvästi tuuristakin kiinni, käytiin aiemmin esikoiseni kanssa eräässä toisessa leikkipuistossa muskarissa jossa äidit oli näitä lähempänä 30v molemmin puolin enkä 1,5v aikana päässyt kovin "sisään" porukoihin vaikka tuttavallisen asiallisesti siellä joidenkin kanssa puheltiinkin :) nyk paikassa otettiin heti eka kerrasta lähtien "jengiin mukaan" ja on kaikki tosi ystävällisiä ja avoimia, kivoja tyyppejä :) osa on omia naapureita myöskin.
[/quote]
Ei reilu parikymppisten ja reilu kolmikymppisten ikäero pitäis tosiaan olla enää niin merkittävä että sen perusteella ketään hyljittäis. Molemmat on täysin aikuisia ihmisiä ja vielä samassa elämäntilanteessakin jos on pieniä lapsia. Aina ei edes erota onko joku 20+ vai 30+.
itse ainakin aion tehdä lapseni alle 30-vuotiaana, sillä suvussani on lapsettomuutta ja minullakin gynegologi on todennut sairauden joka voi vähentää hedelmällisyyttä. Nyt ikää 21 ja pari vuotta seurusteltu ja vuosi asuttu yhdessä poikaystäväni kanssa ja todettu, että kun opiskelut on ohi n. vuoden päästä niin sitten aletaan yrittämään lasta.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:01"]
On. Etenkin korkeakoulutettujen keskuudessa ei juuri koskaan törmää noin nuoreen äitiin. Itse olin joukon nuorimpia kun sain esikoiseni 32-vuotiaana.
[/quote]
Kyllä törmää. Ainakin lääketieteellisillä aloilla (lääkärit, eläinlääkärit) on ihan tavallista, että lapsia tehdään kesken opiskelujen huomattavasti alle kolmekymppisenä. Itse olen alalla ja sain esikoiseni 24-vuotiaana. Voisin myös luetella ihan heittämällä parikymmentä samoin tehnyttä kollegaa.