Onko 25-vuotias mielestäsi nuori äiti?
Otsikossa se kysymys tulikin. Ja kyseessä siis 25-vuotias, joka saa lapsen, ei 25-vuotias 7-vuotiaan äiti:)
Ja toinen kysymys, mikä on sun mielestä optimaalisin ikä saada lapsia, ts. koska se ei enää särähdä korvaan?
Kommentit (54)
Mielestäni 25 on juuri sopiva ikä. Ei liian nuori eikä liian vanha.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:01"]On. Etenkin korkeakoulutettujen keskuudessa ei juuri koskaan törmää noin nuoreen äitiin. Itse olin joukon nuorimpia kun sain esikoiseni 32-vuotiaana.
[/quote]
Mitä alapeukutat? Tämä on minun kokemukseni, onko se sinulta jotenkin pois?
Munkaan mielestä 25-vuotias ei ole nuori äidiksi, vaikka onkin "nuori äiti" nimenomaan tilastollisesti. Mutta itse jotenkin karsastan sitä ajattelutyyliä, että elämän pitää olla "valmis" ennen kuin niitä lapsia voi alkaa harkitsemaan, eli siis oma talo, auto, tietty taso saavutettu työpaikalla jne. Toki mä kannatan sitä että on taloudellisesti valmis, eli ei minnekään sossun tuille joudu ja on varaa elämiseen ja mielellään vähän enemmän, ja että on laskettu että on varaa sitten olla kotona kun lapsi on pieni.
Mutta silti ahdistaa jo nyt se, kun joutuu töissä kertomaan, että odottaa vauvaa. Oon isossa firmassa töissä ja se on täynnä uraohjuksia (ja kyllä muakin urakehitys kiinnostaa, mutta ei perheenperustamisen kustannuksella), ja raskaudesta kertovat henkilöt ovat yleensä lähempänä 40 kuin 30. Ei pitäisi välittää muiden mielipiteistä, mutta inhottaa se jos katsotaan sillä silmällä. Joskus tuntuu että ihmiset ei ymmärrä, että kaikki eivät halua änkeytyä samaan muottiin!
ap
Sain esikoisen 24-vuotiaana. Toisen lapsen saan toivottavasti 26-vuotiaana. :)
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:47"]
Ei todellakaan ole nuori äiti, nuori äiti on jos on alle 20 tai 18v. Tosin nainen on hedelmällisimmillään juuri 18-20 vuotiaana, 25 vuotiaana alkaa hedelmällisyys jo laskea, sen takia onkin huolestuttavaa että Suomessa tehdään lapsia niin vanhana. Yli 35v. on sitten jo vanha äiti.
[/quote
Sori mut nyt kirjoitat paskaa. Nainen ei ole hedelmällisillään 18-20v, eli 2 vuotta, toi on täysin sun oma keksintö. Samoin hedelmällisyys ei laske 25v jälkeen vaan 30. Hohhoijaa. Oletko mies?
Kyllä nelikymppinenkin on nuori äiti. Äitinä siis nuori, edellyttää että saa esikoisensa. Viidettä lasta pukkaava parikymppinen on jo kokenyt äiti, ei nuori.Mutta nyt ei puhuttu iästä.
Ei tullut mieleen, että olisin nuori äiti, kun aloin 25-vuotiaana odottaa esikoistamme. Olin ollut saman miehen kanssa 20-vuotiaasta, meillä oli omistusasunto (velkaa tietysti) ja hyvät työt. Sopiva aika perheen perustamiseen.
Tuli sitten katseltua muita ensisynnyttäjiä perhevalmennuksessa, ja taisin olla nuorin... Asun tosin sellaisessa kaupunginosassa, jossa ensisynnyttäjien keski-ikä on tavallista korkeampi.
Alle 30 vuotias on nuori äiti, alle 20 vuotiaat ovat käytännössä lapsia vielä.
Itse olen 25-vuotias ja toivottavasti pian raskaana. Sanoisin, että 25-vuotias on ehkä nuori äiti, muttei liian nuori.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:47"]
Ei todellakaan ole nuori äiti, nuori äiti on jos on alle 20 tai 18v. Tosin nainen on hedelmällisimmillään juuri 18-20 vuotiaana, 25 vuotiaana alkaa hedelmällisyys jo laskea, sen takia onkin huolestuttavaa että Suomessa tehdään lapsia niin vanhana. Yli 35v. on sitten jo vanha äiti.
[/quote
Sori mut nyt kirjoitat paskaa. Nainen ei ole hedelmällisillään 18-20v, eli 2 vuotta, toi on täysin sun oma keksintö. Samoin hedelmällisyys ei laske 25v jälkeen vaan 30. Hohhoijaa. Oletko mies?
[/quote]
Itseasiassa hedelmällisyys laskee 25 jälkeen. Ei kylläkään yhtä dramaattisesti kuin esim. 40 jälkeen mutta vähän kuitenkin. 30 jälkeen hedelmällisyys laskee jo merkittävästi ja riskit kasvaa. 40 jälkeen keskenmeno on jo todennäköisempää kuin onnistunut raskaus ja onnistuneessakin raskaudessa riskit todella merkittävät.
Minä olen 25v ja lapset on jo tehtynä! Kolme aivan ihanaa poikaa, en vaihtais mihinkään. Lapset 5v, 3v ja 5,5kk :)
Olin 25 kun aloin odottaa kolmatta lastani, siitä voi varmaan päätellä mielipiteeni.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:47"]
[/quote
[/quote]
En ole mies, ihan ole kuule kirjoista, lehdistä ja dokumenttiohjelmista tietoni saanut. Ihminen alkaa muutenkin "rapistua" pikkuhiljaa 25-vuotiaana, ei tarvi mennä montaakaan sataa vuotta taaksepäin tai kehitysmaahan, kun ihmisten eliniänodote on n. 40-50 vuotta, ei siinä ehdi lapsia kasvattamaan jos alkaa vasta viimeisinä elinvuosinaan niitä tehdä. Luonto on tarkoittanut että nainen on parhaimmassa nuoruudessa kun tekee lapsia. Kyllä vaan aika monella kolmekymppisellä on vaikeuksia tulla raskaaksi kun yrittävät toista lasta, parikymppisenä tuli raskaaksi helposti, mutta muutama vuosi myöhemmin ei jostain syystä enää onnistukaan niin vaan. Kun minä odotin esikoista sanottiin että 35-vuotias odottaja on ikänsä takia riskisynnyttäjä.
Ei ole nuori äiti omasta mielestäni, mutta kun itse sain esikoisen 26-vuotiaana, huomasin että olin nuorimmasta päästä monessa paikassa. Olen myös korkeasti koulutettu eikä monilla tutuillani vielä ole lapsia. Optimaalisin ikä saada esikoinen on mielestäni n. 20-28-vuotiaana.
Sain esikoisen 24-vuotiaana enkä kokenut olevani nuori äiti, pelkkä äiti vaan. Nuori äiti on noin 21-vuotias tai nuorempi, mielestäni.
Nuorempi kuin keski-ikäinen ensisynnyttäjä, mutta ei merkittävästi. Normaali ikä tulla äidiksi. 21 ja alle pitäisin nuorena, 35 jälkeen vanhana.
Ei ole nuori. Kyllä täällä pääkaupunkiseudullakin on nuoria äitejä, ja ihan koulutettujakin. :) Minä sain esikoiseni 23-v. ja opiskelen nyt 26-v. toista korkeakoulututkintoani.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:01"]
On. Etenkin korkeakoulutettujen keskuudessa ei juuri koskaan törmää noin nuoreen äitiin. Itse olin joukon nuorimpia kun sain esikoiseni 32-vuotiaana.
[/quote]
Tunnen muutaman noin 25-vuotiaana äidiksi tulleen (kyllä, ihan akateemisia, ylempi korkeakoulututkinto yliopistolta), ja aika montakin 30-vuotiaana äidiksi tullutta korkeakoulutettua. Riippuu vähän alastakin, luulisin.
On nuori, mutta ei liian nuori. Sopiva ikä on noin 20 - 45 vuotta.
Itse haluan tehdä lapset nuorena, ihan vaan koska mun suvun kaikki naiset on enemmän tai vähemmän lapsettomia. En kestäisi jos kolmekymppisenä huomattaisiin että jaa, eipä onnistukaan enää.
Esikoisen sain 21-vuotiaana, enkä ajattele olevani "nuori äiti". Toki olen, mutta elämäntilanne eikä ajatusmaailma vastaa stereotyyppistä nuorta äitiä.