Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi imetyksestä tarvitsee vouhata niin paljon?

Vierailija
02.11.2014 |

Miksi siitä joka paikassa vouhataan ja nyt jo ohjelmasarjakin nimetyksestä? Kaikenlaisia tukiryhmiä riittää ja tuntuu että joillekin imetys on aivan käsittämättömän suuri juttu. Itse olen kaikkia lapsiani imettänyt suositusten mukaisesti, mutta maailma tuskin olisi romahtanut itseltäni tai vauvoilta, vaikkei imetys olisi onnistunutkaan. Hyvähän se on, että kannustetaan imetykseen ja kerrotaan sen edut, mutta ihan en ymmärrä tätä nykyistä buumia hössötyksineen. Olenko ainut?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:55"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:51"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:49"] Minuakin ärsyttää suunnattomasti. Olen omani imettänyt, mutta en tajua mitä se ylipäätään muille kuuluu miten kukakin lapsensa ruokkii. Itse oikeastaan olen pelännyt sanoa imettäväni, ettei minua sekoiteta näihin sekopäisiin imetysfanaatikkoihin. Tämä ohjelmakin on tehty luultavasti vaan ruokkimaan tätä tajutonta kilpailua. Älytöntä provosoida näin intiimillä asialla... [/quote]   Kilpailua? [/quote] näin minusta tuntuu. Kuka on paras äiti ja kuka ihan perseestä yhden korvikeruokinnan takia. Sädekehää kiilotellaan niin perkeleesti.

[/quote]

Kyllä, kilpailuahan imetyskin nykyään on. Kuten monet muutkin asiat äitiydessä.

Vierailija
2/22 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 19:51"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:55"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:51"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:49"] Minuakin ärsyttää suunnattomasti. Olen omani imettänyt, mutta en tajua mitä se ylipäätään muille kuuluu miten kukakin lapsensa ruokkii. Itse oikeastaan olen pelännyt sanoa imettäväni, ettei minua sekoiteta näihin sekopäisiin imetysfanaatikkoihin. Tämä ohjelmakin on tehty luultavasti vaan ruokkimaan tätä tajutonta kilpailua. Älytöntä provosoida näin intiimillä asialla... [/quote]   Kilpailua? [/quote] näin minusta tuntuu. Kuka on paras äiti ja kuka ihan perseestä yhden korvikeruokinnan takia. Sädekehää kiilotellaan niin perkeleesti.

[/quote]

[/quote]

Ahaa, sen takia jotkut siis ottavat raskaasti jonkun toisen onnistuneen imetyksen. Koska heistä tuntui, että hävisivät kilpailun, kun vauva joutui korvikkeelle. Tämähän selvensi hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuntuu nykyään että jos olet imettänyt = imetysfanaatikko. Sitä ei missään nimessä kannata sanoa ääneen tai olet korvikevastainen imetysvouhottaja ja kiillotat sädekehääsi.

Itselläni kävi hyvä tuuri (toisin kuin muilla lähisuvussani ja valtaosalla ystävistäni) ja imetys onnistui paremmin kuin hyvin. Mutta oli mulla pari purkkia korviketta kaapissa jos olis tarvinnut, ei se ollut mikään elämän ja kuoleman kysymys. Tiesin että se ei ole itsestäänselvyys ja että voin vain toivoa. Ja kiva että onnistui mutta en nyt tiedä onko siinä niin paljon eroa että onko ruokittu rintamaidolla, korvikkeella vai sekä että. Säästyipähän rahaa...

Vierailija
4/22 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:56"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:54"]

En minäkään ymmärrä tätä voimakkaan tunnepitoista imetysvouhkausta. Itse ajattelen käytännönläheisesti näin: vauvat tarvitsevat maitoa oman äidin rinnasta saatu on parasta noin 6-12 kk imettäminen vahvistaa myös lapsen ja äidin hyvää suhdetta jokaisen äidin pitää tehdä parhaansa, jotta voisi imettää kohtuullisen ajan En voi ymmärtää naisia, jotka imettävät taaperoitaan - jopa vuosia. Ehkä imettäminen aiheuttaa joillekin naisille addiktion. Itse en olisi myöskään voinut kuvitellakaan, että olisin käynyt jossain imetysryhmässä, vaikka imetys ei aina ihan mutkattomasti sujunutkaan. Harjoittelemalla ja toimimalla neuvolan ohjeiden mukaan se kuitenkin onnistui. Imetys oli minulle osa normaaleja arkiaskareita, siinä missä muukin vauvan kanssa toimiminen. Se on myös intiimi asia, jota toki tein välillä julkisellakin paikalla kun tarve niin vaati, mutta josta ei olisi tullut mieleenkään keskustella ja ruotia avoimesti. Keskustelin ystävieni kanssa muista asioista.

[/quote]

Mutta vouhkaathan säkin voimakkaan tunnepitoisesti taaperoimetyksestä. Minä olen itse taaperoimettänyt, ja se on ollut ihan asia muiden joukossa.

[/quote]

Good for you. Mutta mitä se lapsi enää siinä vaiheessa imetyksestä saa?

Vierailija
5/22 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:56"]

En minäkään ymmärrä tätä voimakkaan tunnepitoista imetysvouhkausta. Itse ajattelen käytännönläheisesti näin: vauvat tarvitsevat maitoa oman äidin rinnasta saatu on parasta noin 6-12 kk imettäminen vahvistaa myös lapsen ja äidin hyvää suhdetta jokaisen äidin pitää tehdä parhaansa, jotta voisi imettää kohtuullisen ajan En voi ymmärtää naisia, jotka imettävät taaperoitaan - jopa vuosia. Ehkä imettäminen aiheuttaa joillekin naisille addiktion. Itse en olisi myöskään voinut kuvitellakaan, että olisin käynyt jossain imetysryhmässä, vaikka imetys ei aina ihan mutkattomasti sujunutkaan. Harjoittelemalla ja toimimalla neuvolan ohjeiden mukaan se kuitenkin onnistui. Imetys oli minulle osa normaaleja arkiaskareita, siinä missä muukin vauvan kanssa toimiminen. Se on myös intiimi asia, jota toki tein välillä julkisellakin paikalla kun tarve niin vaati, mutta josta ei olisi tullut mieleenkään keskustella ja ruotia avoimesti. Keskustelin ystävieni kanssa muista asioista.

[/quote]

Mutta vouhkaathan säkin voimakkaan tunnepitoisesti taaperoimetyksestä. Minä olen itse taaperoimettänyt, ja se on ollut ihan asia muiden joukossa.

[/quote]

Good for you. Mutta mitä se lapsi enää siinä vaiheessa imetyksestä saa?

[/quote]

No jos nyt ajatellaan ihmistä yhtenä eläinlajina, niin ihmisen poikasen luonnollisen vieroittumisiän sanotaan olevan 2-7 vuotta (vrt. läheisin sukulaisemme simpanssi, joka imettää poikastaan nelisen vuotta, ja poikanen pysyy emonsa kanssa seitsenvuotiaaksi). Se tarkoittanee sitä, että ihmisen poikanen saa siitä imetyksestä ihan tarpeellisia asioita, ravintoa, läheisyyttä, turvaa.

Vierailija
6/22 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä itse huomaa kilpailua, enkä voihkamista, sen sijaan huomaan erittäin vihamielistä suhtautumista imetykseen. Minusta on hyvä, että siitä keskustellaan ja erilaisia näkökulmia tuodaan esille, mitä vaikeuksia siinä on ja mistä syystä ihmiset tekevät valintojaan. En ole aiemmin nähnyt minkäänlaista imetysohjelmaa, joten sen ainoan kerran kun se tulee, niin onko se vouhkamista?

Olen ihan positiivisella kannalla kaiken imetyksen suhteen, koska onhan se nyt hirvittävän tärkeä asia. Ihminen on luotu ruokkimaan jälkeläisiään imettämällä. Mutta edelleenkään niiden kenellä se ei onnistunut, ei tarvitsisi tuntea huonoa oloa siitä. Kaikista eniten keskusteluille tekevät haittaa ne, ketkä kokevat pelkän puhumisen asiasta syyllistämisenä ja henkilökohtaisena loukkauksena, vaikkei sellainen ole ollenkaan tarkoituksena. Oikeasti pitäisi ajatella niin, että keskustelu on kaikista hyödyllisin juuri tuleville imettäjille. 

Ilmapiiri on nykyään asian suhteen niin tulenarka, ettei kukaan uskalla olla tilanteeseen tyytyväinen. Imettäjät eivät uskalla olla onnellisia, eikä korvikeäiditkään voi hyvällä mielellä olla, kun kokevat kaiken aiheeseen liittyvän pahana. 

Vierailija
7/22 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 19:51"]

[/quote]

[/quote]

Sehän on ihan oma valinta millä tavalla asian näkee. Joku voi kokea kilpailua kaikkialla, fitnessbuumiin voi ryhtyä ja kokea katkeruutta kun kaveri on parempi, autoilla voi kilpailla, kalliimmalla laukulla, lasten taidoilla. Ihan millä vaan. Tai sitten voit vapauttaa itsesi kilpailusta, mihinkään ei ole pakko osallistua. Minä en koe, enkä näe kilpailua imetyksessä. Olen täysin sinut asian kanssa. En kilpaile myöskään äitiydessä, teen oman osani parhaan mukaan. 

Vierailija
8/22 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan jos vouhkataan, vois olla vielä vähän enemmänkin. Huippua, että on ohjelmakin tehty. Kaikki ketä aihe ei kiinnosta, voi vaihtaa kanavaa.

Vierailija
9/22 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mielestäni mitään vouhkaamista ole. Imetyksen pitäisi olla hyvin luonnollinen ja helppo asia, mutta jokainen imettänyt tietää, että näin ei ole. Ainakin minun kohdallani se oli erittäin haastavaa. Meni kauan harjoitellessa ja muutaman kerran hermotkin totaalisesti. Imetyksen haasteellisuus ja hormonit saivat minut kerrankin itkemään asiaa hysteerisesti.

Sain loppujen lopuksi imetyksen toimimaan, mutta oliko sitten syynä oma jääräpäisyyteni asian suhteen, vai apu ja neuvot, joita sain kun itse omatoimisesti hain. Kävin imetyspolilla asiaa harjoittelemassa, soitin imetystukipuhelimeen ja luin netistä "kaiken" imetyksestä. Yksin, ominpäin en olisi koskaan saanut imetystä sujumaan.

Hyvä, jos aiheesta tehdään ohjelma, jos se auttaa joitakin saamaan imetyksen toimimaan helpommin kuin minä. Toivottavasti ohjelma ei myöskään tuomitse korvikeäitejä, vaan on enemmän tietoa ja kokemuksia jakava asiaohjelma.

Ja miksi olin imetyksen suhteen niin jääräpäinen ja halusin sen toimivan? Ihan käytännön syistä: halpaa, aina mukana sopivan lämpöisenä ja pitkällä aikavälillä helppoa. Jouduin alussa antamaa lisämaitoa ja koin pullorumban, lämmittämisen, keittämisen ja ainasen kaupasta kotiin roudaamisen hankalana. Toki puloruokinnassa isä voisi jakaa vastuun yöruokinnoista, mutta meillä isä on jakanut vastuuta sitten muissa asioissa.

Vierailija
10/22 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:57"]

"Korvikeruokkijat" voisi olla seuraava ohjelma.

Valitaan vaikka 10 äitiä, joilla kaikilla eri syy imettämättömyyteen. Imetysfanaatikoiden olisi ihan hyvä nähdä vähän sitä toistakin puolta.

[/quote]

Kyllä minua ainakin kiinnostaa myös tuo puoli, vaikka olenkin imettänyt. Ihan mielenkiintoista kaikki ihmisen toiminnot. Siitäkin ohjelmasta voisi olla apua tuleville äideille.

Vierailija
11/22 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapsen,tytön,30 vuotta sitten.Maidon suhteen ei tapahtunut mitään.Rintani eivät muuttuneet koko odotusaikana,eivät kasvaneet.Olen pienirintainen,olin silloin A-kuppinen,nyt olen vanhettuani noin B.Mutta odotuksessa ei tapahtunut mitään.Kun lapsi syntyi,aloimme yrittämään imetystä.Ei tullut.Lääkkeillä vähän saatiin nostettua,mutta laitokselta asti oli lisämaito mukana kuvioissa.Kotona imetin n.kuukauden,siihen loppui ja lisämaitoa siis rinnalla kokoajan.Terve ja voimakas nainen siitä kasvoi,nyt on itse neljän lapsen äiti ja on onnistunut imettämään toisia vähemmän,toisia enemmän.Mutta tämän nykyvouhotuksen takia olen kiitollinen etten minä ple nyt tilanteessani 30 vuotta sitten.Varmaan noitana poltettaisiin.

Vierailija
12/22 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukiryhmiä ym. on siksi, että imettäminen ei ole ihan helppoa. Kotona ei ole imetyksen jo kokeneita naisia neuvomassa, miten homma hoituu, eikä toisaalta nykyinen elämänmuoto ole parasta maidonnousua ajatellen.  Kun minun äitini on saanut lapsensa, imetystä ei arvostettu eikä siitä saanut tietoa, minkä takia hänellä oli tosi paljon ongelmia imetyksen kanssa. Sen aikainen neuvolan ohjeistus suorastaan tähtää maidon loppumiseen nykyvinkkelilstä katsottuna.

Mä en ymmärrä, miksi tuo imetysohjelma jaksaa niin kohahduttaa. Ihmisiä kiinnostaa ihmisen elämään liittyvät asiat. Imetys on yksi juttu, jota ihminen tekee, miksi on kummallista, että siitä tehdään tv-ohjelma? Kyllä mua se enemmän kiinnostaa kuin joku Hollywoodin kiinteistönvälittäjät tai ties mitkä luksusrouvat milloin mistäkin päin maailmaa. Kyseessä on nyt kuitenkin yksi ohjelma, imetyksestä ei tule jatkuvasti uusia tv-sarjoja.

Vierailija
13/22 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ärsyttää suunnattomasti. Olen omani imettänyt, mutta en tajua mitä se ylipäätään muille kuuluu miten kukakin lapsensa ruokkii.
Itse oikeastaan olen pelännyt sanoa imettäväni, ettei minua sekoiteta näihin sekopäisiin imetysfanaatikkoihin.
Tämä ohjelmakin on tehty luultavasti vaan ruokkimaan tätä tajutonta kilpailua. Älytöntä provosoida näin intiimillä asialla...

Vierailija
14/22 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:49"]

Minuakin ärsyttää suunnattomasti. Olen omani imettänyt, mutta en tajua mitä se ylipäätään muille kuuluu miten kukakin lapsensa ruokkii. Itse oikeastaan olen pelännyt sanoa imettäväni, ettei minua sekoiteta näihin sekopäisiin imetysfanaatikkoihin. Tämä ohjelmakin on tehty luultavasti vaan ruokkimaan tätä tajutonta kilpailua. Älytöntä provosoida näin intiimillä asialla...

[/quote]

Kilpailua?

Vierailija
15/22 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä tätä voimakkaan tunnepitoista imetysvouhkausta. Itse ajattelen käytännönläheisesti näin:
vauvat tarvitsevat maitoa
oman äidin rinnasta saatu on parasta noin 6-12 kk
imettäminen vahvistaa myös lapsen ja äidin hyvää suhdetta
jokaisen äidin pitää tehdä parhaansa, jotta voisi imettää kohtuullisen ajan

En voi ymmärtää naisia, jotka imettävät taaperoitaan - jopa vuosia. Ehkä imettäminen aiheuttaa joillekin naisille addiktion. Itse en olisi myöskään voinut kuvitellakaan, että olisin käynyt jossain imetysryhmässä, vaikka imetys ei aina ihan mutkattomasti sujunutkaan. Harjoittelemalla ja toimimalla neuvolan ohjeiden mukaan se kuitenkin onnistui. Imetys oli minulle osa normaaleja arkiaskareita, siinä missä muukin vauvan kanssa toimiminen. Se on myös intiimi asia, jota toki tein välillä julkisellakin paikalla kun tarve niin vaati, mutta josta ei olisi tullut mieleenkään keskustella ja ruotia avoimesti. Keskustelin ystävieni kanssa muista asioista.

Vierailija
16/22 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä mä sain tuon alapeukun.Olisin todella halunnut imettää,mutta hormoonit eivät olleet minulle suotuisalla päällä.Kymmenen kiloa tuli raskauden myötä,puolet jäi laitokselle.Kuulun muutenkin fyysisesti hitaasti kehittyneisiin.Menkatkin alkoi 16-vuotiaana ja rinnat kehittyivät tosi hitaasti,sen mitä kehittyivät.Voisko joku selvittää alapeukkua,vähän loukkas,halusin vain kertoa oman tarinani,kun kysyttiin eikö kellään ole mielipidettä.

Vierailija
17/22 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:51"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:49"]

Minuakin ärsyttää suunnattomasti. Olen omani imettänyt, mutta en tajua mitä se ylipäätään muille kuuluu miten kukakin lapsensa ruokkii. Itse oikeastaan olen pelännyt sanoa imettäväni, ettei minua sekoiteta näihin sekopäisiin imetysfanaatikkoihin. Tämä ohjelmakin on tehty luultavasti vaan ruokkimaan tätä tajutonta kilpailua. Älytöntä provosoida näin intiimillä asialla...

[/quote]

Kilpailua?
[/quote] näin minusta tuntuu. Kuka on paras äiti ja kuka ihan perseestä yhden korvikeruokinnan takia. Sädekehää kiilotellaan niin perkeleesti.

Vierailija
18/22 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
19/22 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Korvikeruokkijat" voisi olla seuraava ohjelma.

Valitaan vaikka 10 äitiä, joilla kaikilla eri syy imettämättömyyteen. Imetysfanaatikoiden olisi ihan hyvä nähdä vähän sitä toistakin puolta.

Vierailija
20/22 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Missä tällaista kilpailua käydään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi