Miksi menette töihin alle 3000€ bruttopalkalla?
Ihan aidosti kiinnostaa. Mulle oli selvä juttu että mun aikani on arvokasta, sillä olen hyvä ja ahkera työntekijä, ammattilainen ja siitä kannattaa maksaa. Ensimmäinen työpaikkani sain v. 2011 tuntipalkka oli 14,71€+lisät nykyään 22,53€+lisät (Olen vaihtanut työpaikkaa). Koulutukseni on pelkkä perustutkinto. Työkaverini tekevät samaa työtä jopa puolet halvemmalla kun eivät osaa vaatia enempää palkkaa.
Kommentit (56)
Kaikissa työpaikoissa ei pysty kovallakaan työllä tuottamaan työnantajalle 3000 euron lisäarvoa, eikä kaikille riitä niitä paikkoja joissa pystyy. Sinänsä on ihan oikein, että AP saa itselleen kohtuullisen siivun tuottamastaan lisäarvosta, eikä tyhmä ole se joka rahastaa ahkeruutensa ja osaamisensa.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 10:04"]Mitä työtä teet ap?
[/quote]
Olen sosiaali- ja terveysalalla vanhustenhoitajana. Ap
Vielä en ole sellaiseen päiväkotiin törmännyt, missä lastentarhanopelle maksettaisiin yli 3000€ kuussa ja jonkun ne lapsetkin täytyy hoitaa...
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 10:01"]Kun YT:t tulee on AP ensimmäinen uloslähtijä, koska näin saadaan suurin kustannussäästö.
[/quote]
Ei, suurin kustannussäästö syntyy kun potkitaan turhat ja laiskat ulos. Meiltä potkittiin 3 työntekijää pois - ja suureksi yllätykseksi tilalle ei tarvittukkaan ketään paikkaamaan tilannetta.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 10:09"]Vielä en ole sellaiseen päiväkotiin törmännyt, missä lastentarhanopelle maksettaisiin yli 3000€ kuussa ja jonkun ne lapsetkin täytyy hoitaa...
[/quote]
No täällä Pohjois-Pohjanmaalla on ainakin yksi päiväkoti. Ei sitä makseta jos ei osaa pyytää!
Koska voin myös olla kotona päivärahalla. 5000 hengen yritysessä on nykyään tiukka palkkapolitiikka. Palkkaus kulkee toimenkuvataulukoiden mukaan ja siinä on turha inistä. Kovasti kun rutisee saa vastauksen "ei täällä ole pakko olla,aidan takana on jonossa ihmisiä". Laborantti.
Neuvolan terkkareita tarvitaan ja uravalintaa tehdessäni en ajatellut ensimmäisenä palkkaa. Pidän työstäni.
Tää oli huono provo. Vanhainkodilla ei kukaan lähihoitaja tienaa 3000e/kk.
T. Itsekkin hoitsu
Oletko AP yksityisellä töissä? Kunnalla vaikka olisit kuinka pätevä ei palkka nouse vaatimalla. Kunnalla on työehtosopimusten mukaiset indeksikorotukset ja sitten voi olla jaossa henkilökohtaisia palkanlisiä hyvästä työsuorituksesta (näitä ei todellakaan ole jaossa kaikille), mutta eivät nekään päätä huimaa 3%-8% peruspalkasta. Sitten on vielä ns. ikälisät 5 ja 10 vuoden palvelusta kunnalla. Noi kun laskee lähihoitajan peruspalkkaan lisää ei olla lähellekkään 3000€.
AP, arvaapa huvikseen montako kiinalaista yritys voi palkata 3000 €/kk?
Jos tällaisia palkkoja alettaisiin maksamaan muillekin kuin henkilöille joiden työ on jollain tavalla vaativaa niin täällä tehtäisiin YT-neuvottelun maailmanennätys välittömästi.
Alalle solmitut työehtosopoimukset määrittelevät palkan. Osa ihmisistä on sopimuspalkalla mutta kaikilla aloilla tämä ei ole mahdollista. Lisäksi palkan määrä riippuu siitä missä satut asumaan.
Asuessani pääkaupunkiseudulla sain aina sopimuspalkkaa joka oli yli alan taulukkopalkkojen. Muutettuani nykyiselle paikkakunnalle täällä totesin että kaikki saa TESsin mukaista palkkaa.
Nyt on pääsääntöisesti työnantajan markkinat joten harva työtä hakeva saa "määrätä" oman palkkansa.
Ei se maailma sillä tavalla pyöri että kaikki saisi yli 3000 €/kk.
Itse kuulun tällä hetkellä yli 3000€ ansaitseviin, olen uudessa ammatissa johon kouluttauduin muuttoni jälkeen.
Tosiasia on että eipä käteen jäävä summa paljon muuttunut, nyt maksan kokonaan vuokran ja ennen sain aika paljon asumistukea. Parhaimmillaan olen saanut yli 500 euroa asumistukea kuukaudessa ja nyt 0 e.
Ennemminkin pitäisi puhua siitä mitä käteen jää pakollisten kulujen jälkeen, asuminen, sähkö, vakuutukset yms.
Onko tällä kirjoittajalla tarkoitus tulla tänne pönkittämään omaatuntoaan :D
Pidän opettajan työstäni ja tulen palkallani toimeen. Palkkaani en voi vaikuttaa, mutta työ on itsenäistä, luovaa ja mielekästä kaikin puolin. Siksi. :)
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 09:39"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 09:33"]Kaikilla äiti tai kummitäti ei ole pomona. [/quote] En ole ensimmäistäkään työtä suhteilla saanut, ihan avoimen rekryn kautta. Saahan se pomo sanoa että uusia tulee ovista ja ikkunoista, ei niistä yksikään ole yhtä pätevä kuin minä. Ei munkaan työni haastavaa ole, mutta teen sen oikeasti hyvin. Ap
[/quote]
Kiva, kun olet noooin hyvä. Olet luullakseni v.....ainen työkaveri. Kukas sen kissan hännn nostaa, jos..
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 10:30"]
Alalle solmitut työehtosopoimukset määrittelevät palkan. Osa ihmisistä on sopimuspalkalla mutta kaikilla aloilla tämä ei ole mahdollista. Lisäksi palkan määrä riippuu siitä missä satut asumaan.
Asuessani pääkaupunkiseudulla sain aina sopimuspalkkaa joka oli yli alan taulukkopalkkojen. Muutettuani nykyiselle paikkakunnalle täällä totesin että kaikki saa TESsin mukaista palkkaa.
[/quote]
Nykyisissä työehtospimuksissa on taulukkopalkat pienet. Pääkaupunkiseudulla taulukkopalkka on ehdoton alaraja, siitä lähdetään neuvottelemaan palkan määrää. Muualla taulukkopalkka on ehdoton yläraja, senttiäkään enempää ei makseta. Olen kyllä tyytyväinen työehtosopimuksiin, muuten täällä maksettaisiin vieläkin pienempää palkkaa, kun työnhakijoista valittaisiin ne, jotka tekevät sen halvimmalla.
Tätä minäkin olen ihmetellyt. Suomen palkkataso on paska ja paskana pysyy niin kauan kuin ihmiset suostuvat tekemään orjapalkalla töitä! Kunnioittakaa nyt itseänne ja koulutustanne edes vähän!
Ap on kyllä jotain todella erityistä, en ole koskaan kuullut että kukaan olisi noin erinomainen työntekijä, jos työkään ei ole edes millään tavalla vaativaa. Ehkä sitten omakehu on niin massiivista että sitä uskoo jopa työnantajakin.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 10:30"]
[/quote]
Nykyisissä työehtospimuksissa on taulukkopalkat pienet. Pääkaupunkiseudulla taulukkopalkka on ehdoton alaraja, siitä lähdetään neuvottelemaan palkan määrää. Muualla taulukkopalkka on ehdoton yläraja, senttiäkään enempää ei makseta. Olen kyllä tyytyväinen työehtosopimuksiin, muuten täällä maksettaisiin vieläkin pienempää palkkaa, kun työnhakijoista valittaisiin ne, jotka tekevät sen halvimmalla.
[/quote]Ai, että ehdoton yläraja on taulukkopalkka muualla??? No ei satavarmasti pidä paikkaansa. Itse olen työskennellyt sekä pk-seudulla että pk-seudun ulkopuolella ja tällä hetkellä Pohjanmaalla. Tulin tänne Savosta ja sekä täällä että Savossa neuvottelin itse työsuhteen alkaessa palkkani korkeammaksi kuin mun taulukkominimi olis ollut. Työskentelen hoitoalalla julkisella sektorilla. Tuo on pelkkä myytti että julkisella puolella taulukkopalkat on kiveen valettu tapa, sillä tiedän aika monen muunkin saavan henkilökohtaisia lisiä. Niistä kannattaa sopia työhönottotilanteessa ja kirjata en työsopimukseen. Taulukkopalkkahan on pelkkä lähtökohta.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 10:01"]Kun YT:t tulee on AP ensimmäinen uloslähtijä, koska näin saadaan suurin kustannussäästö.
[/quote]
Sorry, YT:t oli ja meni jo. Kuten jo sanoin, olen todella hyvä työntekijä. Ap