Kotihoito on kriisin partaalla
Hoitoalan työvoimapula on ajanut monessa kunnassa kotihoidon ahtaalle. Varsinkin äkillisiä poissaoloja paikkaamaan on monin paikoin mahdotonta löytää sijaisia. Myös pitempien pestien tekijät ovat kiven alla.
Lähi- ja perushoitajia edustava SuPerin puheenjohtajan Silja Paavolan mukaan laitoshoitoa purettaessa ei asioita ajateltu loppuun asti. Hoidon ja hoitajien tarve arvioitiin aivan liian pieneksi. Nyt kotiin hoidetaan hyvin sairaita ja paljon apua tarvitsevia ihmisiä, joista monella ei edes ole turvaverkkoa.
– Aika monessa paikassa tilanne on jo kriittinen, jopa katastrofaalinen. Pitovoima alalla on huono ja vetovoimaa ei saada parannettua eli on kysymys työoloista, työtaakasta, työnkuvasta ja ehdottomasti palkkauksesta.
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Kriisissä on, todellakin. Laitanpa esimerkiksi eilisen työvuoroni.
Iltavuoro alkaa klo 13. Pitäisi olla 20 minuutin ”puskuri”, jolloin ehtii keräämään avaimet, tarvittavat tarvikkeet, katsoa päivän työt ym. No, minun ensimmäinen paikka oli laitettu alkamaan klo 13.01. Ja tämä asiakas asui 15 km päässä toimistosta.
Minulla oli 32 asiakasta, suurin osa käynneistä päällekkäin. Jokainen voi laskea kuinka monta minuuttia jää per asiakas, kun miinustaa siirtymät ym. Lisäksi minulla oli kotihoidon päivystyspuhelin, joka soi kiitettävästi, eli puheluiden vastaanottamiseen ja niistä poikineisiin asioiden hoitoon menee vielä lisää aikaa.
Asiakkaat on todella huonokuntoisia ja suurimman osan paikka olisi jo hoivakodissa, mutta paikkoja ei vain ole. Kaiken joutuu tekemään juosten kusten ja silti minulla meni 1,5 h ylitöiksi. On varmaan sanomattakin selvää, että minkäänlaista taukoa en pitänyt.
Ja tälläiset vuorot on ihan arkipäivää. Meiltä puuttuu joka päivä 1-5 hoitajaa, sijaisia ei saa koska keikkalaiset menevät mieluummin sinne mistä saman palkan saa helpommalla, ymmärrän sen täysin. Eikä meistä vakituisista kukaan jaksa jäädä enää tuplavuoroon tai tulla vapaalta töihin.
Kerro, miten maksut menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä jos voitaisiin imuroida köyhemmistä maista hoitajat ja lääkärit meille tänne Suomeen, kun kerran hoitoalalla on työvoimapulaa.
Vanhusten hoitajien pitää olla suomalaisia!
Se voi olla vanhusten ainoa kontakti. Pitää saada pystyä juttelemaan niin, että ymmärretään toisiaan.
Tietenkin Suomessa asunut ulkomaalainenkin käy jos osaa hyvin kieltä.
Aika tyypillinen omaishoitaja, kun puhutaan vanhuksista, on lähes samanikäinen ja -kuntoinen puoliso. Joten kaikki poliittisten älykääpiöiden puheet siitä, että vanhustenhoidon tilaa ratkotaan siirtämällä painopistettä omaishoitoon, on suoranaista puppua ja vastuunkiertelyä.
Sitähän nämä tarjotut ratkaisuyritykset suurimmalta osalta ovat. Kuvitellaan että on jotain ilmaisia/ ylimääräisiä resursseja siirrettäväksi vanhustenhoidossa esim. laitoshoidosta kotihoitoon, kotihoidosta omaishoitoon. Omaishoitajien tilanne on ollut katastrofaalinen jo pidemmän aikaa. Tuen tarpeeseen ei tälläkään hetkellä pystytä tai haluta vastata tarpeeksi. Omaishoitajat usein uhraavat omat tarpeensa tai työelämän pystyäkseen huolehtimaan läheisistään (esim. vammaispuolella )
Eli kokonaisuudessaan tämä raha edellä - inhimillisyys romukoppaan- strategia pyrkii repimään viimeisetkin voimanrippeet siltä, joka on heikoimmassa asemassa - omaishoitajilta ja hoitohenkilökunnalta, sekä tietenkin asiakkailta, joiden oikeudet eivät nykyiselläänkään toteudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minkäs teet? Kun porukkaa ei ole, sitä ei ole. Ei puolet Suomen kansasta voi lähihoitajiksi alkaa.
Tämä menee siihen, että omaisten on alettava ottaa vastuu hoidosta. Kyllä, luitte oikein. Siihen se menee.
Onhan poliitikot jo väläytelleet omaisten roolin kasvattamista.
Ja miten ne tarkistaa käykö omaiset vai ei?
Mikä velvollisuus yhteiskunnalla on tarkistaa käykö omaiset vai ei?
Omaiset ei käy, jos heitä ei ole joku pakottamassa päivittäin.
En oikein ymmärrä miksi pakottamisestakaan pitäisi yhteiskunnan ottaa vastuu. Lähimmäisen vastuuta toisesta ihmisestä on hyvin hankala siirtää yhteiskunnalle.
Osa ei ole väleissä vanhempiensa kanssa eli eivät he eläkeläisen luona käy, jos ei kukaan vahdi.
Lähimmäinen voi olla joku muukin kuin lapsi. Yhteiskunta ei voi olla se taho joka vanhii että kaikilla on tukiverkot kyllä se on ensisijaisesti jokaisen omalla vastuulla.
Sitten jos tukiverkot ei ole riittävät voi henkilö itse tukiverkkonsa avustuksella miettiä miten tarvittavat palvelut järjestetää. Onko niitä mahdollisuus saada yhteiskunnalta vai voiko niitä ostaa jostakin muualta.Jos omaiset ei ole eläkeläisen kanssa väleissä niin ei he mitään huolehdi. Sosiaaliohjaajat järjestävät palvelut tai sitten eläkeläinen on ilman hoitoa.
Monet eläkeläiset pärjäävät ihan hyvin ilman hoitoa vaikka olisivat väleissä omaisten kanssa. Monet heistä osaa tarvittaessa järjestää ne palvelut ihan itse esim. ottamalla yhteyttä kaupungin vanhuspalveluihin. Joskus terveydenhuollosta voidaan ottaa yhteys sosiaalipuolenpslveluihin. Sellaista järjestelmää jossa kunnan sosiaalipalvelut huolehtii automaattisesti kaikista eläkeläisistä on ihan turha odottaa.
Ei kaikki 90-vuotiaatkaan ole palvelun piirissä vielä eli olet oikeassa.
Juu, eläkeläisen kotia ei kukaan tule siivoamaan, ei edes 100-vuotiaana, yksityiseltä siivousyritykseltä eläkeläinen joutuu siivouksen ostamaan. Kodinhoitajapalvelut maksaa eläkkeen suuruuden mukaan, se ketä saa enemmän eläkettä maksaa enemmän palveluista, jos hoitajia riittää, jos ei niin se on voi voi.
Eläkeläiset alapeukuttaa eli eivät ole ottaneet maksuista mitään selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan siihen suuntaahan se tämä kehitys on menossa. Että kun aivan lähiaikoina entiset työntekijät eivät enää kestä alipalkkausta ja kurjia työoloja, ja alalle ei ole uusia tulijoita mm. huonon palkan takia, niin tulevaisuudessa omaiset joutuvat hoitamaan omat sukulaisensa. Ja siitä tulee todennäköisesti lakisääteistä.
Mutta eivät omaisetkaan jaksa hoitaa loputtomiin erittäin huonossa kunnossa, voinnissa ja tilanteessa olevia dementoituneita ihmisiä. Riippuu aika paljon ja pitkälti minkälaisessa kunnossa se hoidettava on, mikä ja millä tasolla hänen sairautensa on; ja miten paljon häntä joutuu auttamaan päivittäisessä arjessa ja onko esim. vielä siisteystaju tallella. Joillakin nimittäin menee se siisteystaju ja taso erittäin huonolle tolalle, eli että ulostavat housuunsa, ja kaivelevat omilla käsillä niitä sotkuja ja levittävät niitä likaisia asioita käsillään ympäri huoneistoja. Ja monia dementoituneita joutuu kaiken arjen, aterioiden, lääkityksen ja henkilökohtaisen hygienian lisäksi myös vahtimaan omaista, jottei hän sotke joka paikkaa ja karkaa kotoa eksyksiin. Miten kauan sitä omaishoitaja jaksaa, riippuu myös hänen itsensä omasta voinnista, terveydentilasta ja jaksamisesta.
No nythän suurin osa ihmisistä on ollut etätyössä, niin voivat vaikka tehdä läppärillään duuneja vanhempiensa luona ja vessattaa nämä siinä samalla. Heille tekee ihan hyvää oppia mitä se on kun systeemi romahtaa, kenties se motivoi heitä rakentamaan aikanaan uudemman ja paremman ja vähentää niistä veroista vinkumista.
Itselläni ei onneksi ole vanhempia ja pärjään kyllä kadullakin. Joten ei kuulu minulle.
Olen jo tehnyt kyseistä omaishoitajan työtä useamman vuoden ajan. Joten tiedän tasan tarkkaan, mitä se käytännössä ja konkreettisesti on. Eikä siinä todellakaan jää ja ole aikaa "tehdä työtä etätyötä millään läppärillä"!
Kuten jo aiemmin sanoin, riippuu hoidettavan sairaudesta ja sen tasosta, että jaksaako ja miten pitkään sitä omaishoitotyötä jaksaa tehdä.
Jos asia ei sinua kiinnosta, eikä itselläsi ole asiasta mitään kokemuksia ja olet, tai aiot mennä kadulle ( ?) niin miksi sitten otat siihen ylipäätään mitään kantaa? Kun et näytä edes tietävän koko aiheesta oikeastaan juuri mitään.
Eiköhän tuo ollut ihan puhdasta ironiaa mitä hän kirjoitti. Miten joku voi olla näin huumorintajuton ja lukutaidoton.
Joku kirjoitti, että hänen isällään 2 kodinhoitajakäyntiä päivässä maksoi 1000 euroa kuukaudessa, kun oli hyvä eläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltavuoro alkaa klo 13. Pitäisi olla 20 minuutin ”puskuri”, jolloin ehtii keräämään avaimet, tarvittavat tarvikkeet, katsoa päivän työt ym. No, minun ensimmäinen paikka oli laitettu alkamaan klo 13.01. Ja tämä asiakas asui 15 km päässä toimistosta.
Minulla oli 32 asiakasta, suurin osa käynneistä päällekkäin. Jokainen voi laskea kuinka monta minuuttia jää per asiakas, kun miinustaa siirtymät ym. Lisäksi minulla oli kotihoidon päivystyspuhelin, joka soi kiitettävästi, eli puheluiden vastaanottamiseen ja niistä poikineisiin asioiden hoitoon menee vielä lisää aikaa.
Asiakkaat on todella huonokuntoisia ja suurimman osan paikka olisi jo hoivakodissa, mutta paikkoja ei vain ole. Kaiken joutuu tekemään juosten kusten ja silti minulla meni 1,5 h ylitöiksi. On varmaan sanomattakin selvää, että minkäänlaista taukoa en pitänyt.
Ja tälläiset vuorot on ihan arkipäivää. Meiltä puuttuu joka päivä 1-5 hoitajaa, sijaisia ei saa koska keikkalaiset menevät mieluummin sinne mistä saman palkan saa helpommalla, ymmärrän sen täysin. Eikä meistä vakituisista kukaan jaksa jäädä enää tuplavuoroon tai tulla vapaalta töihin.
Joko siivosit kotisi? Kävitkö kaupassa, ai et, kun mies on vuorotöissä, eikä linja-auto kulje enää klo 17.15 jälkeen. Katsot vaan telkkaria sohvan nurkassa, kun työttömiä haukutaan.
Jokos suunnittelit sisustuksen perintöasuntoon, josta menee vastiketta 450€/kk jne jne jne jne jne jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko siivosit kotisi? Kävitkö kaupassa, ai et, kun mies on vuorotöissä, eikä linja-auto kulje enää klo 17.15 jälkeen. Katsot vaan telkkaria sohvan nurkassa, kun työttömiä haukutaan.
Jokos suunnittelit sisustuksen perintöasuntoon, josta menee vastiketta 450€/kk jne jne jne jne jne jne
Onko sulla kaikki ok?
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti, että hänen isällään 2 kodinhoitajakäyntiä päivässä maksoi 1000 euroa kuukaudessa, kun oli hyvä eläke.
Teidän jotka alapeukutatte kannattaisi ottaa asioista selvää, melkoisia maksuyllätyksiä tulossa. Ja minulla on tuttu kodinhoitajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän jotka alapeukutatte kannattaisi ottaa asioista selvää, melkoisia maksuyllätyksiä tulossa. Ja minulla on tuttu kodinhoitajana.
Ja ihan netistäkin löytyy miten maksu määräytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ei ole totta, luulevatko ihmiset, että nuo palvelut on ilmaisia?
Vierailija kirjoitti:
On turhaa olettaa minkään parantuvan kun rahaa ei yksinkertaisesti ole.
Eikös Helsingin budjetti ole ollut ylijäämäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minkäs teet? Kun porukkaa ei ole, sitä ei ole. Ei puolet Suomen kansasta voi lähihoitajiksi alkaa.
Tämä menee siihen, että omaisten on alettava ottaa vastuu hoidosta. Kyllä, luitte oikein. Siihen se menee.
Meille olisi kyllä hoitajia tarjolla. Mutta esimerkiksi osa-aikatyötä tekeviä ei haluta ja asia perustellaan sillä, että tarvetta on ainoastaan 100% työaikaa tekeville työntekijöille. Joko teet 100% tai epävarmaa keikkaa.
Esimerkiksi perhesyistä tai oman jaksamisen vuoksi osa-aikatyötä haluavat sijaiset lähtevät sitten pois, vaikka olisivat työpaikassa viihtyneetkin. Tämä on minusta todella väärin. Samaan aikaan "sijaisia ei saada" ja työnantajalle kelpaavat työntekijät juoksevat hiki päässä.
Tämä! Olen ollut pitkään pois hoitoalalta ja etsinyt osa-aikaista ja rekrytointi ensinnäkin vanhanaikaista, byrokraattista ja hidasta, nillitetään vajaata työaikaa haluaville ja tähän kun päälle kaikki muu skeida ja opiskelijoille vattuilu niin enpä ihmettele työntekijäpulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla kaikki ok?
Stressaannuitko? Kävitkö taas kakalla?
Vierailija kirjoitti:
Mitä nopeammin tuo homma kaatuu sitä nopeammin on päättäjien reagoitava. Eihän tuo ole ihmisen työtä.
Vierailija kirjoitti:
Ei suurta osaa omaisista kiinnosta syystä tai toisesta. Osa vanhuksista jää vain heitteille silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suurta osaa omaisista kiinnosta syystä tai toisesta. Osa vanhuksista jää vain heitteille silloin.
Palataan vanhaan hyyryläiskäytäntöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ei ole totta, luulevatko ihmiset, että nuo palvelut on ilmaisia?
Onhan lasten päivähoitokin ilmaista, miksi vain vanhusten pitää maksaa?
Samoin opiskelu, kirjat, tietokoneet, kouluruoka, bussiliput jne ovat maksuttomia nuorille.
Jos on rahaa tuohon, on rahaa vanhuksiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On turhaa olettaa minkään parantuvan kun rahaa ei yksinkertaisesti ole.
Eikös Helsingin budjetti ole ollut ylijäämäinen.
Ja onhan sitä rahaa pyöräväylähankkeisiin, urheiluhalleihin, mmuuttorumbaan ja moneen muuhun hulluun puuhaan.
Mutta vanhusten kohdalla aina sama selitys ”rahaa ei ole”. Kyllä sitä on, mutta inhimillinen punavihreä arvopohja ei välitä vanhuksista.