Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotihoito on kriisin partaalla

Vierailija
18.09.2021 |

Hoitoalan työvoimapula on ajanut monessa kunnassa kotihoidon ahtaalle. Varsinkin äkillisiä poissaoloja paikkaamaan on monin paikoin mahdotonta löytää sijaisia. Myös pitempien pestien tekijät ovat kiven alla.

Lähi- ja perushoitajia edustava SuPerin puheenjohtajan Silja Paavolan mukaan laitoshoitoa purettaessa ei asioita ajateltu loppuun asti. Hoidon ja hoitajien tarve arvioitiin aivan liian pieneksi. Nyt kotiin hoidetaan hyvin sairaita ja paljon apua tarvitsevia ihmisiä, joista monella ei edes ole turvaverkkoa.

– Aika monessa paikassa tilanne on jo kriittinen, jopa katastrofaalinen. Pitovoima alalla on huono ja vetovoimaa ei saada parannettua eli on kysymys työoloista, työtaakasta, työnkuvasta ja ehdottomasti palkkauksesta.

https://yle.fi/uutiset/3-12083437

Kommentit (254)

Vierailija
241/254 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuella palkatut ovat muiden verorahoilla palkattuja.

Jos työtön pärjää 518 netto työmarkkinatuella ja 9 euron kulukorvauksella/ työpäivä niin pärjää kaikki muutkin eli julkisella palkat voidaan laskea tuohon.

Täytyykin ehdottaa jollekin poliitikolle

Palkat alas julkisella.

Ei julkisia palveluita. Jokainen maksakoon tarvitsemansa.

Vierailija
242/254 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työtön pärjää 518 netto työmarkkinatuella ja 9 euron kulukorvauksella/ työpäivä niin pärjää kaikki muutkin eli julkisella palkat voidaan laskea tuohon.

Palkat alas julkisella.

Ai hitto, tuohan se olisi.

Koulu maksettaisiin itse, kouluruoka maksettaisiin itse.

Synnytys ja neuvolat maksettaisiin itse, päivähoito itse, koulukirjat, bussiliput, harrastukset ja asuminen. - kaikki itse. Ei vammaistukea, ei kodinhoidon tukea, ei koulukyytejä, - järjestä ja maksa itse.

No, minulle sopii, mutta en usko että yleisesti tähän ideaan ihastuttavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/254 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aihe on vanhusten kotihoidon tila, niin menkää horisemaan näitä työmarkkinatuki &kulukorvausjuttuja omaan ketjuun.

Vierailija
244/254 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat alas julkisella.

Synnytys ja neuvolat maksettaisiin itse, päivähoito itse, koulukirjat, bussiliput, harrastukset ja asuminen. - kaikki itse. Ei vammaistukea, ei kodinhoidon tukea, ei koulukyytejä, - järjestä ja maksa itse.

Eläkeläisten terveydenhoito maksaa 6500 vuodessa yhdeltä eläkeläiseltä, he voisivat maksaa kyllä itse.

Vierailija
245/254 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää saada tukia. Työkykyinen elättäköön itsensä. Käpyjä vaan keräämään, ja pulloja, ja marjoja ja sieniä. Työssä oleva on palkkansa ansainnut, elätti menköön vaikka kerjuulle.

Työssäkäyvätkin saavat asumistukea esim. Helsingissä eli tuet pois ja eläkeläisiltä asumistuki pois, moni saa sitä omistusasunnon yhtiövastikkeeseen ja putkiremonttilainaan.

Vierailija
246/254 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää saada tukia. Työkykyinen elättäköön itsensä. Käpyjä vaan keräämään, ja pulloja, ja marjoja ja sieniä. Työssä oleva on palkkansa ansainnut, elätti menköön vaikka kerjuulle.

Työssäkäyvätkin saavat asumistukea esim. Helsingissä eli tuet pois ja eläkeläisiltä asumistuki pois, moni saa sitä omistusasunnon yhtiövastikkeeseen ja putkiremonttilainaan.

Osa on vain 20 tuntia viikossa töissä ja nostaa lisäksi tukia.

Vierailija
247/254 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat alas julkisella.

Eläkeläisten terveydenhoito maksaa 6500 vuodessa yhdeltä eläkeläiseltä, he voisivat maksaa kyllä itse.

Terveydenhoito mitään maksa!

Mutta sairauskulunsa, omansa ja perheensä maksakoot kaikki itse.

Vierailija
248/254 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä eri mieltä siitä, ettei töihin otettaisi osa-aikaisia. Kyllä kaikki apu kelpaa. Pula on todellinen ja useampi työnantaja on valmis maksamaan kalliille rekrytointiyritykselle, jotta saadaan riittävästi hoitajia työvuoroihin. Sieltä(kään) ei saa aina riittävästi apua. Myös esimiehenä kärsin siitä, ettei vuoroissa ole tarpeeksi työntekijöitä. Viimeisenä keinona kysyn joustoa vakituisilta työntekijöiltä. Hoitajat on vedetty jo muutenkin tosi tiukoille.

T. esimies

Vierailija
249/254 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkit ovat olleet näkyvissä vuosia. Mitään todellista korjausliikettä ei olla saatu aikaiseksi. Nyt ollaan sitten ajauduttu katastrofiin, joka syvenee syvenemistään. Raja on tullut vastaan monella sektorilla.

Voimia teille, kollegat, jotka yhä jaksatte siellä kentällä uurastaa ❤

Vierailija
250/254 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tulee Kiinasta tuttu sosiaalisen pisteytyksen järjestelmä, jossa lasten on hoidettava vanhempansa, muuten suljetaan pankkitili.

Vierailija
251/254 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat alas julkisella.

Terveydenhoito mitään maksa!

Mutta sairauskulunsa, omansa ja perheensä maksakoot kaikki itse.

THL:n sivuilla on, että eläkeläisten terveydenhoito maksaa 6500 euroa vuodessa/eläkeläinen

Vierailija
252/254 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat ovat väärin. Jos hoitaja pahoinpitelee vanhuksia, hoitaja toimii väärin. Jos vanhus pahoinpitelee omaishoitajaa, omaista, toista asukasta tai hoitajaa, niin vanhus toimii väärin.

Toivon myös hoitajia ulkomailta ja heitä tuodaankin Suomeen. Esimerkiksi Tampereelle tulee hoiva-avustajia ulkomailta. Ulkomaalaisten hoitajien palkkaaminen varmistui hallituksen kokouksessa - Tampere - Aamulehti

Nuoret hoitajat eivät halua hoitaa vanhoja ihmisiä. Hoitoalan oppilaitoksissa kamalimmat harjoittelut ovat vanhustenhoito ja kotihoito. Työilmapiiri on monessa hoitoalan työpaikassa todella surkea. Hoitajat kohtelevat opiskelijoita, keikkalaisia ja sijaisia epäasiallisesti ja harrastavat työpaikkakiusaamista. Sitten ruikutetaan hoitoalan työvoimapulaa. Maksakaa parempaa palkkaa ja parempia vuorolisiä, laittakaa työolot kuntoon, järjestäkää ergonomiset työajat ja kohdelkaa ihmisiä kunnolla!

Kotihoidossa työskennellään yksin vanhuksen kotona ja hätätilanteessa apua ei saa mistään. Vanhusten hoitopaikoissa ja laitoksissa yövuorossa voi olla vain yksi hoitaja. Voimakas ja arvaamaton muistisairas voi pahoinpidellä toisen asukkaan tai hoitajan. Turkulaisen hoivakodin väkivaltatapaus nosti taas tapetille hoitajien työolot – poliisi epäilee tapauksesta kodin asukasta | Yle Uutiset | yle.fi

Vierailija kirjoitti:

Enemmän on niitä tapauksia, joissa hoitajat pahoinpitelevät vanhuksia. Kaikki hoitajat eivät ole ihania. Monet heistä ovat ilkeitä, katkeria, hankalia ja vihaisia ihmisiä. Sekavaa ja sekalaista porukkaa kaiken kaikkiaan. Hoidettavia jopa murhataan.

Toivottavasti ulkomailta tuodaan enenevässä määrin hoitajia.

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidossa on liikaa kotona pärjäämättömiä, sekavia, päihdeongelmaisia ja väkivaltaisia vanhuksia. Kotihoidossa työtä tehdään yksin. Hätätilanteessa apua ei ole saatavilla tai avun saaminen kestää liian kauan. Kotihoidossa hoitajalle tulee vaaratilanteita vanhuksen uhkaillessa ja käyttäytyessä väkivaltaisesti.

Kotihoitoon ja vanhustyohön ei saada työntekijöitä, koska työ on huonosti palkattua ja henkisesti ja fyysisesti raskasta ja vaarallista. Nuoria ei kiinnosta kotihoito ja vanhustyö. Lähivuosina vanhusten hoitajat tuodaan ulkomailta.

Joskus kuulee sanottavan, että "vanhukset ovat ihania." Kaikki vanhukset eivät ole ihania. Monet vanhukset ovat ilkeitä, hankalia, katkeria ja vihaisia ihmisiä. He käyttävät henkistä ja fyysistä väkivaltaa, vaikka eivät olisi muistisairaita tai dementikkoja. He ovat luonnehäiriöisiä ja veemäisiä ihmisiä jo perusluonteeltaan.

Kotona asuvat vanhukset kohdistavat aggressionsa ja vihansa lähiomaisiin, kotihoitajiin, kotipalvelun siivoojiin, ateriapalveluun ja postinjakajiin. Hoitokodeissa, palvelutaloissa ja vanhainkodeissa viha kohdistuu muihin asukkaisiin ja henkilökuntaan. Hoitajan pitää saada työstään kunnon palkkaa, arvostusta ja kiitosta, ei haukkumista, uhkailua ja nyrkistä!!!

Jokaisella hoitajalla on oikeus terveelliseen ja turvalliseen työympäristöön! Työnantaja on vastuussa turvallisesta työmpäristöstä. Kotihoito ja vanhustyö ei ole terveellistä ja turvallista työtä hoitajalle.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan sama, onko kotihoito kriisissä vai ei! En mene ikinä vanhustenhoitoon töihin! Pakollisella harjoittelujaksolla oli pakko mennä vanhustyöhön 4 viikoksi ja kamalaan kotihoitoon 2 viikoksi. Kotihoidon ohjaaja oli elämäänsä kyllästynyt, vi##umainen sairaanhoitaja ja kaikesta valittava työpaikkakiusaaja.

Vanhukset ovat ilkeitä ja väkivaltaisia. Vanhukset kiroilevat, haistattelevat, uhkailevat, sylkevät, raapivat, lyövät, potkivat, tönivät, heittelevät esineillä ja jopa kuristavat toisia asukkaita ja henkilökuntaa. HaiPro-ilmoitukset osastonhoitajalle tai hoitotyön johtajalle eivät auta mitään.

Miksi väkivaltainen vanhus saa terrorisoida vapaasti ympäristöään? Koska itsemääräämisoikeus, potilaan oikeudet ja vanhuksen muistisairaus. Miksi vanhus saa harrastaa väkivaltaa eikä joudu koskaan vastuuseen käytöksestään? Esimerkkejä löytyy näistä:

https://kuntalehti.fi/uutiset/vanhuspalvelun-tyontekija-saa-liian-usein…

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e553a799-6e64-4d73-9ba6-ac02656592ab

https://www.seinajoensanomat.fi/paikalliset/1585071

https://yle.fi/uutiset/3-9894154

https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/1074031744/Vanhus+loi+kirveella+kotis…

Sama kuin syyttäisi ongelmaista lasta tai vammaista. Dementikko on syyntakeeton. Syytä työoloja äläkä potilasta.

Vierailija
253/254 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on kriisisssä missä on tarpeeksi naisia. 10 000 hoitajaa saikulla joka päivä.

Aivan, miehiä hoitajaksi!

Vierailija
254/254 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi väkivaltainen vanhus saa terrorisoida vapaasti ympäristöään? Koska itsemääräämisoikeus, potilaan oikeudet ja vanhuksen muistisairaus. 

*

Ja miksi kotihoidon työntekijät PAINOSTETAAN TEESKENTELEMÄÄN kiireettömyyttä tähän asiakkaan miellyttämiseen vedoten! Tiedän että on sääntö jäädä pariksi minuuttia juttelemaan asiakkaan kanssa vaikka olisi miten kiire. Olen itse todistanut tästä johtuen erään vanhuksen väärän käsityksen ettei niillä minnekään kiire ole joten joutavat odottaa. Sitten vanhus tietämättään vetkuttaa hoitajan käyntiä ylimääräisen 10 minuuttia. Miksi herranen aika sentään pitää esittää ja aiheuttaa väärää käsitystä ja sitten kärsiä siitä, kun ei vaikka ehdi vessaan kun just se taukoaika meni tämän väärinymmärryksen takia.

Kyllä sanoisin että hoitakoon jokainen talous itse vanhuksensa. Sinne olohuoneen nurkkaan sairaalasänky, vaippapaketti, banaani ja positiivinen tervehdyskirje "pärjäilkää". Vanhainkodit oli ihan väärä ihmiskokeilu.