Mies kaivoi taas tiskit koneesta ja tiskasi käsin.
Olin laittanut tiskit koneeseen, mies otti ne pois, lämmitti puuhellalla kuuman veden ja tiskasi ne käsin. Toivoisi että minä tekisin samoin jos joutilasta aikaa. Miten taas suhtaudun, olen raivona. En ala noin tiskailemaan, että ärsytti kun se kaiveli koneesta ne ja hulluna tiskailee.
Kommentit (57)
Luulisi että vanhassa omakotitalossa olisi järkevämpiäkin askareita tehtäväksi.
No se ei varmaan tee tuota ainakaan syksyisin kun säästöä tulee enemmän käymällä vaikka marjametsässä senkin ajan. Ja talvella voisi ehkä kerätä käpyjä, kannattaa ottaa selvää. Ja kalalla voi käydä ympäri vuoden. Tunnissa voi tulla enemmän kuin 20 senttiä.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 09:54"]Luulisi että vanhassa omakotitalossa olisi järkevämpiäkin askareita tehtäväksi.
[/quote]Ei mies jatkuvasti kerkeä käsin tiskailemaan, jos muissa hommissa. Mut yleensä aamusta kun vapaita, ja heräilee. Sit toteaa mulle et hän tiskaa sen ajan kun palstailen. Ja lähtee sit muihin hommiin.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 09:17"]
Siinäpä onkin keksintö, jos puuhella lämmitetyllä vedellä saa huuhdeltua juoksevan veden alla.
[/quote]
Kertoiko hän, että huuhteluvesi on lämmitetty puuhellalla? Ei kertonut. Minä ymmärsin, että tiskivesi lämmitettiin ja juoksevalla vedellä huuhdellaan... ap. ymmärsinkö oikein?
[/quote]
Vaikea mun on uskoa, että ihminen joka viitsii tiskiveden puilla lämmittää, alkaisi astioita juoksevan veden alla huuhtelemaan. Kai se senkin tekee yhtä vanhanaikaisesti vesisoikossa huuhtelemalla... :D
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 09:17"]
Siinäpä onkin keksintö, jos puuhella lämmitetyllä vedellä saa huuhdeltua juoksevan veden alla.
[/quote]
Kertoiko hän, että huuhteluvesi on lämmitetty puuhellalla? Ei kertonut. Minä ymmärsin, että tiskivesi lämmitettiin ja juoksevalla vedellä huuhdellaan... ap. ymmärsinkö oikein?
[/quote]
Vaikea mun on uskoa, että ihminen joka viitsii tiskiveden puilla lämmittää, alkaisi astioita juoksevan veden alla huuhtelemaan. Kai se senkin tekee yhtä vanhanaikaisesti vesisoikossa huuhtelemalla... :D
[/quote]Kyl se vaan huuhtelee.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 11:11"]
[/quote]
No uskottava se on kun ap. kertoi. Tiskiveden lämmityksen idea oli säätö, huuhtelu taas tehtiin kylmällä juoksevalla vedellä koska se on ilmaista.
Mies on kyl muuten ahkera. Mut herää viikonloppu aamusinkin kamalan aikasin ja tiskailee, sit lähtee muihi hommiin. Kysyin neuvoa et miten suhtaudun? Olen sanonut et itse en ala samaan. Toteaa et tietenkään, pyörit netis et senkin ajan tiskaisin. Ehkä tää on jo koomista.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 09:38"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 09:32"]
Se tiskikonehan alkaa haista, kun sinne on valunut sotkua likaisista astioista ja ne mönjät jätetään sinne kuivumaan.
[/quote]
En tiedä teillä, mutta kyllä meillä astiat huuhdellaan ennen koneeseen laittoa. Ei niihin jää mitään safkan jämiä/mönjää..
[/quote]
Suositus on, että astioita ei huuhdeltaisi ennen koneeseen laittoa. Tuhlaa vettä turhaan, ja konetiskiaine kuulemma "tarvitsee" sitä likaa niissä astioissa (sanoi kaveri, en tiedä, onko oikeasti näin). Mun miehelle tää ei ole mennyt perille, vaan se "huuhtelee" astiat ennen koneeseen laittoa niin huolella, että on tosi vaikea tietää, onko koneessa likaiset vai puhtaat astiat.
Mies myös nalkuttaa aina kun oon laittamassa tiskikonetta päälle, että sinne kyllä mahtuis enemmän astioita, että ei tota kattilaa ja tota kulhoa kannata pestä koneessa, ne on parempi pestä käsin ja sit siellä koneessa on vielä paljon tilaa. Ja mä vaan mietin sitä, että kun nyt ei oo enempää likaisia astioita, ja noi koneessa olevat likaiset astiat mä taas tarviisin puhtaina käyttöön.
Kylmän veden nostaminen kaivosta vaatii sähköä myös, jollei sitten ole sellaista mekaanista pumppua jolla itse sen veivaa sieltä. Tai vanhaan malliin vinssi ja sanko ketjun päässä.
Niin, ne puut? Tuleeko ihan omasta metsästä käsisahalla kaadettuna, vai tuleeko moottorisahan bensa/öljy/jne. -kuluja? Kuinka paljon enemmän se joka puut tekee, syö päivässä (ihminen tarvitsee polttoainetta eli ruokaa, isommalla kulutuksella enemmän ruokaa)? Vai onko puut ostettu? Kiehautan litran vettä vedenkeittimellä hetkessä (en tiedä paljonko kuluttaa sähköä), mites puuhellalla, kuinka paljon puuta menee? MIKÄ on oikea säästö?
Ostin just 50 kpl konetiskitabletteja, Rainbowin edullisia. Puolikkaalla tabletilla menee koneellinen. Koneellisia tulee viikossa 3-5, arkisin kun syödään koulussa/töissä niin ei tule niin paljoa tiskiä. Käsinpesuaikana meni noin pullollinen tiskiainetta kuukausittain. Eli käsinpesu vois tulla vaikka kalliimmaksi.
Sitäpaitsi, käsin tiskatessa tiskiveden ei tarvii olla tulikuumaa, mutta huuhtomalla kuumalla vedellä astioista lähtee tiskiaine sekä rasvajämät jne. pois ja astiat pysyy kirkkaina. Säästöä sekin kun ei tarvii astioita uusia vuosikausiin...
Kysypä siltä mielheltä, että mitä oikeasti tuolla säästää.
Sohvalla lojuminen on hermojen säästöä ja se on rahaa tärkeämpää.
Juu mä saatan kaivella joskus tiskit koneesta ja pestä ne käsin, jos aikaa on. Ja yritän pestä mahdollisimman paljon käsin esim. lasten astiat. Tämä siksi, koska olen pari kertaa löytänyt koneesta kunnon jäämiä konetiskiaineesta. Ja niitä on sitten todnäk myös astioissa, niin ällöttää koneen käyttö. Haluan vähentää lasten altistumista kaikille kemikaaleille ja jäämille, aina kun mahdollista.
Lisäksi kun pesee heti käsin, astiat ei haise koneessa, eikä tarvitse tyhjennellä konetta.
Hieno mies! T. Käsintiskaaja!