Oi miksi en aiemmin hyväkarpannut raskaana ollessa?
Nyt kolmannella raskaudella noudatan vhh-hiilihydraattia, mutta siis hyväkarppaan eli en välttele täysin hiilareita. Olin tosin jo aloittanut ruokavalioni ennen raskautumista. Nyt huomaan sen konkreettisen eron aiempiiin raskauksiin olotilassani, vaikka ikääkin on tullut edelliskertaan nähden lisää jo 9v.
Aiemmin mättäsin huonoon oloon/väsymykseen lisää huonoja hiilareita ja se sai taas aikaan lisää huonoa oloa ja väsymystä. Painonnousu/turvoksissa olo oli tukalaa. Nyt ihan eri fiilis. Jaksan joka päivä lenkkeillä 6km:n lenkin. Miksi ihmiset ei tajua että esim. sokeri ja valkoiset jauhot on ihan paskaa ja ravintoarvoltaan nolla?
Kommentit (11)
Laihdutin karppaamalla kolme vuotta sitten 37 kiloa, ja nykyisin hyväkarppaan normistikin. Karppauksen aloitettuani tuli yllätyksenä, että vehnä oli syynä mahavaivoihini. Minä en kuulu voi- ja kermauskovaisiin, vaan käytän reippaasti pehmeitä luonnonrasvoja. Mutta käytän ruokavaliossani täysjyväriisiä, tattaria, täysjyväohraa, kauraa, hyvin varovasti perunaa ja maissin lasken viljaksi. Määrät pidän kurissa, ettei hiilihydraattien määrä nouse yli 100 gr päivässä. Sokeri ja vehnä on täyspannassa. Turvotus, ilmavaivat, mahakivut ja raskas olo on tiessään, ja sen ainoan paheeni eli aamukahvin juon nykyään ihan ilman sokeria.
Todella monelle esim. vehnä tai peruna ei sovi ja sitä ei heti yhdistetä vatsavaivoihin. Itselle peruna aiheuttaa uumetusta ja mahan turpoamista, meni vain aika kauan tajuta -ja lähinnä uskoa- se, perunahan on niiiiiin terveellinen ja hyödyllinen että miten se voi jollekin olla huonoksi, minäkin ajattelin. Niin vain vaivat katosivat ja sitten lopetin ruokavaliostani valkoiset viljat ja sokerin juurikin painonhallinnan ja väsymisen vuoksi. Huomasin näistä niin suuret hyödyt ettei todellakaan tullut mieleenikään aloittaa niitä taas syömään raskaaksi tultua. Hyvät on kaikki arvot tällä hetkellä, vauva kasvaa hyvin ja olo mitä mainioin. -ap
siis monestihan ihan masennusoireet, selittämättömät mahakivut ym ym vaivat selittyy tuolla valkoisella jauholla ja sokerilla.. ei niitä ihmisen olekaan tarkoitus syödä!!
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 13:54"]
siis monestihan ihan masennusoireet, selittämättömät mahakivut ym ym vaivat selittyy tuolla valkoisella jauholla ja sokerilla.. ei niitä ihmisen olekaan tarkoitus syödä!!
[/quote]
Ja sokerihan on koukuttavuudessaan heroiiniin rinnastettava. Uskon myös että monelle masennuksesta kärsivälle jo totaalinen ruokavalion muuttaminen voisi tuoda helpotusta.
Voin sanoo että ei toimi kaikilla. Vain hyviä hiilihydraatteja syövä, tähän mennessä +32kg, olo on kuin sialla tän turvotuksen ja pöhötyksen kanssa ja masentaa.
No mättäse nyt sitä hyvää ruokaa sitten, ettei ihan paskaa tarvitse jauhaa. Pysyy piilevä diabeteskin kurissa.
Vastaus kysymykseesi: kyllä moni tajuaakin, mutta kaikkia ei vain kiinnosta. Jos voi suht hyvin ja pitää valkoisista jauhoista yms. niin mitäpä niitä vaihtamaan jonkun toisen vuoksi, kun itseä ei edes haittaa. Ja se on ihan fine.
t: myöskin vain hyviä hiilareita syövä, ei kuitenkaan karppaaja
Hei! itse mietin juuri eilen samaa! kolme aiempaa raskautta takana joissa paino nousi 30kg, söin just kaikkee paskaa ja sit olin masentunut/väsynyt kun oli niin huono ja näytti kamalalta. Nyt rv30 ja tuntuu että ei olisi raskaana ollenkaa, niin hyvä jaksava fiilis, kun vältelly kaikkea turhaa syömistä, mahakin on niin pieni ja mieli aivan eri.
Olen kyllä aina päässyt kiloistani eroon tosi nopeasti, mutta hirmu stressihän siinä on ollu just kun pikkuvauva aika käsillä, menny laihduttaessa, nyt olen niiiiin onnellinen että mun ei tarvii alkaa miettiä laihuttamista, vaan voin keskittyä pelkästään vauvaan, kehtaa lähteäkkin vauvan kaa heti ihmisten ilmoille kun ei näytä sialta.
Mä syön, mitä tekee mieli ja voin tosi hyvin. Rv 25 menossa ja painoa tullut noin 6kg. Mutta toisille sopii varmasti noi rajoitukset.
4 lisää: eli paino on nyt noussu vain tarpeiden verran 5kg, sokerirasituksestakin sain terveen paperit toisin kuin viime odotuksessa, arvot oli niin hyvät että neuvolatäti sanoi että elät varmasti tosi terveellisesti! :)
ja tosiaan jaksaa lenkkeilläkin, itsekin yritän joka päivä käydä, ja mun peruslenkkin on kans tuon 6km, tunti menee. Ainut miinuspuoli tässä on nyt se, että tän piti olla mun viimeinen raskaus, ja nyt kun olo on näin hyvä oottaessa, pelkään että vauvakuume iskee vielä 5.kerrankin :D
Tuo on niin ihanaa kun sitä "normaalia" turvotusta ei ole eikä raskasta oloa. Itselle tuli kans yllätyksenä että todellakin raskaanaollessakin voi voida hyvin ruokavalion muutoksilla!