Mitä tarkoittaa "liitoskivut"?
Kysymys : mitä tarkoittaa liitoskivut?
Oletko sinä kärsinyt niistä ja mikä helpotti oloasi?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä jotain lyömään pesäpallomailalla häpyluusi murskaksi. Sille se tuntuu kuin olisi pillu murtunut. Mikään ei auta siihen. Ne loppuu kun hormonit tasoittuu. Minulla on yleensä ovulaation ja kuukautisten aikaan muutaman päivän niitä kipuja.
Eiks noi liity jotenkin raskausaikaan, eikä menkkakipuihin.
Nimenomaan, raskausajan juttuja.
Itsellä oli vasta kaksosia odottaessa liitoskipuja ja tuntui häpykummun kohdalla kovaa kipua liikkuessa. Välillä se oli helpompana ja välillä yöllä, kun yritti kylkeä kääntää, se täytyi tehdä todella rauhallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä jotain lyömään pesäpallomailalla häpyluusi murskaksi. Sille se tuntuu kuin olisi pillu murtunut. Mikään ei auta siihen. Ne loppuu kun hormonit tasoittuu. Minulla on yleensä ovulaation ja kuukautisten aikaan muutaman päivän niitä kipuja.
Varsinainen asiantuntija paikalla🤣
Vierailija kirjoitti:
Nivelkipuja, muistuttivat vähän kasvukipuja. Minulla oli niitä lantion alueella raskausaikana.
Ei minulla ollut, 3 lasta. Tein töitä viimeiseen iltaan ennen synnytystä, ilmeisesti liikkuminen ja ponnistelu auttoi ettei tule. Ei eläimilläkään ole ja ne liikkuvat melko normaalisti ennen synnytystä
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nivelkipuja, muistuttivat vähän kasvukipuja. Minulla oli niitä lantion alueella raskausaikana.
Ei minulla ollut, 3 lasta. Tein töitä viimeiseen iltaan ennen synnytystä, ilmeisesti liikkuminen ja ponnistelu auttoi ettei tule. Ei eläimilläkään ole ja ne liikkuvat melko normaalisti ennen synnytystä
Tämäkin taitaa olla hyvin yksilöllistä. Itselläkään ei ollut mitään kokemusta yksösraskauksissa liitoskivuista.
" Kipuja tuli viimeisellä 2 raskausviikolla myös kaikkiin sorminiveliin ja ranteisiin. Nivelet arat ja turvoksissa.
Mitään painavaa ei pystynyt nostamaan tai puristamaan.
Synnytin alateitse 4,7 kg 53 cm lapsen. Suurin riemu: seuraavana päivänä sormikivut olivat poissa. Kädet palasivat normaaliksi.
Hilpeyttä riitti kun katsoin peiliin. Kasvoni selvästi keltaiset. Yleensä vauvat kellastuu, ei äidit. Se tutkittiin ja hävisi 4 päivässä itsekseen.
Raskaus on suuri rasitus äidille."
Todellakin. Jos miettii vaikka että sairastaa pahaa nivelreumaa ja sitten on raskaana .
Kumma kun raskausajan haasteista puhutaan kohtalaisen vähän julkisesti.
"Pyydä jotain lyömään pesäpallomailalla häpyluusi murskaksi. Sille se tuntuu kuin olisi pillu murtunut. Mikään ei auta siihen. Ne loppuu kun hormonit tasoittuu. Minulla on yleensä ovulaation ja kuukautisten aikaan muutaman päivän niitä kipuja.[/quote]
Ai miehilläkin on häpyluu?
Okei.[/quote]
Kyllä on.[/quote]
Totta ----> miehen lonkkaluussa on L-kirjaimen muotoinen Pubis eli häpyluu.
Joka päivä näköjään oppii jotain uutta.
Olen synnyttänyt kaksi lasta enkä ole kokenut noita.
En tuntenut mitään kipuja ennen synnytystä, vasta sen jälkeen. Yhtäkkiä huomasin vain, että kun vaihdoin asentoa sängyssä, niin tuntui kuin jokin menisi sijoiltaan. Säikähdin, sillä kukaan ei ollut kertonut sellaisista. Se meni sitten ohi ajan myötä. Tuohon aikaan ei ollut nettiä, mistä olisi voinut heti tarkistaa. Neuvolassa kerrottiin kyllä kaikenlaista, mutta tästä ei puhuttu mitään, enkä ollut kuullut kavereiltakaan. Outoa.
Kun odotin kaksosia oli kovat liitoskivut, maha kun kasvoi nopeampaa tahtia kun oli kaksi lasta eikä yksi. Muistan eräänkin kerran kun olin parkkeerannut auton kadun varteen ja siinä oli jonkin verran talvisaikaan lunta kadulla ja kun menin työpäivän jälkeen takaisin autoon, en päässytkään auton ovesta istumaan kuljettajan istuimelle kun otti niin kipeää. Aikani pähkäilin että ei helvetti, tähän jään seisomaan kun en pääse autooni. Lopulta jotenkin kivuista huolimatta sain ujutettua itseni sinne, ja samana päivänä kävin ostamassa tukiliivin mahan alapuolta tukemaan, ja se kyllä auttoi sen verran että selvisin loppuajan mitä raskautta vielä kesti. Tosin lapset syntyivät pari kuukautta ennen aikojaan, että en tiedä miten olisin selvinnyt vielä kuukauden tai pari.
Vierailija kirjoitti:
Lantio ei koostu yhdestä luunpalasta, vaan monesta. Ne liittyvät toisiinsa jollain rustolla tms, joka pehmenee mm. raskauden aikana, jotta lantio mahtuu laajenemaan vauvan syntyessä. Yleensä tähän liittyviä kipuja on erityisesti toisen ja useampien raskauksien aikana.
Se tuntuu siltä että työnnetään sukkapuikkoa lantion läpi. Missään asennossa ei pysty olemaan, eikä esim makaamaan tai kävelemään.
Palautuuko sitten ne rustot ja muut vai saattaako paikat jotenkin ” levitä” pysyvästi?
- asiasta tietämätön ja synnyttämätön nainen
Vierailija kirjoitti:
En ole kärsinyt mutta kai ne on vihlovia kipuja alapäässä kun paikat valmistautuu synnytykseen liitoksia löysyyttämällä? Itsellenihän täysin tuntematon käsite raskaana ollessani, mutta eipä myöskään vauva suostunut tukemaan ulos ilman sektiota 🤔.
Tämä mystinen "paikat" taas...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lantio ei koostu yhdestä luunpalasta, vaan monesta. Ne liittyvät toisiinsa jollain rustolla tms, joka pehmenee mm. raskauden aikana, jotta lantio mahtuu laajenemaan vauvan syntyessä. Yleensä tähän liittyviä kipuja on erityisesti toisen ja useampien raskauksien aikana.
Se tuntuu siltä että työnnetään sukkapuikkoa lantion läpi. Missään asennossa ei pysty olemaan, eikä esim makaamaan tai kävelemään.
Palautuuko sitten ne rustot ja muut vai saattaako paikat jotenkin ” levitä” pysyvästi?
Kyllä ne jonkin verran palautuu, mutta kyllä siitä jää myös pysyvästi jälkiä, jos sun kuoleman jälkeen joku haluaa selvittää oletko synnyttänyt vai ei, niin sun luustoa katsomalla hän näkee että oletko vai etkö. Lihakset paremmin palautuu mutta kun luut ovat pehmenneet ja joustaneet, niin niiden palautuminen takaisin samoille paikoille on aika mahdoton asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palautuu. Tässä yhteydessä käytetty sana "löystyä" on musta hieman harhaanjohtava. Kyse on kudosten pehmememisestä. Peh,et judokset antavat paremmin myöten eli lantiokin joustaa paremmin, jotta vauva voi syntyä. Kun raskaus- ja synnytyshormonit eivät enää vaikuta, ei rustot ja nivelet ole sitten enää yhtä pehmeät eli periksiantavat. Naisten paikat eivät leviä, se ei edelleenkään ole mikään 100% kaikkien synnyttäneiden varjelema salaisuus. Enemmänkin urbaanilegenda, että alakerta leviää kerta heitolla eikä ole koskaan enää entisensä. Siitä tulee ihan yhtä "tiukka" kuin ennen raskautta.
Minulla liitoskivut alkoivat jo 6. raskauskuukaudella. Häpyluu oli älyttömän kipeä.
Onneksi tästäkin keskustellaan ja vaihdetaan kokemuksia edes nyt, melko uusi juttu taitaapi olla nuoremmalle ei synnyttäneelle sukupolvelle sekä useimmille miehille.
Että aikamoisia mullistuksia se vartalo käy läpi raskauden aikana plus ne hormonit.
Tarkoittaako liitoskivut että pimppi on kipeä? Mulla välillä juilii sinne.
Rv 29 +
Pahimmillaan niin tuskaisia kipuja häpyluun tienoilla, että kävely on lähes mahdotonta. Usein niitä on raskauden loppuvaiheessa, mutta voi olla ilman raskauttakin. Minulla kestivät monta vuotta, kun kaaduin pahasti pyörällä. Välillä oli poissa ja sitten taas yhtäkkiä alkoi. Nyt on ollut poissa noin 16 vuotta.
Pesäpallomaila-murtumavertauskuva oli oivallinen. Neljä raskautta takana, joissa aina enenevissä määrin liitoskipuja. Ja samat hormonit siellä "paikkoihin" vaikuttaa niin raskaus- kuin kuukautiskierronkin aikana.
Kyllä on.