Kuukautiset ja koronarokotus
Eilen luin bbc-uutisen aiheesta, juuri nyt Neue Zürcher Zeitungin. Monet naiset ovat kokeneet muutoksia kuukautisissaan. Yhteistä näemmä jutuissa on että korostetaan ettei yhteyttä rokotteeseen voida todeta tms. En ole rokotevastainen mutta aihe on kiintoisa. Miksi ihmeessä vaikuttaa kuukautisiin? Tai kai itse koronakin voi.
Kommentit (40)
Mulla on tullut kuukautiset todella runsaiksi rokotteen jälkeen. Epäsäännölliset ovat sen sijaan aina olleet. Parina viineisenä kertana olen joutunut käyttämään lapsen vaippaa pikkuhousuissa. Tein Fimeaan haittavaikutusilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tullut kuukautiset todella runsaiksi rokotteen jälkeen. Epäsäännölliset ovat sen sijaan aina olleet. Parina viineisenä kertana olen joutunut käyttämään lapsen vaippaa pikkuhousuissa. Tein Fimeaan haittavaikutusilmoituksen.
Kai olet menossa tutkimuksiin?
Mulla on aina ollut tarkka kuukautiskierto, ihan päivälleen ovat siis alkaneet. Rokotuksen jälkeen kierto on lyhentynyt kuudella päivällä, mutta tulevat siis nykyään tällä uudella aikataululla.
Kai tää on sitä stressiä ja helpotusta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai olet menossa tutkimuksiin?
Olen käynyt gynellä kyllä. Ei mainittavaa muuta, PCO mulla on kuten aina, mutta ei ole mitään polyyppeja tai munasarjoissa muutoksia jotka voisivat selittää tätä. Papa oli kans ok. Nämä ongelmat alkoi tosiaan n. 1kk ekan rokotteen jälkeen.
En ole yhtään rokotteita vastaan. Olen todella iloinen, että rokotteen avulla olemme voineet palata lähemmäs normaalia elämää.
Itselläni kuukautiset jäivät pois toisen rokotteen jälkeen. Kakkosannoksen otin 1.9. ja seuraavat kuukautiset tulivat 10.11. Normisti kierto 21 päivää. Kaverilla kävi sama juttu.
Ekasta rokotteesta kuukautiset siirtyivät n 2 viikkoa eteenpäin ja tokasta yksi kierto jäi välistä tai siirtyi kuukaudella. Muuten säännöllinen kierto.
Älkää sekoittako elimistönne tasapainoa myrkyillä
Joko olette tehneet fimeaan haittailmoituksen?
Ensimmäisen koronarokotteen jälkeen sain kuukautiset, jotka kestivät 10 päivää. Toisen jälkeen ne kestivät 14 päivää. Kolmatta en aio ottaa, vaikka olisi kiinnostava nähdä, vuotaisinko sitten jo kolme viikkoa tai jopa kuukauden. Normaalisti menkkani kestävät n. 5 päivää. Yhden oudon kierron voisi helposti tulkita sattumaksi, mutta kyllä toinen kerta vahvisti jo syy-seuraus-suhteen.
Itselläni ekan rokotteen jälkeen, juuri kuukautisten alkamisen aikoihin mieliala romahti kolmeksi päiväksi täysin (itkin kolme päivää putkeen ja olin valmis lopettamaan kaiken), neljäntenä päivänä rokotteesta olin täysin normaali ja kuukautiset olivat runsaammat, kuin keskimäärin itselläni yleensä. Toisen jälkeen ei ole kuukautisia näkynyt. Eli nyt n. kuukauden myöhässä. Tällä kokemuksella sanoisin, että jotain se vaikuttaa. Jännityksellä odotan milloin seuraavat kuukautiset saapuvat.
3. Rokotteen jälkeen seuraavana päivänä nousi kova kuume ja vatsakivut. Sitten alkoi tosi runsaat kivuliaat kuukautiset vaikka seuraavien alkuun olisi pitänyt alkaa vasta 2 viikon kuluttua. Aivan kuin olisi ollut keskenmeno.
1. Ja 2. Rokotteesta kierto meni ”vain” sekaisin. Pitkä väli ja itse kuukautiset kesti runsaana pitempään kuin tavallisesti n10 päivää. Eli kyllä vaikutti ja paljon. Mulla on aikaisemmin ollut tosi säännölliset ja niukat. Rokotteiden jälkeen ei enää.
Minulla kuukautiset ovat aina olleet todella runsaat yhden päivän ajan. Siis sillä tavalla, että olen varannut sen päivän, etten matkusta, mene minnekään tai tee yhtään mitään ja vessa on saatavilla 30min välein. Rokotteiden myötä kuukautiset eivät tule "kerralla ulos", vaan se runsaus jakaantuu monelle päivälle. Todella ärsyttävää. Ennen riitti 1-2 päivän tauko liikunnasta, nyt tarvitsen 3-4 päivää.
Kannattaa tehdä fimeaan haittavaikutusilmoitus
Mulla on aina alkanu menkat ajallaan, oon tienny päivälleen että millon. Rokotteen jälkeen on menny jokunen päivä pitempään. Tiiä sitte johtuuko rokotteesta, vai ei. Muuta muutosta en oo huomannu.
Olen 58v. eikä minulla ole ollut kuukautisia vuosiin, mutta kappas kun kävin kolmannen rokotteen, niin johan alkoi vuoto kuin ennen vanhaan. 5. päivä menossa 👍😅
Ovulaatio on noin 10 päivää myöhässä joka kierrossa rokotteiden jäljiltä, mikä on johtanut kierronkin pitenemiseen. Viime rokotteen sain lokakuussa, ei ole kuukautiskierto vielä ainakaan osoittanut normalisoitumisen merkkejä :/ ennen oli kellontarkat menkat, tulivat aina ajallaan eikä niihin ole vaikuttanut mitkään stressit tai sairastumiset.
Mulla alkoi viikon sisään kuukautiset toisesta rokotteesta ekaa kertaa sitten raskautumisen. Imetin vielä. Sattumaa vai mitä että alkoi niin pian rokotteen jälkeen.
Minulla ei ole tullut 3.rokotteen jälkeen kuukautisia. Ekan ja tokan rokotuksen jälkeen en huomannut mitään muutoksia.
Olen tosi iloinen, että sain molemmat rokotteet. Rokote saattaa vaikuttaa samoin kuin koronatauti (ja ymmärtääkseni moni muukin infektio) verta paksuntavasti.
Mulla on kuukuppi, joten ällövaroitus;
Ensimmäisellä kerralla kuukautiset viivästyvät lähens viikolla ja vuoto oli hyvin hyytynyttä.
Toisen rokotteen myötä tulivat ajallaan, mutta samoin tosi tönkkönä.
Muuten vuoto on normaalia ja kierto kohdallaan.