Oletko 6 L:n ylioppilas?
Mitkä aineet kirjoitit ja milloin? Minä sain laudaturit äidinkielestä, pitkästä englannista, keskipitkästä ruotsista, lyhyestä saksasta, lyhyestä ranskasta ja reaalikokeesta. YO1995
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka kirjoittivat 6 laudaturia niin, että mukana on lyhyt matematiikka, eivät ole mitään todellisia 6 laudaturin ylioppilaita. Lyhyen matematiikan L vastaa suurin piirtein pitkän matematiikan C:tä.
:D
Johan aivopierun päästit!!! 6 L = 6 L, vaikka ne olisi saatu mistä tahansa kirjoitettavissa olevista lukion oppiaineista.
Mä tommoselle kyllä ällät näytän!
5L+M. -75
Täydet pisteet pitkästä matikasta. Voisikohan tuon ämmän (lyhyt saksa) vielä korottaa?
Vierailija kirjoitti:
Nyky yo-kokeita ei voi ihan verrata menneiden vuosikymmenten kokeisiin.
Äitini joskus 70-luvulla kirjoitti lyhyestä kielestä L:n ja tuolloin oli riittänyt, että osaa kääntää tekstin suomeksi ja toisinpäin.
On hieman kokeet muuttuneet siitä. :D
Niin nykyään L:t saa helpommalla kun Gaussin käyrästä luovuttiin ja L:n saa helpommin aineissa "joissa kirjoittajien taso on korkea". Eli esimerkiksi pitkässä matikassa saa L:n nykyään selvästi helpommin kuin vaikka 10 vuotta sitten.
Ei sillä, että 2000-luvun alussakaan olisi mahdottomia vaadittu. Itse esim. keskipitkästä ruotsista kirjoitin E:n vaikka ruotsia osasin korkeintaan välttävästi.
Älliä oli 2. Pitkä matematiikka ja pitkä englanti.
Vierailija kirjoitti:
5L+M. -75
Täydet pisteet pitkästä matikasta. Voisikohan tuon ämmän (lyhyt saksa) vielä korottaa?
Voi. Nykyään ei ole enää rajattu uusintakertojen määrää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen, kivikaudelta eli vuodelta 1974. Älläni tulivat äidinkielestä, reaalista, ruotsista, englannista, saksasta ja venäjästä. Olisin halunnut kirjoittaa myös (lyhyen) matematiikan, mutta silloin saattoi kirjoittaa enintään kuusi ainetta.
Kiinnostaa tietää, minkä alan opintoihin suuntauduit myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini joskus 70-luvulla kirjoitti lyhyestä kielestä L:n ja tuolloin oli riittänyt, että osaa kääntää tekstin suomeksi ja toisinpäin.
Niin nykyään L:t saa helpommalla kun Gaussin käyrästä luovuttiin ja L:n saa helpommin aineissa "joissa kirjoittajien taso on korkea". Eli esimerkiksi pitkässä matikassa saa L:n nykyään selvästi helpommin kuin vaikka 10 vuotta sitten.
Ei sillä, että 2000-luvun alussakaan olisi mahdottomia vaadittu. Itse esim. keskipitkästä ruotsista kirjoitin E:n vaikka ruotsia osasin korkeintaan välttävästi.
Kirjoitin 80-luvulla, silloin ei ainakaan riittänyt tekstin kääntäminen, vaan kokeessa olivat skuuntelu, luetunymmärtäminen ja ns. kirjoitelma. En ole varma, oliko kielioppiosiota.
Lyhyt, Laiska, Lihava, Levoton, Luotaantyöntävä, Lusmu.
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka kirjoittivat 6 laudaturia niin, että mukana on lyhyt matematiikka, eivät ole mitään todellisia 6 laudaturin ylioppilaita. Lyhyen matematiikan L vastaa suurin piirtein pitkän matematiikan C:tä.
Ei ny ihan. Mä taisin kirjoittaa matikasta C:n ja laskin kotona lyhyen laskut oikein puolessa tunnissa. Ne oli ihan ala-astetasoa.
3 x L ja 3 x C, eli en ole. (K1990)
Ei tullut, mutta yleisarvosanaksi onnistuin kyllä saamaan ällän (3 ällää + 3 ämmää). Se oli 27 vuotta sitten.
6 A:ta sain vaikka opiskelin ihan hulluna. Tyhmyydestä saa joskus maksaa isot sakot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta silloin kun arvosanoja oli vähemmän L:n sai toki isompi osuus kirjoittajista kuin nykyään. Alkujaan oli käytössä vain I, A, C ja L. B ja M tulivat mukaan vuonna 1970 ja E vuonna 1996.
Itse olen 6 L:n ylioppilas 10 vuoden takaa. Äikkä, lyhyt matikka, pitkä englanti, keskipitkä ruotsi, lyhyt saksa, psyka. Mukana noita lyhyitä oppimääriä joten ei tuo minkään älyttömän ponnistuksen takana ollut. Tyytyväinen olin kuitenkin :) vaikka eihän noilla arvosanoilla tietenkään myöhemmin mitään väliä ole ollut. Opiskelemaankin riittivät valintakoepisteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ny ihan. Mä taisin kirjoittaa matikasta C:n ja laskin kotona lyhyen laskut oikein puolessa tunnissa. Ne oli ihan ala-astetasoa.
Onneksi en ollut sinun ala-asteellasi! Kuulostaa raskaalta.
Viiden L:n (Pitkä matematiikka, suomi äidinkielenä, A-englanti, B-ruotsi, reaali). Vuosi -91.
Mulla neljä:
-pitkä matikka L
-äikkä L
-reaali L
-B-ruotsi L
-A-enkku M
-C-saksa M
T. YO-95
Olen. Kirjoitin vuonna 1982 pitkän matematiikan, äidinkielen, pitkän englannin, keskipitkän ruotsin ja yläasteella aloitetun saksan sekä reaalin. En lukenut ollenkaan, menin lukion aikana opitulla yleistiedolla. Ymppäsin kieliasultaan vaatimattomaan saksan aineeseen juuri ennen lähtöä yhden mielestäni ovelan sanonnan, joka meni päin persettä ja jäin pari pistettä magnan puolelle. Tiedän tämän, koska kerroin asiasta mutsilleni, joka oli saksan(kin) kielen opettaja. Kävin korjaamassa vahingon intistä käsin. Reaalissa piti poimia kysymykse sieltä sun täältä kun en ollut päntännyt hetkeäkään. Kirjoitin kahteen kysymykseen uskonnosta, kahteen kemiasta, yhteen maantiedosta ja yhteen biologiasta. Hyvin meni. Jatkoin intin jälkeen opiskelemaan silloista muotialaa tietojenkäsittelyoppia yliopiston puolelle.
5L+M.
Lyhyt venäjä oli M. Myöhästyin kokeesta puoli tuntia enkä jaksanut muutenkaan niin pinnistää. Pisteen päässä L.
Johan aivopierun päästit!!! 6 L = 6 L, vaikka ne olisi saatu mistä tahansa kirjoitettavissa olevista lukion oppiaineista.