Miksi aito ja oikea demokratia ei kotiudu Venäjälle?
Taas siellä on "vaalit", joiden voittaja - Putin - tiedetään jo etukäteen. Miksi Venäjä ei sitten niin millään voi olla normaali demokratia?
Kommentit (59)
Minua hävettäisi Putinina tuollainen häpeällinen "demokratia", mutta kaipa sillä tosiaan on hyvin pitkä historiansa, että Venäjä on tuollainen maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni muukaan maa ei ole demokratia. USA ei ole demokratia täydellä varmuudella. Suomesta en tiedä, mutta olettaisin, että ei. Kansallisvaltioita yritetään romuttaa. Suomen osalta se on alkanut EU:sta.
Demokratia on harvoin täydellistä. Mutta on sekä USA:ssa että meillä se demokratian peruspilari vielä olemassa että valtaapitävä voi aina hävitä vaalit ja joutua pois vallasta. Venäjällä ei tarvitse sellaista pelätä.
USA:ssa valtaapitävät joutuvat mielestelemään rahamiehille. Se merkitsee äänestäjien enemmistön pettämistä.
Valitettavasti tämäkään ketju ei tuonut esiin mitään Venäjästä, suomalaisista kyllä, ollaan me tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Minua hävettäisi Putinina tuollainen häpeällinen "demokratia", mutta kaipa sillä tosiaan on hyvin pitkä historiansa, että Venäjä on tuollainen maa.
Venäjällä pidätetään valtakoneiston tehokkuutta demokratiaa tärkeämpänä. Putin on itse sanonut EU:sta, että EU on demokraattinen, mutta ei ole kovin tehokas. Demokratiassa päätöksen teko kestää liian kauan ja usein ei synny päätöstä ollenkaan.
Itse odotan sitä että aito demokratia tulee Suomeen. En ainakaan itse muista olleeni päättämässä elvytyspaketista, sote-uudistuksesta tai mistään muustakaan. Näennäis demokraattisesti valittu oligarkia ei ole demokratia
Eihän se demokratia ole meillekään vielä eksynyt. Nyttenkin ollaan sulkemassa osa veronmaksajista yhteiskunnan ulkopuolelle, jos eivät osallistu lääketieteellisen kokeeseen. Ei ole kovin hääppöinen demokratia tämä.
Vierailija kirjoitti:
"Minä kyllä ihmettelen miksi me joskus ollaan oltu Ruotsin vallan alla. Olisi pitänyt pystyä ajamaan ruotsalaiset pois täältä."
Ruotsalaiset vallanpitäjät tulivat ristiretkien kylkiäisinä. Muistaakseni hämäläiset pyysivätkin lännen suunnalta tukea novgoridilaisten hyökkäyksiä vastaan. Kyse oli siis enemmänkin liittolaisuudesta. Venäjä valloitti Suomen sotilaallisesti 1800-luvun alkupuolella, on siinä vissi ero...
Minä taas luin, että Hämäläiset oli viimeiset jotka pystyivät taistelemaan Svean valloittajaa vastaan. Eli viimeinen tyyssija itsenäiselle Hämeelle. Eihän historiankirjoittajat vieläkään ole varmoja edes, koska Hämeen linna on tarkalleen rakennettu. Sanotaan vain että noin "1300-luvun alussa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjällä pidätetään valtakoneiston tehokkuutta demokratiaa tärkeämpänä. Putin on itse sanonut EU:sta, että EU on demokraattinen, mutta ei ole kovin tehokas. Demokratiassa päätöksen teko kestää liian kauan ja usein ei synny päätöstä ollenkaan.
Se on pelkkää idioottimaista typeryyttä pitää jonkinlaisena mahtavana arvona sitä, että päätökset syntyy aina nopeasti. On paljon parempi olla kokonaan ilman päätöstä kuin saada nopeasti hutaistu huono päätös.
Viisaus ei koskaan asu yhdessä päässä ja valta korruptio aina.
Vierailija kirjoitti:
Demokratiassa ei voi kusettaa itselle miljardeja ja rakastajattarellekin vähän taskurahaa.
Hahhah!! Eipä!!!
Vierailija kirjoitti:
Maat joissa on hyvin konservatiiviset perinteiset arvot ovat harvoin demokratioita. Tämä näkyy ihan eri puolilla maailmaa. Tämä olisi muuten hyvä kaikkien näiden arvojen varaan hehkuttavien hyvä muistaa.
Konservatiivisuus johtaa hyvin helposti siihen että on vain yksi oikea tapa elää ja sitten kohta vain yksi oikea puolue sitä elämäntapaa puolustamassa.
Ja mitenhän meillä sitten Suomessa on juuri tuo tilanne nyt, vaikka on noin paljon puolueita ja yksikään vallassa olevista ei ole konservatiivinen puolue...
Venäjä on meille se sallittu vihollinen, jota kaikkien pitäisi sormella osoittaa ja vihata. Jos vallanpitäjät tai media haluaa teidän katsovan johonkin suuntaan, vilkaiskaa ensin mitä kummallista muissa suunnissa tapahtuu.
Koska katso mitä se "oikea demokratia" on tehnyt Suomelle... Miksi kukaan haluaisi sellaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on pelkkää idioottimaista typeryyttä pitää jonkinlaisena mahtavana arvona sitä, että päätökset syntyy aina nopeasti. On paljon parempi olla kokonaan ilman päätöstä kuin saada nopeasti hutaistu huono päätös.
Viisaus ei koskaan asu yhdessä päässä ja valta korruptio aina.
Sotilasorganisaatiossa on aina selkeä johtaja. Mitä tapahtuisi jos armeija ei pystyisi tekemään päätöksiä ja pyörittelisi vain peukaloita? Vihollinen jyräsi nopeasti tuollaisen armeijan. Sama se on valtioissa. Valtio ennen pitkää romahtaa jos kukaan ei tee päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Venäjä on meille se sallittu vihollinen, jota kaikkien pitäisi sormella osoittaa ja vihata. Jos vallanpitäjät tai media haluaa teidän katsovan johonkin suuntaan, vilkaiskaa ensin mitä kummallista muissa suunnissa tapahtuu.
Ja välillä kannattaa katsoa peiliin :) Eikös ne Venäjällä tätä sanontaa ole käyttäneet, kun mediapropaganda muuttuu todella räikeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Koska demokratia ei toimi.
Viime keväänä kesken Korona seurusteluiden aloin ajattelemaan että valistunut diktaattori ei olisi yhtään paha vaihtoehto. Siis kaikki tiesi mitä pitäisi tehdä Koronan kaa mutta ennenkuin perustuslaki-terveydenhuollon-alkuperäiskansojen-saamelais-affenamaalaisten-uudenmaan-Hussin-urheiluseurojen-ravintolaliiton valiokunnat olivat sanansa sanoneet niin meiltähän meinas Korona jäädä saamatta. Ruotti oli paljon aktiivisempi. Nyt sitten seurustellaan mitenkä elettäis ilman ulkomaista velkarahoitusta. haluaako ulkomainen rahoittaja sekaantua siihen mitenkä meillä mennään?
Vierailija kirjoitti:
Lännen optimismi Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen on kieltämättä vaihtunut valtavaan pettymykseen. Venäjä on omaksunut diktatuurin, sitä pidetään eniten arvossa. Sitä kunnioitetaan. Demokratiaa pidetään heikkona ja toimimattomana yhteiskuntajärjestelmänä. Siksi, ap.
Ovat katselleet EU:n ja Jenkkien nykymeininkiä ja todenneet että ei kiitos tätä samaa meille. Yksi kommunismi-kokeilu yleensä riittää per maa.
Ei miljardeja ehkä, mutta kyllä se kusettaminen onnistuu ihan yhtälailla kun on vaan tarpeeksi röyhkeä ja viestii sitten muiden sivistymättömyyttä kirjojen kansia esittelemällä kun jää kiinni. Eikä sittenkään mitään kummempia seuraamuksia tule. Ja demokratiassa voi poliitikkokin sanoa televisiokameroille että otan täyden poliittisen vastuun mutta en kuitenkaan eroa. Siinä se, vastuu otettu, jatketaan, täällä ei ole mitään nähtävää.