Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hs. Mielipide. Suurin osa meistä kannabiksen käyttäjistä on ihan tavallisia ihmisiä.

Vierailija
17.09.2021 |

Hyvä että hesarissa on erillaisia näkökantoja tähän selvästi vaikeaan asiaan.

Kommentit (3472)

Vierailija
3381/3472 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mitä ajatella. Tunnen muutaman oikeasti tavallisen kannabiksen viihdekäyttäjän. Heillä on elämä täysin raiteillaan.

Olen myös nähnyt opiskellessa ja työelämässä kahden ihmisen mielen tuhoutuvan kannabiksen ongelmakäytöstä. Toisella puhkesi skitsofrenia kolmekymppisenä. Toinen on menettänyt kosketuksensa todellisuuteen eikä saa tavata lapsiaan lainkaan.

Että sellaista satuilua sinulta syntyi tällä kertaa. Eikö jatkuva valehtelu yhtään hävetä?

Vierailija
3382/3472 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös nähnyt opiskellessa ja työelämässä kahden ihmisen mielen tuhoutuvan kannabiksen ongelmakäytöstä. Toisella puhkesi skitsofrenia kolmekymppisenä. Toinen on menettänyt kosketuksensa todellisuuteen eikä saa tavata lapsiaan lainkaan.

Ja tätä ketjua kirjoitettaessa alkoholiin ja tupakkaan on Suomessa kuollut noin 600 ihmistä, ja alkoholipsykooseja on ollut noin 250 kappaletta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3383/3472 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös nähnyt opiskellessa ja työelämässä kahden ihmisen mielen tuhoutuvan kannabiksen ongelmakäytöstä. T

Lääkekäytössä kannabista käytetään useita grammoja päivässä, eli paljon enemmän kuin päihdekäytössä. Minkälaista on tämä mainitsemasi "ongelmakäyttö"?

Vierailija
3384/3472 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabiksen vastustajat on perinteistä jälkeenjäädeinen sakkia. Jäävät jalkoihin samalla tavalla kuin ne jotka vastustivat sähköä ja bensiinimoottoreita aikanaan.

Vierailija
3385/3472 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tätä ketjua kirjoitettaessa alkoholiin ja tupakkaan on Suomessa kuollut noin 600 ihmistä, ja alkoholipsykooseja on ollut noin 250 kappaletta.

"- Tutun poika kuoli alkoholiin. - Ai jaa."

"- Tutun poika kuoli huumeisiin. - Ne on kauheita aineita!"

Vierailija
3386/3472 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette subutex-huumeesta? Eikö riippuvaisille kannattaisi vaan heti jakaa aineet ilmaiseksi, kun ei se asia siitä muutu jos vuosia vaan vetkutellaan ja rikastutetaan ensin ammattirikollisia ennen kuin sama asia lopulta monelle tehdään?

Olisihan se järkevää heti asiaan puuttua eikä vasta useiden vuosien päästä.

Vierailija
3387/3472 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narkkareiden mielestä kaikki ovat narkkareita, koska kaikki hänen kaverinsa ovat narkkareita.

Jaa. Itse olen yli 50 vuotias, enkä tunne kaveripiirissäni yhtäkään kannabiksen käyttäjää vaikka itse käytänkin.

Vierailija
3388/3472 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät kuolleet huumeisiin, joten asiaa ei noteerata millään tavalla.

Vierailija
3389/3472 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kannabispsykoosi-jutut ovat läpinäkyviä, koska psykoosi ja skitsofrenia esitetään loppu elämän kestävään sairaalahoitoon johtaviksi tiloiksi. Skitsofreniaan on ollut tehokkaita lääkkeitä 60-luvulta saakka, joten Suomessa ei ole yhtäkään ihmistä vuosikymmeniä psykoosissa johonkin mielisairaalaan lukittuna.

Vierailija
3390/3472 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä kannabispsykoosi-jutut ovat läpinäkyviä, koska psykoosi ja skitsofrenia esitetään loppu elämän kestävään sairaalahoitoon johtaviksi tiloiksi. Skitsofreniaan on ollut tehokkaita lääkkeitä 60-luvulta saakka, joten Suomessa ei ole yhtäkään ihmistä vuosikymmeniä psykoosissa johonkin mielisairaalaan lukittuna.

Harvinaiset kannabiksesta johtuvat psykoosit muka huolettaa. Samaan aikaan paljon yleisemmät alkoholista johtuvat ei huoleta yhtään. Niin läpinäkyvää kaksinaismoralismia. 

Vierailija
3391/3472 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä omasta mielestänne on pienin mahdollinen huumerikos? Minusta se on kannabiksen kasvatus omaan käyttöön. Perustelen asiaa sillä, että se on vähähaittaisin päihde koko maailmassa, eikä ammattirikollisia tueta millään tavalla kun mietoa päihdettä kasvattaa itselleen. Verrattavissa lähinnä kotiviinin valmistukseen, paitsi että viini on haitallisempaa koska siinä on alkoholia, joka on voimakas solumyrkky joka aiheuttaa syöpää, tuhoaa aivoja ja aiheuttaa siittiöissä mutaatioita ja DNA-vaurioita.

Kyllähän kannabiksen kasvatus omaan käyttöön on pienimpiä huumerikoksia mitä voi olla.

Vierailija
3392/3472 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käyttänyt kannabista joka päivä jo 10v ja omasta mielestäni ihan normaali ihminen olen. Käyn töissä, hoidan kotityöt ja tapaan ystäviäni ja perhettäni normaalisti. Ärsyttää ihmiset ketkä tuonitsee toisia huumeiden käytön takia mekin olrmme vain ihmisiä kiitos

Vierailija
3393/3472 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käyttänyt kannabista joka päivä jo 10v ja omasta mielestäni ihan normaali ihminen olen./quote]

Näin se on. Muutamaan viinilasilliseen verrattava aine, mutta vähemmän haitallinen.

Vierailija
3394/3472 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käyttänyt kannabista joka päivä jo 10v ja omasta mielestäni ihan normaali ihminen olen.

Minkälaisia määriä käyttelet? Meneekö saman verran kuin lääkekäyttäjillä?

Vierailija
3395/3472 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri viime vuonna julkaistiin pitkäaikaistutkimus, jonka mukaan muiden ennusteeseen vaikuttavien tekijöiden kontrolloinnin jälkeen skitsofreniasta ja muista psykoosisairauksista paranee lähes kuusi kertaa todennäköisemmin, kun jättää lääkkeet ottamatta. Mitä aikaisemmin lopettaa, sen parempi:

" adjusted odds ratio of not on antipsychotic medication was 5.989 (95% CI 3.588–9.993) for recovery and 0.134 (95% CI 0.070–0.259) for rehospitalization. That is, regardless of diagnosis, after the second year, the absence of antipsychotics predicted a higher probability of recovery and lower probability of rehospitalization at subsequent follow-ups after adjusting for confounders."

https://www.cambridge.org/core/journals/psychological-medicine/article/…

Antipsykootit moninkertaistavat kuolleisuusriskin esimerkiksi sydänperäiseen äkkikuolemaan ja muihin sydän- ja verisuonitauteihin, ja kuolleisuus on erityisen kohonnut nuoremmilla ikäryhmillä. Verrattuna ei-lääkittyihin mielisairaisiin, antipsykoottien käyttäjien kuolleisuuriski oli nelinkertainen alle 30-vuotiailla. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3888674/pdf/CPN2013-247486…

Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirissä on vuosikymmeniä tutkittu avoimen dialogin malliin pohjautuvaa hoitomuotoa psykooseihin, ja vuonna 2018 julkaistun 19 vuotta käsittäneen rekisteripohjaisen tukimuksen mukaan kyseisellä hoitomuodolla saadaan puolitettua työkyvyttömyyseläkkeet. Erityistä tässä hoitomuodossa on, että antipsykoottien käyttöä vältetään ja niitä käytetäänkin huomattavan paljon vähemmän kuin muualla Suomessa. 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30253321/

Meta-analyysien mukaan lyhytkestoisissa tutkimuksissa, joissa sotketaan tutkitusti systemaattisesti lääkkeiden vieroitusoireet ns. relapsiin (joka ei suinkaan viittaa psykoosiin, vaan suhteelliseen oirepisteiden nousuun tavalla, jonka määritelmiä on melkein yhtä paljon kuin tutkimuksia itsessään ja jotka useimmiten eivät täytä kliinisesti merkitsevän psykoosin määritelmää) lääkkeiden vasteen ero plaseboon on tuolla yli 200 pisteen asteikolla keskimäärin kuusi pistettä,  kun 15 pistettä pidetään kliinisen merkitsevyyden rajana. Ne ovat siis kliinisesti merkityksettömiä teholtaan huolimatta siitä, että kokeet on suunniteltu tuottamaan systemaattisesti lääkeriippuvaisille potilaille oireiksi tulkittuja vieroitusoireita.  Kuvitelma siitä, että antipsykootit olisivat jotenkin mullistaneet mielisairaiden hoidon ja parantaneet hoitotuloksia on puhtaast aivopesun tuloste, eikä siitä ole mitään näyttöä. Esimerkiksi skitsofreenikoista suurin osa on työkyvyttömiä ja itsemurhien määrä on noussut sinä aikana, kun lääkkeet otettiin käyttöön. Myös suhteellinen kuolleisuus on kasvanut. Ihmelääkkeiden maine johtuu pikemminkin lääketeollisuuden korruptiosta kuin ihmelääkkeiden vaikutusmekanismeista itsessään.

https://www.madinamerica.com/2021/09/anatomy-industry-commerce-payments…

Hyvä uutinen on, että skitsofrenia ja muut psykoosisairaudet hoituvat yllättävän kevyellä hoidolla. Ilman psykiatrista lääkehoitoa monien ennuste voisi olla jopa parempi kuin mitä se on nykyisellä hoidolla. 

Vierailija
3396/3472 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narkkareiden mielestä kaikki ovat narkkareita, koska kaikki hänen kaverinsa ovat narkkareita.

Jaa. Itse olen yli 50 vuotias, enkä tunne kaveripiirissäni yhtäkään kannabiksen käyttäjää vaikka itse käytänkin.

Aika jännä kun omat ketä tunnen ovat itseni ikäisiä noin viiskymppisiä.

Vierailija
3397/3472 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä kun omat ketä tunnen ovat itseni ikäisiä noin viiskymppisiä.

Monenikäisiä ovat käyttäjät Suomessakin.

Vierailija
3398/3472 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miestä syytettiin myös törkeästä huumausainerikoksesta, sillä hänen hallustaan löytyi huumausaineita. Lisäksi hän oli viljellyt hamppua.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f439b8ae-ffc8-45b8-85dc-3573a63e4b0e

Ihan tavallinen käyttäjä.

Vierailija
3399/3472 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miestä syytettiin myös törkeästä huumausainerikoksesta, sillä hänen hallustaan löytyi huumausaineita. Lisäksi hän oli viljellyt hamppua.

Eli väkivaltarikollinen oli kasvattanut kannabista myyntiin. Sitä tekee monet rikolliset Suomessakin.

Vierailija
3400/3472 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumausaineita löytyi, mutta kannabista syytät kaikesta?