Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

40 kriisi ja muuttuneet arvot

Vierailija
17.09.2021 |

Mietin eilen kävelyllä ollessani ja katsellessani naapurustoani että on tämä elämä ihan hullua. Kaikilla uudet ok-talot ja pihalla Audi tai Mersu tai molemmat. Ja ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä täällä asuu. Porealtaat ja robottileikkurit pihalla. En itse enää saa onnea näistä asioista vaan kaipaan pienempään asuntoon ja yksinkertaisempaan elämään. Ja olen kyllä ollut materiaalin perään mutta jotenkin tämä ikäkriisi (?) tekee sen että kaikki tämä tuntuu turhalle.

Muita jotka miettii samaa kelaa?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpavarustelua jos on, niin se ei tee onnelliseksi.

Mutta se tekee, ainakin mut, että voin ajaa hyvällä

autolla, kasvattaa omia vihanneksia, asua tilavasti nätissä kodissa, lapsella on kavereita joka naapurissa, voin lillua porealtaassani kun haluan ja lievittää sillä lihaskipuja, tehdä etätöitä hyvässä työhuoneessa, hilpasta lähimetsään juoksemaan tai hiihtämään tuosta vaan, nauttia kahvini lasitetulla terassilla, saattaa lapseni kouluun kilsan päähän, ottaa hänet vastaan iltapäivällä, tehdä ruokaa isossa hyvässä (avo 😂) keittiössä, saunoa hyvässä saunassa, rauhoittua kirjastohuoneessa kirjan kanssa….

Eli omaa elämäähän tässä eletään, ei naapurin. Jos oma elämä on kivempaa pienemmissä ympyröissä, kannattaa se sinne sijoittaa.

Just 40 myös.

Hmm. Entäs kaikki se aika mikä kuluu tuon kaiken haalimiseen, hoitamiseen ja kustantamiseen? Entä mitä jää niille lapsille (tarkoitan nyt laajempaa näkemystä ts luonnon kantokyky ja pienempää eli jääkö vain velkaa ja kulunutta krääsää ja kulutuksen autuuteen nojaavat arvot)?

Jos tarkoitat haalimisella rahan tekoa, niin töitä tehdään 8-16 arkipäivisin noin. Töitä pitäisi tehdä varmaan ilman haalimistakin, että saa ruokaa ja lapselle vaatetta tai harrastuksia. Jos nyt saamme niin hyvää palkkaa, että sillä rakentaa talon ja ostaa auton, niin onko se väärin? Pitäisikö rahojen maata pankissa vai antaa pois? Olemme hankinnoillamme maksaneet aika monien palkat rakentajista automyyjiin. Onko sillä arvoa? Myös hyvätekeväisyyteen menee.

Jos tarkoitat, että itse hankintaprosessi vie aikaa, niin ei kovin tai vaikka menisikin se on kivaa. Talonrakentamispäätös tehtiin parissa kuukaudessa, kun löytyi tontti. Avaimet käteen. Toki piti suunnitella, mutta tykkäsin siitä. Auton ostossa taisi mennä tunti. Ja sekin oli kivaa.

Malli lapsille ja perintö. Nähdäkseni henkiseen pääomaan kannattaa kiinnittää huomiota. Että on sivistynyt, kielitaitoinen, ymmärtää eri näkökantoja, selvittää asioita, ei tuomitse, on ystävällinen. Kulutusarvoista se, että osta tarpeeseen. Ostaa hyvälaatusta, joka kestää. Suosii kotimaista tai ainakin pohjoismaista jos voi. Työllistää ihmisiä, ostaa palveluita. Nautii elämästä ja työnsä hedelmistä. Pistää rahan kiertämään. Suosii kestäviä, myös eettisesti, ratkaisuja. Mutta osaa myös säästää.

No, me voidaan olla sovussa erimieltä eettisistä, järkevistä, kotimaisista, kestävistä ratkaisuista vain tarpeeseen, päätellen porealtaasta, työ -ja kirjastohuoneesta, uudesta autosta...

Ja en edes ole mikään piiperö. Käyn porealtaassa ehkä 4 krt vuodessa kylpylässä tmv, teen työni sohvalta tai keittiöstä, 10 vuotta vanha pikkudiesel seisoo enimmäkseen rivarin pihassa kun kuljen salillekin kävellen. Nautin harrastusten puolesta luonnosta ja arvostan sitä niin korkealle, että haluan omilla valinnoillani edes jotenkin ylläpitää sen kestokykyä, oikeastaan hirveästi luopumatta mistään. Työllistän käymällä urheiluharrastuksissa, hierojalla ja kauneushoidoissa sekä usein ulkona syömässä ja lähimatkoilla. Kierrätän ja korjautan vanhaa.

Rahaa rahastoihin menee 1200 eur /kk, loput jää talletuksiin. Minulle on tärkeää, että pystyisin auttamaan lastani vaikka hän kohtaisi minkälaisia (taloudellisia) vaikeuksia tulevaisuudessa. Tulevaisuus näyttää heidän kannaltaan jo nyt aika varmasti haastavammalta kuin meidän eläessä koskaan. Haaveilen hänelle kasvavan arvomaailman, jossa kuluttamisella ei ole suurempaa henkistä merkitystä kuin toimeentulon ja tarpeellisen kannalta. En usko, että heille tulee meidän sukupolven kaltainen kuluttamisen harrastaminen olemaan koskaan mahdollista.

Henkinen pääoma auttaa tässäkin. Mikä on tarpeellista kullekin ei ole sinun pääteltävissäsi. Minä tarvitsen porealtaan, koska se on ainoa mikä auttaa kroonisiin kipuihini. Minun uusi hybridiautoni saastuttaa vähemmän kuin dieselisi. Minun uusi energialuokka a:n taloni päästää vähemmän energiaa hukkaan kuin vanha rivari. Minun työhuoneeni estää sen, etten kivuiltani voisi enää tehdä töitä ja olla tuottava yhteiskunnan jäsen. Jne jne. Eli sen lisäksi, että nämä auttavat minua henkilökohtaisesti pysymään terveenä ja onnellisena, nämä eivät edes saastuta enempää kuin halvemmat versiot. Ja kuka sanoi, etten kierrätä tai korjauta. Ikävää, että ennakkoluulo on aina se, että kun omistat jotain kalliimpaa, olet tuhlaaja ja eettisesti väärin eläjä. Ja että kaikki on lainalla hankittua tai, että olet joku riistäjä. Minä en ainakaan sellaista arvopohjaa halua lapsilleni.

Okei okei...

Ei tarvitse provosoitua kun on selvästi täysin varma omien ratkaisujensa ensiluokkaisuudesta. Sehän on tärkeintä, että itse tietää elävänsä oman näköistään elämäänsä.

Olen itsekin muuten elänyt siinä energialuokka a omakotitalossa -tosin selvästi huomattavasti pienemmässä kuin sinä- ja sähkölaskuista pystyn päättelemään toki jotain.  Vanhaa remontoimalla vältettiin uuden rakentaminen.. Ja suonet epäilykseni 4,5l/100 km auton paalaamisen ja vaihtamisen uuteen, minua varten valmistettuun, hybridiin ympäristöystävällisyydestä.

Mut ei mitään, onnea teille, että tulonne riittävät velkaantumatta uuteen taloon, autoihin ym ylellisyyksiin. Minä en niitä koe kaipaavani ja olen päättänyt tuloni säästää lapseni tulevaisuutta tai vaikka omaa eläkettä varten ja se on se minun näköinen elämä.

Vierailija
42/50 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpavarustelua jos on, niin se ei tee onnelliseksi.

Mutta se tekee, ainakin mut, että voin ajaa hyvällä

autolla, kasvattaa omia vihanneksia, asua tilavasti nätissä kodissa, lapsella on kavereita joka naapurissa, voin lillua porealtaassani kun haluan ja lievittää sillä lihaskipuja, tehdä etätöitä hyvässä työhuoneessa, hilpasta lähimetsään juoksemaan tai hiihtämään tuosta vaan, nauttia kahvini lasitetulla terassilla, saattaa lapseni kouluun kilsan päähän, ottaa hänet vastaan iltapäivällä, tehdä ruokaa isossa hyvässä (avo 😂) keittiössä, saunoa hyvässä saunassa, rauhoittua kirjastohuoneessa kirjan kanssa….

Eli omaa elämäähän tässä eletään, ei naapurin. Jos oma elämä on kivempaa pienemmissä ympyröissä, kannattaa se sinne sijoittaa.

Just 40 myös.

Hmm. Entäs kaikki se aika mikä kuluu tuon kaiken haalimiseen, hoitamiseen ja kustantamiseen? Entä mitä jää niille lapsille (tarkoitan nyt laajempaa näkemystä ts luonnon kantokyky ja pienempää eli jääkö vain velkaa ja kulunutta krääsää ja kulutuksen autuuteen nojaavat arvot)?

Jos tarkoitat haalimisella rahan tekoa, niin töitä tehdään 8-16 arkipäivisin noin. Töitä pitäisi tehdä varmaan ilman haalimistakin, että saa ruokaa ja lapselle vaatetta tai harrastuksia. Jos nyt saamme niin hyvää palkkaa, että sillä rakentaa talon ja ostaa auton, niin onko se väärin? Pitäisikö rahojen maata pankissa vai antaa pois? Olemme hankinnoillamme maksaneet aika monien palkat rakentajista automyyjiin. Onko sillä arvoa? Myös hyvätekeväisyyteen menee.

Jos tarkoitat, että itse hankintaprosessi vie aikaa, niin ei kovin tai vaikka menisikin se on kivaa. Talonrakentamispäätös tehtiin parissa kuukaudessa, kun löytyi tontti. Avaimet käteen. Toki piti suunnitella, mutta tykkäsin siitä. Auton ostossa taisi mennä tunti. Ja sekin oli kivaa.

Malli lapsille ja perintö. Nähdäkseni henkiseen pääomaan kannattaa kiinnittää huomiota. Että on sivistynyt, kielitaitoinen, ymmärtää eri näkökantoja, selvittää asioita, ei tuomitse, on ystävällinen. Kulutusarvoista se, että osta tarpeeseen. Ostaa hyvälaatusta, joka kestää. Suosii kotimaista tai ainakin pohjoismaista jos voi. Työllistää ihmisiä, ostaa palveluita. Nautii elämästä ja työnsä hedelmistä. Pistää rahan kiertämään. Suosii kestäviä, myös eettisesti, ratkaisuja. Mutta osaa myös säästää.

No, me voidaan olla sovussa erimieltä eettisistä, järkevistä, kotimaisista, kestävistä ratkaisuista vain tarpeeseen, päätellen porealtaasta, työ -ja kirjastohuoneesta, uudesta autosta...

Ja en edes ole mikään piiperö. Käyn porealtaassa ehkä 4 krt vuodessa kylpylässä tmv, teen työni sohvalta tai keittiöstä, 10 vuotta vanha pikkudiesel seisoo enimmäkseen rivarin pihassa kun kuljen salillekin kävellen. Nautin harrastusten puolesta luonnosta ja arvostan sitä niin korkealle, että haluan omilla valinnoillani edes jotenkin ylläpitää sen kestokykyä, oikeastaan hirveästi luopumatta mistään. Työllistän käymällä urheiluharrastuksissa, hierojalla ja kauneushoidoissa sekä usein ulkona syömässä ja lähimatkoilla. Kierrätän ja korjautan vanhaa.

Rahaa rahastoihin menee 1200 eur /kk, loput jää talletuksiin. Minulle on tärkeää, että pystyisin auttamaan lastani vaikka hän kohtaisi minkälaisia (taloudellisia) vaikeuksia tulevaisuudessa. Tulevaisuus näyttää heidän kannaltaan jo nyt aika varmasti haastavammalta kuin meidän eläessä koskaan. Haaveilen hänelle kasvavan arvomaailman, jossa kuluttamisella ei ole suurempaa henkistä merkitystä kuin toimeentulon ja tarpeellisen kannalta. En usko, että heille tulee meidän sukupolven kaltainen kuluttamisen harrastaminen olemaan koskaan mahdollista.

Henkinen pääoma auttaa tässäkin. Mikä on tarpeellista kullekin ei ole sinun pääteltävissäsi. Minä tarvitsen porealtaan, koska se on ainoa mikä auttaa kroonisiin kipuihini. Minun uusi hybridiautoni saastuttaa vähemmän kuin dieselisi. Minun uusi energialuokka a:n taloni päästää vähemmän energiaa hukkaan kuin vanha rivari. Minun työhuoneeni estää sen, etten kivuiltani voisi enää tehdä töitä ja olla tuottava yhteiskunnan jäsen. Jne jne. Eli sen lisäksi, että nämä auttavat minua henkilökohtaisesti pysymään terveenä ja onnellisena, nämä eivät edes saastuta enempää kuin halvemmat versiot. Ja kuka sanoi, etten kierrätä tai korjauta. Ikävää, että ennakkoluulo on aina se, että kun omistat jotain kalliimpaa, olet tuhlaaja ja eettisesti väärin eläjä. Ja että kaikki on lainalla hankittua tai, että olet joku riistäjä. Minä en ainakaan sellaista arvopohjaa halua lapsilleni.

Okei okei...

Ei tarvitse provosoitua kun on selvästi täysin varma omien ratkaisujensa ensiluokkaisuudesta. Sehän on tärkeintä, että itse tietää elävänsä oman näköistään elämäänsä.

Olen itsekin muuten elänyt siinä energialuokka a omakotitalossa -tosin selvästi huomattavasti pienemmässä kuin sinä- ja sähkölaskuista pystyn päättelemään toki jotain.  Vanhaa remontoimalla vältettiin uuden rakentaminen.. Ja suonet epäilykseni 4,5l/100 km auton paalaamisen ja vaihtamisen uuteen, minua varten valmistettuun, hybridiin ympäristöystävällisyydestä.

Mut ei mitään, onnea teille, että tulonne riittävät velkaantumatta uuteen taloon, autoihin ym ylellisyyksiin. Minä en niitä koe kaipaavani ja olen päättänyt tuloni säästää lapseni tulevaisuutta tai vaikka omaa eläkettä varten ja se on se minun näköinen elämä.

En nyt vastannut vain sinun oletuksiin vaan laajemminkin. Meillä on neliöitä vain 140 ja sähkölasku 150 e kk. Jos se kiinnostaa. Saastuttavin auto on se, jota ei käytetä. Koska silloin se on turha. Voit myydä sen tarvitsijalle, niin mekin teimme kun vaihdoimme uuteen. Minä säästän hyvään elämään ja opetan lapseni tulemaan toineen omillaan, kun sen aika tulee. Näin minutkin opetettiin. Ja ymmärtämään, että elämää voi elää niin monella tapaa kuin on ihmisiäkin. Kaikkea hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskuspankkielvytys kannustaa ylivelkaantumaan:

https://www.suomenpankki.fi/fi/Tilastot/kuviopankki/rahoituksen-suhdann…

Velka keskittyy aktiivi-ikäisille, varallisuus iäkkäille:

https://www.hs.fi/talous/art-2000008036463.html

Vierailija
44/50 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon facessa jäsenenä puutarha ja sisustus henkisissä ryhmis ja oon naureskellut jotain päivityksiä kun porukka rakentaa jotain patioit esim kun on kun jostain etelän hotellista.. herää lähinnä myötähäpeää lesota siel, niistä edes tykkää kukaan ryhmän jäsenistä. Niin paljon  mieluummin kattoo kun joku on jaksanu omal työllä rakentaa jotain persoonallista.

Mut se on nyt tätä aikaa, osa haluaa näyttää somessa kuin rahaa on.tai siis velkaa.

Vierailija
45/50 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eli on vain suuria ok-taloja, ei pieniä?

Vierailija
46/50 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää ikinä omakotitaloon! Kotitöille ei tullut koskaan loppua ja aina jotain muistettavaa ja huolehdittavaa. Piha, jossa ei edes koskaan oltu kuin ajamassa sitä saamerin nurmikkoa tai kolaamassa lunta. Mieluummin kulutan vähät vapaat harrastuksissa. 

No jaa, ehkä maalla jossain pienessä kiinteistössä sitten kun työelämästä joskus vapautuu. Mökillä vaikka. Ei ole naapureitakaan ilmaisemassa mielipiteitään meidän grillaamisista tai takan poltoista.

Vierailija
47/50 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta mikään sisustus eikä materia, mutta elämänlaatu kiinnostaa tässä neljänkympin korvilla. Riittävästi pitää olla vapaa-aikaa, varaa harrastaa ja asua omassa rauhassa eli omakotitalossa isolla tontilla. Koiralla ja lapsilla pitää olla kaikki tarvittava, itse pärjään vähemmällä. Teen töitä 25h viikossa, säilyy balanssi työn ja vapaa-ajan välillä. Auto on sellainen, että käteisellä saa hankittua, muttei koko ajan ole remonttia. Muiden mielipiteet ei kiinnosta meitä pätkääkään. Lapsille säästetään/sijoitetaan, että voivat ottaa hatkat täältä kun hyvinvointivaltiomme on kuitenkin kohta menetetty, kiitos päättäjien järjettömyyden.

Vierailija
48/50 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just täytin neljäkymmentä, olen virallisesti koditon, omistan vaatteeni, hammasharja, pari kirjaa ja koirani. Ei minkäänlaista kriisiä. Aion muuttaa ulkomaille heti kun saan alkupääoman kasaan, missä toki kestää, koska olen työtön. Jos mulla ei olisi tuota koiraa, lähtö olisi tietysti helpompi, mutta en luovu parhaasta ystävästäni.

Saa ehdottaa jotain kivaa maata, töitä löydän kyllä vaikka Sansibarilta, sitä en epäile.

Miten löydät toisesta maasta töitä, mutta ei Suomesta? Puhut kuitenkin Suomea ja omassa maassa omalla kielellä työllistyminen on yksi helpoimmista asioista. Mikä tai mitä koulutuksia sinulla on? Mitä kieliä puhut? Millainen ilmasto sinua miellyttää? Tiedän meidäkin firmassa monia positioita ulkomailta jos olet valmistunut metallurgialta, tuotesuunnittelun insinööri tai olet kemialta valmistunut. En puhu kandiin verrattavia tutkintoja, vaan pitää olla akateeminen korkeakoulututkinto.

Vierailija
49/50 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka niin väittää? Onhan tuolla yhdellä kirjoittajallakin vain 140 neliötä, jossa mm työhuone, kirjasto, suuri keittiö, poreallas ja lapsiperheelle tilavat huoneet. Kun on hyvin suunniteltu pohja niin ihmeen pieniin neliöhin saa mahtumaan paljon erilaisia tiloja!

Vierailija
50/50 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka niin väittää? Onhan tuolla yhdellä kirjoittajallakin vain 140 neliötä, jossa mm työhuone, kirjasto, suuri keittiö, poreallas ja lapsiperheelle tilavat huoneet. Kun on hyvin suunniteltu pohja niin ihmeen pieniin neliöhin saa mahtumaan paljon erilaisia tiloja!

:'( oon kade. Me ei saatu 135 neliöön mahdutettua kuin 2 reilun 10 neliön makkaria, 1 vähän alle ja sitten yhtenäinen  oh+ keittiö+ ruokailutila, 2* wc, kylpytilat ja khh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi