Viinakon laki- Facebookissa
Oikeasti, hävettää suomalaisten puolesta... Onko jengi todella näin alkoholisoitunutta ja lapsellista?? MITEN se vaikuttaa konkreettisesti vaikka viinanmyynti lopetettaisiin kokonaan? Alkoholi ei leiki minkäänlaista roolia mun elämässä, ja en mieti alkoholia saatika että laittaisin profiilikuvakseni siihen liittyvän kuvan. Ainakin nyt tunnistaa kaverilistaltaan idiootit ja pystyy laittamaan ne omaan erilliseen ryhmään: piiloalkkikset. NOLOA.
Ja sitähän se on, ihan turha uskotella että otatte kantaa suomalaiseen alkoholipoliitikkaan ja holhoukseen.. kaikki tyypit jotka näemmä vaihtaneet profiilikuvakseen pullon käyttävät alkoholia joka viikko. Ja sitä selitellään tutkimustuloksilla yms. jolla voidaan kieltää se tosiasia, että ei voida elää ilman alkoholia.
Mä kannatan että eikun vaan kaikki kiellot päälle ja keskiolutkin Alkoon, se olisi tälle juopolle kansalle ihan oikein.
Kommentit (88)
Kehottaisin kaikkia mussuttajia tutustumaan kieltolakiin ja sen vaikutuksiin niinkuin joku aiemmin jo mainitsi. Kaiken roskan (alkoholi, sipsit, whatever) totaalikieltäminen lisää roskan kulutusta räjähdysmäisesti ja myös seuraukset ovat vakavampia (koska esim ihmiset joivat kieltolain aikaan vahvempaa viinaa). Jos taas kaikki sallitaan, kulutukseen tulee aluksijyrkkä piikki joka laskee pikku hiljaa ja pitkällä aikavälillä laskee alle nykyisen tason. Opiskelkaa vähän kuluttajapsykologiaa ennen kuin tulette pätemään asioista joita ette selvästikään ymmärrä.
Kysehän siis ei ole viinasta. Totta kyllä, että toisesta aiheesta mitään kampanjointia tuskin olisi tullut, mutta oikeastihan se huoli on sananvapaudesta. Ensin kielletään yksi asia jonkin syyn varjolla. Sitten toinen. Kuinka pitlä matka silloin on venäjän uutisvälitykseen, jossa propaganda on virallinen totuus ja väärin ajattelu rikollista? Ilman sananvapautta ei ole vapaata kansaa. Kenties tärkein oikeusvaltion periaate riippumattoman oikeusjärjestelmän lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 08:32"]
Oikeasti, hävettää suomalaisten puolesta... Onko jengi todella näin alkoholisoitunutta ja lapsellista?? MITEN se vaikuttaa konkreettisesti vaikka viinanmyynti lopetettaisiin kokonaan? Alkoholi ei leiki minkäänlaista roolia mun elämässä, ja en mieti alkoholia saatika että laittaisin profiilikuvakseni siihen liittyvän kuvan. Ainakin nyt tunnistaa kaverilistaltaan idiootit ja pystyy laittamaan ne omaan erilliseen ryhmään: piiloalkkikset. NOLOA.
Ja sitähän se on, ihan turha uskotella että otatte kantaa suomalaiseen alkoholipoliitikkaan ja holhoukseen.. kaikki tyypit jotka näemmä vaihtaneet profiilikuvakseen pullon käyttävät alkoholia joka viikko. Ja sitä selitellään tutkimustuloksilla yms. jolla voidaan kieltää se tosiasia, että ei voida elää ilman alkoholia.
Mä kannatan että eikun vaan kaikki kiellot päälle ja keskiolutkin Alkoon, se olisi tälle juopolle kansalle ihan oikein.
[/quote]
Minä kannatan yksilönvapautta. Vihaan rajoituksia ja määräilyä.
[/quote]
Tämäkin itsessään voi tulkita rajoitukseksi jaa määräyskseksi. Go figure
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 04:45"]
Kysehän siis ei ole viinasta. Totta kyllä, että toisesta aiheesta mitään kampanjointia tuskin olisi tullut, mutta oikeastihan se huoli on sananvapaudesta. Ensin kielletään yksi asia jonkin syyn varjolla. Sitten toinen. Kuinka pitlä matka silloin on venäjän uutisvälitykseen, jossa propaganda on virallinen totuus ja väärin ajattelu rikollista? Ilman sananvapautta ei ole vapaata kansaa. Kenties tärkein oikeusvaltion periaate riippumattoman oikeusjärjestelmän lisäksi.
[/quote]
Eli vapaasti voi marrkinoida mitä haluaa? Herska on hyvää, prostituutio pelastaa lapsiperheitä...koska sananvapaus
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 05:01"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 04:45"]
[/quote]
Eli vapaasti voi marrkinoida mitä haluaa? Herska on hyvää, prostituutio pelastaa lapsiperheitä...koska sananvapaus
[/quote]Et nyt tajua. Ei mua ainakaan haittaa jos katumainonta kielletään. Ihan sama. Muttakun mennään niin pitkälle, että kun yksityishenkilö mainitsee sosiaalisessa mediassa vaikkapa menevänsä tiettyyn juottolaan juomaan tietynmerkkisen tuotteen, voi ammatinharjoittaja menettää anniskeluoikeutensa, ollaan sananvapauden rajoittamisessa jo todella pitkällä.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:22"]
"Suomessa on niin moni asia perseellään, tasa-arvon puute, kehitysvammaisten eriarvoisuus, vanhusten hoito ja palvelujen epätasa-arvoistava kilpailutus".
Aivan!! Eikö niiden päättäjien pitäs keskittyä noihin asioihin eikä holhousyhteiskunnan kehittämiseen?
[/quote]
Voi tampio. Juuri siksihän alkoholilakia tiukennetaan, kun jengi sairastuu alkoholin aiheuttamiin sairauksiin. Ettekö oikeasti lue tutkimuksia?? Eihän niitä täällä vauvalassa ole tarjolla, mutta väitöskirjoja ja tutkielmia saa yliopistojen kirjastoista, eikun lukemaan. Ai niin mutta eihän ne kiinnosta, kun pitää saada perjantailonkero aaah.
Oletteko oikeasti niin daijuja, että kuvittelette alkoholi lain tiukentuvan kansalaisten KIUSAKSI? :D Kait te ymmärrätte (ok ettehän te tajua) että alkoholin aiheuttamat sairaudet ovat levinneet käsiin kun kieltolaista luovuttiin. Isommalla mittakaavalla katsottuna jengi voi paremmin silloin kun alkoholi oli nk. kortilla.
Se on tilastollinen fakta ja sitä te puliveivarit ette voi jankata muuksi.
[/quote]
Väitätkö ihan tosissasi, että yliopiston väitöskirjat todistavat juuri suomalaisten olevan pahimipia rappiojuoppoja tässä maailmassa? Tässä vaiheessa voisin todeta, että tutkimuksista sitten puuttuu esim. Iso-Britannia.
En sano, että alkoholi Suomessa on mikään pelastus, mutta eipä se kansasta tee myöskään täydellistä rappiota, vaikka näin halutaan antaa ymmärtää. Ja sinänsä hämmästelen valtion mielenkiintoa asiaan, koska sillä on jonkinasteinen monopoli täällä. Onneksi EU on sanelemassa tämän asian tiimoilta aika paljon.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 05:15"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 05:01"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 04:45"] Kysehän siis ei ole viinasta. Totta kyllä, että toisesta aiheesta mitään kampanjointia tuskin olisi tullut, mutta oikeastihan se huoli on sananvapaudesta. Ensin kielletään yksi asia jonkin syyn varjolla. Sitten toinen. Kuinka pitlä matka silloin on venäjän uutisvälitykseen, jossa propaganda on virallinen totuus ja väärin ajattelu rikollista? Ilman sananvapautta ei ole vapaata kansaa. Kenties tärkein oikeusvaltion periaate riippumattoman oikeusjärjestelmän lisäksi. [/quote] Eli vapaasti voi marrkinoida mitä haluaa? Herska on hyvää, prostituutio pelastaa lapsiperheitä...koska sananvapaus [/quote]Et nyt tajua. Ei mua ainakaan haittaa jos katumainonta kielletään. Ihan sama. Muttakun mennään niin pitkälle, että kun yksityishenkilö mainitsee sosiaalisessa mediassa vaikkapa menevänsä tiettyyn juottolaan juomaan tietynmerkkisen tuotteen, voi ammatinharjoittaja menettää anniskeluoikeutensa, ollaan sananvapauden rajoittamisessa jo todella pitkällä.
[/quote]
Alkoholimainontaa rajoitetaan lasten ja nuorten suojelemiseksi. Laki tulee voimaan 1. tammikuuta 2015.
Mietojen alkoholijuomien mainonta kielletään yleisillä paikoilla, kuten bussipysäkeillä, liikennevälineissä ja mainostauluilla.
Poikkeuksena alkoholimainontaa saa kuitenkin harjoittaa yleisötilaisuuksissa, kuten urheilutapahtumissa ja konserteissa.
Nykyinen alkoholin televisiomainontaa koskeva kello 21:n aikaraja myös nostetaan kello 22:een saakka.
Jatkossa kiellettyä on myös mietojen alkoholijuomien mainonta, jossa kuluttajat osallistuvat peliin, arpajaisiin tai kilpailuun. Myöskään kuluttajien itsensä tuottamaa tai jakamaa sisältöä, kuten kirjoituksia, valokuvia, videoklippejä tai mainosfilmejä, ei saa käyttää mainonnassa.
Tämä vaikuttaa alkoholin mainostamiseen sosiaalisessa mediassa, mutta ei koske kansalaisten omaa viestintää.
(Lähde: Sosiaali- ja terveysministeriö)
Mietippä uudestaan, ainakin noi pykälät vaikuttaa ihan kohtuullisilta.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:54"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:52"]
Mun puolesta alkoholin voisi poistaa Suomesta kokonaan.
[/quote]
Ja röökin, rasvan, sokerin, lähes kaikki lääkkeet, ja onhan näitä. Niin.
[/quote]
Joo, röökin vois kans poistaa, noi muut voi jäädä :)
[/quote]
Piti alapeukuttaa, tsori!
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 05:34"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 05:15"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 05:01"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 04:45"] Kysehän siis ei ole viinasta. Totta kyllä, että toisesta aiheesta mitään kampanjointia tuskin olisi tullut, mutta oikeastihan se huoli on sananvapaudesta. Ensin kielletään yksi asia jonkin syyn varjolla. Sitten toinen. Kuinka pitlä matka silloin on venäjän uutisvälitykseen, jossa propaganda on virallinen totuus ja väärin ajattelu rikollista? Ilman sananvapautta ei ole vapaata kansaa. Kenties tärkein oikeusvaltion periaate riippumattoman oikeusjärjestelmän lisäksi. [/quote] Eli vapaasti voi marrkinoida mitä haluaa? Herska on hyvää, prostituutio pelastaa lapsiperheitä...koska sananvapaus [/quote]Et nyt tajua. Ei mua ainakaan haittaa jos katumainonta kielletään. Ihan sama. Muttakun mennään niin pitkälle, että kun yksityishenkilö mainitsee sosiaalisessa mediassa vaikkapa menevänsä tiettyyn juottolaan juomaan tietynmerkkisen tuotteen, voi ammatinharjoittaja menettää anniskeluoikeutensa, ollaan sananvapauden rajoittamisessa jo todella pitkällä.
[/quote]
Alkoholimainontaa rajoitetaan lasten ja nuorten suojelemiseksi. Laki tulee voimaan 1. tammikuuta 2015.
Mietojen alkoholijuomien mainonta kielletään yleisillä paikoilla, kuten bussipysäkeillä, liikennevälineissä ja mainostauluilla.
Poikkeuksena alkoholimainontaa saa kuitenkin harjoittaa yleisötilaisuuksissa, kuten urheilutapahtumissa ja konserteissa.
Nykyinen alkoholin televisiomainontaa koskeva kello 21:n aikaraja myös nostetaan kello 22:een saakka.
Jatkossa kiellettyä on myös mietojen alkoholijuomien mainonta, jossa kuluttajat osallistuvat peliin, arpajaisiin tai kilpailuun. Myöskään kuluttajien itsensä tuottamaa tai jakamaa sisältöä, kuten kirjoituksia, valokuvia, videoklippejä tai mainosfilmejä, ei saa käyttää mainonnassa.
Tämä vaikuttaa alkoholin mainostamiseen sosiaalisessa mediassa, mutta ei koske kansalaisten omaa viestintää.
(Lähde: Sosiaali- ja terveysministeriö)
Mietippä uudestaan, ainakin noi pykälät vaikuttaa ihan kohtuullisilta.
[/quote]Juu. Eli saa tietysti sanoa mitä tykkää, mutta jos virallinen taho päättää tulkita viestin mainonnaksi on ammatinharjoittaja kusessa. Todella pelottavaa pelleilyä joka ihan oikeasti voi levitä muuallekin.
On se vain kumma kun muu maailma pärjää ilman tiukkaa holhousta ja huimaa verotusta, mutta nimenomaan suomalaiset ovat järjestään kaikki tarkasti vahdittavia juoppohulluja.
Hmm niin. Mä kyllä vastustan tommosta aikuisten ihmisten holhoamista. Yhtä hyvin ruuat vois laittaa kortille ettei kukaan pääse syömään liikaa ja lihomaan. Niin ja alkoholia kerran viikossa? Otin kyllä yhden saunasiiderin JUHANNUKSENA. Puhu vain niistä asioista joista jotain tiedät. Kiitos ja hyvää päivän jatkoa.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 08:35"]
On se vain kumma kun muu maailma pärjää ilman tiukkaa holhousta ja huimaa verotusta, mutta nimenomaan suomalaiset ovat järjestään kaikki tarkasti vahdittavia juoppohulluja.
[/quote]
On se vaan kumma, kun muualla maailmassa ei kuolla suhteessa niin paljon alkoholin aiheuttamiin sairauksiin mitä Suomessa. Omasta mielestään kohtuukäyttäjät ovat juuri niitä, jotka aiheuttavat suurimmat menoerät terveydenhoitokustannuksissa. Luuletteko idiootit että näitä asioita ei tutkita ja lasketa? Juuri viime viikolla alkoholipolitiikan luennolla olleena voin vakuuttaa, että ihan syystä laittavat alkoholin pannaan.
Suomessa on niin moni asia perseellään, tasa-arvon puute, kehitysvammaisten eriarvoisuus, vanhusten hoito ja palvelujen epätasa-arvoistava kilpailutus, ja jengi vinkuu viinan puutetta. Sieltä sitä Alkosta saa ja ravintolasta, luulisi riittävän tälle pulikansalle.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 08:38"]
Hmm niin. Mä kyllä vastustan tommosta aikuisten ihmisten holhoamista. Yhtä hyvin ruuat vois laittaa kortille ettei kukaan pääse syömään liikaa ja lihomaan. Niin ja alkoholia kerran viikossa? Otin kyllä yhden saunasiiderin JUHANNUKSENA. Puhu vain niistä asioista joista jotain tiedät. Kiitos ja hyvää päivän jatkoa.
[/quote]
Joo osta itelles mitali. Mä en ole absolutisti mutta todellakin kaikki tapahtumat voisi olla mun puolesta alkottomia. Ei hetkauta mun elämää suuntaan tai toiseen, lähinnä myötähäpeä herää kun aikuiset ihmiset protestoi jollain helvetin profiilikuvalla. Urpot. :D
Mun mielestä tää on noloa ja typerää siksi, että Suomessa olisi tärkeämpiäkin syitä protestoida...
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 08:44"]Mun mielestä tää on noloa ja typerää siksi, että Suomessa olisi tärkeämpiäkin syitä protestoida...
[/quote]
Eiköhän tälläkin hetkellä protestoida useampiakin asioita. Vai meinaatko että yks asia kerralla on pinnalla?
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 08:41"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 08:38"]
[/quote]
Joo osta itelles mitali. Mä en ole absolutisti mutta todellakin kaikki tapahtumat voisi olla mun puolesta alkottomia. Ei hetkauta mun elämää suuntaan tai toiseen, lähinnä myötähäpeä herää kun aikuiset ihmiset protestoi jollain helvetin profiilikuvalla. Urpot. :D
[/quote]
Mulla herää myötähäpeä jos itseään aikuisena pitävät ihmiset käyttävät hymiöitä.
Laitoin viinakuvan faceen. En muuten juuri koskaan käytä alkoholia muuten kuin viiniä tms. päivällisen yhteydessä mutta vastustan holhousta ja ihmisoikeuksien polkemista.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 08:32"]
[/quote]
AP, tiesitkö että kun kieltolaki otettiin käyttöön Suomessa (ja muualla maailmassa), alkoholin kulutus kasvoi rajusti? Ja koska trokarien oli helpointa kuljettaa pirtua vaikkapa kaljan sijaan niin kulutus painottui lähes sataprosenttiseen alkoholiin. Tästä syystä siitä luovuttiin nopeasti.
Mä vastustan myös holhousyhteiskuntaa, resurssien tuhlausta pykäläviidakoiden ja sääntöjen laatimiseen kun oikeitakin ongelmia olisi, vastustan myös sitä monopoli asemaa mikä valtionyhtiö alkolla on muihin nähden ja heihin ei samat säännöt ja kiellot ylety. Vastustan tätä kaikkea eikä yhtään haittaa jos joku profiilikuvansa tämän asian puolesta vaihtaa, enkä ajattele heitä heti alkoholisteina. En ole niin mustavalkoinen kuin ap. Ai niin ja itse olen esim. viime vuoden aikana maistanut 2 x alkoholia, ettei tarvi alkaa alkoholistiksi huuteleen..
Millä tavoin ketjun aloittaja olettaa, että Suomen alkoholikulttuuri muuttuu terveempään suuntaan markkinoinnin kielloilla? Mitä ihmiset nauttivat ja missä, mikäli kiellot astuvat voimaan? Kuinka paljon juomakulttuuri tämän jälkeen "kärsii" puskaradin tavoin toteutuvasta trendien muodostumista, kun oikeata tietoa ei asioista voi entiseen tapaan kertoa (esim some-kielto, blogit alan ammattilaisten tiedon lisäämiseksi jne)? Entä kuinka laista kärsii Suomen matkailu ja ruokakulttuuri? Entä suomalaiset yritykset ja työllisyys, jotka ovat tämän kyseisen lain alla? Luuletko, että ne jotka haluaa välttämättä päänsä sekaisin, jättää tämän lain jälkeen viinapullonsa ostamatta, tai Virosta viinalastinsa hakematta? Luuletko, että jos lapsesi juo kännit, että se vika on juomamainoksen?
Kyllä. Olen sitä mieltä että alkoholi ei kuulu alaikäisille. Olen sitä mieltä, että lasten kuuluu saada olla lapsia ja kasvaa päihteettömässä ympäristössä. Mutta tässä maassa ollaan alkoholipolitiikassa menty nyt perse-edellä puuhun niin pahasti, että puita ei nähdä enää metsältä. Nyt mentiin vaan pykälä vielä lisää syvemmälle, ja ihmisten mitta tuli lopulta täyteen, kun hallitus alkoi tehtailemaan sananvapauden rajoittamista.
Voin laittaa sinulle pari linkkiä luettavaksi, jotta voisit tutustua myös toiseen näkökantaan tämän asian tiimoilta:
http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/694570/Piilottaminen+ei+kehita+juomakulttuuria
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/mielipide/puheenvuoro/tapaus-alkoholimainonta-lainsaadanto-ei-saa-perustua-tieteellisen-tiedon-vaaristelyyn/
http://www.yrittajat.fi/fi-FI/uutisarkisto/a/etusivun-uutiset/tallaista-on-olla-viskiyrittaja-suomessa-laki-ei-sano-eika-viranomainen-neuvo
Tässä sinulle pari faktaa asiasta. Lähteet ovat aihealueeseen riippumattomilta julkaisijoilta.
Kasvata lapsesi hyvin. Älä anna hänelle epätervettä ja huonoa esimerkkiä. Ehkä hän sitten ymmärtää suhtautua alkoholiin terveellä tavalla. PS kerro sille myös terveisiä, että humalahakuinen juominen on out.