Voiko D-vitamiinin ottaa illalla ennen nukkumaan menoa?
Äitini sanoo, että D-vitamiinilla on piristävä vaikutus heti sen ottamisen jälkeen. Pitääkö paikkaansa?
Kommentit (13)
Juos juot lasin appelisiini mehua niin piristytkö yhtäkkiä? Haloooooo
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 16:08"]
[/quote]
Joitakuita se piristää niin, ettei uni tule. Yksilöllistä totta kai.
En ole koskaan kuullut tai tullut ajatelleeksi piristävää vaikutusta. Annan lapsilleni D-vitamiinin iltapalan yhteydessä ja nyt viime aikoina nukkumaan meno on ollut yhtä tuskaa (hirveää hepulointia ja riehumista). Avauduin tästä äidilleni ja äitini suositteli D-vitamiinien antamisen siirtoa aamulle.
-ap
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 16:08"]
[/quote]
Mitä helvettiä sä horiset?
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 15:53"]
Äitini sanoo, että D-vitamiinilla on piristävä vaikutus heti sen ottamisen jälkeen. Pitääkö paikkaansa?
[/quote]
Äiti ei ole aina oikeassa
[/quote]
Täyttä roskaa. Ei D-vitamiinilla ole piristävää vaikutusta, paitsi ehkä plasebovaikutus. Jos olisi niin ihmiset piristyisivät jos minkälaisista D-vitamiinia sisältävistä tuotteista ja auringosta. Popsi vaan se pilleri illalla, ja suurin osa vitamiinista varastoituu kuitenkin rasvakudokseen.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 16:24"]
[/quote]
Äiti ei ole aina oikeassa
[/quote]
Ei varmasti olekaan. Siksi kyselin täällä ihan yleistä mielipidettä, että mahtaako jollain olla kokemusta tai tietoa asiasta.
Ainoa mistä ainakin itse huomaan piristyväni on B. Joku sekoitus, taitaa olla B6 ja B12 ja vielä jotain. Mutta B:tä käytetään myös lievän masennuksen hoitoon joten ei ihme.
Appelsiinimehussa tuskin on deetä :D lol.
Mutta siis itse otin 100mikrogrammaa yksi päivä ja olin pirteä kuin peipponen kaksi yötä.
Mutta kannattaa ottaa aamulla.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 16:46"]Ainoa mistä ainakin itse huomaan piristyväni on B. Joku sekoitus, taitaa olla B6 ja B12 ja vielä jotain. Mutta B:tä käytetään myös lievän masennuksen hoitoon joten ei ihme.
[/quote]
Myös deetä
Ei vaikuta ainakaan minuun millään tavoin vaikka olen ottanut 100 mikrogrammaa joka päivä. Minusta vähän tuntuu, että tästäkin taas hyötyvät muut kuin he, jotka uskovat mainoksiin.
Toisilla pitää, toisilla ei. Kokeile onko mitään vaikutusta sinulla. Itselleni ei ole, mutta eipä minua kyllä nukkumista häiritse esim. energiajuoma tai kahvikaan ennen nukkumaan menoa. Minuun D-vitamiinilla ei ole minkäänlaista piristävää vaikutusta.