Tänään on kolmas päivä ilman tupakkaa, eikä edes tee mieli!
Miten niin muka tupakoinnin lopettaminen on vaikeaa?
Kommentit (10)
Poltin vain muutaman päivässä siksi, koska en yksinkertaisesti kehdannut polttaa työaikana tai ennen sitä. Jopa kotona nolotti polttaa, jos mies oli kotona. Aika hyvin sain tällä tavalla rajoitettua polttamistani. Olin (olen yhä) kyllä silti mielestäni pahasti riippuvainen, sillä uusi aski oli heti haettava edellisen ollessa melkein tyhjä, jokaisesta vastoinkäymisestä sai aina syyn mennä röökille, aina kun olin yksin ulkona oli pakko polttaa muutama jne. Minusta se oli riippuvuus, jota onneksi aikuisen ihmisen järki joten kuten rajoitti. Toista se olisi ollut, jos olisin aloittanut 16-vuotiaana tämän harrastuksen.
11 kk ilman röökejä ja silti tekee joskus vielä mieli. Onneksi vaan niin ohikiitävästi ja harvoin enää, mutta kyllä teki mieli puoli vuotta lähes päivittäin. Sitten alko oikeasti helpottamaan. 7v poltin ja askin vetelin päivässä.
Kai se on yksilöllistä, kun ollaan kaikki hyvin erilaisia.
Mulle ainakin oli tosi vaikeaa osittain ja aiemmin olen ainakin viisi kertaa yrittänyt lopettaa.
Onneksi nyt näyttää hyvältä ja vuosipäivää aion juhlistaa! :)
Tuo 5/pv on ollut ihan kunnon riippuvuus. Ja on yhä, kuukausikaan tupakoimatta ei ole vielä mikään lopetus. Päivä kerrallaan varovasti ainakin muutaman kk ajan. Sitten ehkä voi onnistuakin.
Itse uskon, että kaikille ei kehity samanlaista riippuvuutta. Itse "harjoittelin" kymmenen vuotta polttaen välillä enemmän kuin ap, mutta koskaan ei ollut vaikeaa olla ilman. Enää en polta ollenkaan kun baarissakaan ei saa enää polttaa.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 12:37"]
Poltin vain muutaman päivässä siksi, koska en yksinkertaisesti kehdannut polttaa työaikana tai ennen sitä. Jopa kotona nolotti polttaa, jos mies oli kotona. Aika hyvin sain tällä tavalla rajoitettua polttamistani. Olin (olen yhä) kyllä silti mielestäni pahasti riippuvainen, sillä uusi aski oli heti haettava edellisen ollessa melkein tyhjä, jokaisesta vastoinkäymisestä sai aina syyn mennä röökille, aina kun olin yksin ulkona oli pakko polttaa muutama jne. Minusta se oli riippuvuus, jota onneksi aikuisen ihmisen järki joten kuten rajoitti. Toista se olisi ollut, jos olisin aloittanut 16-vuotiaana tämän harrastuksen.
[/quote]
Kyllä sulla selvästi on riippuvainen asenne tupakkaan eli olet henkisesti riippuvainen, onneksi ei ilmeisesti kovin voimakasta fyysistä riippuvuutta sentään?
Minä poltin askin päivässä, ja henkinen puoli oli suht helppo (koska oli muitakin elämänmuutoksia siinä, tavallaan lopetin samaan aikaan kun vanhat rutiinit meni muista syistä rikki), mutta ne fyysiset oireet oli ihan perseestä! Puoli vuotta poskiontelontulehdus, ihan kamalat härötykset, aivan kamalan julmettu masennus (nikotiini imitoi serotoniinia ja oma luontainen serotoniinin muodostus oli jäänyt "nikotiinin jalkoihin" vai miten sen sanoisi, eikä sen tuotanto tietenkään heti normalisoidu, ihan oikeasti uin niin syvissä vesissä mietin jopa itsemurhaakin). Nyt 1,5v ilman, eikä juuri tee mieli, paitsi jos ollaan porukalla jossain ja tunnelma on sellainen rehvakas.
Olet ap itsekin siis huomannut että tupakoinnista on sulle enemmän haittaa kuin hyötyä. Ajattele, sun ei tarvitse enää salailla, ei haista, ei olla riippuvainen! Jatka vaan samaan malliin. Mitä toppa maksaa nykyään, 5-6e? Jos poltit päivässä 5, säästät nyt 40e kuussa. Silläkin saa jotain, vaikka jonkun kivan paidan :)
Kauanko poltit ennen kuin lopetit?
Hyvä hyvä! Toisille tuntuu olevan vaikeampaa, mutta hienoa että sulle ei oo :)
Reilun vuoden n. 5 röökiä päivässä ja viikonloppuisin meni usein baareissa luuhatessa 1,5 askia kerralla. Lupasin itselleni, että polttaminen loppuu heti syksyllä (2013) ja että se olisi vain kesäharrastus. Eipä se sitten mihinkään loppunut ja koko talvikin tuli tupakoitua. Tänä kesänä meno riistäytyi taas aivan käsistä ja tein taas uuden lupauksen lopettamisesta. Päätin, että lopetan heti, kun ulkona on niin kylmä, että sormet jäätyy polttaessa. Vihdoin onnistuin olemaan koko viikonlopun ostamatta uutta askia. Olo on todella hyvä jo nyt! Olin unohtanut miten hyvä olo minulla oli ne 25 vuotta, kun en polttanut sätkän sätkää.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 12:28"]Reilun vuoden n. 5 röökiä päivässä ja viikonloppuisin meni usein baareissa luuhatessa 1,5 askia kerralla. Lupasin itselleni, että polttaminen loppuu heti syksyllä (2013) ja että se olisi vain kesäharrastus. Eipä se sitten mihinkään loppunut ja koko talvikin tuli tupakoitua. Tänä kesänä meno riistäytyi taas aivan käsistä ja tein taas uuden lupauksen lopettamisesta. Päätin, että lopetan heti, kun ulkona on niin kylmä, että sormet jäätyy polttaessa. Vihdoin onnistuin olemaan koko viikonlopun ostamatta uutta askia. Olo on todella hyvä jo nyt! Olin unohtanut miten hyvä olo minulla oli ne 25 vuotta, kun en polttanut sätkän sätkää.
[/quote]
Oikeen 5 röökiä päivässä, onhan se helpompaa kun jos polttaa 20 röökiä päivässä monta monta vuotta!
En edes luokittele tuota määrää tupakoinniksi.
Nim. Kaksi vuotta ilman tupakkaa ja yhä tekee mieli