Pidätkö ammattikorkeakoulua korkeakouluna?
Täällä kovasti puhutaan korkeakoulutetuista. Pidätkö ammattikorkeakoulusta valmistunutta korkeakoulutettuna? Perusteluita myös :)
Kommentit (67)
Aikuiselle ihmiselle tuollaisten rajojen vetäminen ja toisten arvottaminen niiden perusteella on vain typerää.
Kohta täällä on taas niitä akateemikkoja vaahtoamassa olemattomasta paremmuudestaan. Kyllä, on mielestäni korkeakoulu!
No sehän on korkeakoulu - ei mun pitämiset vaikuta tähän mitenkään.
Suomessa korkeakouluja ovat yliopistot ja ammattikorkeakoulut. Ammattikorkeakoulu on korkeakoulu, vaikka joku ei arvostaisikaan niitä ja niissä opiskeltuja tutkintoja. Vaikka mielipiteitä on monenlaisia, ammattikorkeakoulu on korkeakoulu, se vain menee niin.
Ammattikoulu mikä ammattikoulu, korkea eli ei.
AmmattiKORKEAKOULU. En kuitenkaan ole mielestäni akateeminen. t:sh
Niin :) ajattelin vain kun on ollut "arvostan korkeakoulutusta" - keskusteluita, joissa on paljon ollut vertauksia yliopistosta että ajattelevatko jotkut ihmiset sen ainoana korkeakoulutusvaihtoehtona :D eli itsellenihän ei ole paskaakaan väliä mitä toinen tekee, työnteko on monesta mielestä aina plussaa. (katsoin sinkkulaivaa jossa oli nuori mies sähköasentajan hommissa ja speed dating- käynnillä joku nainen kysyi jatkokoulutussuunnitelmista ja sen perään ilmoitti arvostavansa vain korkeakoulutusta!kuulosti törkeälle, oudolle ja loukkaavalle mun mielestä :( )
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 15:41"]AmmattiKORKEAKOULU. En kuitenkaan ole mielestäni akateeminen. t:sh
[/quote]
Juuri tätä tarkoitan! Eikä monet muutkaan pidä hoitoalan työntekijöitä korkeakoulutettuina! Miksi?
Ap ( kirjoitin myös 9)
Koko AMK oli vain hallinnollinen päätös jolla tekut ja opistot muutettiin yhdessä yössä "korkeakouluiksi". Joka niemessä ja notkossa piti olla oma ammattikorkeansa, jolloin niiden taso vaihteli/vaihtelee liikaa. Olen kyllä tavannut fiksuja ja töissä pärjääviä AMK:sta valmistuneita, joten kaikkia opinahjoja ei sovi moittia.
Olen opiskellut amiksessa, AMK:ssa ja yliopistossa. AMK ja amis muistutti toisiaan enemmän kuin yliopisto kumpaakaan noista. Huono opetus, tosi helppo saada hyviä arvosanoja jne.
On korkeakoulu, mutta ei tiedekorkeakoulu, niin kuin yliopistot. Molemmissa opiskelleena kyllä arvostan akateemista koulutusta enemmän. On ihan eri tasoista.
En pidä. Korkeakoulussa sisällöt ovat abstraktimpia. Ammattikorkean tavoite on saada käytännön osaamista sille alalle, jota opiskellaan ja ehkä tuoda ripaus abstraktiota. Siellä ei kuitenkaan askarrella tieteen parissa, joten näkökulma on kovin erilainen.
Tietysti arvostan ammattikorkeakoulututkintoja, mutta en siksi, että ne olisivat korkeakoulutusta. En oikein ymmärrä, miksi en voisi arvostaa osaavia ihmisiä. Kysymys on hullunkurinen, esimerkiksi fysioterapeutti, sairaahoitaja tai tradenomi ovat amk-tutkintoja, eikä niistä nyt vaan valitettavasti saa korkeakoulututkintoa millään ilveellä.
En pidä, mutta se ei tarkoita etten arvosta niiden tarjoamia tutkintoja. Minulle "korkeakoulutus" ei arvota tutkintoja hyviksi tai huonoiksi, se vain minulle tarkoittaa että tehdään ja harjoitetaan tiedettä. Ammattikorkeat eivät ole tieteellisiä, mikä on ihan ok eikä tee niistä huonompia vaan erilaisia.
Ammattikorkeakoulu on ammattiin valmistava koulu. Se on korkeatasoisempi kuin ammattikoulu, koska siellä opiskeleminen vaatii toisen asteen tutkinnon. Akateeminen se ei ole, vaikka englanninkielisessä käännöksessäkin (university of applied sciences) on sana yliopisto. Pienimuotoista tutkimusta sielläkin kuitenkin tehdään opinnäytetöiden muodossa.
Varmaan moni tyhmä ammattisurkean opiskelija kuvittelee opiskelevansa korkeakoulussa, mutta näinhän asia ei todellakaan ole. Yksi tyhmä tradenomi kaverini kuvittelee tutkintonsa olevan kauppatieteiden kandia vastaava.
Itse oon suorittanut tutkinnon AMK:ssa ja nyt opiskelen yliopistossa.
Amkissa mun koulutusohjelman opetus oli jotenkin epäorganisoitua ja huonosti järjestettyä, mutta opintosuunnitelma vaihtuikin sopivasti just mun valmistuttua. Täytekursseja oli hirveä määrä, ja meille opetettiin asioita, jotka ei liittynyt meidän ammattiin, vaan jotkut kurssit käsittelivät lähiammattien työtä. En vieläkään oikeen tajua sen pointtia.
Pari vuotta yliopistossa opiskelleena voin myöntää, että mun käsitykset yliopisto-opiskelusta oli vähän ruusuiset todellisuuteen verrattuna. Täytekursseja löytyy mun pääaineesta (opiskelen kieliä) ihan kiitettävästi, joillain kursseilla kirjoitellaan esimerkiksi työhakemuksia ja huudetaan runoja Helsingin keskustan puistoissa. Sivuaineessa perusopinnot muodostaa jopa jonkinlaisen kokonaisuuden, vaikka humanistisessa sekin aine on. Opetus on pääpiirteittäin mun mielestä kuitenkin paremmin organisoitua, mikä voi johtua siitä, että kursseja järjestetään useammin kuin AMKissa.
Se on ammattikorkeakoulu. Ei korkeakoulu. Nimet menevät sekaisin kuitenkin. Esimerkiksi Tampereen teknillinen yliopisto muutti nimensä Tampereen teknillisestä korkeakoulusta, kun se halusi laittaa hajuraon tuohon ammattikorkeakouluun.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 15:48"]En pidä. Korkeakoulussa sisällöt ovat abstraktimpia. Ammattikorkean tavoite on saada käytännön osaamista sille alalle, jota opiskellaan ja ehkä tuoda ripaus abstraktiota. Siellä ei kuitenkaan askarrella tieteen parissa, joten näkökulma on kovin erilainen.
Tietysti arvostan ammattikorkeakoulututkintoja, mutta en siksi, että ne olisivat korkeakoulutusta. En oikein ymmärrä, miksi en voisi arvostaa osaavia ihmisiä. Kysymys on hullunkurinen, esimerkiksi fysioterapeutti, sairaahoitaja tai tradenomi ovat amk-tutkintoja, eikä niistä nyt vaan valitettavasti saa korkeakoulututkintoa millään ilveellä.
[/quote]
Ja päiväkodin täti tai alakoulun opettajako ovat päällepäin nähden korkeakoulutettuja? Lauletaan ja leikitään :D
Kyllä se on korkeakoulu, akateeminen tutkinto se ei ole.
Pidän, miksen pitäisi? Nimikin viittaa korkeakoulututkintoon :)