Olen huomannut, että alitajuisesti vihaan vanhempiani
Olen perheemme nuorin lapsi ja oireilen suhteellisen pahasti 30v kriisistä.
Olen välillä todella masentunutu ja mietin jatkuvasti vanhoja asioita. Olen ihmetellyt viime aikoina mm. tarvettani hyväksynnälle ja miesten huomiolle ja luulen tietäväni nyt, mistä asia johtuu.
Silloin kun olin lapsi, vanhempani olivat todella kiireisiä. Meillä oli jatkuvasti kotona huutoa, tavaroiden paiskomista ja muuta epänormaalia. Vanhempieni välillä oli selvästi jotain meneillään ja tämä tietysti myös heijastui lapsiin. Jouduin nuorimpana lapsena näkemään ja kuulemaan kaikenlaista. Mieleen ovat jääneet isän fyysinen kuristus, jonka kohteeksi usein vanhemmat sisarukseni joutuivat. itse sain kärsiä tästä myös vanhemmalla iällä.
Kotini ilmapiirissä ahdisti myös puhumattomuus ja ongelmista vaikeneminen. Asioita ei koskaan käsitelty vaikka selvästi suurin osa perheestämme oireili vakavastikin. Esim minulla oli rankka murrosikä, johon liittyi paljon kaikkea paskaa ja isosiskoni sairasti syömishäiriön, mistä vanhempani eivät olleet edes huolissaan! Kaikki haluttiin salata ja kulissia pitää yllä. Meidän lasten piti harrastustemme ja koulumenestyksemme kautta näyttää miten hyvin menee... Kuitenkin minua ja siskoani eism kiusattiin koulussa mutta kukaan ei huomannut tai halunnut huomata.
En saanut koskaan isältäni huomiota. Ennnen kuin tapasin nykyisen mieheni en edes tajunnut, että minähän voin olla joidenkin ihmisten silmissä jopa viehättävä. Koskaan isä ei kehunut, ei halannut, ei rohkaissut. Pahimmalta tuntui se, ettei isä puolustanut jos joku solvasi minua. Murrosiässä aloin tosiaan oirehtimaan pahasti ja oli pahoja yhteenottoja isäni kanssa. Isä oli välillä todella kovakourainen.
Olen saavuttanut suhteellisen paljon hienoja asioita aikuisiällä ja ollut tästä jopa kiitollinen vanhemilleni. Tajuan sen kuitnekin johtuvan siitä, että olen saanut rakastavan miehen, joka on kiskonut minua ylöspäin ja hyävksynyt minut tälläisenä kuin olen. Ei nämä saavutukset ole vanhempieni ansiota. En edes uskalla miettiä missä nyt olisin ilman miestäni. Olen tuntenut ensimmäisen kerran elämässäni, että minä olen hyvä juuri tälläisenä kuin olen. Vieläkin kyllä yritän kaikenlaisten suoritusten avulla todistella ihmisille miten hyvä olen. tämä on jäänne lapsuudestani, missä erilaisten suoritusten kautta hivelin äitini paskaa itsetuntoa.
En tunne, että minua on koskaan rakastettu lapsena sellaisena kuin olen. Kukaan ei koskaan kysynyt minulta mitä haluan tai mistä nautin.
Olen katkeroitunut ja en jaksaisi olla vanhempieni kanssa missään tekemisissä. Olen kuitenkin onnellinen näistä tunteista. Nämä selittävät minulle monta asiaa. Mutta miten nyt? Mitä minun kannattaisi tehdä? Kohtalotovereita?
Kommentit (27)
Jos olet tietoinen siitä, viha ei ole alitajuista.
Miuku mauku, kaikki on vanhempien syytä.
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa. Ei ollut tarkoitus pistää kaikkea hyvää mieheni ansioksi. Mutta hän on se, joka on kehittänyt ja parantanut itsetuntoani.
Miten sen lapsuden voi hyväksyä sellaisena kuin se on? Jos asiat pyörivät koko ajan mielessä, on vaikea keskittyä mihinkään. Plus että on olemassa ongelmia, jotka johtuvat tuosta lapsuudestani. Miten pääsen niistä ongelmista eroon?
Anteeksiantamus.
Se oli itselleni äärimmäisen vaikea asia moneenkin suuntaan, enkä olisi itse pystynyt antamaan anteeksi yhdellekään ihmiselle - en todellakaan, olin oikea kitkerän katkera kostaja-luonne.
Vasta sitten, kun tulin uskoon, Jeesus auttoi pääsemään näistä ikävistä tunteista ja lapsesta asti tapahtuneista pahoista vääryyksistä.
Hän katkaisi paksun katkeruuden juuren pyynnöstäni, joka minua saastutti monella tavalla.
Nyt voin sanoa, että olen vapaa kaikesta siitä vellovasta vihasta, masennuksesta ja katkeruudesta. Parantuminen noista vaikeista asioista vei kuitenkin aika pitkän ajan elämästäni, enkä olisi ilman Jeesuksen ihmeellistä apua olisi niistä selvinnyt, enkä tiedä kuinka olisi käynyt ilman häntä.
Isään ei ole koskaan voinut luottaa.
Myöhemmin parisuhteessa ei ole myöskään voinut luottaa. Ei olisi kannattanut : (
Missä kunnon ihmiset ovat?
Vierailija kirjoitti:
Miuku mauku, kaikki on vanhempien syytä.
Välillä on.
Eräs viisas ihminen sanoi kerran: jos suhde äitiin on ollut lapsuudessa haasteellinen, voi aikuisena olla itselleen se hellä, huolehtiva ja rakastava äiti. Silloin voi vähitellen rakentua sisälle ns. hyvä äiti. Myös suhteessa Jumalaan voi kiintymyssuhde rakentua ihan tutkitusti paremmaksi. Näihin liittyy myös itsemyötätunto, josta löytyy kirjoja.
Jaksamista kaikille kohtalotovereille