Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uupumus hammasvaivojen vuoksi

Vierailija
16.09.2021 |

Olisikohan jollain vastaavaa kokemusta. Olen noin puoli vuotta kärsinyt hammaskivuista. Minulla ei ole ollut reikiä, ei ole ientulehdusta ja hampaat on kuvattukin. Viisaudenhampaat on poistettu 17 vuotta sitten. Myöskään ei ole havaittavissa ikenien vetäytymistä.

Hampaitani on särkenyt ajoittain ja sain purentakiskot 4 kk sitten. Ne ovat mielestäni auttaneet särkyyn, jota ei ole ollut enää. Kuitenkin, hampaita vihloo. Vihlominen vaihtaa paikkaa, eniten sitä on ylhäällä kulmahampaissa ja niiden lähellä. Olen käyttänyt vihloville hampaille tarkoitettua hammastahnaa, mutta mielestäni hampaiden harjaus vain ärsyttää ja lisää vihlontaa. Syöminen, kylmä eikä kuuma vaikuta vihlontaan. Ei ole koskaan ollut mitään tapaturmia tms.

Mikä tähän voisi olla syynä? Huomaan, että olo on jotenkin lannistunut ja jaksaminen lopussa. Välillä pelkään, että sekoanko tähän vihlontaan. Pidän työstäni, mutta nyt päivät ovat yhtä selviytymistä. Toisaalta esim. sairaslomakaan ei tunnu ratkaisulta, kun ei se sitä vihlontaa poista.

Välillä olen miettinyt, voisiko olla esim. fibromyalgiaa, mutta toisaalta minulla ei ole kipuja muualla eikä voimattomuutta. Vitamiinitasot ja ferritiini ovat normaalin alarajoilla, mutta ei niidenkään pitäisi tälläistä aiheuttaa. Voiko stressi aiheuttaa kovaakin vihlontaa?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ientaskuissa shaibaa

Vierailija
22/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut laittaa hammastahnaa hampaan ja ikenen rajapintaan? Ainakin itselläni aikoinaan helpotti vihlontaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut laittaa hammastahnaa hampaan ja ikenen rajapintaan? Ainakin itselläni aikoinaan helpotti vihlontaa.

Oon kokeillut parina päivänä ja musta se pahensi sitä vihlontaa. Olen käyttänyt pari päivää Elmex sensitive hammastahnaa (vihreä). Jäin miettimään, voiko hammastahna pahentaa oiretta? Tosiaan syöminen, kylmä tai kuuma ei ärsytä, mutta hampaiden harjaus ärsyttää jotenkin. ap

Vierailija
24/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ientaskuissa shaibaa

Ei pitäisi olla. Oon tosi tarkka puhdistamaan hampaat ja jos joskus on jotain jäänyt ientaskuun, niin se on ärsyttänyt selkeästi. ap

Vierailija
25/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla psyykkistä? Stressi voi aiheuttaa kaikenlaisia oireita.

Vierailija
26/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla poskiontelotulehdus oireilee kulmahampaiden vihlontana ja särkynä. Voisko olla sellasesta kyse? Väsymyskin vois viitata kroonistuneeseen tulehdukseen.

Vierailija
27/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla paikkaa vaihtuva vihlonta ja hammassärky johtuvat joko siitä, että purentakisko kaipaa tasapainotusta tai siitä, että purentalihakset ovat jumissa. Joten ota yhteys hammaslääkäriin, jos kipu vaivaa vieläkin noin paljon. minä sain pahimpaan aikaan reseptikipulääkettä/lihasrelaksanttia. Lisäksi lähete purentaelimistön hoitoon erikoistuneelle fysioterapeutille, josta oli uskomattoman suuri apu.

Vierailija
28/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin näyttämässä kipeitä hampaita vasta hammaslääkärillä. Kuvasi ja totesi kivun johtuvan siitä, että hampaita on purtu yhteen ja ne on löystyneet.

Vierailija
29/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku oli kuvaillut sähköiskumaisia vihlontoja, minulla oli kerran tälläistä, varmaan pahin kipu ikinä, oli tosi vaikea päätellä mistä kohtaa vihlonta tuli, sain sen paikannettua ja hammas juurihoidettiin, mutta sinulla molemmin puolin.

Vierailija
30/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minulla paikkaa vaihtuva vihlonta ja hammassärky johtuvat joko siitä, että purentakisko kaipaa tasapainotusta tai siitä, että purentalihakset ovat jumissa. Joten ota yhteys hammaslääkäriin, jos kipu vaivaa vieläkin noin paljon. minä sain pahimpaan aikaan reseptikipulääkettä/lihasrelaksanttia. Lisäksi lähete purentaelimistön hoitoon erikoistuneelle fysioterapeutille, josta oli uskomattoman suuri apu.

Tota vähän pelkään, kun purentakisko vähän heiluu. Se siis tuntuu ihan hyvältä ja pysyy kiinni hampaissa, mutta lonksuu hieman puolelta toiselle. ap

Vierailija
31/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tota vähän pelkään, kun purentakisko vähän heiluu. Se siis tuntuu ihan hyvältä ja pysyy kiinni hampaissa, mutta lonksuu hieman puolelta toiselle. ap

Minulla hampaat välillä vihlovat purentakiskosta huolimatta, olen silloin purrut normaalia enemmän hampaita yhteen ja myös leukaperiä ja korvia vihloo. Ehkä sinäkin olet purrut normaalia enemmän ja hampaat ärtyneet? Minulla helpottaa viikossa. Purentakiskon pitäisi periaatteessa olla napakka, mutta ei heiluminenkaan välttämättä aiheuta ongelmaa, jos purressasi yöllä puret sen ikäänkuin tasapainoon. Tietysti jos se tosi paljon lonksuu tai ihan irtoaa toiselta puolelta toista purressa, niin vaihtoon. Kannattaa näyttää hammaslääkärillä seuraavan kerran ja kysyä mielipidettä.

Vierailija
32/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla poskiontelotulehdus oireilee kulmahampaiden vihlontana ja särkynä. Voisko olla sellasesta kyse? Väsymyskin vois viitata kroonistuneeseen tulehdukseen.

Kiitos vinkistä! Pidän tämän mielessä, jos hampaista ei löydy mitään. Käyn ensi viikolla näyttämässä, jos vihlonta ei helpota. Jos pahenee, niin toki aiemmin. ap

Vierailija
33/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vihloi myös, tuntui kuin kaikkia hampaita särki. Käytin Sensodyne-hammastahnaa, muttei auttanut. Sitten kerran vaihdoin Elmex Sensitive-hammastahnaan ja a vot! Loppui tuo kipu tykkänään. Paitsi silloin, kun vaihdan hammastahnaa, silloin alkaa taas. Joten nyt olen vuosia käyttänyt vain Elmexiä .

Samoin! Se vihreä tuubi nimenomaan auttaa. Itselläni vihlonta johtuu narskuttelusta

Vierailija
34/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääks joku, voiko purentakisko aiheuttaa alkuun vihlontaa? Mä sain kiskon pari päivää sitte ja just ylähampaita vihloo. Muuten kiskot kyl tuntuu ihan hyvältä.

Voi, etenkin jos on herkät hampaat. Muutamassa viikossa jos ei helpota, niin suuntaa hammaslääkäriin.

Vierailija
35/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääks joku, voiko purentakisko aiheuttaa alkuun vihlontaa? Mä sain kiskon pari päivää sitte ja just ylähampaita vihloo. Muuten kiskot kyl tuntuu ihan hyvältä.

Voi, etenkin jos on herkät hampaat. Muutamassa viikossa jos ei helpota, niin suuntaa hammaslääkäriin.

Jep, mulla vihlo viikon verran hampaat. Olin ihan varma että kisko ei sopinut. Sitten helpotti, vaikka ihan vähän kisko heiluikin. Ei ole mulle aiheuttanut haittaa.

Vierailija
36/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla vihloi myös, tuntui kuin kaikkia hampaita särki. Käytin Sensodyne-hammastahnaa, muttei auttanut. Sitten kerran vaihdoin Elmex Sensitive-hammastahnaan ja a vot! Loppui tuo kipu tykkänään. Paitsi silloin, kun vaihdan hammastahnaa, silloin alkaa taas. Joten nyt olen vuosia käyttänyt vain Elmexiä .

Samoin! Se vihreä tuubi nimenomaan auttaa. Itselläni vihlonta johtuu narskuttelusta

Voiko hammastahnoissa olla joku osalle vihlontaa aiheuttava ainesosa? Kun tuntuu, että kaikki ei sovi kaikille.

Vierailija
37/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy yksityisellä purentaan erikoistuneella hammaslääkärillä. Onko purentaa tasapainotettu?

Vierailija
38/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla epätyypillistä kasvokipua?

Vierailija
39/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla epätyypillistä kasvokipua?

Ei kuulosta ap:n vaivalle tytpilliseltä: ” Potilaat kuvaavat kivun usein jäytäväksi tai jomottavaksi ja se on jatkuvaa tai lähes jatkuvaa, voimistuen usein yöllä. Kipu on tavallisesti toispuoleista ja kivun ydin sijaitsee useimmiten ylä- tai alaleuan tai posken alueella. Oireisto voi ilmetä myös paineen tunteena, puutumisena tai kasvojen ihotunnon ”erilaisuutena” enemmän kuin varsinaisena kipuna. Oireiston voimakkuus voi vaihdella viikosta, päivästä tai jopa tunnista toiseen. Tavallisesti kliinisen tuntotestauksen tulos on normaali. Puhuminen tai syöminen ei laukaise kipua eikä kipu estä näitä toimintoja.”

Vierailija
40/42 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla poskiontelotulehdus oireili hammaskipuna