Ms tauti. Miksi en hillitse nauramistani? Tai se on paljon vaikeampaa, kuin ennen?
Kaikki varmaan tietävät tilanteen, että alkaa huvittamaan, joku asia mielessä ja meinaat alkaa nauramaan.
Erityisen pahoja ovat jo valmiiksi stressaavatilanne.
Yleensä pokan pitäminen vaikeutuu, kun tiedät, ettei ole sopivaa hymyillä tai naureskella.
Ennen hillitsin itseni paremmin, mutta nykyisin suu meinaa ihan väkisin kääntyä hymyyn ja meinaa jopa päästä naurun purkauksia.
Tämä ehkä kuulostaa hauskalta, mutta se on kaikkea muuta, kuin hauskaa silloin, kun se tapahtuu väärässä paikassa.
Sairauden tuomien vaikeuksien takia ja persoonallisuuteni vuoksi leimaudun jo valmiiksi oudoksi eikä tämä helpota asiaa yhtään.
Onneksi olen pääsääntöisesti melko tyyni ilmeiltäni.
Kommentit (23)
Minä saan tuollaisia stressin aiheuttamia nauramisia, vaikka olen perusterve.
Tiedän kyllä tuon tunteen ja oikeasti sillä hetkellä, siitä on hauskuus hyvin kaukana.
Kärsin kyllä ahdistuneisuudesta ja paniikkihäiriöstä.
Voi kuulua MS-tautiin. Oireiston nimi on pseudobulbaarinen affekti.
Minulla on MS-tauti, ja nauru on herkemmässä kuin suurimmalla osalla muista, samoin kyyneliin liikuttuminen. On mahdotonta sanoa varmuudella, missä määrin tämä on persoonallisuuteen kuuluvaa, missä määrin ehkä tautiin liittyvää. Minulla on ollut MS-tauti nuoresta lähtien, vaikka sain diagnoosin vasta aikuisena.
Kun vuosia sitten kotiuduin sairaalasta pahasta MS-taudin pahenemisvaiheesta toipuessani, sain yhtenä iltana ihan hysteerisen naurukohtauksen, joka kesti tunteja: purskahdin aina uudestaan nauruun. Tiesin itsekin kohtauksen aikana, ettei se ole normaalia eikä missään nimessä suhteessa siihen hauskaan asiaan, josta nauraminen alkoi. Tällainen kuulemma voi johtua traumasta selviytymisestäkin, mikä myös on mahdollista (pahenemisvaihe oli traumaattinen kokemus), mutta ehkä kuitenkin kyse oli pseudobulbaarisesta oireesta.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Työkaverilla on ms. En tiedä saako naurun purkauksia, mutta on kova nauramaan muutenkin. Ehkä sitä ei huomaa. Olen myös huomannut, ettei aina pysty lopettamaan vaan se jää päälle, vaikka juttu on jo ollutta ja mennyttä.
En sitten tiedä liittyykö tuo sairauteen.
Mä en taas pysty aloittamaan nauramista. Ei ole ms vaan masennus. Minua ei vain naurata mikään. Kaikki sanovat, ettei noin hapan ilme sovi näin nätille naiselle! :(
Hulluja te olette jos ette naurua voi hillitä. Älkää yrittäkö vierittää sairauden syyksi.
Mt ongelmista tuo johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Hulluja te olette jos ette naurua voi hillitä. Älkää yrittäkö vierittää sairauden syyksi.
Vain Suomessa nauraminen leimataan mielenterveysongelmaksi. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mt ongelmista tuo johtuu.Vain Suomessa nauraminen leimataan mielenterveysongelmaksi. Surullista.
Mä oon huomannut saman. Ulkomailla jos kuljet hymy kasvoilla ei kukaan katso sinua pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverilla on ms. En tiedä saako naurun purkauksia, mutta on kova nauramaan muutenkin. Ehkä sitä ei huomaa. Olen myös huomannut, ettei aina pysty lopettamaan vaan se jää päälle, vaikka juttu on jo ollutta ja mennyttä.
En sitten tiedä liittyykö tuo sairauteen.Mä en taas pysty aloittamaan nauramista. Ei ole ms vaan masennus. Minua ei vain naurata mikään. Kaikki sanovat, ettei noin hapan ilme sovi näin nätille naiselle! :(
Mä oon ollu välillä tosi ahdistunut ja masentunut, mutta silti pystyn nauramaan. Nauru on yksi parhaita tapoja piristää päivää! :)
Vierailija kirjoitti:
😄 Sain naurukohtauksen tästä kommentista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mt ongelmista tuo johtuu.😄 Sain naurukohtauksen tästä kommentista.
Hullu...
Vierailija kirjoitti:
Varmaan samasta syystä, kun kusette housuun. Pidätys vaikeus. Huomattavasti oireilevaa MS tautia sairastavat ovat säälittäviä tapauksia. Vähän, kuin vanhukset. Sääli vain olla siinä kuosissa jo työikäisenä.
Mitä sellaisesta ihmisestä on muka jäljellä jolla muisti pätkii, ei pysty liikkumaan normaalisti eikä kykene pidättämään.
Mä en henkilökohtaisesti tunne sääliä teitä kohtaa. Sukulaiseni jolla on tuo on tauti on rasittava kiukuttelija.
Vaasasta?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan samasta syystä, kun kusette housuun. Pidätys vaikeus. Huomattavasti oireilevaa MS tautia sairastavat ovat säälittäviä tapauksia. Vähän, kuin vanhukset. Sääli vain olla siinä kuosissa jo työikäisenä.
Mitä sellaisesta ihmisestä on muka jäljellä jolla muisti pätkii, ei pysty liikkumaan normaalisti eikä kykene pidättämään.
Mä en henkilökohtaisesti tunne sääliä teitä kohtaa. Sukulaiseni jolla on tuo on tauti on rasittava kiukuttelija.
Mielenterveysongelmiin on saatavissa apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en henkilökohtaisesti tunne sääliä teitä kohtaa. Sukulaiseni jolla on tuo on tauti on rasittava kiukuttelija.Vaasasta?
Pääkaupunkiseutu. Enempää ei kuulu tänne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en henkilökohtaisesti tunne sääliä teitä kohtaa. Sukulaiseni jolla on tuo on tauti on rasittava kiukuttelija.Vaasasta?
No ei olisi kyllä kuulunut se ensimmäinen kommenttikaan. Olet törkeä. Toivottavasti tauti kulkee suvussasi ja saat sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei olisi kyllä kuulunut se ensimmäinen kommenttikaan. Olet törkeä. Toivottavasti tauti kulkee suvussasi ja saat sen.
Paljon vaarallisempi on tuo luonnevika josta kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti saat itse jonkun sairauden mikä vie kykysi pidättää. Seisot, vaikka keskellä toria ja yhtäkkiä puolillaan oleva rakkosi ilmoittaa, että nyt on päästävä välittömästi vessaan eikä vessoja ole lähimainkaan. Siinä sitten kiemurtelet ja yrität viimeisillä rakon voimilla pidättää, mutta siitä huolimatta tunnet, että alkaa valua housuun.
Voi olla, että asenteesi on siinä vaiheessa vähän eri, kuin nyt terveellä ja toimivalla kropalla.
Hyvä kun nostit asian esiin. Saattaa hyvinkin liittyä taudinkuvaan. Tutullani MS-tauti ja hän aina välillä saa naurukohtauksia sellaisissa paikoissa, missä se ei ole niin soveliasta. Viimeksi esim. jooga-tunnilla. Hysteerista naurua paikassa, missä piti olla hiljaa... Kävi välillä toisessa tilassa, jotta voisi "rauhoittua", mutta se nauru alkoi aina uudelleen kun tuli takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en henkilökohtaisesti tunne sääliä teitä kohtaa. Sukulaiseni jolla on tuo on tauti on rasittava kiukuttelija.Toivottavasti saat itse jonkun sairauden mikä vie kykysi pidättää. Seisot, vaikka keskellä toria ja yhtäkkiä puolillaan oleva rakkosi ilmoittaa, että nyt on päästävä välittömästi vessaan eikä vessoja ole lähimainkaan. Siinä sitten kiemurtelet ja yrität viimeisillä rakon voimilla pidättää, mutta siitä huolimatta tunnet, että alkaa valua housuun.
Voi olla, että asenteesi on siinä vaiheessa vähän eri, kuin nyt terveellä ja toimivalla kropalla.
Tuon vaivan kanssa kyllä oppii elämään. Ei vain kannata lähteä mihinkään rakko puolillaan tai varsinkaan täynnä olevana. Itse tunnista nyt jo kynnyksen jolloin on hyvä käydä vessassa. Näin ei synny tuollaista tilannetta sitten myöhemmin. Toki tuohon myös lääkkeitä, mutta tuon osalta olen onneksi oppinut pärjäämään ilman. Tietysti ei ikinä voi tietää ja joskus voi tulla yllättävä tilanne ja on niitä välillä tullutkin!
En sitten tiedä liittyykö tuo sairauteen.