Mikä mun pojalla on? Äitinä huolettaa nuo heikot pef-arvot.
Poika on 182 cm pitkä ja puhaltaa 430 pef-mittariin. Avaava lääke (buventol) ei auta mitään. Lääkkeestä huolimatta arvot pysyneet matalina. Valittaa jatkuvasti väsymistä ja että on raskas hengittää. Nyt kolmatta päivää pef-mittaukset menossa, mutta ei hyvältä näytä. Pari vuotta sitten oltiin samoissa tutkimuksissa ja arvot oli silloinkin matalat, mutta koska ne ei nousseet lääkkeellä, lääkäri epäili huonoa puhallustekniikkaa ja minä hölmö uskoin. Olisi pitänyt heti vaatia lisätutkimuksia... Onko kenelläkään täällä kokemuksia tilanteesta, jossa avaava lääke ei nosta pef-arvoja? Mikä oli diagnoosi? Mua huolettaa melkoisesti. Ei ole yskää eikä vinkuvaa hengitystä, ainoastaan vaikeus hengittää ja matalat arvot. Koulussa tulee välillä kuulema kurkku kipeäksi ja ääni käheytyy, mutta kun pääsee ulos niin pian helpottaa. Onkohan sairastunut homeesta?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai hänellä on siis joku päivittäinen lääkitys astmaan?
Ei ole mitään lääkettä, koska ei ole diagnoosiakaan. Toki nyt pef-mittausten ajan on käytössä buventol, mutta eipä se yksi annos buventoliakaan mitään ole auttanut. Huolestuttaa. Ap
Terveyskirjasto.fi sivustolla sanotaan näin:
"Jos astmakohtaus tulee, on pysyttävä rauhallisena. Keuhkoihin hengitetään 3–4 ylimääräistä annosta keuhkoputkia avaavaa lääkettä ja rentoudutaan. Hoitoa jatketaan omahoito-ohjeiden mukaisesti ja otetaan yhteys hoitopaikkaan." Eli yhdellä annoksella ei pärjää jos on kunnon kohtaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai hänellä on siis joku päivittäinen lääkitys astmaan?
Ei ole mitään lääkettä, koska ei ole diagnoosiakaan. Toki nyt pef-mittausten ajan on käytössä buventol, mutta eipä se yksi annos buventoliakaan mitään ole auttanut. Huolestuttaa. Ap
Minä sain aikoinaan kokeeksi käyttöön hoitavan astmalääkkeen (Flixotide Diskus) ihan vain sillä perusteella, että puhalsin huonot pef-arvot ja oli jatkuvaa hengenahdistusta. Mitään diagnoosia ei siis jääty pipertämään, kun hengenahdistus oli niin kova, että tarvitsin apua välittömästi eikä ollut varaa viikkokaupalla seurailla ja ihmetellä tilannetta. Siitä apu sitten löytyikin ja nykyään käytän tuota hoitavaa lääkettä päivittäin, eikä hengenahdistusta enää ole.
Miten ihmeessä pojallesi ei ole määrätty edes kokeiluluontoisesti hoitavaa lääkitystä? Vaadi hänelle sellainen! Sellainen alkaa parhaimmassa tapauksessa puremaan jo muutaman päivän jälkeen, jos kyseessä tosiaan on astma.
Hyvä kysymys, että miksi ei ole määrätty. Pitää ottaa puheeksi, kun seuraavan kerran lääkärissä käydään. Ap
Lääkärit on välillä niin kuutamolla. Pitkään hoitamattomana olleeseen astmaan ei tosiaan yksi henkäys avaavaa lääkettä vaikuta yhtään millään tavalla, korkeintaan vähän rentouttavat soppatorven lihaksia. Päivittäinen hoitava lääkitys on kaiken a ja o. Vaadi pojallesi sellainen, vaikka viikoksi kokeiluun.
Vie poika yksityiselle keuhkolääkärille, ei se niin mahdottomia maksa. Itse olin kuukausia jonossa keuhkopolin tutkimuksiin, mutta en sitten jaksanut, niin varasin ajan yksityiselle keuhkolääkärille. Siinä tehtiin spirometria ja niiden tulosten perusteella sain astmadiagnoosin ja reseptit samoin tein mukaan. Lääkkäiden saamisen jälkeen olin kuin kuolleista herännyt.
Vierailija kirjoitti:
Se ois toi koronarokote
Niin 2v sitten aiheuttanut ekat oireet? Ok
Astmaa, siihen tarvitaan kortisoni pohjasta hoitavaa lääkettä ja sitten sitä avaavaa lääkettä.
Tuleeko sille rasituksessa (esim. Ihan pef-mittariin puhaltaessa) limaa kurkkuun?
Homealtistus tullut täyteen.
Kuulostaa niin tutulta.
Vierailija kirjoitti:
Poika polttaa tupakkaa. Kaikesta päätellen vieläpä punaista norttia.
kannabiskoukussa seuraavaksi on herska vuorossa.
Mä luulin ettei mulla mitään astmaa ole, joku pitkä köhä vaan, mutta puhalsin 180 ja oon 163 cm nainen. Buventol ei auttanut, ventoline ei auttanut, kahden lääkkeen joiden nimiä en muista yhdistelmä ei auttanut, koko ajan painon tunne rinnassa ja henki ei kulkenut kunnolla ja piti koko ajan rykiä jotta olisi parempi olo.
Sitten sain innovair -astmalääkkeen jota käytän aamun illoin. Sen kanssa puhalsin jo 380 joka sekin vähän mutta olo helpottui. Unohtivat kertoa että Burana ja astma EI sovi yhteen mutta onneksi satuin olemaan terkkarilla kun meni henki tukkoon kun olin ottanut pari buranaa..
Olen vaihtanut työpaikkaa pari kertaa joten ei ole mikään homealtistus.
Lähetteen saanti oli kiven alla, olin kanssa oireillut pari vuotta. Lähete keuhkopolille tuli vasta kun sain raivarin lääkärissä, sanoin että vedän kohta napin otsaan kun vtuttaa tää olotila. Jos haluat nopeuttaa hommaa, mene yksityiselle. Voihan tuo olla jotain sydämeenkin liittyvää, happi ei kulje tms.
Onko pojalla ollut keuhkoputkentulehduksia paljon tai tupakoiko? Mulla on alentunut keuhkokapasiteetti ja huonot pef-arvot (420) siksi kun keuhkoputkeni on ”ahtautunut”, ei siis ole etenevä copd, vaan sellainen ”arpeutuma” joka on ahtauttanut keuhkoputken ja tila on pysyvä.
En ole polttanut yhtökään tupakkaa koskaan. Mulla vaan oli pitkään astma ilman diagnoosia ja jokainen flunssa teki aina keuhkoputkentulehduksen ja sitä kautta tuhoa keuhkoputkessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin ettei mulla mitään astmaa ole, joku pitkä köhä vaan, mutta puhalsin 180 ja oon 163 cm nainen. Buventol ei auttanut, ventoline ei auttanut, kahden lääkkeen joiden nimiä en muista yhdistelmä ei auttanut, koko ajan painon tunne rinnassa ja henki ei kulkenut kunnolla ja piti koko ajan rykiä jotta olisi parempi olo.
Sitten sain innovair -astmalääkkeen jota käytän aamun illoin. Sen kanssa puhalsin jo 380 joka sekin vähän mutta olo helpottui. Unohtivat kertoa että Burana ja astma EI sovi yhteen mutta onneksi satuin olemaan terkkarilla kun meni henki tukkoon kun olin ottanut pari buranaa..
Olen vaihtanut työpaikkaa pari kertaa joten ei ole mikään homealtistus.
Lähetteen saanti oli kiven alla, olin kanssa oireillut pari vuotta. Lähete keuhkopolille tuli vasta kun sain raivarin lääkärissä, sanoin että vedän kohta napin otsaan kun vtuttaa tää olotila. Jos haluat nopeuttaa hommaa, mene yksityiselle. Voihan tuo olla jotain sydämeenkin liittyvää, happi ei kulje tms.
Onneksi lähettivät myös nenä/kurkkupolille sillä minulle tehtiin melkein heti myös fess-leikkaus ja kuva näytti että koko otsaontelo(?) oli aivan tukossa eikä vahva antibioottikuuri auttanut siihen. Minulla ei ollut ollut koskaan yhtään poskiontelotulehdusta tai sitten se ei oireillut jostain syystä tai en tajunnut sitä.
Ulkona oli aina helpompi hengittää ja kaikkein paras oli kun istui autossa ja oli ilmastointi päällä, tuntui silloin että happi meni aivoihin asti. Kesä varsinkin oli tukala kun oli kuuma.
Voisi ihan hyvin olla astma, vaikka ei avaavat autakaan tai pef-seurannoista löydy mitään. Itselläni ei löytynyt kriteereitä täyttäviä tuloksia spirometriasta, PEF-seurannasta, PEF-seurannasta kera avaavan ja monenmoisia muitakin puhallistestejä tekivät yliopistollisessa sairaalassa. Rasitustestissä sitten lopulta pajahti astmakohtaus päälle ja siitä lähtien olen käyttänyt aamuin illoin lääkitystä. Itselläni eivät PEF-arvot ole lääkityksen myötä parantuneet, mutta olo sen sijaan huimasti. Eron olossa tunsi myös tosi nopeasti lääkityksen aloittamisen jälkeen.
Minä sain aikoinaan kokeeksi käyttöön hoitavan astmalääkkeen (Flixotide Diskus) ihan vain sillä perusteella, että puhalsin huonot pef-arvot ja oli jatkuvaa hengenahdistusta. Mitään diagnoosia ei siis jääty pipertämään, kun hengenahdistus oli niin kova, että tarvitsin apua välittömästi eikä ollut varaa viikkokaupalla seurailla ja ihmetellä tilannetta. Siitä apu sitten löytyikin ja nykyään käytän tuota hoitavaa lääkettä päivittäin, eikä hengenahdistusta enää ole.
Miten ihmeessä pojallesi ei ole määrätty edes kokeiluluontoisesti hoitavaa lääkitystä? Vaadi hänelle sellainen! Sellainen alkaa parhaimmassa tapauksessa puremaan jo muutaman päivän jälkeen, jos kyseessä tosiaan on astma.