Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mun pojalla on? Äitinä huolettaa nuo heikot pef-arvot.

Vierailija
16.09.2021 |

Poika on 182 cm pitkä ja puhaltaa 430 pef-mittariin. Avaava lääke (buventol) ei auta mitään. Lääkkeestä huolimatta arvot pysyneet matalina. Valittaa jatkuvasti väsymistä ja että on raskas hengittää. Nyt kolmatta päivää pef-mittaukset menossa, mutta ei hyvältä näytä. Pari vuotta sitten oltiin samoissa tutkimuksissa ja arvot oli silloinkin matalat, mutta koska ne ei nousseet lääkkeellä, lääkäri epäili huonoa puhallustekniikkaa ja minä hölmö uskoin. Olisi pitänyt heti vaatia lisätutkimuksia... Onko kenelläkään täällä kokemuksia tilanteesta, jossa avaava lääke ei nosta pef-arvoja? Mikä oli diagnoosi? Mua huolettaa melkoisesti. Ei ole yskää eikä vinkuvaa hengitystä, ainoastaan vaikeus hengittää ja matalat arvot. Koulussa tulee välillä kuulema kurkku kipeäksi ja ääni käheytyy, mutta kun pääsee ulos niin pian helpottaa. Onkohan sairastunut homeesta?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beta mikä beta ei siitä mihinkään pääse

Vierailija
2/37 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Beta mikä beta ei siitä mihinkään pääse

Mikä beta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun korvaan kuulostaa homeoireilulta. Yksi huonon sisäilman uhri :/

Vierailija
4/37 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäs ikäinen nuori kyseessä? Sekin vaikuttaa viitearvoihin. Joku on kuitenkin pahasti pielessä nyt. Mullakin astma ja mä puhallan lääkityksen avulla nykyään 510. N38, 166cm

Vierailija
5/37 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hän ole päässyt kunnon tutkimuksiin? Vie keuhkolääkärille yksityiselle, ellei julkisella pääse.

Vierailija
6/37 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin vaikuttaa siltä että poika reagoi tavallista herkemmin huonoon sisäilmaan.

Tälläisiä yliherkkyyksiä on muitakin.  Ei vaikuta selostuksesi mukaan miltään astamalta.

Vierailija
7/37 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkäs ikäinen nuori kyseessä? Sekin vaikuttaa viitearvoihin. Joku on kuitenkin pahasti pielessä nyt. Mullakin astma ja mä puhallan lääkityksen avulla nykyään 510. N38, 166cm

Aivan unohdin yhden tärkeimmistä asioista. On 16v ja aloitti lukion syksyllä. Koulun vaihto ei aiheuttanut muutosta olossa suuntaan eikä toiseen. Ap

Vierailija
8/37 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö hän ole päässyt kunnon tutkimuksiin? Vie keuhkolääkärille yksityiselle, ellei julkisella pääse.

Ei vielä ole. Tosiaan pari vuotta sitten mentiin lääkäriin, kun sai koulussa yhtäkkiä kovan hengenahdistuskohtauksen. Päästiin pef-tutkumuksiin asti, mutta koska arvot oli koko ajan matalat eikä ne reagoinut lääkkeeseen mitenkään, lääkäri tuli siihen tulokseen, että voi olla psyykkistä ja heikko puhallustekniikka. Mä hölmönä uskoin. Nyt ollaan uudestaan pef-tutkimuksissa ja aion vaatia lisätutkimuksia, jos ei julkisella niitä saa, niin maksan vaikka itse. Huoli on kova nyt. Poika ei voi hyvin. Ap

Vierailija
9/37 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on vialla, mutta se ei välttämättä ole astma. Voi olla toki sekin. Voi olla keuhkot niin tukossa, että lääke ei vain tehoa. Tarvitsisi tehokkaampaa lääkitystä.

Vierailija
10/37 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on alentunut keuhkokapasiteetti ja kaikkea ei saanut korjattua lääkkeillä. Dg ei ole tarkka, muistaakseni tyyliin astma tai muu vastaava. Kun alettiin tutkia (vuonna 2004) pef oli 250 ja sittemmin hoitotasapainossa pef 400-450, joka sekin siis liian vähän. N40/159 cm. Opettelette puhaltamaan ja vaaditte jatkotutkimuksia.

Vierailija
11/37 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää millaisiin homepesäkkeisiin me joka aamu lähetämme lapsemme. Aina sieltä joku sitten altistuu ja sairastuu...

Vierailija
12/37 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin voi olla että se keuhkoputki on vaan tavallista ahtaampi ja se on vaan rakenteellinen homma että se nyt vaan on niin. Varsinkin jos tilanne ei ole muuttunut mihinkään. Mulla on yks kaveri joka on nyt päälle kolmekymppinen ja teini-iästä saakka puhallellut matalia pef lukemia ja mitään syytä sille ei koskaan ole löydetty.

Vierailija
13/37 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika polttaa tupakkaa. Kaikesta päätellen vieläpä punaista norttia.

Vierailija
14/37 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että mua ei ole koskaan tk:ssa hoidettu tai diagnosoitu, koska oli kuulemma vain flunssaa ja jatkuva yskä ja hengenahdistus oli normaalia syys/talvi/whatever köhää. Ensimmäinen epäily heräsi keuhkospesialistilla, joka sattui tekemään päivystyskeikkaan eräässä pikkukunnassa, jossa olin kesätöissä. Lopun hoitanut yths ja työterveys.

Vierailija
15/37 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että mua ei ole koskaan tk:ssa hoidettu tai diagnosoitu, koska oli kuulemma vain flunssaa ja jatkuva yskä ja hengenahdistus oli normaalia syys/talvi/whatever köhää. Ensimmäinen epäily heräsi keuhkospesialistilla, joka sattui tekemään päivystyskeikkaan eräässä pikkukunnassa, jossa olin kesätöissä. Lopun hoitanut yths ja työterveys.

Tämä siis 10

Vierailija
16/37 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tutkittu kans joskus astmaa, kun puhalsin matalat pef-arvot (340, olen n ja 161cm). Mitään ei kuitenkaan koskaan löydetty. En tiedä mikä on. Välillä mulle tulee hengenahdistus, mutta saan sen usein rauhallisesti hengittelemällä ja muihin asioihin keskittymällä hallintaan.

Vierailija
17/37 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai hänellä on siis joku päivittäinen lääkitys astmaan?

Vierailija
18/37 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika polttaa tupakkaa. Kaikesta päätellen vieläpä punaista norttia.

Ei tupakoi. Ap

Vierailija
19/37 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole kortisonilääkettä ollenkaan? Sitä avaavaa lääkettä voi ottaa useamman annoksen peräkkäin. Itse sain astmakohtauksen pari viikkoa sitten ja vaati 5 kertaa avaavaa lääkettä keuhkoon ennen kuin vähän helpotti. Yksityiselle kehukolääkärille heti!! Allergiatesteihin ja lääkkeet vaihtoon, jos tuo lääke ei auta. Ei kannata jäädä odottamaan ja seuraamaan. Kortisonit jatkuvaan käyttöön. Ei ole normaalit lukemat tuon ikäiselle. Minä olen keski-ikäinen mamma ja puhallan kevyesti 600 jos keuhkoputket on auki. Veriarvot kannattaa tutkia muutenkin, kuvata keuhkot ja sydän. Voi olla jotain ihan muutakin kuin astmaa.

Vierailija
20/37 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai hänellä on siis joku päivittäinen lääkitys astmaan?

Ei ole mitään lääkettä, koska ei ole diagnoosiakaan. Toki nyt pef-mittausten ajan on käytössä buventol, mutta eipä se yksi annos buventoliakaan mitään ole auttanut. Huolestuttaa. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän