Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teet jos sinulta hajoaa astianpesukone?

Vierailija
29.10.2014 |

A) Meillä tiskataan aina käsin

B) Ostan heti uuden koneen käteisellä, tilillä on aina hätävaraa

C) ostan heti uuden koneen lainarahalla/osamaksulla

D) säästän niin kauan kunnes saan rahat kasaan ja ostan sitten uuden koneen

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 07:14"]

A. Kahdrn hengen talous, joten pärjätään ilmankin.

[/quote]

Kyllä sitä pärjää, mutta mukava apu se on, ainakin jos inhoaa tiskaamista.

T:kahden hengen talous jolla on astianpesukone.

Vierailija
22/65 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

B, ostaisin luultavasti uuden. Meillä on tosin muutto tulossa ensi vuonna, ja tuota vanhaa rotiskoa en aio sinne viedä. Eli jos kone hajoaisi muuton alla, odottaisin sen pari kuukautta ja ostaisin vasta uuteen kämppään uuden koneen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi uutta. Mies saisi kiukutella uudesta maailman tappiin asti, mutta uutta ei tule. Minä kun tiskaan niin minä päätän

Vierailija
24/65 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 06:04"]

Käsin pestessä vettä (ja yleensä myös pesuainetta) kuluu enemmän vaikka yrittäisikin pestä säästeliäästi ne pari lautasta ja kuppia.

Vähän sama kuin että enoni mielestä pyykinpesukone on turhake, mutta sitten pesee lavuaarissa käsin yhden sukkaparin ja käyttää siihen 200 litraa vettä. Mutta se konehan on ihan hirveä kuluttaja...

[/quote]

tämä on muuten todedttu virheelliseksi käsitykseksi ja sekä martat että ekoväkikin sen jo myöntää. Kone tiskaa vähemmällä vedellä (muttei sähköllä) jos tiskataan täysiä koneellisia (tai sinkkipöydällisiä). Jos tiskataan paria lautasta, kuten esim pienperheessä tai sinkkutaloudessa, käsitiskaus on säästäväisempää. 

Vierailija
25/65 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiroilen. Illalla mies käy ostamassa uuden koneen, mutta ostaa halvimman ja surkeimman minkä rahalla saa, käteisellä. Kiroilen taas.

Vierailija
26/65 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 22:26"]A) Meillä tiskataan aina käsin

B) Ostan heti uuden koneen käteisellä, tilillä on aina hätävaraa

C) ostan heti uuden koneen lainarahalla/osamaksulla

D) säästän niin kauan kunnes saan rahat kasaan ja ostan sitten uuden koneen
[/quote]

D

Vierailija
27/65 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

F) Korjaan sen itse ja käytän taas seuraavat kymmenen vuotta.

Uudet on rimpuloita.

Vierailija
28/65 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 07:35"]

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 06:04"]

Käsin pestessä vettä (ja yleensä myös pesuainetta) kuluu enemmän vaikka yrittäisikin pestä säästeliäästi ne pari lautasta ja kuppia.

Vähän sama kuin että enoni mielestä pyykinpesukone on turhake, mutta sitten pesee lavuaarissa käsin yhden sukkaparin ja käyttää siihen 200 litraa vettä. Mutta se konehan on ihan hirveä kuluttaja...

[/quote]

tämä on muuten todedttu virheelliseksi käsitykseksi ja sekä martat että ekoväkikin sen jo myöntää. Kone tiskaa vähemmällä vedellä (muttei sähköllä) jos tiskataan täysiä koneellisia (tai sinkkipöydällisiä). Jos tiskataan paria lautasta, kuten esim pienperheessä tai sinkkutaloudessa, käsitiskaus on säästäväisempää. 

[/quote]

Tarvitseeko sitä konetta pyörittää tyhjänä? Meillä on kahden aikuisen talous. Tehdään joka ilta itse lämmin ruoka töiden jälkeen, syödään aamiainen, ja kyllä se kone vaan täyttyy kolmisen kolme kertaa viikossa ihan täyteen. Tiskaan käsin vain paistinpannut ja isot kulhot, muut hoitaa kone. Jos astianpesukone hajoaisi, uusi tulisi tilalle heti. Rahaa on säästössä kahdella työssäkäyvällä aina sen verran, että tällaisen muutaman sadan ostoksen voi tehdä käteisellä. Meillä ainakin on juuri tällaisia tilanteita varten oma 'puskurirahasto'.

Vierailija
29/65 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdoton A!

Inhoan astianpesukoneita!

Tässä vuokrakämpässä, uudessa talossa, on astianpesukone, jota pakko pyöräyttää silloin tällöin, että pysyy toimintakuntoisena seuraavalle, kun aikanaan muutetaan tästä pois. Kone pesee astiat erittäin huonosti omaan käsinpesuuni verrattuna, ja pilaa kauniita astioita. Ja hyi, mikä haju, vaikka huolehdin koneesta! En tiedä, onko tuo joku halpisversio ja siksi tuollainen, mutta asenteeni astianpesukonetta kohtaan on nyt enemmän kuin vastenmielinen!

En sano, etteikö se joillekin ole pelastus, kun iso perhe ja siinä voi pestä jopa leluja, ja jos ON hyvä kone.

Itse NAUTIN astianpesusta käsin, olen aina tykännyt! Paitsi lapsena. Liekö se kokemus muuttanut asenteeni, kun pikku tyttönä minulle opetettiin kotitöitä ja astianpesuvuorokin oli ja pestiin isossa alumiinivadissa ja kun kerran tuli vuoroni, sulkeuduin vessaan, enkä tullut pesemään astioita. No, pakkohan se oli vessasta pois tulla, kun muillakin sinne tarve, ja niin JOUDUIN  pesemään ne astiat! Siitä lähtien olen aidon oikeasti tykännyt astioiden käsinpesusta, ja nyt, kun minulla on aivan ihania, romanttisia astioita, niin vielä enemmän tykkään! Eihän niitä edes VOI laittaa mihinkään tylsään ja haisevaan koneeseen, vaan saan ihastellen pestä hellävaroen käsin! Juu, arkikäytössä on kirppareiden ihanat löydöt: kristalliset jalkalasit ja hennot kultareunaposliinit, siinä missä joku käyttää vain teemoja ja kartioita. Mun mies on myös tykästynyt tällaisiin romanttisiin juttuihin, niin saan vapaasti niitä myös käyttää! Eilen viimeksi sanoi, että meillä on aika samanlainen maku ja tyylitaju. :)

Vierailija
30/65 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

B, harmittaisi toki, mutta jos korjaaminen ei olisi mahdollista, ostaisin uuden saman tien (Gigantti melkein naapurissa, sieltä saisi varmaan jonkun heti mukaan).

Vierailija
31/65 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

E soitan vakuutusyhtiöön, joka korvaa vanhan.

Vierailija
32/65 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

E tilaan korjaajan ja maksan huulihölkällä.
t irina

Vierailija
33/65 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin D. Hätävaratili on mutta en todennäköisesti sieltä käyttäisi rahaa astianpesukoneeseen, koska käsinkin voi tiskata.

Vierailija
34/65 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

G: Tarkistan, että viasta johtuen kone ei ole valuttanut seinän väliin vettä.

About suurin syy vesivahingoille Suomessa. Kun sinne taakse ei paljon nää. 40 000 vahinkoa viime vuonna. Suunnilleen puolet korvas vakuutus. Muut tuli maksamaan 10 000 - 100 000e. Yllättävän nopeasti on uima altaallinen vettä talon alla kun tiskikone muutaman kuukauden vähän tiputtelee.

Ihan vain vinkkinä, että ei kannata ruveta itse korjailemaan, jos ei varmasti tiedä mitä tekee. Tai ellei oo esim. leakomatic asennettuna käyttövesiputkistoon.

Vierailija
35/65 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 23:20"]E) Itken katkerasti. Astianpesukone on tärkein omistamani kodinkone.
[/quote]

Mäkin luulin noin aina siihen päivään saakka kun pyykinpesukone hajosi. Kaksi viikkoa elettiin niin, että jokainen nyrkkipyykkäsi illalla välttämättömät jutut ja pyykkivuori kasvoi kasvamistaan. Sitten oli pakko ostaa uusi kone. Tiskikoneen hajotessa käsin tiskaaminen sujui sentään joten kuten järjellisesti. Oltiin ilman tiskikonetta 3 kuukautta aikanaan, mutta ilman pyykinpesukonetta en pystyisi niin pitkään olemaan.

Vierailija
36/65 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi ostin uuden samana päivänä kun tultiin synnäriltä tytön kanssa kotiin, kone oli hajonnut sairaalassa ollessani eikä mies ollut ajatellut että olis voinut tiskata kotona ollessaan...

Vierailija
37/65 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

A

Vierailija
38/65 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

B. Ja odotellessa tiskaan astiat käsin.

Vierailija
39/65 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

D
Säästämiseen menisi 2-3 kuukautta.

Vierailija
40/65 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kustun korjaajan paikalle ja jos konetta ei voi korjata, ostan uuden ja vakuutuksesta saan osan hinnasta.