Hei sinä yksinasuja, kuinka usein/harvoin viet roskapussin? Tai lajittelet roskia?
Itse vien max yhden roskapussin viikossa. Samalla lajittelen muut roskat.
Kommentit (45)
Kerran päivässä tai joka toinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mummo, siis sellainen ihminen, jota vauvapalstalla kaikki katsovat olevansa oikeutettuja haukkumaan. Mutta tässä asiassa ette löydä huomautettavaa! Lajittelen kaikki jätteet tunnollisesti ja kierrätän vaatteet. Roskien lajitteleminen on taloyhtiössämme tehty helpoksi: jätehuoneessa on säiliöt kaikelle muulle paitsi ongelmajätteelle. Niistäkin suurimman osan (esim. paristot ja pienkoneet) voi viedä lähellä olevan kauppakeskuksen keräyspisteeseen. Lähes joka päivä tulee asiaa jätehuoneeseen - aina joku astia kaipaa tyhjentämistä, biojäteastia tietysti useimmin.
Vaatteiden suhteen on autottomalle, huonosti liikkuvalle mummolle vähän hankalampaa. Ennen lähistöllä oli useamman hyväntekeväisyysjärjestön keräyslaatikoita, mutta jatkuvan ilkivallan ja väärinkäytösten takia ne on poistettu. Joutuu joko turvautumaan perheen nuoremman polven apuun tai etsimään järjestön joka noutaa kotoa.
Mummot on tässä asiassa jämeriä. Toisaalta, ilkeämielisen muiden asukkaiden näpäyttelyn sijasta mummelit voisivat tarjota jätteenvientipalvelua ovelta katokselle ja lajittelu sisältyy palveluun. Heillä on aikaa ja pysyisi aktiivisena, paikat paremmin kunnossa eikä olisi yksinäistäkään kun saisi kiertää päivittäin taloyhtiön asunnoilla juttelemassa ja kipaisemassa jätteitä.
Positiivisen kautta, kyllä se siitä.
Mitä ihmettä sinä selität? En ole ikinä ”ilkeämielisesti (tai muutenkaan) näpäytellyt muita asukkaita”. Ja tarkoitatko, että minun pitäisi ryhtyä jonkinlaiseksi kiertäväksi roskakuskiksi muille asukkaille? Ei sellaiselle ole meidän talossa tarvetta - täällä asukkaat hoitavat omat roskansa mallikkaasti. No joo, jos tieten tahtoen haluaa jotain parannettavaa löytää, niin ihmiset saisivat kernaasti litistää isot pahvilaatikot ennen kartonkiroskikseen heittämistä! Mutta en minä siihenkään aio ryhtyä. Miksi ihmeessä minun pitäisi? Ei minulla ole telemisestä puutetta, vaikka mummo olenkin!
Minä raavaana miehenä käyn usein täysin vapaaehtoisesti ja ilman palkkaa litistämässä isoja pahvilaatikoita pienemmäksi, jotta ne kartongin keräykseen tarkoitetut roskalaatikot eivät täyttyisi liian nopeasti ennen kerran viikossa maanantaisin tehtävää tyhjennystä. Eniten minua ärsyttää se jos joku tunkee pahvien joukkoon sekäjätteitä, jotka kuuluisivat Moolokin kitaan.
Minä uskon myönteisen esimerkin voimaan vaikka jätehuolto toimiikin täällä suhteellisen hyvin,Kun säilytän kotona roskiin vietäviä pahvipakkauksia, niin minähän litistän maitopurkitkin hyvin pieneen kokoon.
Sekajäte x2, bio x1, muovi x1. Pahvit ja paperit ehkä joka toinen viikko. Lasijäte ja metallijäte kerran kahdessa kuukaudessa.
Muovi kaksi kertaa viikossa, biojäte 3-4 pv:n välein, kartonki kerran viikossa, lasi- ja metalli parin vkon välein, paperi parin kuukauden välein ja sekajäte reilun viikon välein. Kaikki roskikset löytyvät taloyhtiön roskakatoksesta.
En ymmärrä miten jotkut tekevät roskapussin viemisestä ison ohjelmanumeron aivan kuin he poistuisivat asunnostaan hyvin harvoin. Teen suurimman osan lajittelusta jo kotona tehtävällä järjestelyillä.
Minulla on kotona tiskipöydän alla se perinteinen roskasanko, jossa olevaan muovipussiin laitan sekajätteen. Lisäksi minulla on siellä tiskipöydän alla kaksi erillistä muovipussia, joista toiseen laitan erilaiset pahvipakkaukset tiivisti taiveltuina ja toiseen erilaiset muovirasiat ja muovipullot. Pahvia ja muovia tulee varsin paljon pakkausten mukana. Paperinkeräystä varten minulla on lisäksi eteisessä muovilaatikko mm. sanomalehtiä ja mainoksia varten. Lasi- ja metallitavaraa tulee aika vähän joten ne yksittäiset lasipurkit ja säilyketölkit vien yleensä käsissä suoraan roskakatokseen astioihin.
Tykkään liikkua taloyhtiön piha-alueella muutenkin joten en koe roskien viemistä minään suurena vaivana, vaan hyvänä syynä vähän jaloitella kaiken istumisen vastapainoksi. Toki se seikka että asun ensimmäisessä kerroksessa tekee siitä helppoa, sillä minun ei tarvitse ravata rappuja edes takaisin.