Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi luottamus tieteeseen horjuu?

Vierailija
29.10.2014 |

Olen viime aikoina törmännyt merkilliseen ilmiöön, joka tuntuu kaiken aikaa laajenevan. Monet ihmiset ovat alkaneet kieltää sellaisia tieteen saavutuksia, joista vallitsee tiedeyhteisössä hyvin laaja yksimielisyys. On erittäin todennäköistä, että ilmastonmuutos on ihmisen aikaansaama, elämän monimuotoisuus on kehittynyt evoluution kautta, rokotuksista on huomattavasti enemmän hyötyä kuin haittoja, tietynlainen ruokavalio altistaa sydän- ja verisuonitaudeille jne... Silti ällistyttävän monet kieltävät nämä tieteellisesti todistetut väittämät ja uskovat sen sijaan kaikenlaista humpuukia mitä netissä kiertää.

Siis mitä ihmettä? Olemmeko menettämässä järkemme vai mitä tämä on?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Aikamme korostaa yksilöllisyyttä, siksi en voi luottaa tiedeyhteisön tuottamaan vertaisarvioituun tietoon vaan minun pitää tehdä joka asiasta oma google-tutkimus ja sillä tavalla järkeillä tämä minun oma totuus ja Mailman järjestys.

2. Kognitiivinen dissonanssi, eli näen vain sen minkä haluan nähdä ja kerään googlesta ja mediasta vain sen, mikä sopii omaan Mailman järjestykseeni, ja koska minä olen yksilö ja minulla on aivot vaikkei tutkijan koulutusta olekaan niin minä en ota mitään annettuna vaan itse haluan tutkia ja selvittää ja tutkin ja selvitän vain sieltä,  mistä minun mielestäni kannattaa enkä katso ollenkaan niitä muita juttuja.

3. "Kokemustieto on kuumaa, tiede on kylmää". Jos minun mahaan sattuu, kun olen syönyt vehnää, niin miksi ei lääkäri voi sanoa että vehnä on syypää ja saatanasta! Minun mahaan sattuu! Vehnä on saatanasta, lääkäri on maksettu ja lahjottu marionetti, Googlesta luin! Kokemustieto on aina tunteellisempaa kuin kylmä tutkittu tieto. En halua uskoa sitä koska minun mahaan sattuu!

Vierailija
2/17 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska osa ihmisistä on vaan niin helkkarin tyhmiä. Lukutaitoa mittaavissa tutkimuksissa huolestuttavan suuri osa ihmisistä ei ymmärrä lukemaansa, hyvä jos otsikko osataan sisäistää. Tilastoista ja todennäköisyyksistä ei tajuta sitäkään vähää ja tuhansia ihmisiä koskeva seurantatutkimus tyrmätään ainoastaan sillä perusteella, että "minun mummoni joi kuin sieni vuosien ajan, eikä sille mitään tapahtunut".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on tyhmiä. Tuliko yllätyksenä. Todennäköisyys on myös useimmille täysin tuntematon käsite. Lisäksi monet eivät yksinkertaisesti tiedä mitä "tutkimus" tarkoittaa. He luulevat tutkimuksen olevan sitä, että päätetään jonkun asian olevan totta ja tutkitaan vain omaa hypoteesia tukevia puolia. Keskivertokansalaisella ei ole aavistustakaan mitä tiede on, ja miksi kaikki tutkimukset eivät ole yhtä hyviä tai luotettavia tai edes oikeita tutkimuksia.

Vierailija
4/17 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ihmettelin itsekin taas tänään...

Vierailija
5/17 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 19:23"]

Koska mainitsemasi asiat eivät ole "yleisesti hyväksyttyjä" asioita vaan jatkuvia kiistakapuloita. Tiedeyhteisöt ja tutkijat eivät ole mikään homogeeninen massa.

[/quote]

Vaikka tieteen luonteeseen kuuluu, ettei mikään asia voi koskaan olla "loppuunkäsitelty", niin nämä ap:n mainitsemat asiat ovat sellaisia, joista tiedeyhteisössä vallitsee hyvin suuri yksimielisyys. Tietyt tahot (yleensä ns. pseudotieteilijät, jotka haluavat näkyvyyttä omille ajatuksilleen) ja ehkä mediakin yrittävät usein luoda vaikutelmaa, että tutkijat kiistelisivät näistä.

Vierailija
6/17 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset kuvittelee olevansa fiksuja kun "eivät usko kaikkea mitä meille syötetään".

Vierailija
7/17 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on ja tulee olemaan toisinajattelijoita. Sä vaan luet niin paljon noita juttuja, että tuntuu et ne lisääntyy.

Vierailija
8/17 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

He haluavat kieltää ikävät asiat ja elää elämäänsä omien sääntöjen mukaan.

Vierailija
9/17 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja aiheellinen kysymys! Luultavasti kyse on siitä, että netti on hyvin demokraattinen tietolähde, liiankin demokraattinen. Kaikki pääsevät siellä tasavertaisesti ääneen. Tavallisen ihmisen (jolle ei ole koulussa opetettu lähdekritiikkiä tai taito on ehkä unohtunut) on hyvin vaikea seuloa netin tietotulvasta paikkansapitävät asiat. Evira ja Magneettimedia ovat tällaisen ihmisen mielestä aivan tasaveroisia tietolähteitä.

Vierailija
10/17 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet arvostetut tiedemiehet ovat sitä mieltä, että ilmastonmuutos ei välttämättä ole merkittävissä määrin ihmisen aiheuttamaa. Vastaavia ilmastonmuutoksiahan on tapahtunut jo monta kertaa ilman ihmisen avustustakin. Tämä tieto on luettu arvostetusta julkaisusta.

Vierailija
11/17 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 18:33"]

Monet arvostetut tiedemiehet ovat sitä mieltä, että ilmastonmuutos ei välttämättä ole merkittävissä määrin ihmisen aiheuttamaa. Vastaavia ilmastonmuutoksiahan on tapahtunut jo monta kertaa ilman ihmisen avustustakin. Tämä tieto on luettu arvostetusta julkaisusta.

[/quote]

"Monet arvostetut tiedemiehet" jne. Suurin osa tutkijoista ovat kuitenkin yksimielisiä, että ilmastonmuutos johtuu ihmisen toiminnasta.

Vierailija
12/17 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiinkohan samalla luennolla tänään?

Vierailija
13/17 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotuksista ei voi puhua noin kollektiivisesti, että aina olisi enemmän hyötyä kuin haittoja.

Vierailija
14/17 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mainitsemasi asiat eivät ole "yleisesti hyväksyttyjä" asioita vaan jatkuvia kiistakapuloita. Tiedeyhteisöt ja tutkijat eivät ole mikään homogeeninen massa.

Vierailija
15/17 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoo ken tahtoo, tieto on valttia!

Vierailija
16/17 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 19:17"]

Rokotuksista ei voi puhua noin kollektiivisesti, että aina olisi enemmän hyötyä kuin haittoja.

[/quote]

No kyllä voidaan.

Vierailija
17/17 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 18:33"]

[/quote]

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta minulle ainakin opetettiin, että nyt teoriassa pitäisi olla menossa ilmastonmuutos kylmempään ja uutta jääkautta kohti. Jos siis mentäisiin luonnollisen kierron mukaan. Mutta tämä nykyinen ilmastonmuutos meneekin toiseen suuntaan ihmisen toiminnan takia.