Itämainen matto?
Olen saanut päähäni että haluan itämaisen maton.
Mutta onko järkevää ostaa vaan halpa, oman maun mukainen villainen konesolmittu matto?Esim joku tälläinen
http://www.rugvista.fi/matot/Nova/matosta_234125-Nova_Nain_Tavin.html
Aidot itämaiset käsinsolmituthan maksavat aivan älyttömiä summia enkä kuitenkaan tiedä haluanko pitää mattoa lattialla lopun ikääni =)
Kommentit (15)
Meillä on montakin käsinsolmittua mattoa; mun luottokauppias on itse mattoja maahan tuova Effati Carpet Vaasassa. Loistava palvelu ja ottavat mattoja vaihdossa takaisin joten maksat uudesta matosta vain välirahan kuten autokaupassa ;)
Matot ovat tiheää, painavaa villaa, eteisessäkään (koiraperheessä) eivät mene miksikään- alunperinhän näitä käytettiin teltoissa maata vasen...perinnöksikin jää kullekin tenavalle matto
Vilkaise nettisivut?
Niin koneellisesti kudotuissa kuin käsinsolmituissa (voivat olla myös tuftattuja, huom.) matoissa on montaa eri laatutasoa. Käsinsolmitutkaan eivät kaikki ole hyvää laatutasoa. Villan ja työn laatu voi vaihdella, maton solmujen tiheys vaihtelee jne.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 09:05"]
Meillä on montakin käsinsolmittua mattoa; mun luottokauppias on itse mattoja maahan tuova Effati Carpet Vaasassa. Loistava palvelu ja ottavat mattoja vaihdossa takaisin joten maksat uudesta matosta vain välirahan kuten autokaupassa ;)
Kiitos, kävin vilkaisemassa sivut. Täytyy varmaan joskus pohjanmaalla käydessä piipahtaa, kuvat eivät varmaan tee täyttä oikeutta matoille.
Luulen etteivät huoli vaihdossa mun räsymattojani =) Pahaa myös pelkään ettei mun tenavani arvosta perintömattoa joten ihan itsekkäästi voin valita mieleiseni. Voidaanhan mut sitten vaikka kääriä siihen mattoon hautaan laittaessa.
Matot ovat tiheää, painavaa villaa, eteisessäkään (koiraperheessä) eivät mene miksikään- alunperinhän näitä käytettiin teltoissa maata vasen...perinnöksikin jää kullekin tenavalle matto
Vilkaise nettisivut?
[/quote]
Olemme vuosien varrella hankkineet monta, ja jokainen on ihana. Vanhin on jo ollut meillä 28 vuotta, kiinalainen, ja siitä tykkään vähiten. Ostimme Dubaista sillkimaton joka on fantastinen. Paranee vain koko ajan. Sitten ostimme helsinkiläisestä liikkeestä kaksi mattoa, jotka ovat todella huipulaadukkaita. Meillä on myös yksi koneella kudottu belgialainen matto, mutta se tuntuu halpikselta näihin aitoihin verrattuna. Viimeiset hankinnat olivat kaksi punaista mattoa CarpetVistalta. Siellä on välillä ale, mattoja puoleen hintaan. Pitkät käytävämatot maksoivat n 300 euro/kpl, ja ovat todella kauniit. Ostaminen oli tosi helppoa netistä.
Kallein matoista on maksanut yli 2000 euroa, halvimmat juurikin tuon 300. Matot ovat iättömiä ja ajattomia, paranevat vain käytössä. Sopivat hyvin myös moderniin sisustukseen väripilkkuina.
Uppailen tätä. Miten tunnistaa laadukkaan maton käytettynä mattoa hankittaessa? Miten esim. tuon koneellisen ja käsinsidotun erottaa? Tai hyvän solmutiheyden?
Koneellisesti kudottu matto voi olla laadukas tai laaduton. Villa on aina hyvä valinta materiaaliksi. Vaikea sanoa kyseisen maton laadusta. Itselläni oli mummon vanha koneellisesti kudottu villamatto 20 vuotta, sitä ennen se oli varmaankin ollut saman verran mummon käytössä, oikein hyvä matto siis.
Itämainen matto on lapsiperheessä hyvä valinta, kuten villamatto yleensäkin. Ostimme Matto-Centeristä oman mattomme. Kävimme useammassa mattoliikkeessä katsomassa paikan päällä. Emme ostaneet netistä koska halusimme kokeilla mattoja kotona ja saada varmasti hyvä matto ilman mahdollisia palautusongelmia. Löysimme sopivan maton sopivaan hintaan ja innostuimme ostamaan vielä parvekkeen edus- ja eteisen kynnysmatonkin. Odotamme mattojemme kestävän kymmeniä vuosia.
Eikös tuollaiset ole ihan mummojen juttuja?
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 19:53"]
[/quote]
Nuohan ovat olleet varsinkin punaisina todella trendikkäitä pari viime vuotta.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 19:53"]
[/quote]
Nuohan ovat olleet varsinkin punaisina todella trendikkäitä pari viime vuotta.
[/quote]
http://www.lily.fi/blogit/aa-home/itamaiset-matot-ja-sininen-huone
http://alma-alma-alma.blogspot.fi/2011/07/tuhannen-ja-yhden-yon-matto.html
...ja sitten se Kaikki mitä rakastin -blogissa (ainakin Turun kodissa, en ole Helsinkiin muuton jälkeen lukenut) vilahdellut ihana punainen matto, joka taisi olla silloisen anopin peruja?
Kyllä mielestäni hyvän maton minimivaatimus on se, että matto on valmistettu luonnonmateriaaleista ja mieluiten villasta. Itselläni on ollut sekä konella valmistettuja, että käsinsolmittuja villamattoja. Molemmat kestävät ja toimivat hyvin. MUTTA kyllä se vaan on niin että käsinsolmittu matto on esteettisesti vaan niin paljon paremman näköinen ja tuntuinen ja siksi viime vuosina hankkimani matot ovat olleet nimenomaan käsinsolmittuja. Fredalla on useita mattoliikkeitä omat mattoni olen hankkinut Imperial Matto -nimisestä liikkestä, jossa mielestäni asiantuntemus oli aivan toista luokkaa kun muualla. Muuten vielä tuohon koneella tehtyyn mattoon sen verran, että vaikka niissä lukee isolla 100% villa se tarkoittaa vain maton nukkaa ei rakenennetta jossa on usein keinokuituja ja mahdollisesti liimoja. Olen tarkka näissä asioissa:).
Nää rug vistan matot on liian halpoja. En siksi luota tuohon puljuun. Ihan tavallinen 2x3 beni ouarain maksaa vähintään tonnin Marokossakin ilman lähetyskuluja ja välimiestä. Ja nää myy alle 300€. Ja asiakas kokemukset sivuilla aivan laaduttomia ”luonnontuote”-tuotteiden tehosta kertovien kaltaista geneeristä toimituksen ja laadun kehua. Yksi valittaa, että väri oli vähän eri. En uskalla tilata vaikka kiinnostaisi nuo esitellyt matot.
Laatutietoisen valinta. Ekologinen, kestää sukupolvia. Tyylikäs sisustusratkaisu.
Olisko kenelläkään tänään tähän mitään sanottavaa?