Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain työtarjouksen kiinnostavasta paikasta

Vierailija
16.09.2021 |

Olen ällistynyt. Lähes kahden vuoden työttömyyden jälkeen en ole ollut kovin toiveikas töiden suhteen. Ainakaan kiinnostavien.

Mitään muuta ongelmaa tässä ei ole kuin työajat. En voi sitoutua 6-22 töihin, kun minulla on ekaluokkalainen lapsi. Mitä ihmettä minä teen? Haen paikkaa tietenkin. Kyllä minä töihin haluaisin ja tuonne nimenomaan. Mutta miten siellä voi edes keskustella työajoista (mikäli haastatteluun pääsisin), kun kaikki pitää raportoida te-keskukselle?

Toivoisin, ettei keskustelu lähtisi inhottavalle linjalle. Tiedän monen ajattelevan, että pyh, tuollaisia nirppanokkia ne työttämät on. Minulla nyt vaan on nämä muutamat vuodet sellaisia, että lapsi on etusijalla. Tein aiemmin pitkään vuorotyötä ja se ei sovi minulle. Tarvitsen rutiinit.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap jo muka kuvittelee jo saaneensa työpaikan, vaikka on vasta saanut tiedon, että jossain tietyssä paikassa on töitä tarjolla, mutta työaika  6-22.

Tämä sama provo on ollut täällä jo useampia kertoja.

Miten joku viitsii postailla samoja vanhoja ja kaluttuja aloituksia yhä uudelleen?

En ole provo. Enkä kuvittele vain astelevani tähän työpaikkaan. Haluan pohtia, kuinka säilytän mahdollisuuteni saada tämä mielenkiintoinen työ ilman että perhe-elämäni kärsii.

Kaiketi näitä tarjouksia lähetetään tässä kymmenien tuhansien työttömien maassa melko paljon. Aloituksiakin siten kertyy. Jokaisella on se oma elämäntilanne. Joku asuu kaukana, toiselta puuttuu ajokortti ja sitten on meitä pienten lasten yksinhuoltajia, jotka lapsen ohitettua tarhaiän ovat pulassa 24/7-yhteiskunnassa.

Ap

Työttömiä kyykyttävät palstalaiset ovat aina valmiina maksamaan kelle tahansa yöhoitoa sun muuta.

Vierailija
22/34 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ekaluokkalaisen tulee jo olla sen verran kehittynyt, että osaa hoitaa itsensä kouluun tai unille, et ole kuitenkaan öitä pois. Vielä 80- ja 90-luvulla se oli aivan normaalia.

Älkää paapoko pentujanne piloille.

Voisin melkein lyödä vetoa, että lastensuojelukorttia väläyteltäisiin, jos säännöllisesti pieni koululainen olisi kotona yksin klo 16-23.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtarjoushan tarkoittaa sitä, että työkkäri on arponut sinut pakkohakemaan työtä. Siinä on ihan yhtä suuri tai pieni mahdollisuus työllistyä kuin vastaamalla itse avoimeen ilmoitukseen.

Joo, en halunnut pilata ap:n iloa siitä että "joku tarjosi hänelle" työtä kertomalla että kukaan ei tarjonnut oikeasti yhtään mitään.

Työkkärin lähettämä "työtarjous" on terminä täyttä skeidaa.

Ei työkkärillä mitään työpaikkaa ole eikä se voi tarjota kenellekään mitään. Ainoastaan määrätä sinut hakemaan julkisesti avoimeksi ilmoitettua paikkaa jota on poukkeuksetta hakenut 400 muutakin jos kyseessä on "oikea" työ josta maksetaan palkkaakin

Siinä vaiheessa kun työkkäri lähettää sinulle "työhakemuksen" siihen työantajan ilmoitukseen on tullut jo ensimmäiset 200 hakemusta ja paikka on jo aikoja sitten täytetty.

Vierailija
24/34 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh, minä ainakin työnantajana ilmoittaisin työkkärille että kieltäydyit paikasta, jos odottaisit siihen asti että olisin päättänyt palkata sinut ja sitten ilmoittaisit, että et ota paikkaa vastaan. Sehän se juuri on konkreettista työpaikasta kieltäytymistä.

Paljon parempi, että sanot epäsuorasti haastattelussa, että lapsen hoidon järjestäminen huolettaa kovasti. Tällöin työnantaja tajuaa että et voi nyt ottaa tätä paikkaa vastaan eikä valitse sinua, jolloin et myöskään voi joutua karenssiin kieltäytymisestä toisin kuin tuossa omassa ideassasi.

Alkaa kyllä vaikuttaa siltä, että et ole ihan terävimmästä päästä.

Mieluusti olisin rehellinen, mutta perhesyyt eivät kuulemma ole riittävä peruste työstä kieltäytymiseen. Enkä edelleenkään kieltäydy työstä vaan epäsopivista työajoista. Teen niin tai näin, se on väärin.

Todellako 8-vuotiaan lapsen pitäisi selvitä koko ilta yksin (läksyt, ruoat, pesut, nukkumaan)?? Jos hän olisi vaikka 12, niin vuorotyö sopisi. Millä tavalla minä nyt olen se hankala? Kylmät arvot on joillain.

Ap

Se ei ole työstä kieltäytymistä, että haastattelussa kysyt mahdollisuutta päivätyöhön sillä perusteella, että olet pikkukoululaisen yksinhuoltaja.

Se on työstä kieltäytymistä, että tulet valituksi ja vastaat, että en voi ottaa paikkaa vastaan, koska mulla on tää pikkukoululainen, josta en viitsinyt haastattelussa kertoa.

Juuri näin. Haastattelussa kerrot juuri niinkuin onkin eli että juuri tällainen työtehtävä kiinnostaa todella paljon. Olisikohan sitä mahdollista tehdä päivätyönä koska lapsen yksinhuoltajana illat/aikaiset aamut ovat hankalia. Mutta että tosiaan olet hyvin hyvin kiinnostunut juuri tällaisesta tehtävästä.

Jää sitten yrityksen mietittäväksi onko tällainen mahdollista. Jos ei ole niin et ole kieltäytynyt mistään vaan työnantajan näkökulmasta et vaan ole soveltuva tehtävään ja jatkavat rekryprosessia muiden kanssa. Sen sijaan jos tarjousvaiheessa yhtäkkiä repäiset tuollaisen ”en ota tarjoamaanne tehtävää vastaan kun mulla on toi lapsi” niin se nimenomaan on tarjotusta tehtävästä kieltäytymistä.

T. Rekrytointitäti

Kiitos sinulle :)

Vierailija
25/34 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on ihanteellinen työaika, ellet ole yksinhuoltaja. Joko kouluaamut tai koulusta paluut kotona. Normi toimistoaikana monilta osin huonompi. Tuskin se mikään eläkevirka olisi, mikä estää hakemasta samasta yrityksestä tai muualta päivätyötä, jos tuo ei sujuisi.

Ihanteellinen työaika? Totta, että tuossa on puolensa jollekin. Olen tosiaan yksinhuoltaja ja aika hankalaa olisi vaikka aikaisina aamuvuoroina, kun minä olisin illalla niin väsynyt, että voisin mennä nukkumaan jo klo 18. Tai iltavuorossa tuo 7v. hoitaisi itse iltatoimet ja menisi ajoissa nukkumaan. Enpä tiedä.

Ap

6-22 on ihan järjestettävissä. Jos olisit yötöissä tilanne olisi paljon haastavampi. Luottohenkilöitä, kavereita, sukulaisia, MLL, mitä tahansa katsomaan koululaisen perään iltatunnit. Jos on reipas lapsi niin se pärjää itsekseen. Paitsi että joutuisi olemaan itsekseen koko päivän ja sitten vielä illan päälle. Ehkä voisit neuvotella itsellesi diilin, ettei iltavuoroja tartte tehdä? Aina kannattaa kysyä. Jos se on ei niin sitten se vaan on niin. Muutaman vuoden kuluttua jo onnistuu.

Oletko ihan normaali ihminen? Klo 6 aamuvuoron jälkeen normaali ihminen ei tarvitse päikkyjä eikä todellakaan mene nukkumaan jo klo 18.

Vierailija
26/34 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtarjoushan tarkoittaa sitä, että työkkäri on arponut sinut pakkohakemaan työtä. Siinä on ihan yhtä suuri tai pieni mahdollisuus työllistyä kuin vastaamalla itse avoimeen ilmoitukseen.

Joo, en halunnut pilata ap:n iloa siitä että "joku tarjosi hänelle" työtä kertomalla että kukaan ei tarjonnut oikeasti yhtään mitään.

Työkkärin lähettämä "työtarjous" on terminä täyttä skeidaa.

Ei työkkärillä mitään työpaikkaa ole eikä se voi tarjota kenellekään mitään. Ainoastaan määrätä sinut hakemaan julkisesti avoimeksi ilmoitettua paikkaa jota on poukkeuksetta hakenut 400 muutakin jos kyseessä on "oikea" työ josta maksetaan palkkaakin

Siinä vaiheessa kun työkkäri lähettää sinulle "työhakemuksen" siihen työantajan ilmoitukseen on tullut jo ensimmäiset 200 hakemusta ja paikka on jo aikoja sitten täytetty.

Ei huolta, ei kukaan pilaa iloani siitä, että todella voi olla avoimena kiinnostaviakin paikkoja ja siitä vielä lähetetään tarjous. Tiedän, ettei se ole vain ja ainoastaan minulle ja että se on voitu jo korvamerkata jollekin tai minä en saa paikkaa/pääse edes haastatteluun. Yllätyin lähinnä siitä, että te-keskuksesta kuului jotain ja se on jotain, mikä on työnkuvaltaan toiveideni mukaista.

Ap

Vierailija
27/34 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääset haastatteluun, niin tuskin palkkaavat sinua kun kuulevat että olet alle 12 v yksinhuoltaja koska varmasti vaihtoehtoja riittää.  Mielestäni jos jätät haastattelussa kertomatta ettet pysty tekemään heidän vaatimiaan työaikoja on sama kuin valehtelisit.

Vierailija
28/34 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on ihanteellinen työaika, ellet ole yksinhuoltaja. Joko kouluaamut tai koulusta paluut kotona. Normi toimistoaikana monilta osin huonompi. Tuskin se mikään eläkevirka olisi, mikä estää hakemasta samasta yrityksestä tai muualta päivätyötä, jos tuo ei sujuisi.

Ihanteellinen työaika? Totta, että tuossa on puolensa jollekin. Olen tosiaan yksinhuoltaja ja aika hankalaa olisi vaikka aikaisina aamuvuoroina, kun minä olisin illalla niin väsynyt, että voisin mennä nukkumaan jo klo 18. Tai iltavuorossa tuo 7v. hoitaisi itse iltatoimet ja menisi ajoissa nukkumaan. Enpä tiedä.

Ap

6-22 on ihan järjestettävissä. Jos olisit yötöissä tilanne olisi paljon haastavampi. Luottohenkilöitä, kavereita, sukulaisia, MLL, mitä tahansa katsomaan koululaisen perään iltatunnit. Jos on reipas lapsi niin se pärjää itsekseen. Paitsi että joutuisi olemaan itsekseen koko päivän ja sitten vielä illan päälle. Ehkä voisit neuvotella itsellesi diilin, ettei iltavuoroja tartte tehdä? Aina kannattaa kysyä. Jos se on ei niin sitten se vaan on niin. Muutaman vuoden kuluttua jo onnistuu.

Oletko ihan normaali ihminen? Klo 6 aamuvuoron jälkeen normaali ihminen ei tarvitse päikkyjä eikä todellakaan mene nukkumaan jo klo 18.

Palkasta menisi melkoinen lohkare hoitajan kuluihin. Mutta toki selvittelisin asiaa.

Unta tarvitsen paljon; 9-10h. Ihmiset on yksilöllisiä enkä ole ainoa, joka ei pärjää 7-8 h unilla. Kokeiltu on.

Ap

Vierailija
29/34 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh, minä ainakin työnantajana ilmoittaisin työkkärille että kieltäydyit paikasta, jos odottaisit siihen asti että olisin päättänyt palkata sinut ja sitten ilmoittaisit, että et ota paikkaa vastaan. Sehän se juuri on konkreettista työpaikasta kieltäytymistä.

Paljon parempi, että sanot epäsuorasti haastattelussa, että lapsen hoidon järjestäminen huolettaa kovasti. Tällöin työnantaja tajuaa että et voi nyt ottaa tätä paikkaa vastaan eikä valitse sinua, jolloin et myöskään voi joutua karenssiin kieltäytymisestä toisin kuin tuossa omassa ideassasi.

Alkaa kyllä vaikuttaa siltä, että et ole ihan terävimmästä päästä.

Mieluusti olisin rehellinen, mutta perhesyyt eivät kuulemma ole riittävä peruste työstä kieltäytymiseen. Enkä edelleenkään kieltäydy työstä vaan epäsopivista työajoista. Teen niin tai näin, se on väärin.

Todellako 8-vuotiaan lapsen pitäisi selvitä koko ilta yksin (läksyt, ruoat, pesut, nukkumaan)?? Jos hän olisi vaikka 12, niin vuorotyö sopisi. Millä tavalla minä nyt olen se hankala? Kylmät arvot on joillain.

Ap

Meinaatko siis oikeasti kieltäytyä töistä vielä seuraavat 4 vuotta? Jos alallasi tehdään yleensä vuorotöitä, niin silloin on kieltäytymistä vaatia vain päivävuoroja. Lisäksi ymmärsin ettei sulle tässä työssä kävisi kumpikaan (aamuvuoro liian aikainen, iltavuoro liian myöhä) vaan sulle pitäisi räätälöidä joku oma vuoro. Kyllä, olet hankala kun vaadit tällaista. Ei yksinhuoltajuus ole (ei pitäisi olla) jokin "mun ei tarte tehdä alani tyypillisiä töitä koska LaPsi" -vapaakortti.

Vierailija
30/34 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että joskus nuo työtarjoukset ovat jotenkin korvamerkattuja, mutta kaikki piirissä pyörivät eivät sitä tiedä.

Jouduin kerran tällaiseen pyöritykseen, joka oli kuin Vintiöiden Tervasaaren kesäteatterinäytelmästä.

Olen hiukan paremmin koulutettu iäkkäämpi naishenkilö. Jouduin tuotannollisista sja taloudellisista syistä työttömäksi. Suurin esteeni työllistymiselle on ja oli ikäni.

Työkkäri lähetti minulle työtarjouksen 60 kilometrin päähän maaseudulle ohjamaan lapsia erääseen järjestöön. Minulla ei ole pedagogista koulutusta, ei kokemusta lapsien ohjaamisesta, ei askartelu taipumuksia. Ei mitään työhön liittyvää linkkiä, tai taipumusta. 

Se tarjous oli tehty aivan kuin kiusaksi. Mitätön palkka, ja vielä mitättömämmät tunnit. Kaikki työajat iltaisin. Ja aivan kuin olisin ollut ainoa hakija sinne. Työpaikkaa ei löytynyt mistään virallisilta listoilta, se annettiin ns. tiskin alta. 

Siellä paikassa oli rekryhenkilönä, joku kesähessu, joka sai intopiimäisen slaakin minusta kuultuaan. Hän halusi minut ehdottomasti hommaan. Välittämättä siis siitä, että olin työhön täysin epäsopiva. Aivan kuin maaseudun lapset olisivat yhdentekeviä, että millaista viriketoimintaa heille tarjotaan. 

Yritin selittää, että TE on pakottanut minut hakemaan sitä työtä. En ole itse halukas, enkä sopiva siihen. Jouduin melkein ottamaan tyypin polvelleni ja karjumaan, että nyt otat korvan käteen ja kuuntelet. En tiedä mistä puskista se värvääjä puolestaan oli palkattu, mutta tein viikon töitä, ennenkuin lopetti sen ahdistelun ja joutui myöntämään, että taitaa siihen löytyä sopivampikin työntekijä.

Te-täti puolestaan oli hyvin närkästynyt, kun en ollut sopiva työhön, niinkuin en todellakaan ollut.

Vierailija
31/34 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työ alkaa 6, pitää lapsen kanssa usein herätä jo 4.30, että ehtii viedä nuoremman päiväkotiin ja työmatkat päälle jos ei esim. autoa. Eli tosi aikainen herätys ja päiväkodit aukeaa vasta 6.30 usein, usein klo 7. Eli klo 6 ei onnistuisi.

Vierailija
32/34 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niina kirjoitti:

Jos työ alkaa 6, pitää lapsen kanssa usein herätä jo 4.30, että ehtii viedä nuoremman päiväkotiin ja työmatkat päälle jos ei esim. autoa. Eli tosi aikainen herätys ja päiväkodit aukeaa vasta 6.30 usein, usein klo 7. Eli klo 6 ei onnistuisi.

No, sentään tuota rallia ei enää ole. Se on onneksi mennyttä aikaa. Klo 6 bussipysäkillä, lapsi hoitoon ja itse töihin. Iltavuorosta kiireellä hakemaan lasta klo 22. Ihan hirveää.

Ap

Vierailija
33/34 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet vaan rauhassa haastiksen ja jos onni on myötä että sut valitaan, kerrot sitten että lapsen takia tarviit yhden vuoron päivätyön. Sitten et saa paikkaa, joka tietysti harmittaa, mutta kaikki on tehty sääntöjen mukaan. Voit kuitenkin jäädä kyseisen yrityksen listoille ja sua kysytään jos sinne ilmestyy mahdollisuus päiväduuniin.

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

Noin se täytyy tehdä. En haluaisi antaa huonoa kuvaa kun todennäköisesti jossain vaiheessa haen tuohon paikkaan uudelleen.

Ap

meistä eläkkeellä olevista moni voisi tulla lapsesi iltahoitajaksi,kun vain sijainti on sopiva.

Vierailija
34/34 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit mainita työhakemuksessa että olet - juttusi perusteella - ekaluokkalaisen yksinhuoltaja.

Lisäksi kannattaa nyt ensin odottaa pääsetkö haastatteluun. Toisekseen jos pääset, niin siinä vaiheessa ruveta miettimään olisiko lapsen hoito jotenkin järjestettävissä ja osaisiko lapsesi jo tässä pari kuukautta harjoiteltuaan yksin jo mennä kouluun aamulla.

Voithan soittaa työpaikalta, että heippa nyt pitäs lähtee kouluun, ja iltahoidon voi yrittää saada järjestymään jotenkin...

Jos sen työn saat.