Miten päästä pyörällä töihin, jos töissä pitää pukeutua hyvin?
Aloitan uudessa työpaikassa tammikuussa. Julkisella liikenteellä työmatkaan menisi 55 minuuttia, jos bussit osuvat kivasti kohdilleen aikataulullisesti. Autolla en parkkipaikkojen puutteen takia voi töihin mennä (parkkipaikka talossa maksaa törkysummia). Matkaa on vain 8km ja sehän menisi ihan helposti polkupyörällä. Harrastan maantiepyöräilyä ja tuon matkan saan helposti taitettua 15-20 minuutissa. Olen tottunut talvipyöräilijä, joten mikään sää ei olisi pyöräilyn esteenä.
Nykyisessä työssäni olen voinut mennä töihin ihan missä vaatteissa vaan, farkuissa ja huppareissa, kukaan ei katso tai välitä.
Uudessa työssäni pukukoodina on paljon siistimpi, joten pitäisi olla kauluspaitaa, kynähametta, sukkahousua ja muutenkin huoliteltu yleisilme. En voi polkea 8km talvella kynähameessa, enkä pysty ottamaan tuollaisia vaatteita mihinkään repun pohjallekaan mukaan. Töissä on mahdollisuus suihkuun, muttei minkään garderoobin säilyttämiseen.
Onko bussi ainut vaihtoehto työmatkalle? En oikein keksi, miten saisin itseni työkuntoon hikisen pyörälenkin jälkeen, kun vaatteetkin pitäisi kaivaa jostain esiin..
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 13:48"]
Miksei vaatteita voi ottaa reppuun mukaan?
[/quote]
Joo, ihmettelen samaa...
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 13:48"]
[/quote]
Miten saan siististi jotkut silitystä vaativat vaatteet reppuun? Siis joku kauluspaita, jakku yms.? Vai onko kaikilla työmatkapyöräilijöillä vaatteet rypistymättömistä materiaaleista?
ap
Voitko säilyttää vaatteita töissä? Kengät, sen hameen ja paitapuseroita, joita veisit aina viikonlopuksi kotiin pestäväksi, maanantaina uudet tilalle. Ja tietty sukkiksia ja alusvaatteita tarpeen mukaan repussa tuoden. Eikö työhuoneeseesi/pisteeseesi saa noita vaatteita mihinkään jemmattua? Naistenhuoneessa vaihtaisit?
Eikös joku lentoemäntä kerran opastanut miten saa rypistyvät vaatteet pieneen tilaan rullaamalla ne jolloin eivät rypisty? Vai muistanko ihan väärin. En ole siis itse testannut, mutta jotain tuollaista muistelisin. Löytyisköhän YouTubesta tähänkin apua?
Tähän tyyliin: maanantaina tulet bussilla ylläsi se hame. Mukanasi on kolme paitapuseroa ja ylläsi yksi. Ne kolme paitapuseroa jemmaat työhuoneeseesi (ja töistä lähtiessäsi sen hameen ja korkkarit myös) ja tiistaista perjantaihin tulet töihin pyörällä. Perjantaina sullot viikon vaatteet reppuusi ja maanataina tulet taas bussilla tuoden puhtaat vaatteet jne.
Vie viikonloppuna pari paitaa ja kengät yöihin. Hame rullalla repussa tarvittaessa. Sukkikset, rintsikat yms ei vie tilaa. Kengät säilyy pöydän alla. Vaan missä on pyöräilyvaatteet työpäivän ajan?
Ei mulla jakku ja paita rypisty. Viikkaan neliöksi ja sujautan reppuun. Siellä ne pysyy siististi viikattuna. Läppärilaukku on myös kätevä, jos haluaa rypyttömät paidat, mutta sinne ei mahdu kengät.
Luulisi, että joku kaappi sieltä löytyisi, otapa selvää. Tuskin sä nyt vielä ennen duunin alkamista kovin tarkkaan tiedät paikan kaikki säilytysmahdollisuudet.
Ja sitten, jos siellä ei ole mitään tiloja, niin osta kunnollinen takalaukku pyörään, siis sellainen kovareunainen, joka ei paina vaatteita tiiviiseen myttyrään (kuten reppu tekisi). Täällä säilyy vaatteet aika hyvin sileänä, koska ne lepäävät puristamatta laukussa. Toiseen laukkuun vaikkapa hame ja paita, toiseen takki ja muut...
Minä valitsisin kyllä suosiolla bussin... Mulla vähän sama tilanne, paitsi että kuljen omalla autolla huolimatta valtavasta parkkipaikkapulasta. Tulen töihin klo 7 ihan siksi että jos tulee 8 tai myöhemmin, ei löydä mistään enää parkkeja lähimailta. Mutta ei, en kyllä ala läppärilaukun kanssa ja korkokengissä ja jakkupuvussa fillaroimaan tai vaihtelemaan vaattteita töissä...
Rullaisin vaatteet siististi, siihen on tosiaan oma tapansa. Miten pakkaat siistit vaatteet matkoille? Minä rullaan.
Itselläni työmatka n. 15 km / suunta ja joudun työssäni pukeutumaan siististi (jakkupukuja, kynähameita, mekkoja, kauluspaitoja).
Itse kuljetan aina tavarani, peseytymisvälineeni, meikkini ja vaatteeni repussa. Vaatteissa kannattaa suosia materiaaleja, jotka eivät ole kovin rypistymisherkkiä, mutta keskimäärin vaatteet eivät ehdi lyhyessä ajassa rypistymään mahdottomasti repussakaan.
Meilläkään ei ole mitään kaappeja tai pukuhuoneita vaatteiden / tavaroiden säilyttämiselle, mutta minulla on oma työhuone, jonne saan osan tavaroista ja voin tuoda ns. siistimmän jakkupuvun etukäteen. Hionneet / kostuneet vaatteet vien siivouskomeroon päivän ajaksi (meillä on siivous vain iltaisin).
Eli ei muuta kuin selvittelemään, löytyykö uudesta työpaikasta siivouskomeroa tai vastaavaa varastotilaa, jonne saisit tavarasi päivän ajaksi. Yleensä ratkaisut löytyvät, mutta toisinaan täytyy vähän säveltää ;)
Minä käytän töissä sukkahousujen kanssa laadukkaita paksua "trikoota" olevia mekkoja (Filippa K, Tiger of Sweden jne) tai villamekkoja. Ne voi helposti rullata laukunpohjalle eivätkä rypisty. Jakkua voi säilyttää töissä jos sinulla on edes työtuoli jonka selkänojalle viskata?
Pyörämatkalle siis laitat vaan jotkut urheiluhousut sukkisten päälle. Takin kanssa ei liene niin vaikeaa ellei ole tosi pitkä takki. Kengät saakin repussa kulkemaan myös tai säilytä töissä, kai sulla joku oma työpiste on?
Sukkikset tuulihousujen alla, töissä sitten pikaisesti housut pois ja päälle puhtaat rintsikat ja/tai aluspaita, rypistymätön, laadukas mekko ja työkengät jalkaan - valmis! Jakkua, neuletakkia yms. voi tosiaan yrittää säilyttää töissä tai kuljettaa laukussa!
En tulis päivääkään toimeen ilman kunnon pyörälaukkua, kokeilkaa reppuihmiset! Kesällä varsinkin ihana kun ei hiosta selkää.
Jakun voi jättää ssiihen naulakkoon missä päivällä on sun takki. Ja työkengät naulakon alle. Muu kulkee ihan hyvin repussa, jos ei tosissaan ole säilytyspaikkaa, mikä tosin kuulostaa aika uskomattomalta.
Superkiitos kaikille vastanneille! Otan selvää säilytysmahdollisuuksista ja alan suosia rypistymättömiä materiaaleja. Neulemekot ovatkin todella hyvä vaihtoehto, nehän eivät rypisty, vaikka miten yrittäisi.
ap
Jakun alla voi myös käyttää siistejä trikoisia "pukeutumispaitoja", toppeja jne. Eivät rypisty.