Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olisit valmis maksamaan näistä neuletöistä?

Vierailija
15.09.2021 |

1. Neulotut villasukat perusmallia
2. Neulotut villasukat kirjoneule tai muuta erikoisempaa mallia
3. Kirjoneulelapaset
4. Kirjoneulevillapusero esim. nyt muodissa oleva kaarrokeneule

Lankana olisi vaikkapa perus Novitan seitsemän veljestä tai muu vastaava melko edullinen lanka.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei mahdu villasukat mihinkään kenkiin.

Talvi(kumi)saappaissa on teddyvuori, ohuet sukat riittää.

Kotona on lattialämmitys, olen kotona paljain jaloin.

En ymmärrä, mihin ihmiset tarvitsevat paksuja villasukkia?

Käytän mieluummin ohuehkoja neulesormikkaita sekä nahkasormikkaita, kovilla pakkasilla nahkarukkasia.

Paksulla villaneulepuserollakaan ei olisi juuri käyttöä. Ei mahdu takin alle, kotona on lämmintä, metsäretkillä kerrospukeutuminen eli monta ohuempaa vaatetta päällekkäin.

Vierailija
62/83 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, Tiedän, että monen kermapeffan mielestä minunkin työni varmaan näyttävät halvalta ja värisokean tekemältä, mutta se on minun tyyli. Mieluummin pukeudun oman tyylin ja varallisuustason mukaan kuin yritän vaatteilla, tai millään näyttää, että olisin rikkaampi kuin olen. Niin kuin nämä koreilevat yrittävät näyttää. Siis tuo on oikeasti totta, että monet köyhimmät ja velkaisimmat yrittävät näyttää mukamas, että hyvin menee rahallisesti. Sori tämä sepustus, mutta henkinen tasapainoni järkkyi hieman tuosta muiden neuletöiden arvostelusta, jonka kirjoitti itsekin neulova henkilö. 😔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanan optimistisia hintoja kaikki esittää mutta tositilanteessa edes ne 8€ perussukat ei mene kaupaksi. Muut myyjät vain tulee aina silmille että ei saa myydä noin halvalla, kun se on epäreilua muille myyjille. Joitain sukkia olen myynyt vuosia. Miesten isoista sukista ei saa edes 18€. On hyvin tehtyjä, tasaista jälkeä.  Virkatuista tuotteista ei saa kuin lankojen hinnan. Kaikki kehuu että onpa ihania ja hyvin tehtyjä mutta maksun hetkellä aletaan tinkaamaan 15€ hinnasta puolet pois. Jos kehtaa pyytää 20€ tai 25€ isosta virkatusta lelusta, saa yrittää myydä vuosikausia, lopulta menee hermot ja laskee hintaa materiaalikuluihin, sittenkin saa myydä kuukausia.  Lahjoituksena olis heti sata ihmistä jonossa ottamassa ja ylistyksestä ei tule loppua :D. Joskus olen ostanut uudet perussukat kirppikseltä 3€:lla. 

Miesten saapassukista normaalihinta on 25-30 euroa. Jos pyydät sukistasi 8 tai 18 euroa, 99% epäilee, että olet ne jostain pöllinyt tai ne muuten ovat epäkelpoa tavaraa. Homeisista langoista tehtyjä.

Vierailija
64/83 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Neulotut villasukat perusmallia: jos on lyhyt varsi ja 7veljestä -lanka, niin maksaisin ehkä 15 e. Vähän laadukkaamman langan sukista enemmän.

2. Neulotut villasukat kirjoneule tai muuta erikoisempaa mallia: Hienosta kuvioinnista maksaisin max 40e, jos lyhyt varsi.

3. Kirjoneulelapaset: sehän riippuu hirveästi korjoneuleesta. Langan huomioon ottaen ehkä 20e.

4. Kirjoneulevillapusero esim. nyt muodissa oleva kaarrokeneule: en suosittele neulomaan ainakaan myyntiin 7 veljestä -langasta villapaitoja... Hyvästä käsintehdystä villapaidasta voisin helposti maksaa esim. 200e, mutta aika surkea tuntipalkka siitäkin jäisi tekijälle.

Vierailija
65/83 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko38 kirjoitti:

1. 50€

2. 60€

3. 60€

4. 200€.

Tämä kuulostaa jo arvostukselta käsitöitä ja niiden tekijöitä kohtaan. 😊

Ä i j ä on markkamaailmassa.

Vierailija
66/83 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän mieluummin ohuehkoja neulesormikkaita sekä nahkasormikkaita, kovilla pakkasilla nahkarukkasia.

Paksulla villaneulepuserollakaan ei olisi juuri käyttöä. Ei mahdu takin alle, kotona on lämmintä, metsäretkillä kerrospukeutuminen eli monta ohuempaa vaatetta päällekkäin.

Jotkut meistä tekevät töitä kaikkina vuodenaikoina vetisissä ja kuraisissa kaivannoissa. Ei silloin pärjää millään pikkukengillä tai liian pieninä ostetuilla takeilla, vaan pitää saada saappaisiin kunnon villasukat ja takin alle villapaita.

Vierailija
67/83 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. en ostaisi, ei kiinnosta

2. en ostaisi, ei kiinnosta

3. en ostaisi, ei kiinnosta

4. en ostaisi, ei kiinnosta

Kyllä tulee kiinnostamaan kun kaukolämpö ja muu lämpö tulee vihervassarien toimista niin kalliiksi, ettei niitä ole varaa käyttää.

Vierailija
68/83 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut meistä tekevät töitä kaikkina vuodenaikoina vetisissä ja kuraisissa kaivannoissa. Ei silloin pärjää millään pikkukengillä tai liian pieninä ostetuilla takeilla, vaan pitää saada saappaisiin kunnon villasukat ja takin alle villapaita.

Vetisissä ja kuraisissa kaivannoissa työtä tekevät hankkivat edullisia konekudottuja perustyösukkia 5 parin pakkauksissa.

Ei kukaan laita muodikasta käsinneulottua villapuseroa hikisiin töihin. Sinne välttää joku vanha ja virttynyt. Itse suosin aluspaidan ja takin väliin fleecetakkia, jossa vetoketju edessä.

En osta perusteluitasi.

Vierailija
69/83 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo paksut käsintehdyt villaneuleet on nyt muotia.

Se on ainoa syy, miksi niitä näkyy ihmisillä jo syyskuussa.

Esim. nuorilla olen nähnyt pitkävartiset villasukat lenkkareissa!

Vierailija
70/83 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perussukista ja lapasista 15€

kuviollisista sukista 30€

Neuleesta 100-150€

Nämä siis työstä, en tiedä mitä langat maksavat kun en osaa itse kutoa.

Aika matalaksi jää tuntipalkka, kun tunnissa ei tee villasukkaparia. Koneellahan näitä tehdään esimerkiksi Virossa, mutta käsityö on aina käsityötä.

Nopsakätinen neuloja tekee sukkaparin hyvinkin tunnissa. Itse en kovin nopsa ole, mutta kahteen tuntiin lupaan valmiin perusmallin sukkaparin ilman kuvioita. 

Vierailija
71/83 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko38 kirjoitti:

1. 50€

2. 60€

3. 60€

4. 200€.

Tämä kuulostaa jo arvostukselta käsitöitä ja niiden tekijöitä kohtaan. 😊

Eipä silti päässe kummoisillekaan tuntipalkoille. Villasukkapariin mennee enemmän kuin 3 tuntia aikaa ja lankoihinkin kuluu jokunen euro rahaa. Montako villapaitaa kutoo puikoilla 40 tunnissa, saako edes yhtä valmiiksi?

Ongelma on siinä että kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa. Tosi moni tykkää kutoa niin paljon ettei tiedä mitä kaikilla käsitöillään tekisi, joten suurella osalla ihmisistä on joku tuttu jolta saa villasukkia ilmaiseksi tai pelkkien lankojen hinnalla. Silloin joku 50€ sukkaparista tuntuu todella korkealta vaikka silläkin tekijä jää alle kaikkien minimipalkkojen.

Näinhän se on. Suomessa kun kaikille opetetaan perusteet, niin periaatteessa jokainen osaa tehdä itse. Ja jokainen ainakin tuntee jonkun, joka osaa tehdä ja mielellään tekee. Ja sille huvikseen tekijälle se on vain helpotus, ettei ne jää omiin nurkkiin pyörimään.

Meillä on esim järjestely mun veljien kanssa, että tuovat lankaa niissä väreissä mitä haluavat, minä teen sukat ja jos lankaa jää pidän loput itse. En todellakaan laskuttaisi työstä, minkä tekisin kuitenkin huvikseni.

Vierailija
72/83 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole allerginen, mutta useimmat tällaiset itsetehdyt käsityöt on värisokeiden tekemiä, yhdistelty sellaisia värejä ja lankoja että lopputulos on sekava ja halvan näköinen.

Hyvin suunnitelluista tyylitellyistä kirjoneulesukista voisin maksaa paljonkin, mutta mistään alakoululaisen tekeleen näköisistä yksivärisistä tai sekavärisistä perussukista en mitään. 

Osaan itsekin neuloa, mutta ei ole aikaa tällä hetkellä isotöisiin kirjoneuleisiin. Perussukat neuloo kahdessa illassa.

Tämä on totta. Monilla markkinoilla yms. tulee kierreltyä käsityöläisten kojuja ja aina siellä myydään hirveään hintaan aika järkkyjä tekeleitä villavaatteiden osalta.

Tämä varmaankin johtuu siitä, että yleensä tekijät ovat vanhempaa väkeä, joille ehkä ei ole niin tärkeää miltä tuotteet näyttää/aihemaailma on se mikä itseä miellyttää. Nuorempia taas ei miellytä ne samat jutut. Käsityömarkkinat voisi piristyä, jos saisi mummolaatuiset (eli parhaat) villasukat jollain nuorekkaammilla kuva-aiheilla tai väreillä.

Sama koskee kyllä myös huovutettuja ja ommeltuja juttuja. Ne tehdään niin marginaaliselle yleisölle, että eivät mene kaupaksi.

Vierailija
73/83 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanan optimistisia hintoja kaikki esittää mutta tositilanteessa edes ne 8€ perussukat ei mene kaupaksi. Muut myyjät vain tulee aina silmille että ei saa myydä noin halvalla, kun se on epäreilua muille myyjille. Joitain sukkia olen myynyt vuosia. Miesten isoista sukista ei saa edes 18€. On hyvin tehtyjä, tasaista jälkeä.  Virkatuista tuotteista ei saa kuin lankojen hinnan. Kaikki kehuu että onpa ihania ja hyvin tehtyjä mutta maksun hetkellä aletaan tinkaamaan 15€ hinnasta puolet pois. Jos kehtaa pyytää 20€ tai 25€ isosta virkatusta lelusta, saa yrittää myydä vuosikausia, lopulta menee hermot ja laskee hintaa materiaalikuluihin, sittenkin saa myydä kuukausia.  Lahjoituksena olis heti sata ihmistä jonossa ottamassa ja ylistyksestä ei tule loppua :D. Joskus olen ostanut uudet perussukat kirppikseltä 3€:lla. 

Pitäisi osata brändätä itsensä hyvin somessa trendikkäille nuorille ja aikuisille ja tehdä ajanmukaisia töitä, trendiväreissä ja tyyleissä, silloin ihmiset olisivat valmiita maksamaan enemmän. Harvempi haluaa maksaa nobodyn tekemistä villasukista markkinapöydässä saati kirpparilla, mutta jos pystyt liittämään työhösi tarinan, promoat töitäsi esteettisillä kuvilla somessa ja saavutat esim. cottagecoresta kiinnostuneet, niin saatat jo saada vähän vaivanpalkkaakin lankojen hinnan lisäksi korvaukseksi.

Kaikki tämä vaatii tietty muutakin osaamista kuin vain hyvät neulomistaidot. Ihmettelen välillä somessa miten jotkut ei viitsi edes kuvata luonnovalossa tekeleitään, vaan kuvataan hämärässä keinovalossa klo 22 illalla muovimattolattialla tai kirjavan ryppyisen sängynpeiton päällä. Ei kovin houkuttelevan näköistä oli miten siististi tehdyt sukat hyvänsä.

Vierailija
74/83 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-3 n. 10e ja 4 max 20e. Ei johdu siitä, etten arvostaisi, vaan siitä, ettei ole ylimääräistä ja tuolla hinnalla ne saa kierrätyksestä/kirpparilta. Kauniita ja lämpimiä ovat, mutta ylimääräistä rahaa ei ole.

Vierailija
75/83 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpparilla olen myynyt äidin kutomia uusia villasukkia 4e pari oli jotain 10 paria myynnissä kahdet meni. Äidin virkkaama isopäivöpeitto oikein 6säikeisestä langasta tehty 40euroa pyynti ei mennyt kun puoleen hintaan laitoin sitten meni. Äiti tekikin sitä peittoa noin puolivuotta.

Vierailija
76/83 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Novitan 7 veikka ja Nalle aivan kamalia lankoja villapaitaan. Kutittaa ja pistelee ja aina ei edes aluspaita auta. Kauhulla katson Novitan ohjeita, etenkin lasten villapaitamalleja tai pipoja nuista langoista.

Nyt myyvät jotain uutta lankaa juurikin niihin kaarrokepuseroihin joka aivan hirvittävän tuntuista ihoa vasten.

Neulelapaset vaativat alle toiset hanskat, ei ne pakkasella lämmitä yhtään.

Vierailija
77/83 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tehdä noita kaikkia itse, mutta olen maksanut

pitkävartisista kirjoneulesukista 50 euroa, ostin myyjäisistä ja kannatuksen vuoksi, saman (luulisin) tekijän lapasista samaan kohteeseen 15 euroa. Puseroita en itse neulottuja osta, kun niitä enimmäkseen teen itse, piposta maksaisin saman kuin lapasista, vaikka sitä et kysynytkään. Mutta aion tilata merinovillaneuleen joka maksaa 179 euroa, joten enköhän itse tehdystä vastaavasta yksivärisestä maksaisi vähintän saman, jos en itse osaisi tehdä. Nuo 50 euron sukat on kysyttyjä, kaikki kuulemma menee. 

Vierailija
78/83 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsityömessuilla aina ihmettelen miten persoonattomia käsityöläisiä Suomessa on. Samat ruosteenpunaiset huovutetut hatut ja kettukuosiset potkuhousut joka kojussa. Värikkäitä trikoopipoja, kännykkäpusseja, kestokasseja samoista kankaista. Itse kangasmyyjiä saman verran ja kaikilla samat retrokankaat valikoimissa. Muodottomia tunikoita ja t-paitoja. Puisia korviksia ja kaulakoruja. Lusikoista taivuteltuja koristeita ja koruja. Kirjavista alekankaista tehtyjä tilkkutöitä, pannulappuja ja peflettejä. Sitten muutama mummo myymässä niitä värioksennussukkia.

Vierailija
79/83 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on yli 20 vuotta tehnyt joka vuosi minulle ja miehelleni villasukat joululahjaksi (paras lahja!). Pikkuhiljaa tulee tietysti ymmärrys että eihän hän niitä ikuisesti tee, ja jossain vaiheessa täytyy alkaa ostaa niitä. Itselläni kipuraja menee kyllä jo 30 eurossa. Sen verran olisin valmis maksamaan parista käsintehtyjä villasukkia, tehty ihan tavallisesta 7 veljestä -langasta (siitä äitikin tekee).

Vierailija
80/83 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, Tiedän, että monen kermapeffan mielestä minunkin työni varmaan näyttävät halvalta ja värisokean tekemältä, mutta se on minun tyyli. Mieluummin pukeudun oman tyylin ja varallisuustason mukaan kuin yritän vaatteilla, tai millään näyttää, että olisin rikkaampi kuin olen. Niin kuin nämä koreilevat yrittävät näyttää. Siis tuo on oikeasti totta, että monet köyhimmät ja velkaisimmat yrittävät näyttää mukamas, että hyvin menee rahallisesti. Sori tämä sepustus, mutta henkinen tasapainoni järkkyi hieman tuosta muiden neuletöiden arvostelusta, jonka kirjoitti itsekin neulova henkilö. 😔

Ei se ole kermapeffailua jos on kiinnostunut siitä miltä vaatteet näyttävät ja että värit ovat oman maun mukaisia. Köyhäkin voi pukeutua tyylikkäästi vähällä rahalla jos jaksaa nähdä vaivaa jaomaa värisilmää ja tyylitajua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän