Näkökulma kirkosta eroamiseen
Kun kirkostaeroamisketjuja ei jostain syystä tehdä eiliseen tahtiin, ajattelin laittaa linkin tähän Tanja Perkkiön kolumniin.
http://yle.fi/uutiset/nakokulmat/article7564110.ece
Osuva kohta:
"Useimmilla on sekä uskontoa sinänsä vastustava näkökanta, mutta myös yleistä verotusoikeutta kritisoiva ja samaan pompsiin yleensä kuuluu myös hillitty raivo koulujen tunnustuksellista uskonnonopetusta kohtaan.
Eihän siinä mitään, mutta itseäni häiritsee hieman sellainen yleissivistyksen puute, että erotaan kirkosta ”koska siellä on sellaisia kuin Räsänen.”
Siellä on myös sellaisia kuin Askola, Mäkinen, Aalto ja Toivola. Ehkä siellä olet myös sinä, mielipiteinesi kaikkinesi. Ja jos et ole, et vaikutakaan"
Kommentit (27)
Itse kunnioitan muiden uskontoja sen verran, että en halua itse "uskomattomana" kuulua uskonnolliseen yhteisöön. Kirkko on varmasti ihan kiva juttu sellaisille jotka sitä kaipaavat. Olkoot kernaasti jäseniä. Minusta olisi suorastaan rienausta olla jäsenenä, kun en usko.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:20"]
Mitä, onko sellaisiakin asioita kuin kulttuuri ja perinteet..;)
[/quote]
Niinpä, monesti tuntuu, että ihmiset elävät henkisessä umpiossa ilman mitään yhteyttä ympäröivään, siis omaan kulttuuriinsa ja perinteeseensä, mutta kaikki on toki sallittua..
Lähdin kirkosta vuosia sitten koska en usko Jumalaan. Mikähän teidän mielestä olisi hyväksyttävä syy kirkosta eroamiselle?
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:24"]
Itse kunnioitan muiden uskontoja sen verran, että en halua itse "uskomattomana" kuulua uskonnolliseen yhteisöön. Kirkko on varmasti ihan kiva juttu sellaisille jotka sitä kaipaavat. Olkoot kernaasti jäseniä. Minusta olisi suorastaan rienausta olla jäsenenä, kun en usko.
[/quote]
Sama juttu. Erityisesti tuntuisi väärältä vaikuttaa jossain kirkollisvaaleissa äänellään, jos ei kerran edes usko kyseisen uskonnollisen yhteisön oppeihin. Sitähän olisi kuin vihollisen soluttautuja joka tulee sabotoimaan uskovaisten vakaumuksensa perusteella antamia ääniä. Esim. minusta on ihan ok jos joku uskonnollinen yhteisö on homovastainen, jos kerran niiden perinne ja pyhä kirja niin vaatii. Oikeasti uskovien se kuuluisi saada päättää mitä mieltä kirkko on, ei epämääräisten ei-uskovien kannatusjäsenten.
Itse erosin kirkosta, mutta en perinteisestä syystä. Minun mielestä evankeliluterilainen kirkko ei enään aja Raamatun asiaa. Se mitä olen kuulostellut, niin moni muukin on eroamassa kirkosta samasta syystä ja liittymässä helluihin tai muihin lahkoihin.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:07"]
Kun kirkostaeroamisketjuja ei jostain syystä tehdä eiliseen tahtiin, ajattelin laittaa linkin tähän Tanja Perkkiön kolumniin.
Osuva kohta:
"Useimmilla on sekä uskontoa sinänsä vastustava näkökanta, mutta myös yleistä verotusoikeutta kritisoiva ja samaan pompsiin yleensä kuuluu myös hillitty raivo koulujen tunnustuksellista uskonnonopetusta kohtaan.
Eihän siinä mitään, mutta itseäni häiritsee hieman sellainen yleissivistyksen puute, että erotaan kirkosta ”koska siellä on sellaisia kuin Räsänen.”
Siellä on myös sellaisia kuin Askola, Mäkinen, Aalto ja Toivola. Ehkä siellä olet myös sinä, mielipiteinesi kaikkinesi. Ja jos et ole, et vaikutakaan"
[/quote]
Herranjumala myötähäpeä!!! Tätäkö on nykykokkari YLE? Näkökulmia pääsee kirjoittamaan kuka tahansa ja millaisilla apukoulutiedoilla tahansa!
En voi käsittää, miten yhä edelleen voi olla ihmisiä, jotka jankkaa, että kirkkoon kuulumattomien kalliimista hautapaikoista. Tämä nainen käytti vieläpä kahteen kertaan tätä täysin väärää argumenttia
Suomessa on yleiset hautuumaat, jotka kuuluu kaikille. Valtio maksaa kirkolle yli 100 miljoonaa vuodessa, että se hoitaa ihan jokaiselle suomalaiselle hautapaikan uskontokunnasta tai uskonnottomuudesta riippumatta ja se HAUTAPAIKKA ON SAMAN HINTAINEN riippumatta siitä, kuulutko kirkkoon vai et. Hataustoimen kuluja ei siis hoideta kirkollisverosta, vaan yhteisöverosta, jota maksaa niin kirkoon kuuluvat kuin kuulumattomatkin yrittäjät. Vain jos haluat itsesi haudattavan muualle kuin kotikuntaasi, voit joutua maksamaan korkeampaa hintaa hautapaikasta.
Lisäksi vielä juttuun liittyen. Jokaisella ei todellakaan ole oikeus päättää kuuluutko kirkkoon vai et, koska lähes jokainen on syntymässään pakkoliitetty kirkkoon ja siitä pääset irti omalla päätöksellä vasta 18 vuotiaana.
Mikä myötähäpeä Tanja Perkkiö!
Ei jonkun toisen kuuluminen kirkkoon (on se toinen sitten Räsänen tai Askola) voi olla mikään syy minun kuulumiseeni tai kuulumattomuuteeni. Kirkkoon tai muuhunkaan organisaatioon.
Ei kannata erota kirkosta siksi, että siellä touhuaa myös Räsänen, eikä kannata jättää eroamatta siksi, että siellä vaikuttaa myös fiksu Askola.
Oma päätös pitää tehdä oman mielipiteen eikä minkään muun mukaan. Itse erosin, koska en olisi halunnut koskaan liittyäkään (vaan vanhemmat päättivät asiasta puolestani). Ei ole mieltä kuulua kirkkoon, jos ei usko jumalien olemassaoloon.
Fundamentaalinen kiihko ei liity vaan uskontoon, uskottava se on;)
Kannattaa myös liittyä Suomen Pedofiliamyönteiset Uusnatsit yhdistykseen. Jos kaikki maltilliset ihmiset eivät ole jäseniä, niin yhdistys menee vaan koko ajan äärimmäisempään suuntaan.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:21"]
Miksi joitain niin helvetisti kiinnostaa kuuluuko joku toinen kirkkoon vai ei? En ymmärrä sitä eroakirkosta-fundamentalistien spämmiä. Jos he ovat löytäneet oman onnensa eroamalla kirkosta niin hyvä hyvä! Mutta mikä saatanan tarve heillä on jankata ja yrittää saada mahdollisimman monia eroamaan kirkosta? En vain ymmärrä.
[/quote]
Ok, saat olla tuota mieltä. Entä toisinpäin, ymmärrätkö miksi esim. seurakuntavaaleista toitotetaan joka paikassa. Itse kirkko on jopa ostanut mainostilaa medioista isolla rahalla. Miksi he yrittävät saada mahdollisimman monia pysymään kirkossa ja äänestämään? Eikö olisi asiallisempaa lähettää vaikka äänestysliput jäsenille ja asia on sillä siisti?
Ymmärrätkö kirkon toiminnan oman etujen ajamiseksi sitten yhtään helpommin?
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:07"]
Osuva kohta:
[/quote]
Haluan vaikuttaa Suomen valtion lakeihin ja Suomen valtion suhtautumista vakaumuksellisiin ja uskonnollisiin yhdistyksiin ja järjestöihin. En haluakaan vaikuttaa kirkon toimintaan. He voivat puolestani tehdä ihan niin kuin heidän jäsenensä parhaaksi katsovat.
Enhän mä yritä muihinkaan järjestöihin vaikuttaa sisältä päin, joissa en ole mukana. Riittää että lait ja asetukset ovat kohdallaan ja ne noudattavat niitä. Nyt lait ja asetukset eivät ole kirkon suhteen kohdallaan koska kirkkolla on ihmeellinen etuoikeutettu asema ties miten monessa kohtaa.
Miksi kirkolle pitää antaa etuoikeuksia? Eivätkö he pärjää ilman tukiaisia? Mistä oikein on kysymys?
Miksi joitain niin helvetisti kiinnostaa kuuluuko joku toinen kirkkoon vai ei? En ymmärrä sitä eroakirkosta-fundamentalistien spämmiä. Jos he ovat löytäneet oman onnensa eroamalla kirkosta niin hyvä hyvä! Mutta mikä saatanan tarve heillä on jankata ja yrittää saada mahdollisimman monia eroamaan kirkosta? En vain ymmärrä.
[/quote]
Huomattavasti enemmän kirkko spämmää yhteiskunnan tasolla kuin kirkkoon kuulumattomat.
Kirkkoon kuulumattomien syitä toivoa muiden ei-uskovaisten eroamista kirkosta on mm. kirkon aseman heikentäminen, sillä Suomessa valtiota ja kirkkoa ei ole erotettu kunnolla keskenään. Mitä harvempi kuuluu kirkkoon, sitä pienempi vaikutusvalta instituutiolla on ja sitä paremmat edellytykset meillä on saada sivistysvaltiolle tunnusomainen uskonnon täydellinen erottaminen julkisilla varoilla kustannetuista toiminnoista. Kirkosta eroamisen mainostaminen on siis täysin loogista tältäkin kannalta.
Faktat nyt vaan ovat
1. Yhteisövero on todella huono juttu ja onneksi siitä ollaan luopumassa (yhteisöveroa ei voi oikein perustella millään asialla)
Varsin suuri osa aktiiveista uskovista kuuluu erilaisiin herätysliikkeisiin ja heidän näkemyksensä ovat jyrkempiä kuin tapakristittyjen. Päätösvallasta ja vaikutuksesta kirkkoon heillä on kuitenkin ollut ylivoimainen enemmistö (nyt vain kaikki äänestämään vapaamielisiä). Jos kirkolliskokous päättäisikin vapaamielisimmistä kannanotoista tiukkis uskovaiset eroaisivat kirkosta ja toimisivat herätysliikkeissä jos taas tiukkikset voittavat niin muut eroavat.
2. Uskonnon opetus kouluissa on pelkkää rahanhukkaa ja se pitäisi korvata yhteisellä elämänkatsomus ja maailmanuskonnot opetuksella. Tuntimäärän ei tarvitsisi olla kovin suuri. Jokainen uskontokunta hoitakoon itse tunnustuksellisen opetuksen. Yhteinen oppiaine lisäisi myös suvaitsevaisuutta ja poistaisi loputkin piirteet tunnustuksellisuudesta.
3. Valtio ja Kirkko tulee erottaa toisistaan lopullisesti koska mitään järki perustetta yhteydelle ei ole. pelkkä kulttuuriperintö ei riitä tuohon ja kenekään uskonnon kanssa ei valtiolla pitäisi olla mitään tekemistä.
Varsin suuri osa aktiiveista uskovista kuuluu erilaisiin herätysliikkeisiin ja heidän näkemyksensä ovat jyrkempiä kuin tapakristittyjen. Päätösvallasta ja vaikutuksesta kirkkoon heillä on kuitenkin ollut ylivoimainen enemmistö (nyt vain kaikki äänestämään vapaamielisiä). Jos kirkolliskokous päättäisikin vapaamielisimmistä kannanotoista tiukkis uskovaiset eroaisivat kirkosta ja toimisivat herätysliikkeissä jos taas tiukkikset voittavat niin muut eroavat.
Eroamisen syy on jokaisen henkilökohtainen asia ja jos joku kokee mahdottomana olla samassa yhteisössä Päivi Räsäsen kanssa niin hänellä on oikeus erota. Sinällään tällaisten henkilöiden ero ei johdu Räsäsestä vaan siitä saa hyvän syyn tehdä lopullisen päätöksen.
Itse kuuntelin vuosia uskovaisten hörhöjen päättömiä kannanottoja. Seuraavaksi luin kirkon edustajien hättäntyneitä kannanottoja esim. homojen oikeuksien puolesta. Itse en edes ole varma pitäisikö kirkon oikeasti siunata homoliittoja koska raamatussa on aika painavia argumentteja asiaa vastaan. Toisaalta itse olen aina ajatellut että Jeesuksen tärkein opetus oli lähimmäisen rakkaus, toisten hyväksyminen ja se että ketään ei tuomita. Tuota taustaa vasten näkisin että homoillakin oikeutensa ovat.
Oma maailmankuvani on tieteellis-humanistinen ja uskonnollisilla saduillla ei siinä paikkaa ole kuin kulttuurihistoriallisena ilmiönä. Uskovaisten kanssa ei oikein jaksa edes väitellä enää koska raamatulla päähän hakkaaminen ei koskaan johda mihinkään. Jos kohdat 1-3 saadaan kuntoon niin minua lähinnä säälittää aivopestävien lasten puolesta. Onneksi nykyinen trendi jossa pk-seudulla entistä harvempi kastetaan ja koulutus lisää kirkkoon kuulumattomuutta pitää huolen siitä että tulevaisuudessa ongelmat poistuvat ihan luonnollisesti.
Kyllä nyt on paniikkinappula päällä kun viime päivinä eroamista arvostelevia avauksia on tälläkin palstalla ollut jo todella monta.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 13:24"]
[/quote]
Ok, saat olla tuota mieltä. Entä toisinpäin, ymmärrätkö miksi esim. seurakuntavaaleista toitotetaan joka paikassa. Itse kirkko on jopa ostanut mainostilaa medioista isolla rahalla. Miksi he yrittävät saada mahdollisimman monia pysymään kirkossa ja äänestämään? Eikö olisi asiallisempaa lähettää vaikka äänestysliput jäsenille ja asia on sillä siisti?
[/quote]
En ymmärrä. Yhtä vittumaista sekin on.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 13:24"]
[/quote]
[/quote]
En ymmärrä. Yhtä vittumaista sekin on.
[/quote]
No, ymmärrätkö miksi TV:ssä pyörii automainoksia tai puolueiden mainoksia. Tai mainoksia rock-konserteista tai leffoista?
Siitä samasta syystä kirkko yrittää saada itsensä näkyviin ja kuuluviin eli lisää asiakkaita ajamalleen asialle ja itselleen. Ja täysin samasta syytä eroakirkosta.fi yrittää saada itsensä näkyviin ja kuuluviin.
Jos et "usko" niin kirkkoon kuuluminen on mielestäni aika tyhmää. Samahan se on kuin että liityt mihin tahansa kerhoon tai seuraan joskus teininä ja vaikka olet lopettanut kyseisen "toiminnan" jo aikoja sitten, silti joka vuosi maksat jäsenmaksun. No, Jos haluat olla kannattajajäsen niin ole toki mutta miksi ei saisi lopettaa jos niin haluaa.
Se on jokaisen ihan oma asia haluaako kuulua kirkkoon vai ei!
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 14:38"]
Jos et "usko" niin kirkkoon kuuluminen on mielestäni aika tyhmää. Samahan se on kuin että liityt mihin tahansa kerhoon tai seuraan joskus teininä ja vaikka olet lopettanut kyseisen "toiminnan" jo aikoja sitten, silti joka vuosi maksat jäsenmaksun. No, Jos haluat olla kannattajajäsen niin ole toki mutta miksi ei saisi lopettaa jos niin haluaa.
Se on jokaisen ihan oma asia haluaako kuulua kirkkoon vai ei!
[/quote]
Niin, miksi olisin kannattaja jäsen vaikka Demareissa, jos olen arvoiltani enemmän vaikka Vihreä?
Miksi olen kannattaja jäsen raamatun evankeliumia päätyökseen levittävässä järjestössä jos katsomukseltani olen enemmän uskonnoton. Niinpä liityin uskonnottomien järjestöön kannatusjäseneksi. Ja pariin yleishyödylliseen järjestöön, kuten Amnesty, MLL, SPR ja Finfami. Silti jää rahaa ensivuonna itsellekin hieman. Yhdistyksiä ja järjestöjä suomessa onneksi riittää :)
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:11"]
Kannattaa myös liittyä Suomen Pedofiliamyönteiset Uusnatsit yhdistykseen. Jos kaikki maltilliset ihmiset eivät ole jäseniä, niin yhdistys menee vaan koko ajan äärimmäisempään suuntaan.
[/quote]
Huono analogia. Tuollainen yhdistys ei lähtökohtaisestikaan voi toteuttaa ihmisoikeuksia, jos jäsenet ovat nimessä kuvatun kaltaisia. Kirkon ei ole pakko olla homofobinen tai naisia sortava. Sitäpaitsi kirkko on paljon merkittävämpi instituutio Suomessa kuin tuollainen marginaaliyhdistys.