Jos allekirjoitin työsopimuksen paikkaan X, voiko sen purkaa?
Otsikossa tulikin. Olisi työpaikka Y tarjolla, joka kiinnostaisi enemmän kuin X. Työt paikassa Y alkaisi parin viikon päästä, voiko sopimusta purkaa mitenkään ennen kuin aloitan työt, vaikka sopimukset kirjoitettu?
Kommentit (9)
Miinustelun sijaan kaipaan vastauksia:)
Vierailija kirjoitti:
Oletko koe-ajalla? Silloin käsittääkseni voi sanoa itsensä irti ilman irtisanomisaikaa.
Tietenkin, mutta sehän alkaa vasta kun työsuhdekin alkaa.
Voi purkaa. Ihan samalla tavalla kuin vuokranantaja voi purkaa vuokrasopimuksen jo ennen muuttoa. Tosin yleensä joutuu maksamaan korvausta sopimusrikkomuksesta.
Koeaikapurku voi alkaa vasta sinä päivänä, kun menet töihin eli ennen työsuhteen alkua ei voi vedota siihen.
Ilmoitat kohteliaasti ensi tilassa, että et tulekaan töihin ja pahoittelet. Tuskin mikään itseään kunnioittava yritys alkaa tuossa kohtaa rettelöimään.
Vierailija kirjoitti:
Voi purkaa. Ihan samalla tavalla kuin vuokranantaja voi purkaa vuokrasopimuksen jo ennen muuttoa. Tosin yleensä joutuu maksamaan korvausta sopimusrikkomuksesta.
Koeaikapurku voi alkaa vasta sinä päivänä, kun menet töihin eli ennen työsuhteen alkua ei voi vedota siihen.
Kiitos asiallisesta vastauksesta!
Vähän emmin ja jännittää tähän X paikkaan ilmoittaa, koska tiedän että aiheuttaa työnantajalle vaivaa ja minulle huonoa valoa, mutta koen mietinnän jälkeen että ennemmin teen sitä, mitä haluankin. Ja se onnistuu paikassa Y.
Niin, sopimus tietty sitoo molempia osapuolia mua suosittelen ottamaan yhteyttä siihen sopimuksen toiseen osapuoleen.
Enpä minä välttämättä ehdoin tahdoin haluaa palkata työntekijää, joka ei ole sitoutunut ja motivoitunut. Ne kun eivät tuppaa olemaan niitä hyviä.
Ylläolevalla en tarkoita, etteikö se toinen paikka olisi parempi molemmille. Tällä kokemuksella olen huomannut että työpaikat ja parisuhteet toimii jotenkin samalla kaavalla. Joskus on sitä kemiaa, joskus ei. Ja pitkä suhde vaatii vaalimista eikä se ero välttämättä ole huono ratkaisu.
Että suu auki ja neuvottelemaan!
Varmista vaan ennen purkua, että nimi on paperissa paikassa Y. Ei käy sit niin, että ei oo yhtäkkiä kumpaakaan paikkaa.
Purkaa voit mutta ei pidä lähtökohtaisesti luulla, että voisi purkaa sopimansa yösopimuksen tuosta noin vain, kokonaan ilman seuraamuksia. - Mitä "pienemmästä" työnantajasta on kyse, sitä kalliimmaksi sille käy sopimukset, joissa sopimuskumppani tekee oharit.
Sinkkumies
Oletko koe-ajalla? Silloin käsittääkseni voi sanoa itsensä irti ilman irtisanomisaikaa.