Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kutri-Katrin löpinät Rautavaaran tapauksesta, mitä ajatuksia herättää?

Vierailija
28.10.2014 |

"LUE TÄMÄ ENNEN KUIN TUOMITSET LAPSENSA TAPPANEEN ÄIDIN

Yleensä en kirjoittele tunnekuohun vallassa, koska silloin ajatteluni taso on laskenut.

Tänään teen poikkeuksen.

Juuri nyt minua itkettää, vituttaa ja tekee mieli ravistella kaikkia niitä, jotka paheksuvat pienten lasten äitiä, joka on niin sekaisin, että ajaa autolla päin bussia ja tappaa itsensä lisäksi kolme pientä lastaan.

Kahden pienen lapsen äitinä, joka on välillä ollut niin umpiväsynyt, että on kaupassa tuntenut hyllyjen kaatuvan kirjaimellisesti päälle, voin kuvitella miltä tästä äidistä on tuntunut.

Pystyn samaistumaan hänen tuntemuksiinsa äitinä, joka on maannut yön pimeydessä ajatellen, että haluaa tappaa itsensä, koska ei jaksa herätä taas puolen tunnin päästä rauhoittamaan lasta. Lasta, joka on hänelle rakkain ihminen maailmassa, mutta jonka takia hän on nukkunut useamman kuukauden ajan kaikki yöt 30-90 minuutin pätkissä.

Tiedän miltä tuntuu menettää hermonsa totaalisesti alle kymmenessä sekunnissa kun lapsi kaataa maidot ties monettako kertaa samana päivänä. Tiedän miltä tuntuu lannistua kun lapsen toista lapasta ei löydy mistään.

Tiedän miltä tuntuu maata illalla sohvalla ajatellen että lapsille pitäisi laittaa ruokaa samaan aikaan kun koko kroppa tuntuu lyijyltä tehdyltä. Tiedän myös sen, miltä tuntuu olla vainoharhainen ja alkaa epäillä omaa puolisoaan asioista, joita hän ei ole tehnyt.

Se on vitun paskaa, rumaa ja kamalaa. Se on kaikkea muuta mitä odotin äitiydeltä. Se on hävettävää. Se on itkettävää. Se on jotain sellaista, jota en toivo kokevani enää koskaan.

En tietenkään tiedä mitä Rautavaarassa oikeasti tapahtui ennen äidin epätoivoista tekoa -- saati mitä hän oikeasti ajatteli tehdessään viimeisen valintansa.

Tiedän lehtijuttujen perusteella että äidillä oli hoidettavanaan yksi eskari-ikäinen ja kaksi pientä lasta, jotka olivat syntyneet alle kahden vuoden välein. Mies teki keikkatöitä ja oli välillä viikkokaupalla pois kotoa. Äitiä on kuvattu lapsirakkaaksi, mutta sairaalloisen mustasukkaiseksi. Sitä en tiedä oliko hän sitä aina vai vasta lasten synnyttyä.

Tiedän että perheeseen oli jo kertaalleen kutsuttu poliisi, koska äiti oli yrittänyt estää isää lähtemästä työreissulle. Nyt hän oli ajanut kymmeniä kilometrejä bussin perässä pysäyttääkseen sen. Hän oli noussut busiin ja riidellyt miehen kanssa poliisin mukaan lastenhoidosta. Ei pettämisestä vaan lastenhoidosta.

Nainen oli heitetty pois bussista, hän oli ajanut bussin ohi, kääntynyt takaisin ja ajanut kohtalokkain seurauksin päin bussia kolme rakasta lastaan kyydissään.

Jos sinulla on lapsia joita rakastat, mieti miten epätoivoinen ja sekaisin sinun pitäisi olla, että bussia päin ajaminen tuntuu hyvältä ajatukselta.

Jos ajattelet ettet ikinä tekisi sellaista, vaikka olisit kuinka väsynyt ja sekaisin, mieti uudestaan.

Minä en ajatellut ennen lapsia, että voisin kokea niin hirvittävää epätoivoa kuin mitä pahimpina valvomiskausina olen kokenut.

Jopa nyt, kun olen vähän väsynyt herättyäni viime yönä kaksi kertaa siihen, että lapsi puhui unissaan, en pysty enää kunnolla muistamaan miltä tuntui seistä kaupassa ja tuntea hyllyjen kaatuvan päälle.

Ja silti tiedän, että minä olen joskus ollut tilassa, josta ei ollut enää kauhean paljon matkaa siihen, että pikaistuksissani olisin tehnyt jotain tyhmää ja peruuttamatonta.

Se pelottaa, hävettää ja surettaa minua, mutta haluan sanoa tämän ääneen, koska pelkään, että jos äiti leimataan nyt "hulluksi mustasukkaiseksi akaksi, joka pimahti", suljemme silmämme kaikilta niiltä uupuneilta, masentuneilta ja epätoivoisilta äideiltä, jotka tarvitsevat apuamme.

Minä olin onnekas. Minulla on puoliso, äiti, sisaruksia ja ystäviä, jotka tajusivat että olin kovilla ja olivat tukenani. Minä ymmärsin että mieleeni nousseet hullut ajatukseni kertoivat siitä, että olen aivan järkyttävän väsynyt -- ei siitä, että minun pitäisi toteuttaa kyseiset ajatukset. Minä osasin hyödyntää kirkkaat hetket ja hakea apua lapseni päiväkodista, neuvolasta, varhaisen tuen yksiköstä ja lastenlääkäriltä.

Kolmen kuukauden valvomisen jälkeen pääsimme sairaalaunikouluun, jossa lapsi oppi nukkumaan ja äiti nukuttamaan lastaan. Sinne pääsyä sai odottaa kuukauden ajan. Se oli elämäni pisin kuukausi.

Olisin voinut saada apua vieläkin nopeammin, jos en normaalisti olisi niin hyvin pärjäävä ja jos väsyneenä avun pyytäminen ei tuntuisi niin ylivoimaisen vaikealta.

Koska en ollut ulospäin "hullu mustasukkainen akka" vaan olin usein päivisin hyvällä tuulella ja jaksoin huolehtia lasten perustarpeista, väsymykseni todellinen syvyys ei ollut niin ilmiselvää.

Mikään ei oikeuta Rautavaaran äitiä toimimaan niin kuin hän toimi. Hänen lähipiirinsä syyttely tapahtuneesta on turhaa. Mutta hänen leimaamisensa sairaaksi ihmiseksi ja poikkeustapaukseksi on vaarallista.

Sinunkin lähipiirissäsi voi olla pienten lasten umpiväsynyt äiti, joka on katkeamispisteessä. Se voi olla jopa oma puolisosi tai tyttäresi. Väsynyt äiti voi jättää hakematta apua koska ei jaksa hakea apua -- ei siksi ettei tarvitsisi sitä.

Jos kyseinen nainen on vieläpä tottunut tulemaan hyvin toimeen omin avuin, avun pyytäminen ja vastaanottaminen voi tuntua väsyneenä nöyryyttävältä ja hävettävältä. "Kyllähän jokaisen äidin pitäisi jaksaa hoitaa omat lapsensa."

VÄÄRIN!

Ihmiskunnan historiassa on täysin ennenkuulumatonta, että äidit jäisivät täysin yksin kotiin pienten lastensa kanssa. Muissa kulttuureissa ja muina aikoina äideillä on aina ollut tukena mummoja, vaareja, vanhapiikatätejä, kotiapulaisia ja lapsenpiikoja.

Vaikka lähipiiriisi kuuluva äiti ei ikinä ajautuisi niin synkkään hetkeen, että aidosti uskoisi oman ja lasten elämän lopettamisen olevan ainoa vaihtoehto, hän tarvitsee apuasi.

Monista toisten asioiden puuttuminen tuntuu kiusalliselta. Voi olla että äiti ensialkuun jopa torjuu apua. Se ei tarkoita sitä etteikö hän tarvitsisi sitä.

Kysele lähipiirisi äideiltä miten hyvin he nukkuvat. Jos äiti valittaa valvottavasta lapsesta, hän tarvitsee jo apua. Ehdota että viet hänen lapsensa rataskävelyllä että äiti saa ottaa päiväunet. Tarjoudu käymään kaupassa. Tule pitämään seuraa ja viihdytä vauvaa sen aikaa että äiti pääsee suihkuun rauhassa. Tuo tullessasi runsaat eväät, joista riittää syötävää seuraavaksikin päiväksi.

Jos kyseessä on oma puolisosi, pysähdy, vedä henkeä ja mieti miten paljon voisit vielä itse joustaa.

Voi tuntua vaikealta myöntää että oma puoliso on katkeamispisteessä, etkä ole nähnyt sitä. Jos itse tekee pitkää päivää, voi tehdä mieli viettää vapaa-aika omien harrastusten parissa. Kukapa meistä haluaisi herätä keskellä yötä monta kertaa.

Se että puolisosi pärjää jotenkuten ei tarkoita sitä, että hän voi hyvin. Ja jos hän ei voi hyvin, se heijastuu pian lapsiinkin. SINUN lapsiisi.

Onneksi pikkulapsiaika on oikeasti aika lyhyt. Valitettavasti se on lapsen kehityksen kannalta tärkeintä aikaa. Vastuu lapsen hyvinvoinnista ei voi olla vain äidin harteilla -- se kuuluu jakaa. Ei vain puolisoiden kesken, vaan koko lähipiirin kesken.

Äläkä tuomitse äitejä, jotka eivät saaneet apua ajoissa, vaan tuomitse tilanne, jossa äitien uupumus ja mielenterveysongelmat jäävät huomaamatta ja hoitamatta.

Auta koska voit. Auta koska se on hirvittävän tärkeää."

https://www.facebook.com/www.kutri.net/posts/730478357000592

Jatkoa:

"Luitko kirjoitukseni siitä miksi olisi tärkeää olla sivuuttamatta Rautavaaran traagiset tapahtumat vain sillä että "äiti oli huono ja hullu mustasukkainen sekopää"?

Jatkoitko kauhistelua selittämällä netissä tai kovaan ääneen töissä kuinka "minäkin olen ollut kyllä ihan hirveän väsynyt mutta en ole ikinä edes ajatellut tappaa lastani -- hyi helvetti kaikkia noita kauheita äitejä jotka edes kehtaavat ajatella noin, niiltä pitäisi ottaa lapset pois ennen kuin ne tappavat ne"?

Onneksi olkoon -- nostit juuri niiden äitien kynnystä pyytää apua, joiden mieleen tällainen ajatus sattuu nousemaan kaikkein pimeimpinä hetkinä!

Tiedätkö mikä seuraava ajatuksesi on?

Et tiedä. Jos et tiedä mikä seuraava ajatuksesi on, miten voit estää sitä nousemasta mieleesi?

KUKAAN ÄITI ei halua että hänen mieleensä nousee ajatus "tapan itseni/lapseni". Kukaan äiti ei halua edes ajatella ajatusta "en jaksa, en selviä". Kukaan äiti ei halua ajatella "vihaan lastani" tai edes "vihaan puolisoani".

Mutta joidenkin mieleen saattaa juolahtaa sellainen ajatus hetkellä, jolloin hän on hyvin väsynyt, stressaantunut ja ahdistunut.

Se että juuri hänen mieleensä juolahtaa sellainen ajatus voi johtua hänen neurologiastaan, historiastaan tai kasvatuksestaan. Oikeastaan sillä ei ole edes väliä mistä ajatus kumpuaa. Olennaista on nähdä että se on vain ajatus, joka kertoo syvästä väsymyksestä tai muusta häiriötilasta.

Jos sinun mieleesi ei ikinä juolahda tuhoavia ajatuksia edes kaikkein synkimillä hetkillä, niin ONNEKSI OLKOON! Oikeasti, onneksi olkoon, olet onnekas, koska et joudu kokemaan sellaista pimeyttä, jota kukaan äiti ei toivo itselleen, mutta jonka jotkut äidit joutuvat kokemaan.

Mutta jeesustelu sillä miten "kauheaa että kukaan voi edes ajatella mitään noin hirveää" ei auta niitä, jotka eivät ole yhtä onnekkaita kuin sinä. Se vain pahentaa asiaa.

Haluatko ettei yksikään äiti tai lapsi kuole vain sen takia, että äidin mieleen juolahtaa pimeänä hetkenä tuhoava idea, jonka hän ottaa niin vakavasti että toteuttaa sen?

Lopeta jeesustelu ja aloita auttaminen. Jos epäilet että toinen on väsynyt, tarjoa apuasi. Jos epäilet että hän saa tuhoisia ajatuksia ja saattaa ottaa ne vakavasti, puutu asiaan ja hanki läheiselle apua vaikka väkisin.

Sinä olit onnekas, läheisesi ei. Osoita kiitollisuutesi elämälle auttamalla."

https://www.facebook.com/www.kutri.net/posts/730571606991267

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos sinä 36 olisit sanonut jatkuvasta valvomisestasi miehellesi, ja olisit nukkunut vaikka viikonloppuna? Ihan varmasti lapsesi nukkui edes joskus, entä jos olisit ottanut nokoset samaan aikaan?

Kyllä monen kohdalla on kyse siitä, että lapsi tarkoittaa niin isoa elämänmuutosta, johon on vaikea sopeutua. Täällä Suomessa tuntuu olevan kauheasti ihmisiä, joilla ei ole ulospääsyä väsymyksestä. 

Miettikääs nyt vähän, tää ei oo mikään Delhin slummi, jossa oikeesti ihmisillä ei oo ulospääsyä. 

Vierailija
42/69 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 22:49"]

Mun mielestä aika pelottavia ovat juuri nämä "minä en koskaan tekisi"-ihmiset. Varmaan tuokin äiti ajatteli vielä viime viikolla, ettei koskaan kykenisi tekemään mitään sellaista. Mutta kenellä tahansa voi tarpeeksi kova paineen alla pimahtaa päässä ja ehkä1643 silloin osaa hakea paremmin apuakin kun myöstää että itselläkin voi käydä niin.

[/quote]

No tässä on sinulle yksi sellainen ihminen lisää. EN IKINÄ missään olosuhteissa tappaisi lapsiani. Olen ollut masentunut, olen ollut väsynyt, olen ollut surullinen, petetty ja jätetty. Mutta en koskaan, enkä ikinä tappaisi omia lapsiani. Eikä kukaan muukaan normaali ihminen niin tekisi. Tuollaisen tehnyt on muutakin kuin masentunut, hän on psykopaatti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:50"]Täyttä höpöhöpöä!! Vaikka kuinka itsekin on ollut rikki ja väsynyt, masentunut ja kaikkea muuta, niin koskaan ikinä ei ole tullut mieleen että tappais omat lapsensa!!! Itsemurhaa olen harkinnut useasti, mutta lapsilleni en missään oloissa koskaan voisi tehdä mitään pahaa!!! 
[/quote]

Luulen että äidin itsati tekisi kyllä lapsille todella pahaa.

Vierailija
44/69 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutri on asunut Mäntsälässä pihapiirissä, jonka ympärillä asuvat omissa taloissaan äiti, sisaruksia ja isä. Vaikka hän nykyään asuisi stadissa, hänellä on runsaasti apua lähellä! Häntä ei voi mitenkään samaistaa Kainuun korvessa asuvaan yksinäiseen äitiin. Ei mitenkään!

Vierailija
45/69 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:36"]

Kutri on asunut Mäntsälässä pihapiirissä, jonka ympärillä asuvat omissa taloissaan äiti, sisaruksia ja isä. Vaikka hän nykyään asuisi stadissa, hänellä on runsaasti apua lähellä! Häntä ei voi mitenkään samaistaa Kainuun korvessa asuvaan yksinäiseen äitiin. Ei mitenkään!

[/quote]

Olen miettinyt samaa. Minä ja mieheni olemme olleet elämäntilanteessa jossa ei ollut mitään lastenhoitoapua. Nykyään meillä sitä on koska muutimme lähemmäs sukulaisia. Elämä on ihan erilaista. Se, jolla on aina ollut joku, joka on tullut auttamaan, EI VOI TIETÄÄ millaista on olla aivan täysin yksin vastuussa perheestään, kun ei ole ketään kuka jelppaisi. Ja mekin oltiin aktiivisia ja hoidimme naapureiden lapsia ja päinvastoin. Se on silti aivan täysin eri asia. 

Ihmettelen, miksi juuri nämä "koko laaja rakastava sukuni asuu Puu- Käpylässä metrin päässä toisistaan, silti mulla on niin rankkaa"- ihmiset ovat ensimmäisinä kertomassa miltä yksinäisistä perheistä tuntuu, vaikka eivät ole yksinäisyyttä koskaan nähneetkään. Muuttakoon sieltä nyt ensitöikseen vaikkapa Puolangalle ja niin tietävät miltä niistä lukuisista perheistä tuntuu, jotka joutuvat muuttamaan esimerkiksi työnsä perässä uusille paikkakunnille ja pärjäämään siellä ihan yksinään.

Vierailija
46/69 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaisten tapahtumien pitäisi herättää miettimään, miten näitä tapahtumia voi tulevaisuudessa estää. tai edes osan niistä. se, että pohtii syitä palvelee juuri sitä.pelkkä surmaajan demonisoiminen ei auta meitä ymmärtämään, olisiko jotain tulevaisuudessa tehtävissä.

Vierailija
47/69 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan, että tuomittais tämä lapsensa tappanut äiti ja muut "itsekeskeiset psykoottiset narsistit". Voisitko sinä, juuri sinä siellä, pyrkiä parhaimpaasi, että sun omasta lapsesta ei kasva narsistia. Eikä masentumaan taipuvaista. Antasit hänelle turvallisen lapsuuden. Lapsuuden Ilman väkivaltaa, alkoholismia, kaltoin kohtelua. Opettaisit häntä käsittelemään vaikeita tilanteita, kestämään paineita, hyväksymään myös omia heikkouksiaan. Opettaisit lastasi pitämään huolta omasta mielenterveydestään, ja olemaan ystävä ja tuki muille siinä sivussa. Ja ennen kaikkea opettaisit, ettei ole heikkoutta pyytää apua tai tarjota sitä. Ja vaikka kuinka hävettäisi pyytää apua, on silti pyydettävä. Yksin ei tarvitse kaikkea kantaa.

Vai haluatko tosiaan välittää paheksuvaa viestiä niille, jotka eivät ole niin hyviä eväitä elämälle saaneet. Ja ovat nyt aikuisia, vanhempia. Sille alkoholistiperheen lapselle, ja sille jota on käytetty seksuaalisesti hyväksi, ja sille jota on mitätöity, hakattu tai jätetty heitteille, sanot ettei hän ole normaali. Hänen vikansa, ettei hän saanut turvaa, kokenut itseään riittäväksi, saanut apua kun olisi sitä tarvinnut, kun ei osannut pyytää. Kasvoi turvattomaksi. Luuli, että täällä kaikki on kannettava yksin, kun minut on jätetty ne yksin kantamaan. Hänelle sanot, ettei hän ole normaali, mutta onneksi me muut olemme.

Tuomitset sen turvattoman lapsen, josta kasvoi aikuinen. Hänestä tuli äiti, vanhempi. Hän halusi antaa turvaa lapsilleen. Hän väsyi lasten kanssa helpommin kuin muut, häpesi sitä että väsyy. Ei osannut pyytää apua. Ei halunnut apua, kun ei sitä ollut keltään koskaan saanut. Ajatteli pärjäävänsä yksin. Ajatteli että on pärjättävä yksin, ettei olisi epänormaali. Äiti ei jaksanut enää, tunsi syyllisyyttä, ettei jaksa hoitaa lapsiaan. Päätti viedä lapset mukanaan paikkaan, jossa ei enää ole kipua, ei tuskaa. Etteivät he jäisi ilman äitiä. suremaan ja traumatisoitumaan.

Voit olla onnellinen, että sinä olet normaali ihminen, joka ei koskaan noin pimahtaisi. Ne on ne huonommat ihmiset, ne epänormaalit, jotka pimahtaa. Tai sitten voit ajatella, että kaikille voi niin käydä, kun Kasvatetaan pärjäämään omillaan. Apua ei saa pyytää, se on heikkoutta. Ja sääli sairautta. Suomeen mahtuu melko monta epänormaalia, kaltoin kohdeltua lasta, joista kasvaa aikuisia, jotka eivät ole saaneet tukea ja rakkautta. Monet meistä ovat kasvaneet piilottamaan heikkoutensa, uskomaan, että on pärjättävä, on jaksettava sisulla eteenpäin. Ja niitä, jotka eivät jaksa, saa pitää epänormaaleina. Haluatko välittää tämän viestin omille lapsillesi?

Vierailija
48/69 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 13:02"]

tällaisten tapahtumien pitäisi herättää miettimään, miten näitä tapahtumia voi tulevaisuudessa estää. tai edes osan niistä. se, että pohtii syitä palvelee juuri sitä.pelkkä surmaajan demonisoiminen ei auta meitä ymmärtämään, olisiko jotain tulevaisuudessa tehtävissä.

[/quote]

Ei auta tekijän demonisoiminen, mutta vähän pelottavaa on tämä "kyllä kuka tahansa meistä voi tappaa lapsensa" -hymistelykin. Erityisesti koulusurmien kohdalla on huomattu, että tekijät ottavat mallia edeltäjistään. Siksi kaikkinainen tappaminen pitää yksiselitteisesti tuomita, vaikka ei tappajaa tuomitsisikaan. Samoin median vastuulla on miettiä, kuinka minimoida se mahdollisuus, että joku väsynyt ja sekaisin oleva ihminen ottaa mallia tästä tapauksesta.

Vierailija
49/69 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 13:54"]

Ei auta tekijän demonisoiminen, mutta vähän pelottavaa on tämä "kyllä kuka tahansa meistä voi tappaa lapsensa" -hymistelykin. Erityisesti koulusurmien kohdalla on huomattu, että tekijät ottavat mallia edeltäjistään. Siksi kaikkinainen tappaminen pitää yksiselitteisesti tuomita, vaikka ei tappajaa tuomitsisikaan. Samoin median vastuulla on miettiä, kuinka minimoida se mahdollisuus, että joku väsynyt ja sekaisin oleva ihminen ottaa mallia tästä tapauksesta.

[/quote]

Varmasti monikin sekoäiti kuvittelee tälläkin hetkellä miten siitäkin leivotaan sankarimarttyyri niin kuin tästä äidistä leivottiin, jos se tappaa lapsensa nyt.

Vierailija
50/69 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan meistä perheen ulkopuolisista ei tiedä mikä tilanteeseen johti. Sitä ei tiedä Kutri, Katri eikä Hentun Liisa. Emme voi siis sanoa tuon äidin mielentilasta mitään. Sen vain voi jokainen todeta, että hän teki väärin lapsilleen. Olisi jättänyt heidät sinne bussiin tai vaikka tien penkalle.

Vierailija
51/69 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi jumalauta. Pitäiskö ap:n mielestä itsemurhapommittajia ylistää ja kehua? Sairas. Mun mielestä tonkin ämmän olis voinut ampua jo siinä vaiheessa kun se hautoi tollasta tekoa.

Vierailija
52/69 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka helvetti tuo Katri Manninen on?

Vierailija
53/69 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 16:49"]

Kuka helvetti tuo Katri Manninen on?

[/quote]

Kirjailija Kirsti Mannisen tytär, joka ei ole kaikestä yrityksestä huolimatta oikein saanut mitään uraa itselleen. On ollut ulkonäköpainetta, urapainetta ja vaikka mitä ongelmaa ja draamaa.

Kekkaloi vähissä vaatteissa jossain viihdeohjelmassa. 

Vierailija
54/69 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan kuka tahansa ihminen olla myös psykopaatti, vaikkei itsestä siltä tunnukaan. Tai mennä joissakin olosuhteissa psykoosiin.

Tää on mun mielestä sama kuin joku sanoisi, että "ei mullekaan ole tullut ihosyöpää, vaikka olen niin monta kertaa polttanut ihoni auringossa". Molemmissa kyse on monien tekijöiden summasta, tuleeko se syöpä tai pimahtaako päässä. Sairauksia molemmat.

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 23:11"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 22:49"]

Mun mielestä aika pelottavia ovat juuri nämä "minä en koskaan tekisi"-ihmiset. Varmaan tuokin äiti ajatteli vielä viime viikolla, ettei koskaan kykenisi tekemään mitään sellaista. Mutta kenellä tahansa voi tarpeeksi kova paineen alla pimahtaa päässä ja ehkä1643 silloin osaa hakea paremmin apuakin kun myöstää että itselläkin voi käydä niin.

[/quote]

No tässä on sinulle yksi sellainen ihminen lisää. EN IKINÄ missään olosuhteissa tappaisi lapsiani. Olen ollut masentunut, olen ollut väsynyt, olen ollut surullinen, petetty ja jätetty. Mutta en koskaan, enkä ikinä tappaisi omia lapsiani. Eikä kukaan muukaan normaali ihminen niin tekisi. Tuollaisen tehnyt on muutakin kuin masentunut, hän on psykopaatti. 

[/quote]

Vierailija
55/69 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 20:52"]

No kirjoitus oli fiksumpi kuin vauva-palstan kaikkien pätijöiden yhteensä. Ylipäätään ihmettelen, miten joku ei tajua noita pointteja.

[/quote]

Mitä ymmärrettävää niissä on? Minäkin voisin kertoa keskiverto-Matin työpäivästä. Ei pitkä sepustus kuitenkaan selittäisi yksilö-Matin tekoa.

Ihan sen takia, että Kutri-Katrin teksti on lähes kaikkien äitien ja monien isienkin elämästä. Kutri ei kerro meille mitään uutta. Hänen puolustuksensa ei selitä ko. äidin tekoa. En äitiä tuomitse, mutten myöskään näkisi, että, pelkkä jatkuva väsymys ajaisi tekoon. Meitä on muutama muukin ollut täysin loppuun ajettu ja väsynyt lasten valvomisien takia, ei vain Suomessa vaan koko maapallolla.

Tämän tapauksen taustalla on täytynyt ollut jotakin muuta. Teko on poikkeuksellinen ja äärimmäinen.

Pienten lasten äitinä joutuu laskemaan odotuksiaan. Aina ei ehdi joka paikkaan, koska pipo, lapaset tai jokin muu on hukassa. Väsyneenä ne on laittanut minne sattuu. Lapsille ei voi suuttua kaatuneista maitolaseista, koska lapsen motoriset taidot eivät ole vielä aikuisen tasolla. Elämä on ja suurin osa meistä sen kestää, tavalla tai toisella, väsymyksestä huolimatta.

Vierailija
57/69 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 22:34"]

Jo on perkele kun täällä ei yksikään kykene ajattelemaan asiaa kuin OMASTA näkökulmastaan. Toivottavasti teistä ei kukaan hakeudu hoito-alalle tai muuhun auttajan rooliin. Teillä ei ole alkeellisempiakaan kykyjä eläytyä toisen asemaan. Vain oma näkökulma on ainoa oikea. Kaikki muut ajatukset ovat väärin, virheellisiä ja mahdottomia. Voi hyvä tavaton!

[/quote]

Jep! Näitä keskusteluja leimaa hyvin paljon tämä "Koska minä jaksoin, kaikki muutkin jaksaa. Koska minä en ajattele näin, ei kukaan muukaan voi ajatella". Jotenkin pidetään sitä omaa psyykeä kaiken kattavana mittarina sille mitä kaikki maailman ihmiset kestävät. 

Vierailija
58/69 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä juupas-eipäs kiistely aiheesta on turhaa ja hedelmätöntä. Kuunnelkaa ajatuksen kanssa Haloo helsingin Vihaan kyllästynyt biisi ja miettikää hetki kannattaako tällaiseen raivoon oikeasti tuhlata energiaansa ja aikaansa.

Pelkään että ihmiset on laitettu liikkumaan, Kiirehdi kiirehdi ettei aivot ehtis liikaa ahdistumaan Pelkään että kaikki tähtää sokeesti vaan tulevaan, Mun nuolet ei lennä sinne asti Mä heitän leivän kerrallaan Mitä elämä tuo, se tulkoon minun luo, Virheen mahdollisuus ihmisyydelle sisällön suo Me ollaan samaa tuhkaa, samaa kevyttä ilmaa, Joten rauha nyt, tää maailma on vihaan kyllästynyt Uskot kohtaloon tai et, se on ihan sama kunhan ajattelet, Tää sekunti itsensä kantakoon, se on kaiken aa ja oo Mut jos tuijotat vaan yhtä puuta koko metsä voi kadota, Mut jos sä näet vaan metsän et ehkä huomaa puuta hienointa (3x) Mitä elämä tuo, se tulkoon minun luo, Virheen mahdollisuus ihmisyydelle sisällön suo Me ollaan samaa tuhkaa, samaa kevyttä ilmaa, Joten rauha nyt, tää maailma on vihaan kyllästynyt

Vierailija
59/69 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 09:14"]

Jo on perkele kun täällä ei yksikään kykene ajattelemaan asiaa kuin OMASTA näkökulmastaan. Toivottavasti teistä ei kukaan hakeudu hoito-alalle tai muuhun auttajan rooliin. Teillä ei ole alkeellisempiakaan kykyjä eläytyä toisen asemaan. Vain oma näkökulma on ainoa oikea. Kaikki muut ajatukset ovat väärin, virheellisiä ja mahdottomia. Voi hyvä tavaton!

[/quote]

Jep! Näitä keskusteluja leimaa hyvin paljon tämä "Koska minä jaksoin, kaikki muutkin jaksaa. Koska minä en ajattele näin, ei kukaan muukaan voi ajatella". Jotenkin pidetään sitä omaa psyykeä kaiken kattavana mittarina sille mitä kaikki maailman ihmiset kestävät. 

[/quote]

Ei, et ymmärrä. Tässä haetaan normiuden ja sen ulkopuolisen rajaa. Vain hölmö väittää, että kuka tahansa voisi tehdä samoin väsyneenä. Ei voisi, onneksi. Muutenhan ilmiö olisi yleisempi. Väsymys on vaikuttanut osatekijä, ei selittävä tekijä. En tuomitse tässä ketään vaan ihmettelen sitä, että puolustaakseen äitiä täytyy heittäytyä toiseen ääripäähän, "mullekin ja sullekin olisi voinut käydä näin". Naiivia, mutta tavallaan liikuttavaa puolustaa äitiä näin. Totuus on kuitenkin jotakin muuta. Äärimmäisten tekojen takana on harvoin ihan tavallisia meikäläisiä, taustalta voi löytyä piilevä sairaus tai huomaamatta jäänyt tekijä. Toistaisin vielä: emme tiedä kaikkea.

Vierailija
60/69 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 09:25"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 09:14"]

[/quote]

[/quote]

Ei, et ymmärrä. Tässä haetaan normiuden ja sen ulkopuolisen rajaa. Vain hölmö väittää, että kuka tahansa voisi tehdä samoin väsyneenä. Ei voisi, onneksi. Muutenhan ilmiö olisi yleisempi. Väsymys on vaikuttanut osatekijä, ei selittävä tekijä. En tuomitse tässä ketään vaan ihmettelen sitä, että puolustaakseen äitiä täytyy heittäytyä toiseen ääripäähän, "mullekin ja sullekin olisi voinut käydä näin". Naiivia, mutta tavallaan liikuttavaa puolustaa äitiä näin. Totuus on kuitenkin jotakin muuta. Äärimmäisten tekojen takana on harvoin ihan tavallisia meikäläisiä, taustalta voi löytyä piilevä sairaus tai huomaamatta jäänyt tekijä. Toistaisin vielä: emme tiedä kaikkea.

[/quote]

Vain hölmö on sitä mieltä, että jokaisen psyyke on yhtä kestävä. Meitä ketään ei ole rokotettu mielenterveysongelmia vastaan ja siitähän tässä loppupeleissä on kyse. Kukaan ei ole väittänytkään että kyseessä olisi keskiverto äiti, joka on vain vähän väsynyt. Ja minä en sanonut, että kuka tahansa voisi näin tehdä. Totesin vain, että on jännä miten ihmiset eivät kykene näkemään ihmisten erilaisuutta ollenkaan, vaan koska minä tässä julistan etten minä väsyneenä tee tällaista niin se tarkoittaa ettei kukaan koskaan ikinä tee väsyneenä tällaista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi