Rautavaaran äidin tuomitsijat matalasti koulutettuja?
Olen huomaavinani Facebook feedissäni selvän kahtiajaon. Kovaan ääneen murhaajaksi haukkujat ovat kaikki elämäm koululaisia tai matalasti koulutettuja, kun taas ymmärtävämpää pohdintaa tulee akateemisilta. Oletteko huomanneet saman?
Kommentit (53)
Olen akateemisesti koulutettu ja tuomitsen äidin toimintatavan. Olisin ymmärtänyt vielä äidin ratkaisun omasta hengestään, mutta en lasten. Se, että vie lapsiltaan hengen, ei ole mielestäni millään mittapuulla hyväksyttävää.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:45"]Tässä ei ole koulutuksella väliä miten asian näkee, vaan ihmisten omilla kokemuksilla: Minkälaisia vaikeuksia ovat joutuneet kohtaamaan, minkälainen on ollut psyyken tila vaikeuksia kohdatessa jne. Sellaisilta löytyy ymmärrystä. Ns. helpolla selvinneet tuomitsevat herkemmin.
[/quote]
No juuri näin. Sellaiset omat helvetit takana, ettei moni arvaa, mutta silti en hyväksy lapsensurmaa . Arvasin, että joku heittää pumpulissa elänyt - kortin. T 3
Olen matalasti koulutettu ja ajan isoa autoa työkseni ja silti ymmärrän äidin teon. Tai siis sen mielentilan missä se on tehty.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:45"]Tässä ei ole koulutuksella väliä miten asian näkee, vaan ihmisten omilla kokemuksilla: Minkälaisia vaikeuksia ovat joutuneet kohtaamaan, minkälainen on ollut psyyken tila vaikeuksia kohdatessa jne. Sellaisilta löytyy ymmärrystä. Ns. helpolla selvinneet tuomitsevat herkemmin.
[/quote]
No juuri näin. Sellaiset omat helvetit takana, ettei moni arvaa, mutta silti en hyväksy lapsensurmaa . Arvasin, että joku heittää pumpulissa elänyt - kortin. T 3
[/quote] Ole onnellinen, että mielesi kuitenkin oli siinä tilassa että selvisit helvetistäsi. Kaikilla ei niin ole.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:32"]
Olen huomaavinani Facebook feedissäni selvän kahtiajaon. Kovaan ääneen murhaajaksi haukkujat ovat kaikki elämäm koululaisia tai matalasti koulutettuja, kun taas ymmärtävämpää pohdintaa tulee akateemisilta. Oletteko huomanneet saman?
[/quote]
Noh, ei nyt sentään akateemisia.
Itse olen sosiaalialan ammattikorkeaopiskelija ja ymmärrän kyllä, että tapauksen äidin olisi tullut saada apua. Tällaisia tekoja ei synny tyhjästä, vaan se on pitkän ja uuvuttavan matkan tulos. Oliko äidillä sitten vakava masennus ja uupumus vai jotain muuta, sitä emme tiedä.
Murhaajan huutelu ei auta enää yhtään mitään eikä ketään, sen sijaan tulisi tarkastella yhteiskuntarakenteita, jotta tällaiset tapaukset saataisiin jatkossa ehkäistyä.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:41"]
Olen korkeasti koulutettu ja tuomitsen tapauksen. Ymmärrystä riittää äideille, jotka pyytävät väsymyksen vuoksi lastensuojelua hakemaan lapset pois. Ymmärrystä riittää jopa äideille, jotka tekevät itsemurhan. Joskus väsymys ja epätoivo voi käydä liian suureksi eikä kukaan kestä määräänsä enempää henkistä pahoinvointia. Tätä rautavaaralaisäitiä pidän kuitenkin murhaajana ja sairaana ihmisenä. Mikään ei oikeuta tappamaan lapsia. Kyllähän sarjamurhaajatkin ovat päästään sekaisin ja mielenterveysongelmista kärsiviä. Pahoja he silti ovat ja ansaitsevat palaa helvetissä, mikäli sellainen on olemassa.
[/quote]
words!
Olenko ainoa, jota alkaa toden teolla ärsyttää ihmisten mustavalkoinen jako fiksuihin akateemisiin ja tyhmiin amiksiin AV-palstalla? (Ja olen itse maisteri.)
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:46"]
Olen akateemisesti koulutettu ja tuomitsen äidin toimintatavan. Olisin ymmärtänyt vielä äidin ratkaisun omasta hengestään, mutta en lasten. Se, että vie lapsiltaan hengen, ei ole mielestäni millään mittapuulla hyväksyttävää.
[/quote]
Tapauksessa mikää ei ole missään tapauksessa hyväksyttävää. Puhe onkin siitä, että äiti ei missään tapauksessa ole ollut tilassa, jossa terve harkintakyky olisi ollut mahdollista.
Vastakkainasettelussa toinen puoli julistaa äidin hulluksi murhaajaksi, joka kuitenkin selvässä harkinnassa tappoi lapsensa. Toinen puoli taas ymmärtää, että tällainen teko vaatii taustalleen vakavan ongelman, joka on jatkunut pitkään ja valoa ei ole näkynyt tunnelin päässä.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:45"]Tässä ei ole koulutuksella väliä miten asian näkee, vaan ihmisten omilla kokemuksilla: Minkälaisia vaikeuksia ovat joutuneet kohtaamaan, minkälainen on ollut psyyken tila vaikeuksia kohdatessa jne. Sellaisilta löytyy ymmärrystä. Ns. helpolla selvinneet tuomitsevat herkemmin.
[/quote]
[/quote] Ole onnellinen, että mielesi kuitenkin oli siinä tilassa että selvisit helvetistäsi. Kaikilla ei niin ole.
[/quote]
Tietenkin olen, mutta turha väittää, että ihminen tämän vuoksi muiden kärsivien raa'at teot. Syitä voin ymmärtää, mutta hengenriisto on minusta aina niin äärimmäisen paha teko, etten voi hyväksyä sitä. Varsinkin kun kyseessä ovat pienet, viattomat lapset
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:32"]
[/quote]
Olen huomannut. Jokainen kommentoi älyänsä vastaavalla tasolla..
Monilapsisten perheiden äidit peräänkuuluttavat ymmärrystä ja empatiaa väsyneelle perhesurmaajalle.
Ai niin, mutta tilastollisestihan monilapsisten perheiden äidit ovat matalasti koulutettuja. Hmmm.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:45"]
Tässä ei ole koulutuksella väliä miten asian näkee, vaan ihmisten omilla kokemuksilla: Minkälaisia vaikeuksia ovat joutuneet kohtaamaan, minkälainen on ollut psyyken tila vaikeuksia kohdatessa jne. Sellaisilta löytyy ymmärrystä. Ns. helpolla selvinneet tuomitsevat herkemmin.
[/quote]
Juuri näin. Pätee kaikkiin asioihin. Jos ei ole substanssia, harvoin ymmärtää asiaa "syvällisesti".
Itse kyllä tuomitsen teon täysin. Samoin ystäväni. Ollaan kaikki jonkinlaisia lääkäreitä.
No yksi on varma ja se on se että en IKINÄ ymmärrä ihmistä joka tappaa lastaan vaikka olisi olo minkälainen. Menisi ja tappaisi itsensä sitten mutta se että vetää lapset mukaan pistää niin vihaiseksi etten löydä sanoja.....
Parikin tutkintoa löytyy, ei tosin mistään naistutkimuksesta. Ehkä se selittää miksi tuomitsen murhaamisen ja murhaajat.
Nainenhan on kiistatta murhaaja, murhaaja, murhaaja.
Minulla on korkeakoulututkinto, enkä riennä ymmärtämään äidin tekoa.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:58"]
Itse kyllä tuomitsen teon täysin. Samoin ystäväni. Ollaan kaikki jonkinlaisia lääkäreitä.
[/quote]
Jonkinlaisia lääkäreitä.
Et siis tiedä, miksikä olet kouluttautunut?
Mielenkiinnosta, te jotka vain huudatte äitiä murhaajaksi, meinasitte jatkossa tällaiset tapaukset estää?
Jos ette lähde asiaa syvemmin miettimään, niin miten meinaatte jatkossa puuttua tällaisiin asioihin ajoissa ja miten tunnistatte tapaukset?
Siis koulutetut ihmisetkään eivät ymmärrä että kuka tahansa voi sairastua henkisesti niin pahasti ettei siinä enää voi ajatella toimivan mitenkään järjellisesti? Siis lääkäritkään eivät pidä esim. psykoottista ihmistä syyntakeettomana vai?
Jotenkin tälläkin palstalla kuuluu rivien välistä sellainen raivo välillä, että epäilenpä että teistä moni on juuri niitä seuraavia jotka eivät pysty hillitsemään itseään ja jossain välissä tapahtuu kamalia jos satutte sairastumaan mt-ongelmiin. Ehkäpä se siperia opettaa.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:34"]
En, olen itse tohtorinainen ja ystäväni myös yliopiston käyneitä. Pohdintaa irtoaa, mutta melkoisen yksimielisesti tuomitsemme kaikki lapsenmurhan.
[/quote]
Tarkoitin tietenkin, että toinen laita on ymmärtäväisiä tekoon johtaneista seikoista. Toinen laita ei pohdi masentuneen ihmisen ajatuksenjuoksua vaan huutaa murhaajaa.
ap