Lapsi nukkuu viereen, toiminko äitinä oikein?
Saako /voiko 4v. lapsi vielä nukkua vanhemman viereen? Lapsi nukkuu yöt yleensä omassa sängyssä, mutta haluaa nukahtaa viereen, jonka jälkeen nosgan hänet omaan sänkyyn.
Toiminko äitinä väärin, että en vaadi lasta nukahtamaan suoraan omaan sänkyynsä?
Yöllä on lupa palata viereen, mutta niin käy vain harvoin.
Toiminko väärin, että annan näin "vanhan" lapsen nukahtaa yhä viereen?
Kommentit (38)
Äiti-immeinen kirjoitti:
Huojentavia kommentteja......
Tuo vaan neuvolakäynnillä kävi selväksi, että lapsi tulisi opettaa suoraan omaan sänkyyn ihan 3v. ikäisestä saakka, ettei tee sitten vaikeaa, kun eskari ja koulu alkaa.
Siinä sitten totesin, että kai vähitellen opetellaan nukahtamaan omaankin sänkyyn. Vielä se ei ole onnistunut ja kärsin tunteesta, että toiminko nyt väärin.
Lapsi nukkuu rauhallisesti ja pääsääntöisesti aina omassa sängyssä, joskus saattaa nukkua koko yön vieressä, jos itse nukahdan myös.
Täasä sitä pohdin, että onko tässä oikeasti ongelma, kun neuvolassa on niin tiukka mielipide asian kanssa.
Ap
Sulla on kaks korvaa,toisesta sisään ja toisesta ulos. Ei neuvolan ohjeet oo mitään Jumalasta seuraavia.
Teet just niinkun sun sydän sanoo ja laps tarvii. Ei oo viereen jääny munkaan teini vaikka pienenä sai nukkuturvaa . Ja niin saatiin me siskokset kotonamme aikanaan. Itse vaan myötäilin terkkaa että juujuu ja tein kuten koin hyväksi. Tasapainoiseksi ja ajallaan huoneeseensa siirtynyt tosta kasvoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti-immeinen kirjoitti:
Tuo vaan neuvolakäynnillä kävi selväksi, että lapsi tulisi opettaa suoraan omaan sänkyyn ihan 3v. ikäisestä saakka, ettei tee sitten vaikeaa, kun eskari ja koulu alkaa.
Siinä sitten totesin, että kai vähitellen opetellaan nukahtamaan omaankin sänkyyn. Vielä se ei ole onnistunut ja kärsin tunteesta, että toiminko nyt väärin.
Lapsi nukkuu rauhallisesti ja pääsääntöisesti aina omassa sängyssä, joskus saattaa nukkua koko yön vieressä, jos itse nukahdan myös.
Täasä sitä pohdin, että onko tässä oikeasti ongelma, kun neuvolassa on niin tiukka mielipide asian kanssa.
Ap
Niin kysyitkö neuvolassa miksi lapsen pitää sitten nukkua omassa sängyssä kun eskari ja koulu alkaa? Mikä raja tuo on? Jos molemmille tilanne ok, niin tehkää just niin kuin hyvältä tuntuu. Kyllä se siitä sitten murkkuna kaipaa omaa rauhaa ihan riittämiin, ole huoleti.
Ei raja olekaan, vaan suositellaan, että lapsi oppii omaan sänkyyn nukahtamaan 3v. lähtien.
Vauvasta saakka nukkuin omassa sängyssä, mutta syötöt tietty oli vieressä.
Nyt vain enää nukahtamisen ajan, kunnes nostan omaan sänkyyn.Ap
Mihinköhän ihmeeseen tuollaiset yleissuositukset perustuvat? Kaikki lapset on yksilöitä, eri yksilöt hyötyvät erilaisista asioista. Luota vaistoosi, älä suosituksiin.
Sydämellä kirjoitti:
Äiti-immeinen kirjoitti:
Ap
Sulla on kaks korvaa,toisesta sisään ja toisesta ulos. Ei neuvolan ohjeet oo mitään Jumalasta seuraavia.
Teet just niinkun sun sydän sanoo ja laps tarvii. Ei oo viereen jääny munkaan teini vaikka pienenä sai nukkuturvaa . Ja niin saatiin me siskokset kotonamme aikanaan. Itse vaan myötäilin terkkaa että juujuu ja tein kuten koin hyväksi. Tasapainoiseksi ja ajallaan huoneeseensa siirtynyt tosta kasvoi.
Just näin. Meillä pitkään vieressä nukkuneet tai yöllä viereen tulleet lapset, nyt teinit. No eipä noita enää näy vieressä nukkumassa, eikä paljon muutenkaan kotona :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti-immeinen kirjoitti:
Ap
Niin kysyitkö neuvolassa miksi lapsen pitää sitten nukkua omassa sängyssä kun eskari ja koulu alkaa? Mikä raja tuo on? Jos molemmille tilanne ok, niin tehkää just niin kuin hyvältä tuntuu. Kyllä se siitä sitten murkkuna kaipaa omaa rauhaa ihan riittämiin, ole huoleti.
Ei raja olekaan, vaan suositellaan, että lapsi oppii omaan sänkyyn nukahtamaan 3v. lähtien.
Vauvasta saakka nukkuin omassa sängyssä, mutta syötöt tietty oli vieressä.
Nyt vain enää nukahtamisen ajan, kunnes nostan omaan sänkyyn.Ap
Mihinköhän ihmeeseen tuollaiset yleissuositukset perustuvat? Kaikki lapset on yksilöitä, eri yksilöt hyötyvät erilaisista asioista. Luota vaistoosi, älä suosituksiin.
Samaa mieltä. Jokainen perhe on omanlaisensa ja lapset yksilöitä. Jos lapsi ei saa päivällä tarpeeksi hellyyttä, on varmaan ihan ok, että tulee yöllä viereen nukkumaan. Lapsi hakee turvaa. Lapsi aloitti kolmosella ja halusi ennen koulun alkua tulla viereen nukkumaan. Se on ok. Koulunalku oli ilmeisesti niin jännittävää.
Kääkk...mun tyttö on 9v ja ajoittain nukkuun vieressä
Pitäiskö mut laittaa vankilaan ?
Äippä ominut lapsen. Missä isä on?
Lapsi nukkuu välillä myös isän kanssa ja isän sekä, äidin vieressä.
Lapsi tykkää nukkua enemmän äidin vieressä, joka ei sinänsä ihmetytä.
Mitään omimista ei ole.
Ap
Joku kirjoitti: ”Mun 10-vuotias nukkuu edelleen vieressäni, en tiedä milloin on lähdössä omaan huoneeseen.
Ehkä teininä?”
Mulla oli sama tilanne muutama vuosi sitten. Pysyi omassa sängyssään kun täytti 11. Oli synttärit ja 2 kaveria jäi hänen huoneensa lattialle patjoille yöksi. Sankari ei kehdannut poistua äidin viereen. Siihen se vieressänukkuminen jäi.
Olisi varmaan hyvä alkaa opettelemaan sitä omaan sänkyyn nukahtamista. Parin vuoden lapsi alkaa olla jo sen kokoinen että kantaminen omaan sänkyyn on jo aika työlästä.
Äiti-immeinen kirjoitti:
Neuvola vaan sanoi, että läheisyyyttä, kun saa riittävästi päivän aikana, ei lapsi enää tarvitse sitä illalla/ yöllä. Joten siksi, omaan sänkyyn 3v. lähtien.
Olen vaan eri mieltä, koska lapsi haluaa läheisyyttä, nukkumaan mentäessä. Nukahtaa hyvin ja nukkuu yöt hyvin.
Saa läheisyyttä muutoinkin ja paljon, sekä suon hänelle sen myös yöllä.
Ap
Eli olet neuvolasta saanut ammattilaisen ohjeet lapsen nukuttamisesta, mutta et usko ja etsit täällä tukea pitää oma kantasi asiassa.
Ammattilainen kyllä tietää enemmän lapsen kehityksestä ja antaa näitä neuvoja näkökulmasta, mikä on lapsen kehitykselle hyväksi.
Onko sinulla nyt parempi mieli jatkaa lapsen nukuttamista vieressäsi, kun olet täältä saanut sille siunauksen?
Meillä eskarilainen nukahtaa omaan sänkyyn, mutta haluaa että että ollaan hänen sängyn vieressä siihen asti, että nukahtaa. En ole kokenut ongelmaksi.
Haluatko sinä ap. mieluimmin nukkua yksin, jossakin isossa huoneessa (lapsen mittasuhteet) vai rakkaan ihmisen kainalossa?
Kautta maailman historian, lapset ovat halunneet nukkua vanhempiensa kanssa ja eikös siitä ole tutkimuksia ja ne lapset jotka nukkuvat vanhempien "iholla" kehittyvät nopeammin, ainakin vauvana ja 2000-luvun alussa lääkärit puhuivat kengurahoidosta.
Meillä eskarilainen nukahtaa omaan sänkyyn mutta pitää nukuttaa.. Eli olen sängyn vieressä ja silittelen yms kunnes nukahtaa. Yöllä jos herää niin useimmiten osaa kyllä jatkaa unia yksin.
Aika moni täällä tuntuu jääneen vaille vanhempien rakkautta ja läheisyyttä. Mutta kuka nostaa lapsen kesken omien unien takaisin hänen omaan sänkyyn? Et saa nukuttua jos oma lapsi on sinun sängyssä?
Ei ole ongelma. Neuvolan ohjeita voi aina vähän suodattaa. Teille tuo sopii ja molemmat nukkuvat hyvin, niin ei ongelmaa. Kyllä se viimeistään varhaisteininä alkaa arvostaa omaa huonetta. Siihen asti se on lapsi ja voi nukahtaa vanhemman kainaloon turvallisesti.
Miksi lapsi pitäisi nostaa muuhun sänkyyn, jos ei potki vanhempaa hereille.
Mun poika nukkui aina vieressä tai yöllä herättyään tuli viereen jatkamaan unia. Nyt kun hän on 13v ei enää viime aikoina ole tullut meidän luo, mutta vielä vuosi sitten tuli useinkin viereen. Ei ole minusta ongelma.
Googlaa. Ehkä tuo on tapauskohtaista. Mutta ei siinä ole mitään väärää, olisi kummallista kieltää se. Parempi olla olevinaan huomaamatta. Kyllä tuokin loppuu aikanaan, tai ainakin lapsi alkaa jossain vaiheessa hävetä sitä.
Vai pitäisikö kieltää?