Nykyajan ihmisten välinen liiallinen tuttavallisuus
Onko teistä joissakin tapauksissa ihmisten välisistä suhteista tullut liian tuttavallisia, ettei ole sellaista tiettyä etäisyyttä mikä niihin kuuluu? Opettajat-oppilaat (ainakin yliopistoissa) voivat olla keskenään fb-kavereita, hierojat/fysioterapeutit saattavat kertoilla omasta elämästään jne. puhutaan kaikkea muuta kuin mitä asiaan kuuluu.
Vai onko näin aina ollut? Ilman FB:tä.
Kommentit (8)
Aina noin on minusta ollut. Kyllähän sitä kampaajilla, hierojilla tms on aina puhuttu henkilökohtaistakin, riippuen ihmisten persoonista enemmän tai vähemmän. Ja kyllä opettajat ja oppilaat voi olla yliopistolla ennenkin olleet kavereita tai jopa enemmänkin, minulla yhdestä opettajasta tuli sitten aviopuolisoni jopa ;)
Aina noin on ollut. Ennen ehkä jopa enemmän, kun juoruja ei voitu jakaa somessa.
Ei kun toisinpäin. Ihmisten väliset suhteet ovat niin paljon kaventuneet ("hyi en matkusta julkisilla, siellä joutuu näkemään muita ihmisiä!") että normaaleja ihmisluonnolle kuuluvia asioita ei enää ymmärretä.
Totta hitossa opettaja ja oppilas voivat olla kavereita, jos muuten mätsää jutut yhteen.
Ei noi kuvailemasi esimerkit, mutta jossain tapauksessa kyllä voidaan olla liian tuttavallista. Mun mielestä kampaajat on aina ollut sellaisia kuin ovat, ja hierojat tms... mutta mua ärsyttää enemmin se, että täysin ventovieraiden kanssa halaillaan. Tai työkavereiden. Se on liiallista tuttavallisuutta. En halua halailla jos työkaveri jää eläkkeelle tai lähtee toiseen työpaikkaaan tai ilmoittaa sairastuneensa syöpään ja pitäisi "lohduttaa". Joo kiitos ei tuollaista liiallista tuttavallisuutta. Voin ottaa osaa sanallisesti ja osallistua kukkapuskiin, kakkukahveihin, kuuntelen empaattisena vakavasti sairastuneen surun. Mutta en halaa. Piste.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:33"]Ei noi kuvailemasi esimerkit, mutta jossain tapauksessa kyllä voidaan olla liian tuttavallista. Mun mielestä kampaajat on aina ollut sellaisia kuin ovat, ja hierojat tms... mutta mua ärsyttää enemmin se, että täysin ventovieraiden kanssa halaillaan. Tai työkavereiden. Se on liiallista tuttavallisuutta. En halua halailla jos työkaveri jää eläkkeelle tai lähtee toiseen työpaikkaaan tai ilmoittaa sairastuneensa syöpään ja pitäisi "lohduttaa". Joo kiitos ei tuollaista liiallista tuttavallisuutta. Voin ottaa osaa sanallisesti ja osallistua kukkapuskiin, kakkukahveihin, kuuntelen empaattisena vakavasti sairastuneen surun. Mutta en halaa. Piste.
[/quote]
Karu asenne.
Minusta on mukavaa ettei pidetä etäisyyttä ja piilouduta sinne oman ammattinimikkeen taakse vaan ollaan kuin ihminen ihmiselle. Saisi lisääntyä tällainen.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:33"]
Ei noi kuvailemasi esimerkit, mutta jossain tapauksessa kyllä voidaan olla liian tuttavallista. Mun mielestä kampaajat on aina ollut sellaisia kuin ovat, ja hierojat tms... mutta mua ärsyttää enemmin se, että täysin ventovieraiden kanssa halaillaan. Tai työkavereiden. Se on liiallista tuttavallisuutta. En halua halailla jos työkaveri jää eläkkeelle tai lähtee toiseen työpaikkaaan tai ilmoittaa sairastuneensa syöpään ja pitäisi "lohduttaa". Joo kiitos ei tuollaista liiallista tuttavallisuutta. Voin ottaa osaa sanallisesti ja osallistua kukkapuskiin, kakkukahveihin, kuuntelen empaattisena vakavasti sairastuneen surun. Mutta en halaa. Piste.
[/quote]
Ok. Itseäni ei haittaa halata jotain tuntematonta, jos tilanne sopivalta vaikuttaa. Onneksi ei kaikesta tarvitse olla samaa mieltä.
En mä ainakaan pidä tuossa mitään uutena. Fb:ssä ei ole pakko jakaa mitään kovin yksityistä.
Mitä taas tulee fyssareihin, hierojiin, kampaajiin, kaupan myyjiin niin minusta ne on ammatteja, joissa vaan puhutaan yksityisasioita puolin ja toisin.