kokopäivätyö ja kolme lasta, miten onnistuu?
Mulla olisi mahdollisuus saada kokopäivätyö. Lapset on kaikki koululaisia, miehellä matkatyö eli ei ole arjessa mukana kuin korkeintaan päivän tai pari viikossa. Tähän asti olen ollut töissä 20 tuntia viikossa. Mietityttää oma jaksaminen kokopäivätyössä kun lapset ja koti on 95% mun vastuulla. Miten teillä muilla toimii tuo yhdistelmä, kokemuksia kaipailisin:-)
Kommentit (12)
Kokeilemallahan se selviää, huomaat varmasti jo muutaman kuukauden kuluessa tilanteen plussat ja miinukset :).
Kolme lasta, miehellä matkapäiviä keskimäärin kolme viikossa. Nyt lapset on koululaisia, helpottaa kun ei oo päiväkotirumbaa. Pientä suunnittelua vaan. Mulla on henkisesti vaativa kokopäivätyö virka-aikana, jnkv joustavuutta, toisaalta yllätyksellisyyttäkin aikatauluissa.
Ilman ajokorttia en tällaiseen lähtis, muuten ihan ok. Meillä tosin miehen reissutyö oli se valinta joka tehtiin, itse olin jo vuosia tehnyt kokopäivätyötä hänen työnkuvansa muuttuessa, eli se työrutiini omalta osaltani ei vaatinut opettelua.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 09:49"]Totta kai onnistuu jos lapset jo koulussa. Tosiaan ihan tavallista arkea on kokopäivätyö molemmilla vanhemmilla useissa perheissä. Täytyy oikein miettiä että mistä lintukodosta ap kirjoittelee? [/quote] No lintukodosta kirjoittelen eli saksasta :-) Täällä on todella harvinaista että äidot olis kokopäivätyössä, itse en tunne kuin pari -kolme ja meillä on tosi laaja tuttavapiiri! Täkäläiset tutut sanoo kaikki että ihan mahdotonta, ei tule onnistumaan. Liikaa stressiä, liian kiireeiseksi menee elämä. Siksi halusinkin kysellä täältä kokemuksia ja erilaisia näkökulmia.
[/quote]
No tuon, että asut Saksassa, olisit voinut heti mainita. Onhan täällä muitakin ulkomammoja, Saksastakin kirjoitellaan paljon, mutta suurinosa meistä palstailee Suomesta, ja meidän kokemuksemme asiasta ei ehkä ole ihan relevantti. Suomessa ja muissa Pohjoismaissa yhteiskunta kuitenkin tukee kummankin vanhemman kokopäiväistä työskentelyä vähän toisella tavalla kuin monessa muussa Euroopan maassa. On iltapäiväkerhoja pienimmille koululaisille jne. Sosiaalinen ympäristökin on erilainen. Toisaalta, siellä Saksassa taitaa olla helpompi saada säännöllistä kotiapua kuin täällä Suomessa.
Miksei onnistuisi? Tuo on monessa perheessä ihan tavallista arkea. Vaatii ehkä sinulta enemmän suunnitelmallisuutta kuin aiemmin, mutta selviät varmasti. Koululaiset voivat hyvin jo tehdä oman osuutensa kotitöistäkin.
No jaksaahan sitä, kun on pakko. Kotona ei aina paikat ole tiptip...
Palkkaa siivoja, niin helpottaa kotitöitä. Mies varmasti maksaa, kun ei muuten osallistu.
Mulla vain 2 lasta mutta olen toisaalta totaali yh ja kokopäivätyössä. Hyvinhän tuo onnistuu kun on pakko. Ja minulla, jolla on fyysisesti kevyt toimistotyö ja muutenkin tykkään työstäni, työpäivät on kuin lepoa, henkireikä. Paremmin minä jaksan kun saan olla 8 h päivässä töissä kuin jos pitäisi vaan kotihommia hoitaa siitäkin ajasta osa.
Tuo on mulle arkipäivää, 3 alakoululaista ja miehellä matkatyö. Olen kokopäivätyössä jossa joustavat työajat. Ihan hyvin onnistuu. Koululaiset osaavat hoitaa omat menonsa, laittavat itse välipalaa ym. Teen ruuan kun tulen töistä n klo 17-18. Kotityöt teen viikonloppuisin, viikkosiivouksen hoitaa siivooja.
Ajattelin aloituksesta, että kyseessä on kolme pientä lasta tms. Miksei tuo onnistuisi? Kyllä suurin osa vanhemmista tekee kokopäivätyötä. Koululaisilta voi jo odottaa kotitöiden tekemistä ym. apua. Meillä ainakin pitää olla tiskikone tyhjennetty, likaiset tiskit koneessa, välipalatarpeet siivottu pöydiltä ym. sekä eteisessä laitettu ulkovaattteet paikoilleen, ei pitkin lattioita, kun tullaan töistä. Läksyt tehdään koulun jälkeen, illalla katsotaan ne, mitä ei osattu ilman aikuisen apua. Lapset osaavat käynnistää tiskikoneen, laittaa peruspyykit 40 asteeseen tai erikseen muistuttamalla lakanat 60 asteeseen. Silloin tällöin, kun paljon menoa, pyydän siis lapsia laittamaan jo iltapäivällä pyykit pyörimään, että ovat valmiit kun tulen kotiin. Jokainen vie puhtaat pyykit kaappiinsa, en minä ole mikään palvelija. Toki aikuinen vastaa ruoanlaitosta ym. arkihommista pääasiassa, mutta joskus kun on kiireisiä aikatauluja harrastusten takia, osaa jo meidän tokaluokkalainen lämmittää ruoan mikrossa. Isompi osaa laittaa perunat tai makaronit valmiiksi kiehumaan ennen kuin tulen kotiin. Isompi tykkää leipoa ym. ja saa kyllä siivota keittiön itse sen jälkeen, minä en tule töistä siivoamaan jälkiä, kun kavereiden kanssa leipovat. Roskat osaavat viedä ym. Kyseessä siis meillä alakoululaiset lapset. Voihan olla, että teillä lapset vähän nurisevat alkuun, kun ovat tottuneet että äiti on kotona ja hoitaa kaiken, mutta on vain lapsille hyväksi oppia tekemään kotitöitä ja kantamaan vastuuta.
Riippuu aika paljon työajoista. Minkä ikäiset lapset?
Totta kai onnistuu jos lapset jo koulussa. Tosiaan ihan tavallista arkea on kokopäivätyö molemmilla vanhemmilla useissa perheissä. Täytyy oikein miettiä että mistä lintukodosta ap kirjoittelee?
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 09:49"]Totta kai onnistuu jos lapset jo koulussa. Tosiaan ihan tavallista arkea on kokopäivätyö molemmilla vanhemmilla useissa perheissä. Täytyy oikein miettiä että mistä lintukodosta ap kirjoittelee?
[/quote]
No lintukodosta kirjoittelen eli saksasta :-)
Täällä on todella harvinaista että äidot olis kokopäivätyössä, itse en tunne kuin pari -kolme ja meillä on tosi laaja tuttavapiiri!
Täkäläiset tutut sanoo kaikki että ihan mahdotonta, ei tule onnistumaan. Liikaa stressiä, liian kiireeiseksi menee elämä. Siksi halusinkin kysellä täältä kokemuksia ja erilaisia näkökulmia.