Miksi vihaatte avokeittiötä?
Olen jo 10 vuotta asunut avokeittiöllisessä asunnossa ja siihen alunperin ihastuinkin. Luin tuota pohjaratkaisut-keskustelua ja siellä oli monta viestiä, että avokeittiö ei ole kiva. Miksi pitäisi olla erikseen keittiö?
Kommentit (876)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka täällä tietyt avokeittiö-fanit yrittävät perustella, että liesituuletin vetää, siivotaan koko ajan, ei tule käryjä, niin kyllä niitä käryjä vaan tulee. Hyväkin liesituuletin vetää vaan rajallisen määrän rasvakäryä, ja rasvaa nousee aina väistämättä ylös yläkaapistoihin päin tai ylimmälle hyllylle katon rajaan. Tämä johtaa rasvalikaan, kun rasva alkaa kerätä pölyä, ja on vaikea puhdistaa. Ajatelkaapa tilannetta, jossa olkkarin ja avokeittiön väliin on laitettu saareke, jossa on liesi ja liesituuletin. Siitä tulee väistämättä rasvakäryä asuntoon. Tai jos liesi on seinustalla, josta vanhanaikaisisna pidetyt kiinteät kaapit on korvattu avohyllyillä. No siinähän sitten putsaatte avohyllyllä olevat tavarat kerran, pari viikossa rasvaliasta. Kun muut voivat nauttia puhtaista astioita, kun on umpikaappi, josta ei tarvitse pyyhkiä kuin kaapin oven.
Avokeittiö-trendi tuli, oli ja on menossa pois.. Rakennuttajat sitä suosii, kun sen saa vaikka miniyksiöön. Ennen vanhaan niitä yksiöiden yhdellä seinustalla olevia keittiökalusteita sanottiin keittotilaksi, nyt avokeittiöksi.
Mä en tiedä, miten voin todistaa, että rasvalikaa ei ole avohyllyillä lieden vieressäkään. En kai mitenkään. Mutta ei voi mitään. En jaksa enää osallistua tähän avokeittiöiden haukkumiseen ja henkilökohtaisuuksiin menemisiin naurettavasta aiheesta. Olen omani kanssa ollut hyvin onnellinen jo 7 vuotta. Ja minulle on ihan sama millaisia keittiöitä muilla on tai ei ole. Hyvää yötä.
Sanoo ihminen joka on haukkunut saastaisiksi ja likaisiksi kaikki jotka eivät elä kuten hän.
Ja valehtelee rasvasta, senhän tietää jokainen joka ruokaa laittaa. Toki jos jokaisen paistokerran jälkeen pesee koko keittiöolohuonern niin voihan se olla, että pysyy puhtaana hetken mutta pinnat saa sitten uusia muutaman vuoden välein.
Minä olen onnellinen mieheni ja lasteni kanssa siinä avokeittiösi kanssa, se ero meissä on. Keittiön lisäksi.Olet jälleen kerran vainoharhainen koska kuvittelet että sama ihminen on kirjoittanut kaikki erillisikeittiötä kritisoiovat kommentit. No ei ole.
No sepä nyt on helppo tarkastaa. Osoite sen kertoo.
Mutta jälleen kerran jos et itse itseäsi muista erottele niin, että toiset tietää, nii nvoi, voi.
Minä en kuvittele mitään.Mikä osoite? IP? Tarkista pois, jos sinulla sellaiset mahdollisuudet on. Itse epäilen edelleen, että olet vainoharhainen. Mene siivoamaan se uunisi jo.
Sinä et sitten nukkumaan mennytkään.
Äkäisiä nuo avokeittiöihmiset.
Miksihän, uupuvat vissiin meluun, käryyn ja jatkuvaan huiskimiseen luutun kanssa. Ja mies hinkkaa liesituuletinta epätoivon vimmalla.
Hupaisaa!
Ohis
Juntit eivät osaa kokata ilman savua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä väitellään siisteydestä? Minusta ylivoimaisesti suurin ongelma noissa huoneyhdistelmissä on meteli.
Ruokaa et laita rauhassa, telkkaria et katso rauhassa, ihan mitä ikinä tekisit et tee sitä rauhassa.Koska me joilla on erillinen elämme paskaisessa läävässä ja se häiritsee näitä Täydellisiä.
Mietin edelleen että jos siivoan keittiön vasta tunnin päästä ruuan laitosta enkä heti, niin miten se tekee koko asunnosta paskaisen läävän? No se johtuu tietysti siitä ettei mulla ole AVOKEITTIÖTÄ 😂
Mutta me ei saada nyt sitten hautakiveen muistokirjoitusta "Rakas Äiti Jolla Oli Aina Siisti Keittiö".
Ehkä saat lukea lapsistasi tältä palstalta siitä, että eivät ole oppineet korjaamaan jälkiänsä. Kun sen Oven voi laittaa kiinni. Oikeasti te paskatöhkeröt, annatteko astioiden ja pannujen lillua yön yli tiskipöydällä ja altaassa??? Hyi helvetti.
Joo en minäkään tajua.
Vaikka meillä juhlat jatkuisi aamuyölle korjaamme aina likaiset astiat pois - tiskikone täytetään valmiiksi. loput huuhdellaan ja pinotaan keittiöön, ruuanjämät roskikseen, tyhjät pullot kaappiin, ylijääneet ruuat rasioihin jääkaappiin. Pöytä ja tasot pyyhitään.
En inhoa mitään enempää kuin tulla sotkuiseen keittiöön aamulla
Millä sinä täytät sen tiskikoneen jos se on jo täynnä ja pyörimässä? Siirähän tässä on kyse että kaikki ei aina mahdu sinne heti.
Tuossahan luki. Ne astiat kaavitaan ja pinotaan pois tasoilta esim altaaseen. Ja tämä on poikkeustilanne. Näin esim juhlien jälkeen.
-eri
Mikä poikkeustilanne? Mulla on tuo tilanne joka kerta kun kokkaan koska kokkaan kerralla enemmän.
Ja siitä tuli mäkätys kun en ala tiskata käsin vaan jätän tyhjään keittiön oven taa odottamaan tunniksi. Olen paskaläävädsä asuva laiska paska tämän takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä väitellään siisteydestä? Minusta ylivoimaisesti suurin ongelma noissa huoneyhdistelmissä on meteli.
Ruokaa et laita rauhassa, telkkaria et katso rauhassa, ihan mitä ikinä tekisit et tee sitä rauhassa.Koska me joilla on erillinen elämme paskaisessa läävässä ja se häiritsee näitä Täydellisiä.
Mietin edelleen että jos siivoan keittiön vasta tunnin päästä ruuan laitosta enkä heti, niin miten se tekee koko asunnosta paskaisen läävän? No se johtuu tietysti siitä ettei mulla ole AVOKEITTIÖTÄ 😂
Mutta me ei saada nyt sitten hautakiveen muistokirjoitusta "Rakas Äiti Jolla Oli Aina Siisti Keittiö".
Ehkä saat lukea lapsistasi tältä palstalta siitä, että eivät ole oppineet korjaamaan jälkiänsä. Kun sen Oven voi laittaa kiinni. Oikeasti te paskatöhkeröt, annatteko astioiden ja pannujen lillua yön yli tiskipöydällä ja altaassa??? Hyi helvetti.
Joo en minäkään tajua.
Vaikka meillä juhlat jatkuisi aamuyölle korjaamme aina likaiset astiat pois - tiskikone täytetään valmiiksi. loput huuhdellaan ja pinotaan keittiöön, ruuanjämät roskikseen, tyhjät pullot kaappiin, ylijääneet ruuat rasioihin jääkaappiin. Pöytä ja tasot pyyhitään.
😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te laitatte ruokaa, jotka saatte aina kaikki tavarat pois tasoilta ja altaasta?
Meillä laitetaan ruokaa sunnuntaina myös maanantaiksi ja tiistaiksi ja keskiviikkona myös torstaiksi ja perjantaiksi.
En kertakaikkiaan saa kaikkia ruoanlaittoastioita jne tiskikoneeseen kerralla, vaan keittiössä on ruoanlaittosotku siihen asti, että se toinenkin tiskikoneellinen on pyörinyt.
Ja sitten niiden ruokien pitää myös jäähtyä jossakin ennen kuin niitä voi pakata jääkaappiin.
Toki ne toisen koneellisen astiat voi sen tunnin odottaa siististi huuhdottuina ja pinottuina, ei esim likoamassa rasvaisessa vedessä altaassa. Ruokavuoatkaan ei täysinäisinä haittaa, myös meillä ne on siististi tasoilla jäähtymässä kunnes voi laittaa jääkaappiin. Näin kylmään aikaan jäähdytän nopeasti ulkona että saan nekin pian pois näkyvistä.
Mutta paistinpannut, kattilat, kulhot yms pesen heti pois näkyvistä sitä mukaa kun en enää tarvitse, pyyhin leikkuujätteet ja murut tasoilta, laitan jauhot, mausteet, munat, voin, loput kasvikset/lihan/kalan yms yms takaisin kaappeihin ja jääkaappiin . Leipäpussin laatikkoon. Veitset pesen käsin, kuivaan ja laitan paikoilleen.
Minä en näe mitåän syytä pestä mitään käsin jos kone pesee ne tuntia myöhemmin.
Keittiössä ei ole ketään, eikä sinnw näe kukaan. Eikä ne astiat mene pilalle siitä että odottavat sen tunnin. Sinulta ehkä menee nyt niiden takia yöunet.
Laadukkaita veitsiä ei pestä koneessa. En myöskään koskaan pese paistinpannuja. Kattilatkin on nopeinta pestä kädin, jää tilaa koneeseen muille astioille.
Muutaman minuutin homma
Minulla on ihan sama siivoanko keittiön aamuksi vai en. Mies lähtee minua aiemmin ja keittiö on joka tapauksessa sotkussa. Miehellä on aina hirveä kiire ja lopputulos on sen näköinen. Ihan turha edes kuvitella, että aamulla keittiö olisi siisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on avokeittiö-olohuone -yhdistelmä, eikö teillä ole leivänpaahdinta, kahvinkeitintä, vedenkeitintä, talouspaperitelinettä yms. keittiössä tarpeellista tavaraa lainkaan? Vai onko ne kaikki koko ajan kaapeissa piilossa?
On kahvinkeitin ja leivänpaahdin. Minua ei haittaa, että ne ovat esillä. Vieraatkaan eivät ole vielä valittaneet, että tuollaisia intiimiasioita on pöydällä näkösällä.
Sehän on kätevää, olkkarissa on kahvinkeitin, tiskiallas, kattilat ja kannut. Vie pönttökin sinne niin voit istua paskalla tiskatessa. Hitsi miten kätevää. Ehdotan design-pönttöä joka on soinnutettu sun paahtimeen ja sohvaan.
Entäs suihku, suitsait siivoat sen siinä leipomisen ja kokkailun välissä ja sit suihkuun.
Joo, kyllähän kahvinkeitin näkösällä on ihan verrannollinen vessanpönttöön keskellä huonetta.
Sulla kai sitten on erikseen huoneet kaikille asioille, koneille, toiminnoille ja tekemiselle, niin kuin kunnon ihmisellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi jotakuta häiritä niin kovaa, että joku tykkää avokeittiöstä? Tai, että sohvalta näkyy kattila? 😂 Ei kukaan ole teille tulossa vasten tahtoa avokeittiötä tekemään. Kyllä te saatte ihan rauhassa pestä roska-astiaanne missä haluatte. Miten tästä voi edes saada väittelyn aikaan. Umpikeittiöihmiset alkaa aggressiivisiksi aina näissä keskusteluissa heti kättelyssä.
Avokeittiöihmiset taas väittävät, että heidän keittiöt on aina esittelykunnossa, kun taas me umpikeittiöihmiset kahlaamme polviamme myöteen pskassa. Mitään välimuotoahan ei voi olla.
Olen tuolta alusta asti ollut aina välillä mukana tässä keskustelussa. Kerroin, että oma keittiöni on aina siisti. Minulla on ollut sekä avo- että umpikeittiöitä. En siedä sotkua keittiössä, mutta se, että keittiöni on aina siisti on kuulemma pätemistä. Siistissä keittiössä ei kuulemma kokata, säilötä eikä syödä. Minusta on ihan sama, millaisia keittiöitä teillä muilla on, minä en silti mitenkään PÄDE keittiöni siisteydellä. Esittelykunnossa se on ihan koska vaan, vaikka en sitä kenellekään edes esittele. Ja siitä on nyt täällä vedetty monta hernettä nenään. Huono omatunto vissiin joillakin.
No miten sinä sen sitten teet? Piilottelet tiskejä, työnnät kuumat ruoat jääkaappiin vai mitä?
Säilöt yötä myötem ja siivoat koko ajan samalla?
Siivoat sairaanakin? Samalla kun lapsi oksentaa? Ja itse et ole nukkunut viikkoon?
16-tuntisen työpäivän päälle kiillotat ekana pottukattilan?
Lapset on olleet sulkeisissa yksivuotiaasta ja yksikään kaverinsakaan ei ole harhaoppinen?
Teen ruokaa, samalla ne astiat, leikkuulaudat, veitset ja kapustat, joita en enää tarvitse, menevät heti tiskikoneeseen. Lapset osaavat laittaa astiansa tiskikoneeseen jo hyvin pieninä, ja jos eivät osaa, minä laitan. Ruoat jäähtyvät tasolla tai terassilla. Sen jälkeen ne laitetaan mahdollisimman nopeasti jääkaappiin. Jos säilön, siivoan keittiön säilömisen jälkeen. Pottukattila kiillottuu tiskikoneessa ihan itsekseen. Sairaana en edes kokkaa, vaan sen tekee mies. Joka siivoaa keittiön jälkeensä. Miten tämä VOI olla niin vaikeaa??? En enää ihmettele noita instakuvia, joissa näytetään ensin se valokuvauksellinen keittiö ja sitten todellinen totuus -kuvat. Ei meillä ole koskaan mitään kaaosta ollut, ei edes silloin kun lapset olivat pieniä.
Eli sulla lojuu sitten astioita pitkin terasseja, lapsilla ei käy kavereita, etkä edes juuri kokkaa, kun kaikki mahtuu aika tiskikoneeseen.
Lapsesi eivät sairasta. Etkä sinä tee töitä.
Säilöt minimaalisia määriä. Koska niistäkään ei jää jälkiä mihinkään.
Miten ihmeessä saat sotkun aikaiseksi esim omenahillon tekemisestä? Tein tänään ison (5l) kattilallisen ja ainoat työkalut mitä tarvitsin oli kuorimaveitsi, pilkkomisveitsi, kulho kuorille ja siemenkodille, kattila, kauha ja hillopurkit. Silläaikaa kun hillo muhi tyhjensin kulhon ja laitoin sen sekä nuo 2 veitseä koneeseen. Mehua ja omenaa oli vähän pudonnut tasolle joten pyyhkäisin pois.
Kun hillo oli kiehunut laitoin sen kauhalla purkkeihin ja suljin ne. Pesin kattilan ja laitoin kauhan koneeseen. Tarkistin ettei hellalle eikä tasoille jäänyt mitään.
Niin??
Jos minulla on tiskikone täynnä muuten, se kattila jää odottamaan seuraavaa täyttöä. Anteeksiantamaton sotku.
Ja nuo hillopurkit käsittelen ennen hilloa. Eli nekin sitten lojuu tasolla kuivumassa. Sotku.
Tuossa tilanteessa pesisin kattilan käsin.
Purkit on tasolla vain kunnes ne täytetään hillolla.
Meillä on oikea keittiö, kyllä se on aina siisti. Omakotitalo on meillä, kaksi vuotta on tässä asuttu.
Monella kerrostalotuttavalla on avo, en nyt muista ketään, jolla se olisi koskaan siisti. Siis sellainen, ettei ylimääräisiä tavaroita ole pinnoilla. Meillä on iso keittiö, kaikelle on paikka, eikä ne ylimääräiset keittiössä pistä silmään, olkkarissa sohvalla istuessa on hassua katsella kahvinkeitintä ja leivänpaahdinta.
Jade jatkuva hurina kun lapsiperheessä sitä tiskiäkin tulee aika tavalla.
Telkkari mölisee, kone mölisee ja joku lapsista tulee tekemään iltapalaa, levotonta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo en minäkään tajua.
Millä sinä täytät sen tiskikoneen jos se on jo täynnä ja pyörimässä? Siirähän tässä on kyse että kaikki ei aina mahdu sinne heti.
Jos osaat lukea tuossa kirjoitin loput huuhdellaan valmiiksi seuraavaa koneellista varten. Juhlien alkaessa meillä on aina tyhjä kone joten dinne saa kyllä aika paljon mahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi jotakuta häiritä niin kovaa, että joku tykkää avokeittiöstä? Tai, että sohvalta näkyy kattila? 😂 Ei kukaan ole teille tulossa vasten tahtoa avokeittiötä tekemään. Kyllä te saatte ihan rauhassa pestä roska-astiaanne missä haluatte. Miten tästä voi edes saada väittelyn aikaan. Umpikeittiöihmiset alkaa aggressiivisiksi aina näissä keskusteluissa heti kättelyssä.
Avokeittiöihmiset taas väittävät, että heidän keittiöt on aina esittelykunnossa, kun taas me umpikeittiöihmiset kahlaamme polviamme myöteen pskassa. Mitään välimuotoahan ei voi olla.
Olen tuolta alusta asti ollut aina välillä mukana tässä keskustelussa. Kerroin, että oma keittiöni on aina siisti. Minulla on ollut sekä avo- että umpikeittiöitä. En siedä sotkua keittiössä, mutta se, että keittiöni on aina siisti on kuulemma pätemistä. Siistissä keittiössä ei kuulemma kokata, säilötä eikä syödä. Minusta on ihan sama, millaisia keittiöitä teillä muilla on, minä en silti mitenkään PÄDE keittiöni siisteydellä. Esittelykunnossa se on ihan koska vaan, vaikka en sitä kenellekään edes esittele. Ja siitä on nyt täällä vedetty monta hernettä nenään. Huono omatunto vissiin joillakin.
No miten sinä sen sitten teet? Piilottelet tiskejä, työnnät kuumat ruoat jääkaappiin vai mitä?
Säilöt yötä myötem ja siivoat koko ajan samalla?
Siivoat sairaanakin? Samalla kun lapsi oksentaa? Ja itse et ole nukkunut viikkoon?
16-tuntisen työpäivän päälle kiillotat ekana pottukattilan?
Lapset on olleet sulkeisissa yksivuotiaasta ja yksikään kaverinsakaan ei ole harhaoppinen?
Teen ruokaa, samalla ne astiat, leikkuulaudat, veitset ja kapustat, joita en enää tarvitse, menevät heti tiskikoneeseen. Lapset osaavat laittaa astiansa tiskikoneeseen jo hyvin pieninä, ja jos eivät osaa, minä laitan. Ruoat jäähtyvät tasolla tai terassilla. Sen jälkeen ne laitetaan mahdollisimman nopeasti jääkaappiin. Jos säilön, siivoan keittiön säilömisen jälkeen. Pottukattila kiillottuu tiskikoneessa ihan itsekseen. Sairaana en edes kokkaa, vaan sen tekee mies. Joka siivoaa keittiön jälkeensä. Miten tämä VOI olla niin vaikeaa??? En enää ihmettele noita instakuvia, joissa näytetään ensin se valokuvauksellinen keittiö ja sitten todellinen totuus -kuvat. Ei meillä ole koskaan mitään kaaosta ollut, ei edes silloin kun lapset olivat pieniä.
Eli sulla lojuu sitten astioita pitkin terasseja, lapsilla ei käy kavereita, etkä edes juuri kokkaa, kun kaikki mahtuu aika tiskikoneeseen.
Lapsesi eivät sairasta. Etkä sinä tee töitä.
Säilöt minimaalisia määriä. Koska niistäkään ei jää jälkiä mihinkään.
Miten ihmeessä saat sotkun aikaiseksi esim omenahillon tekemisestä? Tein tänään ison (5l) kattilallisen ja ainoat työkalut mitä tarvitsin oli kuorimaveitsi, pilkkomisveitsi, kulho kuorille ja siemenkodille, kattila, kauha ja hillopurkit. Silläaikaa kun hillo muhi tyhjensin kulhon ja laitoin sen sekä nuo 2 veitseä koneeseen. Mehua ja omenaa oli vähän pudonnut tasolle joten pyyhkäisin pois.
Kun hillo oli kiehunut laitoin sen kauhalla purkkeihin ja suljin ne. Pesin kattilan ja laitoin kauhan koneeseen. Tarkistin ettei hellalle eikä tasoille jäänyt mitään.
Niin??
Jos minulla on tiskikone täynnä muuten, se kattila jää odottamaan seuraavaa täyttöä. Anteeksiantamaton sotku.
Ja nuo hillopurkit käsittelen ennen hilloa. Eli nekin sitten lojuu tasolla kuivumassa. Sotku.
Tuossa tilanteessa pesisin kattilan käsin.
Purkit on tasolla vain kunnes ne täytetään hillolla.
Miksi? Siinä samalla tasollahan se silti olisi.
Ja purkit on siinä pesun ja täytön välisen ajan. Tasan en ala niitä siinä välissä niitä piilottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Häiritsevintä on se, kun (avo)keittiön äänet peittävät television äänet alleen. Mutta eipä meillä paljoa ruokia edes laitella. Hyvä puoli avokeittiössä on se, että tulen pitäneeksi sen siisteydestä parempaa huolta kuin edellisessä asunnossa, jossa keittiö oli erillinen.
Ihmettelen kyllä kovasti, miten suuria tunteita aihe herättää. Tässä asiassa ei ole yhtä ainutta oikeaa mielipidettä, kuten ei muissakaan asioissa.
Meillä on vuoden vanhat jääkaappi, pakastin, mikro, uuni, hella ja astianpesukone. Niistä ei kuulu ääniä. Varsinkin apk on hyvin hiljainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo en minäkään tajua.
Jos osaat lukea tuossa kirjoitin loput huuhdellaan valmiiksi seuraavaa koneellista varten. Juhlien alkaessa meillä on aina tyhjä kone joten dinne saa kyllä aika paljon mahtumaan.
Ei ne edelleenlään mahdu kaikki kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan sama siivoanko keittiön aamuksi vai en. Mies lähtee minua aiemmin ja keittiö on joka tapauksessa sotkussa. Miehellä on aina hirveä kiire ja lopputulos on sen näköinen. Ihan turha edes kuvitella, että aamulla keittiö olisi siisti.
Mitä se tekee siellä aamuisin?
Te olette kaikki ihan pimeitä, ziisus mikä show tällaisesta aiheesta😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on avokeittiö-olohuone -yhdistelmä, eikö teillä ole leivänpaahdinta, kahvinkeitintä, vedenkeitintä, talouspaperitelinettä yms. keittiössä tarpeellista tavaraa lainkaan? Vai onko ne kaikki koko ajan kaapeissa piilossa?
On kahvinkeitin ja leivänpaahdin. Minua ei haittaa, että ne ovat esillä. Vieraatkaan eivät ole vielä valittaneet, että tuollaisia intiimiasioita on pöydällä näkösällä.
Sehän on kätevää, olkkarissa on kahvinkeitin, tiskiallas, kattilat ja kannut. Vie pönttökin sinne niin voit istua paskalla tiskatessa. Hitsi miten kätevää. Ehdotan design-pönttöä joka on soinnutettu sun paahtimeen ja sohvaan.
Entäs suihku, suitsait siivoat sen siinä leipomisen ja kokkailun välissä ja sit suihkuun.Joo, kyllähän kahvinkeitin näkösällä on ihan verrannollinen vessanpönttöön keskellä huonetta.
Sulla kai sitten on erikseen huoneet kaikille asioille, koneille, toiminnoille ja tekemiselle, niin kuin kunnon ihmisellä?
Olen eri mutta minusta kodinkoneitten luonteva paikka on keittiö. Ei olohuone. Mutta toki maun mukaan.
Meillä olohuone on pyritty sisustamaan kauniisti ja tekemään siitä rauhallinen tila yhdessäoloon, siellä ei ole edes telkkaria.
Ymmärtänet, että leivänpaahdin näyttäisi olkkarissamme oudolta tai kattilat porisemassa hernesoppaa tai lammaskaalta hautumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te laitatte ruokaa, jotka saatte aina kaikki tavarat pois tasoilta ja altaasta?
Meillä laitetaan ruokaa sunnuntaina myös maanantaiksi ja tiistaiksi ja keskiviikkona myös torstaiksi ja perjantaiksi.
En kertakaikkiaan saa kaikkia ruoanlaittoastioita jne tiskikoneeseen kerralla, vaan keittiössä on ruoanlaittosotku siihen asti, että se toinenkin tiskikoneellinen on pyörinyt.
Ja sitten niiden ruokien pitää myös jäähtyä jossakin ennen kuin niitä voi pakata jääkaappiin.
Toki ne toisen koneellisen astiat voi sen tunnin odottaa siististi huuhdottuina ja pinottuina, ei esim likoamassa rasvaisessa vedessä altaassa. Ruokavuoatkaan ei täysinäisinä haittaa, myös meillä ne on siististi tasoilla jäähtymässä kunnes voi laittaa jääkaappiin. Näin kylmään aikaan jäähdytän nopeasti ulkona että saan nekin pian pois näkyvistä.
Mutta paistinpannut, kattilat, kulhot yms pesen heti pois näkyvistä sitä mukaa kun en enää tarvitse, pyyhin leikkuujätteet ja murut tasoilta, laitan jauhot, mausteet, munat, voin, loput kasvikset/lihan/kalan yms yms takaisin kaappeihin ja jääkaappiin . Leipäpussin laatikkoon. Veitset pesen käsin, kuivaan ja laitan paikoilleen.
Minä en näe mitåän syytä pestä mitään käsin jos kone pesee ne tuntia myöhemmin.
Keittiössä ei ole ketään, eikä sinnw näe kukaan. Eikä ne astiat mene pilalle siitä että odottavat sen tunnin. Sinulta ehkä menee nyt niiden takia yöunet.
Laadukkaita veitsiä ei pestä koneessa. En myöskään koskaan pese paistinpannuja. Kattilatkin on nopeinta pestä kädin, jää tilaa koneeseen muille astioille.
Muutaman minuutin homma
Aah taas näitä muutaman minuutin hommia.
Miksi pitää olla sekuntikiire? Eikö keittiössä saa höllätä tai jopa nauttia?
Kokkaan keskiviikkona tehtyäni sekuntiaikataululla ma ja ti 16-tuntiset työpäivät.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi oma mieheni osaa jättää keittiön siistiksi.
Minusta on kivempi sisustaa kun on omat huoneensa, keittiö ja olkkari siis. Keittiökaapisto on aika hallitseva kuitenkin jos se näkyy esteettä olkkariin. Ja haluan että joka huoneessa on oma värityksenssä ja tunnelmansa.
Häiritsevintä on se, kun (avo)keittiön äänet peittävät television äänet alleen. Mutta eipä meillä paljoa ruokia edes laitella. Hyvä puoli avokeittiössä on se, että tulen pitäneeksi sen siisteydestä parempaa huolta kuin edellisessä asunnossa, jossa keittiö oli erillinen.
Ihmettelen kyllä kovasti, miten suuria tunteita aihe herättää. Tässä asiassa ei ole yhtä ainutta oikeaa mielipidettä, kuten ei muissakaan asioissa.