Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, jotka kannattavat siirtymistä pysyvästi KESÄAIKAAN?

Vierailija
27.10.2014 |

Toissayönä siirrettiin kelloja tunti taaksepäin ja siirryttiin normaaliaikaan. Moni ei pidä kellojen siirtämisestä, en minäkään. Moni on sanonut, että siirryttäisiin vain pysyvästi talviaikaan eli normaaliaikaan, niin ei tarvitsisi siirrellä kelloja. Ihan hyvä idea, mutta minä kannatan ennemmin siirtymistä pysyvästi kesäaikaan.

Kannatan pysyvää kesäaikaa siksi, koska kyllähän nyt voi jokainen huomata, kuinka aikaisin pimeys tulee, kun on siirrytty talviaikaan. Tästä kun päivä vielä lyhenee, niin se alkaakin pimeys kohta olla jo neljältä iltapäivällä, kun ihmiset pääsevät töistä. Siinäpä meneekin mukavasti päivän ainoat valoisat tunnit työpaikalla, eikä pääse lyhyestä valoisasta ajasta nauttimaan muiden arkiaskarien parissa juuri ollenkaan. Vasta joskus sitten helmikuussa alkaa päivä taas olla sen verran pitkä, että valoa ehtii työpäivän jälkeen nähdä.

Jos kellot olisivat ympäri vuoden kesäajassa, niin silloin näin pimeänä vuodenaikanakin riittäisi sitä valoa edes vähän pitempään illalla, eikä menisi monen kuukauden ajan päivän ainoat valoisat tunnit pelkästään työntekoon. Joo, ei kesäajassa pysyminenkään tuota ongelmaa kokonaan poistaisi, mutta kyllä se lyhentäisi huomattavasti sen jakson kestoa, jolloin ainoat valoisat tunnit vietetään töissä. Toki valoisuus tulisi myöhemmin aamulla, mutta jos minulta kysyttäisiin, kumpaan haluan ennemmin valoa, aamuun vai iltaan, niin ehdottomasti iltaan. Eikä se nyt näin pimeänä vuodenaikana se aamu valkene kovin aikaisin, oltiinpa missä ajassa hyvänsä. Kesällä aamut taas valkenevat hyvin aikaisin, vaikka kesäajassa ollaankin.

Onko muita täällä, jotka ovat sitä mieltä, että Suomessa kannattaisi siirtyä pysyvästi kesäaikaan?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talviaika eli normaaliaika on ihmisen unirytmille ja tätä kautta terveydelle parempi. Paras olisi siirtyminen keski-euroopan aikaan RuotsIn tavoin.

Ei sitä noin voi argumentoida, ainakin minun unirytmille ja sitä kautta minun terveydelle kesäaika on parempi. Ja ihan ihminen olen.

Olet jotenkin poikkeava. Normi-ihmisille normaaliaika on parempi. Kesäaikahan tarkoittaa luonnon rytmiin nähden aikaisemmin nousemista.

Vierailija
22/24 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon todella että tästä ei tule kansanäänestystä. Vaan päätös tehtäisiin puhtaasti faktojen perusteella.

Eli talviaika kiitos. 

Vierailija
24/24 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktaa on se, että pysyvällä talviajalla menetetään yli 200 tuntia vuodessa valoisaa aikaa ja mun hyvinvoinnille se on tärkeämpää kuin jonkun unirytmi.