Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinillä järkyttävä vatsatauti, edes lusikallinen vettä ei pysy sisällä, kuumetta 39 astetta

Vierailija
14.09.2021 |

Alkoi iltapäivällä ihan yllättäen. Mitään ei saa alas. Lääkettäkään ei ole voinut ottaa. Soitin päivystykseen ja kysyin pitääkö tulla näytille kun noin raju kuume ja nestettä ei mene. Hoitaja naurahti ja sanoi että kyllä se perusterveellä nuorella ohi menee ilman lääkäriäkin. Mua pelottaa ihan hirveästi katsoa vierestä ja tuntuu että meidät on jätetty ihan heitteille. Pojan kuume ei ole koko iltana laskenut alle 39 ja on oksentanut niin paljon ettei enää tule muuta kuin nestettä... Pitääköhän se kuitenkin varuilta mennä lääkärissä käymään vaikka hoitaja vähän naurahtikin ajatukselle? Enhän mäkään saa nukuttua koko yönä kun valvon ja huolehdin pojan oloa. Ripulia ei ole mutta maha on kipeä. Miksi mulla on nyt on epäilevä olo... Kyllähän ammattilaiseen pitäis voida luottaa?

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä nuo tuollaset vaan yleensä menee ohi 12-24 tunnissa, jos ei, niin sitten voi alkaa huolestua.

Vierailija
2/64 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain sokeripitoista juomaa olisi hyvä saada menemään ja ylipäänsä nesteitä vaikka vähän kerrallaan. Aamulla uusi soitto ja lääkärikäynti, jos ei ole helpottanut tai jos ei nesteet pysy sisällä vieläkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kaksi viikkoa sitten samantapainen tauti ja mentiin kielloista huolimatta päivystykseen. Ei ollut ihan vaaraton oksennustauti, joka olisi parantunut itsekseen. Hoitajasta tehtiin tietty ilmoitus eteenpäin, hoitovirhe.

teillä voi olla vaikka korona tai vatsaflunssa, paha sanoa. Itse en kestänyt katsoa tautia yli 8 tuntia.

Vierailija
4/64 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsatauti monesti alkaa äkillisesti. Jos aamuun asti katsoisitte, mihin suuntaan tauti kääntyy ja tuleeko muille oireita.

Vierailija
5/64 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osmosal voi auttaa.

Voi olla myös koronaa

Vierailija
6/64 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin näytille. Kerran oli pienemmällä lapsella saman kaltainen tilanne ja käskettiin vaan odottaa aamuun. Sitten olikin verenmyrkytys ja vaikka mitä ja joulu sairaalassa.

Jos ei kuume laske lääkkeellä niin verikokeisiin. Tulehdusarvot pitäisi ottaa.

Vierailija
7/64 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kaksi viikkoa sitten samantapainen tauti ja mentiin kielloista huolimatta päivystykseen. Ei ollut ihan vaaraton oksennustauti, joka olisi parantunut itsekseen. Hoitajasta tehtiin tietty ilmoitus eteenpäin, hoitovirhe.

teillä voi olla vaikka korona tai vatsaflunssa, paha sanoa. Itse en kestänyt katsoa tautia yli 8 tuntia.

No mikä se sitten oli, kun lääkäriä tarvittiin?

Vierailija
8/64 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään Koronaa ole. Jos lähtee taju niin soita 112. Muuten ei ole mitään hätää.

Vierailija
9/64 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuollaiset rajutkin vatsataudit ole aika perussettiä, ei kai niistä kukaan heti päivystykseen lähde.

Vierailija
10/64 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole ripulia niin ei välttämättä ole tavallinen vatsatauti. Onko pää kipeä? Tuosta huolestuisin kyllä ja veisin lääkäriin. Tuon kuumeen ja pahoinvoinnin voi aiheuttaa moni muukin asia ja voi olla kiire hoitoon. Ihan sama vaikka nauravat, menkää käymään.

Vierailija
11/64 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kun umppari tulehtui oli samat oireet. Vatsa kipeyti vasta tuntien päästä. Eli jos varsa kipeytyy niin heti näytille

Vierailija
12/64 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme hysteerikkoja, kun tavallisen vatsataudin takia ollaan heti ryntäämässä lääkäriin. On mullakin ollut monta kertaa elämän aikana, mutta lääkäriä ole ikinä tarvittu.

Vierailija
13/64 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuumetta on vaan 39, en lähtisi lääkäriin. Jos nousee siitä  tai kestää pitkään niin sitten uusi arvio tilanteesta.

Vierailija
14/64 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norossa yleensä oksentaa yhden yön niin ettei sänkyyn ehdi nukkumaan, kannattaa laittaa patja vessan viereen ja juoda sen verran ettei pelkkiä sappinesteitä tarvitse yrjötä. Mutta sitten helpottaa. Jos lapsi on jotenkin reagoimaton tai poikkeuksellisen oloinen, sitten tottakai lähtisin. Ihan oksentamista ja kuumetta kyllä kestää vaikkei se kivaa olekaan.

Vierailija
15/64 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan umppari suljettu pois?

Vierailija
16/64 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole ripulia niin ei välttämättä ole tavallinen vatsatauti. Onko pää kipeä? Tuosta huolestuisin kyllä ja veisin lääkäriin. Tuon kuumeen ja pahoinvoinnin voi aiheuttaa moni muukin asia ja voi olla kiire hoitoon. Ihan sama vaikka nauravat, menkää käymään.

Ei ole mulla esim. ikinä ollut ripulia mahataudissa.

Vierailija
17/64 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Jos sinua oikeasti epäilyttää ettei ole tavallista vatsatautia, niin soita vaikka uudestaan päivystykseen.

Itselläni oli kerran ihan hirveä "vatsatauti", joka osoittautui sitten umpilisäkkeen tulehdukseksi. Kun pääsin sairaalaan, minut kiidätettiin pikana leikkaussaliin.

Vierailija
18/64 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin noi rajut vatsataudit kestää yleensä sen max 24h. Helpottaa kyllä yleensä jo aikaisemmin. Jos ei mene huomiseen mennessä ohi niin soittaisin uudestaan.

Yritä tarjota nestettä, jos olisi vichyä niin olisi hyvä, voithan laittaa vähän suolaa veteen, mutta itse kyllä oksensin sen heti.

Sokeripitoisia ei suositella, mutta jos edes ne menee niin hyvä.

Olen kokenut itse tuon kaiken oksentamisen ja heti ja se oli aivan hirveää. Makasin suihkunlattialla ja luulin kuolevani.

Seuraavana päivänä helpotti, mutta olo oli kuin raihnaisella vanhuksella muutaman päivän.

Lievempiä yrjötauteja on kyllä ollut sen jälkeen, mutta ei noin rajua.

Ota itse kokonaisia valkopippureita n 10kpl. Itse otan aina jos lapsellani on yrjötauti. Ei ole tarttunut ja siis kuulemma estää tarttumisen. Tuskin se kyllä toimii, mutta mistä sitä tietää.. Eipä ole haittaakaan.

Vierailija
19/64 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä se sitten oli, kun lääkäriä tarvittiin?

Verenmyrkytys. Pari tuntia pitempään kotona ja olisi jouduttu amputoimaan vasemman jalan varpaat.

Vierailija
20/64 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä käyttäisin lääkärissä.

Mutta käytit tai et, älä nuku vaan seuraa teinisi vointia. Voi heiketä nopeastikin, mutta lääkärissä tulehdusarvot olis hyvä mitata. Sanoitko että on maha kipeä? Mietin umpisuolentulehdusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme