Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Useammassakin keskustelussa tänään on tullut vastaan ajatus, että...

Vierailija
14.09.2021 |

ystävyyteen ei kuulu palveluista maksaminen. Esimerkiksi häät tulisi kuvata ilmaiseksi, kissat hoitaa ilmaiseksi. Joo kyllä minäkin nämä monessa tapauksessa tekisin ilmaiseksi, mutta hämmentää todella paljon tämä ajatuksenkulku. Tottakai voi myös pyytää pienen hinnan? Useinhan "hintana" toimii vastapalvelus, miksei yhtä lailla raha?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulla ole koskaan ollut hyvää ystävää?

Vierailija
2/22 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

? Kyllä on. Hyvä ystävyys perustuu vastavuoroisuuteen. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihmetellyt ihan samaa, varsinkin noissa missä selkeästi hyödynnetään kaverin ammatillista osaamista.

Läheisten ystävien kanssa saattaa toimia tämä palvelus palveluksesta periaate, mutta muuten hoitaisin tilanteet mieluummin rahalla. Itseänikin ärsyttää, jos joku auttaa minua ja maksua tarjotessani kuittaa sen jollain epämääräisellä "jeesaat sit joskus" tokaisulla. Koska, miten, häh?

Vierailija
4/22 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihmetellyt ihan samaa, varsinkin noissa missä selkeästi hyödynnetään kaverin ammatillista osaamista.

Läheisten ystävien kanssa saattaa toimia tämä palvelus palveluksesta periaate, mutta muuten hoitaisin tilanteet mieluummin rahalla. Itseänikin ärsyttää, jos joku auttaa minua ja maksua tarjotessani kuittaa sen jollain epämääräisellä "jeesaat sit joskus" tokaisulla. Koska, miten, häh?

Palvelus palvelusta toimii parhaiten silloin, kun se vastapalvelus sovitaan siinä heti. "Autatko minua asiassa x? Voin sitten vaikka tehdä sulle asian Y." Raha on kyllä paljon helpompaa.

Vierailija
5/22 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lokkiko se siellä kirkuu.

Vierailija
6/22 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on ainoastaan kerran pyydetty ilmaista palvelusta, ei ollut todellakaan läheisin ystäväni. Jos aion tehdä jotain ilmaiseksi, niin tarjoan palvelusta itse.

Vierailija
7/22 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiselle joka ihan aidosti on ystäväni teen ihan mitä vain hän pyytää. Häneltä en pyydä mitään.

Ystäväni tekee minua kohtaan samoin: hän tekee minulle ihan mitä vain minä pyydän. Hän ei pyydä minulta mitään.

Vierailija
8/22 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiselle joka ihan aidosti on ystäväni teen ihan mitä vain hän pyytää. Häneltä en pyydä mitään.

Ystäväni tekee minua kohtaan samoin: hän tekee minulle ihan mitä vain minä pyydän. Hän ei pyydä minulta mitään.

Huomaatko jännän jutun. Nimittäin viestistäsi kumpuavan vastavuoroisuuden. Jotkut hoitavat sen rahalla. Mitä jos ystäväsi olisi kovassa rahapulassa? Antaisit varmaan mielellään rahaa. Miten tämä eroaa?

Vierailija
9/22 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ette kumpikaan tee toisillenne mitään? Jos kumpikin tekee mitä toinen pyytää, mutta se pyytäminen on jäänyt tekemättä.

Vierailija
10/22 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin raha on sellainen mörkö, kiusaantuvat kovasti jos rahasta puhutaan.

Vierailija
11/22 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ette kumpikaan tee toisillenne mitään? Jos kumpikin tekee mitä toinen pyytää, mutta se pyytäminen on jäänyt tekemättä.

Täh? Emme tee mitään toisillemme? Öö?

Saatan tehdä ystävälleni jotain. Ihan omasta aloitteestani! Jos ihan itse arvelen, itse pohdin, itse huomaan että hänelle saattaisi olla hyväksi jokin - silloin ihan itse tarjoan, ehdotan, annan. Etkö sinä ole oma-aloitteisuudesta kuullut koskaan?

Vierailija
12/22 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua sun viestiä. Tajuatko itsekään? Onko sulla jokin pointti?

Mutta niin... onko sun mielestä ystävyydessä tärkeintä se TEKEMINEN? Onko tekeminen sun mielestä ystävyyttä? Mitäh? Eikö kuitenkin todellista kunnollista ystävyyttä ole se, mitä on olemassa ihan tekemisestä huolimatta, ihan ilmankin tekemistä? Jos ystävyys vaatii jotain tekemistä, jos ystävyys vaatii ihan mitä hyvänsä, niin se ei ole todellista ystävyyttä.

Tietysti teemme toisillemme asioita. PYYTÄMÄTTÄ!

Vierailija
13/22 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä,se raha nimittäin voi rikkoa pitkän ystävyyden.

Vierailija
14/22 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua sun viestiä. Tajuatko itsekään? Onko sulla jokin pointti?

Mutta niin... onko sun mielestä ystävyydessä tärkeintä se TEKEMINEN? Onko tekeminen sun mielestä ystävyyttä? Mitäh? Eikö kuitenkin todellista kunnollista ystävyyttä ole se, mitä on olemassa ihan tekemisestä huolimatta, ihan ilmankin tekemistä? Jos ystävyys vaatii jotain tekemistä, jos ystävyys vaatii ihan mitä hyvänsä, niin se ei ole todellista ystävyyttä.

Tietysti teemme toisillemme asioita. PYYTÄMÄTTÄ!

No mikset kirjoittanut sitä sitten yksinkertaisesti? "Teemme toisillemme pyytämättä asioita." Turha sanoa, että tekee mitä vain toinen pyytää, jos se toinen ei pyydä mitään. :D

Vierailija
15/22 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä,se raha nimittäin voi rikkoa pitkän ystävyyden.

Onko se sitten niin hyvä ystävyys ollutkaan? 

Vierailija
16/22 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatan tehdä ystävälleni jotain. Ihan omasta aloitteestani! Jos ihan itse arvelen, itse pohdin, itse huomaan että hänelle saattaisi olla hyväksi jokin - silloin ihan itse tarjoan, ehdotan, annan. Etkö sinä ole oma-aloitteisuudesta kuullut koskaan?

Kuulostaa vaikealta tuo teidän elo. Pitää ihan ajatuksia lukea.

Vierailija
17/22 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuo on kyllä paha.

Toki ystävä tarjoaa tiukan paikan tullen apua mahdollisuuksiensa puitteissa, mutta tällä on myös toinen puoli: oman kokemukseni mukaan oikeasti hyvä ystävä tajuaa myös olla pyytämättä kohtuuttomia palveluksia.

Jokaisella on oman jaksamisensa rajat, useimmilla meistä on myös rahasta tiukkaa, ja minusta liikutaan jo selkeästi kohtuuttomilla vesillä, kun ystävää pyydetään tekenään kokonaisen työpäivän verran töitä ilman palkkaa. Tästä olisi esimerkkinä tuo hääkuvakeikka.

Häiden kuvaaminen on myös siitä hyvä esimerkki, että se ei ole mikään "hädässä ystävä tutaan". Kun järjestän häät, minulla on niille budjetti. Oletettavasti rahaa riittää hääpukuun, pitopalveluun, jne. Miksei rahaa budjetoida siihen, että valokuvaajaystävälle maksetaan työstään? Aivan varmana ystävä tarjoaisi jotain alennustakin keikasta. Mutta miksi hänen pitäisi olla juuri se osa yhtälöstä, jolle ei makseta työstään mitään? Jos taas kaikki hääpuvusta tarjoiluun kerjätään eri ystäviltä ilmaiseksi, kannattaa miettiä, onko mitään järkeä järjestää häitä ollenkaan, jos niihin ei ole varaa.

Vierailija
18/22 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tuo on kyllä paha.

Toki ystävä tarjoaa tiukan paikan tullen apua mahdollisuuksiensa puitteissa, mutta tällä on myös toinen puoli: oman kokemukseni mukaan oikeasti hyvä ystävä tajuaa myös olla pyytämättä kohtuuttomia palveluksia.

Jokaisella on oman jaksamisensa rajat, useimmilla meistä on myös rahasta tiukkaa, ja minusta liikutaan jo selkeästi kohtuuttomilla vesillä, kun ystävää pyydetään tekenään kokonaisen työpäivän verran töitä ilman palkkaa. Tästä olisi esimerkkinä tuo hääkuvakeikka.

Häiden kuvaaminen on myös siitä hyvä esimerkki, että se ei ole mikään "hädässä ystävä tutaan". Kun järjestän häät, minulla on niille budjetti. Oletettavasti rahaa riittää hääpukuun, pitopalveluun, jne. Miksei rahaa budjetoida siihen, että valokuvaajaystävälle maksetaan työstään? Aivan varmana ystävä tarjoaisi jotain alennustakin keikasta. Mutta miksi hänen pitäisi olla juuri se osa yhtälöstä, jolle ei makseta työstään mitään? Jos taas kaikki hääpuvusta tarjoiluun kerjätään eri ystäviltä ilmaiseksi, kannattaa miettiä, onko mitään järkeä järjestää häitä ollenkaan, jos niihin ei ole varaa.

Muotoilit erittäin hyvin. Ap

Vierailija
19/22 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää POR NOA kiitos.

Vierailija
20/22 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse teen kyllä hyville ystäville palveluksia ihan ilman mitään maksu- tai vastavuoroisuusvelvoitteita. Kai mä sitten välitän heistä niin paljon, etten koe tässä ongelmaa. Toki jos pyydetään ompelemaan esim. vaatteita, niin pyydän korvaamaan materiaalikulut, ellei kyse ole vaikka synttäri- tai häälahjasta. Ystävyyssuhde ei ole minusta kaupantekoa tai sama kuin työsuhde.