Open fb-kaveriongelma
Ajattelin kysellä teiltä mielipiteitä pieneen tilanteeseen, johon olen joutunut. Olen siis ammatiltani luokanopettaja ja aloitin tänä syksynä uudessa koulussa (valmistuin keväällä). Koulu ja luokka on aivan ihana ja olin onnekas saadessa töitä omalta kotipaikkakunnalta, jossa asuu myös paljon ystäviäni. Yksi erittäin hyvä lapsuudenystäväni (hän on minua muutaman vuoden vanhempi ja olemme tekemisissä viikottain) sai aikoinaan ennen yliopisto-opintojaan lapsen, joka on nyt minun luokallani. Luonnollisesti olen tämän lapsuudenystäväni kanssa Facebookissa kavereita, koska olemme tunteneet siitä asti kun olin 5-vuotias.
Enne töiden alkua tein päätöksen, että en ole Facebookissa oppilaitteni tai oppilaitteni vanhempien kaveri. Tahdon pitää oman vapaa-aikani erillään opettaja-minästä ja muutenkin hyväksyn fb-kaveriksi ihmisiä, jotka todellakin tunnen. Tänä syksynä olen saanut muutamia kaveripyyntöjä vanhemmilta, mutta en ole niitä hyväksynyt. Nyt kuitenkin olen saanut pari vihaista kommenttia siitä, että miksi olen yhden oppilaani vanhemman kaveri fb:ssä, mutta en muiden.
Mitwn minun pitäisi asiaa rueta käsittelemään? Selitänkö näille vanhemmille, että kyseessä on yksi parhaimmista ystävistäni ja siksi olen hänen kaverinsa, ja että olen tällaisen kaverittomuus-päätlksen tehnyt? Vai annanko asian olla?
Kommentit (28)
Ei se kaverilistan piilottaminen auta! Yhteiset kaverit näkee silti, jos vaikka tää ap:n kaveri on jonkun muun oppilaan vanhemman kaveri fb:ssä
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 13:13"]
Sanot vanhemmille, että kyseisen oppilaan vanhempi on ikivanha ystäväsi ja ollut jo vuosia naamakirjakaveri. Sitten lyöt profiilisi salaiseksi jatkoa varten.
Tietysti jotain alkaa nyppiä, kun yhden vanhempi on open tuttu jne. Totuushan on, että pienemmillä paikkakunnilla kaikki tuntee kaikki ja monet oppilaiden vanhemmat on ihan kyläilytuttuja opettajien kanssa. Jotkut on samassa harrastuspiirissä jne. Ei siellä koeta mitään ongelmaa vetää opettajan roolin ja toisaalta vanhempien ystävän, harrastuskaverin tai naapuruuden välille. Opettaja on opettaja ja muuten normaali ihminen.
[/quote]
Kaikkialla ei kuitenkaan ole kuvailemasi kaltainen tilanne. Isommissa kaupungeissa lasten opettaja saattaa tulla sattumalta kauppareissulla vastaan, mutta muuten tätä ei juurikaan näe.
Opettajalla on oikeus yksityisyyteen, eikä hänen ole pakko vapaa-aikaansa jakaa oppilaittensa vanhempien kanssa. Hänellä ei ole siihen velvollisuutta.
Laita asetukset niin että profiilistasi ei näe ketkä ovat fb-kavereitasi. Ja tietenkin muutkin asetukset niin että mitään ei näy muille kuin kavereillesi. Mutta tosiaan, en voi ymmärtää millainen ihminen haluaa olla lapsensa opettajan fb-kaveri, itse en ainakaan haluaisi opettajankaan tietävän minusta mitään =D
Totuus on usein paras vaihtoehto. Kerrot että tämä yksi vanhempi on tuttusi muuta kautta. Ei kai siinä muita selityksiä tarvita, älä ainakaan ala keksiä mitään tarinoita tai hyväksymään muita vanhempia kavereiksesi.
"Onkohan opettajalla jotain salattavaa!!??" :D
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 12:17"]
Jotkut kai tekee myös niin, ett ähyväksyy vanhemmat kaveriksi, mutta piilottaa sitten näiltä joitakin kuvakansioita tai statuspäivityksiä. Siinä on taas se, että saa olla koko ajan rajaamassa näkyvyyttä.
[/quote]
Riittää kun laittaa nämä kaverit rajoitetuiksi, jolloin heille ei näy kuin julkiset postaukset.
Mutta en itse hyväksyisi oppilaita tai oppilaiden vanhempia FB-kavereiksi jos olisin opettaja. Ei minulla ole omia asiakkaitanikaan FB-kavereita, ei edes vaikka yksi asiakaskontakteista on entisestä työpaikasta tuttu ja meillä on varmaan parikymmentä yhteistä FB-kaveria.
Jos ap asuu pienellä paikkakunnalla, jossa suunnilleen kaikki tuntevat toisensa, ymmärrän hyvin tuon fb-kaveriksi pyytämisen, mutta jokainen valitsee itse kaverinsa miten haluaa. Suora vastaus suoraan kysymykseen on paras; läheisen ystäväni kaveri olen edelleen fb:ssäkin, vaikka muuten haluan pitää työn erillään vapaa-ajasta.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:33"]
Minä tein opena päätöksen, etten hyväksy yhtäkään oppilasta, oppilaan vanhempaa enkä kollegaa FB-kaveriksi. Enkä ole hyväksynyt. Muutenkin olen todella väsynyt koko Naamakirjaan.
Pääset ehkä helpommalla, jos poistat sen hyvän ystäväsi kaverilistalta. Toki selität hänelle tilanteen ensin. Kun olette irl kuitenkin tekemisissä, niin mitä väliä jollain Naamakirja-"kaveruudella" on. Lisäät takas sitten kun et ole enää lapsensa opettaja.
[/quote]
Eli AP:n pitäisi antaa muiden lasten vanhempien pompottaa itseään - silkasta typeryydestä/kateudesta?
Ehkä on parempi että piilotat kaverilistasi muilta.